Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poslední houby podzimu

02. 11. 2017
11
13
1036
Autor
Oldjerry

Zkoušel jsem iniciovat nějakou tematicky orientovanou přeháňku. Začnu to ač  už teď tuším, že budu sám...

V listopadu na houby?

 

Každý si řekne: on se snad zbláznil… a víte, že ne? Už ani nevím, jakou stanici jsem měl naladěnou – hlásila, že opět začínají růst houby. To stačilo. Hop na sebe maskáče, finky, košík, nůž, šátek na čelo a už jsme jeli.

V...sakrajaksetojmenovalo… jsme vylezli a s košíky v ruce vzbudili pozornost dvou místních babek. Koukaly, koukaly, divdiv, že si neklepaly na čelo… Zkraje jsme se tomu spíš divili, ale když jsme došli do hloubi lesa a do stráně se opřelo na plné pecky listopadové sluníčko, listy bříz a javorů se rozzářily, bylo mi najednou jedno, jestli něco najdeme, či ne. Po hodině courání jsem měl v koši jednoho malého borováčka, jednu malou bedličku a užuž jsem byl rozhodnutý to vzdát. Syn – to jsem vlastně ještě neřek‘, byli jsme se synem – máchnul zeširoka do neurčita rukou: no jo, vezmeme to takhle obloukem zpátky…

Procházíme hustým smrkovým laťákem – lesíkem mladých stromů, navazujícím na pruh asi tak desetiletých borovic - a tu syn povídá, ptá se: ty tohle nesbíráš? Ohlédnu se a doslova čumím – v ruce drží praváka borového - dobře patnáct deka. Jak jsem tohohle mohl přehlédnout - a pak už to šlo ráz naráz – celkem patnáct statných hříbků a asi dvacet fialových čirůvek, rudočechratek, snad na nějakých dvacetitřiceti čtverečních metrech. Pak jako když utne. Ušli jsme zase pár set metrů s očima v trávě, jehličí a mechu, jenomže marně. Čechratky podvinuté, holubinky vrhavky, muchomůrky s červenými klobouky, další nejedlé druhy čirůvek a hodně, jenže…Podívej, povídám, končíme, to byla klika a ta se nebude opakovat.

Slunce prosvěcující ještě mezi stromy se sklánělo k linii kopců na obzoru. Otočím se a jak jsem zvedal oči z trávy něco mne přinutilo se vrátit a ejhle!  trs… považte  - v půli listopadu… trs václavek s tlustými nožkami jako mívají mladé hříbky. Ne na pařezu, ale ve starém listí… a další… a další - tu dvě, tam pět, ještě o kus dále velký trs asi patnácti hub. I když jsem bral jen ty nejlepší z plodnic, bylo jich půl malého košíčku - nakonec pět skleniček naložených v octě.

Tedy nakonec docela dobrý lov, ale houby dnes nebyly tím nejdůležitějším. Zato procházka po lese - už jsem si vzpomněl: u Hostíkovic to bylo! - a  před očima ještě teď ta rozzářená stráň plná teplých barev…

Bude se mi dobře usínat.


13 názorů

Oldjerry
09. 11. 2017
Dát tip

Vím, že nejsem sám... (:-D


Lakrov
09. 11. 2017
Dát tip

> ...to tělo, mrcha - odchází dřív, než touhy...

I to moje ku-ku-ku--mrcha


Oldjerry
09. 11. 2017
Dát tip

Milé dívky a ctění borci - děkuji vám za projevy souhlasu a porozumění. Vzácné to koření mezi spory a invektivami. Už jsem nebyl v lese tři roky - to tělo, mrcha - odchází dřív, než touhy..


Lakrov
08. 11. 2017
Dát tip

Ony tě ty houby asi chtěly v lese udržet, když se vždycky objevily až ve chvíli,  kdy přišla myšlenka na návrat. Jestli ony nebyly očarované -- Černomilky  (nebo Černobylky?)  Tip.  


zvedavec
07. 11. 2017
Dát tip

Vidím, Oldjerry, že si znalec húb. Potešilo ma Tvoje krásne rozprávanie o zážitku, ktorý si zároveň aj mne pomohol precítiť. A preciťovala som ho veľmi pohodovo a sviežo, vďaka. 


fialka...
06. 11. 2017
Dát tip

Ráda čtu tvé mini. Tato o lese nemá chybu :)  ***


Oldjerry
02. 11. 2017
Dát tip

Štírko, vidíš, asi ano, ale  prve jsem si to vůbec neuvědomoval... dík

revírníku - dík, ale tohle není o  letošním listopadu... bohužel

Goro, Kočkodane, dík, že jste se zastavili

Janičko Haasová - děkuji, od tebe to těší ještě o kousek víc

MBurget - ještě jsem o tobě ani neslyšel a už ti tvrdě děkuji  (děkujy) (:-D


Takový klídek, proč se pokoušet o díla nevšední literární hodnoty, když trocha vyprávění stačí? Dávám tip.


vesuvanka
02. 11. 2017
Dát tip

Jardo, díky za hezké čtení - je to poetický. barevný obrázek podzimního lesa i s opožděnými houbami :-))). Hostíkovice neznám, ale našla jsem si je na internetu (poblíž Holanských rybníků - ty znám alespoň z pohledu. Myslím, že to místo nálezu hub není tak "profláklé", jako některá jiná místa v Čechách (například lesy u Holoiubkova na Rokycansku a další). 

 


Kočkodan
02. 11. 2017
Dát tip
Po usnutí by dlouhý nerušený spánek zajistila vhodná muchomůrka... ;-)

Gora
02. 11. 2017
Dát tip

A navíc jsi se podělil i s námi:-)


revírník
02. 11. 2017
Dát tip

A tož, hezké spaní, po takovém vydařeném dni!


Štírka
02. 11. 2017
Dát tip

Houby, to není próza, ale poezie ! :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru