Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Fraktura

Výběr: a2a2a, Zbora
06. 11. 2017
12
7
1043
Autor
Markéta

Fraktura

 

Zahoď tu svíčku, vyjmi plamen

a zatni do něj zuby

Vykousej žár a jdi se cenit do všech zim

vždyť letníky propadávají

ze zprohýbaných osnov osamělých bytů

do přízemí

 

Kusy polystyrenu a kartónu tam líže vlhkost zdiva

v něm mlčíme se sousedy na skřipci jazyka

a píšeme upoutávky

na poschodí, kde chybí noty, jsou třeba přestlat rohožky

a utřít zvratky od kocoura

Poschodí, která jsou třeba celá vytřít, tak důkladně

aby se dům rozlomil na dvě poloviny

V jedné ty, v druhé já -


7 názorů

Já nevím. Nejdřív zahodím svíčku a pak z ní vyjmu plamen? Protože poezie? "zatni do něj zuby / Vykousej žár a jdi se cenit do všech zim" - zní mi to hodně na sílu, ale tak jo, když to takové má být. Potom se rozvíjí jakási fyzičnost místa, dům-tělo, je to pěkné, ale pro mě asi až příliš artistní. Dost věcí mi tam přijde jako snaha zaseknout se nějakým vypjatým obrazem. I ta fraktura sama - jako by šlo hlavně o snahu o efektní a jasné zakončení. Hlavně to všechno obklopuje otázka proč - proč to musí být právě takto. Jestli to není jen nahazování obrazů a vjemů bez větší souvislosti. Jestli čtenář nemá až příliš prostoru. Protože si samozřejmě můžu všelicos dotvářet, ale zároveň si tam napasovat v podstatě cokoli, co se pak s textem pravděpodobně míjí. Je to sice celé jazykově suverénní, s osobitou poetikou, ale pro mě je to přestylizované, s převelkými gesty... Beru, že je to záměr, ale mně to připadá trochu jako hnaní se za poezií, za jakousi originalitou nebo co - přičemž věřím, že ona by mohla problesknout "tak nějak sama", zdánlivě mimoděk.


4U
07. 11. 2017
Dát tip

líbí *


Markéta
06. 11. 2017
Dát tip

a víš co je to deštník, zimník apod? :)))


Gora
06. 11. 2017
Dát tip

Výborně...aspoň podle mne.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru