Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jako lidi!

Výběr: Gora
05. 12. 2017
12
26
2534
Autor
bixley

Lidé si odpradávna přírodu  personifikovali. Řeka měla ramena, hora patu neboli úpatí a  pohoří hřbet.
Postupně  lidé tuto personifikaci stále  vylepšovali. Tak třeba nejenže domy stály  a louky ležely,  řeka nesla listí, ale také stoly a židle měly nohy,  domy  útroby, brýle seděly na nose,  boty tlačily, plameny olizovaly  polena, míče skákaly, zkrátka všecky věci se chovaly tak trochu lidsky.
A  dnes v  této personifikaci zdárně pokračujeme. Jednak máme  chytré telefony, ale  také počítače, které, když přestanou  fungovat, tak kleknou. Další  přístroje, jako třeba pračky  nebo myčky nádobí, zase občas blbnou. Letadlo na ranvej dosedne. Rtuť  teploměru se  v létě často vyšplhá ke čtyřiceti stupňům. Pokud zelenina  zrovna není čerstvá, tak je unavená. Tramvaj a metro nás  vyplivnou na  konečné atd.
Už chybí jen pár kroků k  tomu, aby se věci osamostatnily a začaly jednat bez naší kontroly.
A  z nás, lidí, věčně sedících a zírajících do obrazovek  mobilů, tabletů,  notebooků a televizorů, se patrně časem  stanou jen jejich pouhé  dekorace.


26 názorů

bixley
19. 10. 2018
Dát tip

Je to lingvisticky potvrzené, mluví se o takzvaném antropomorfickém principu v jazyce. Jen jsem to do důsledků domyslela... :-) 


Gora
19. 10. 2018
Dát tip

Probírám se tvým poměrně rozsáhlým dílem a tenhle fejeton, ač kratší, se mi jeví výtečný - obsahuje vtipné postřehy, nadčasové myšlenky v samém závěru, ze kterých mrazí:

Už chybí jen pár kroků k  tomu, aby se věci osamostatnily a začaly jednat bez naší kontroly.A  z nás, lidí, věčně sedících a zírajících do obrazovek  mobilů, tabletů,  notebooků a televizorů, se patrně časem  stanou jen jejich pouhé  dekorace.

S dovolením přidávám výběr...


bixley
08. 12. 2017
Dát tip

Ale nejsi! Ty s jazykem pracovat umíš. Nejde všechny házet do jednoho pytle. 


Lakrov
08. 12. 2017
Dát tip

> Stačí poslouchat ajťáky...

Já je ani nemusím poslouchat. Stačí, co se ve mně samo líhne... Jsem taky jedním z těch prznitelů jazyka :-(


bixley
07. 12. 2017
Dát tip

Díky moc.. Na té "mechanizaci" jazyka taky něco je. Stačí poslouchat ajťáky. Možná další námět?


Lakrov
07. 12. 2017
Dát tip

První odstavec mi čimsi připoměněl dávné diktáty ze školních let;  náš učitel vymýšlíval všelijaké takovéhle veselé slovní vazby,  na nichž my, žáci, demosntrovali svou (ne)znalost shody podmětu s přísudkem.  Z konce druhého odstavce na mě (a asi i na autorku) J.W., závěr pak  přchází v jakousi nechvalnou -- leč dosti pravděpodobnou -- prognózu.  Jenže to už tu budou žít jiní... a kdo ví nemude-li se místo personifikování  jazyk ubírat k "mechanizování"  (nebo "machinofikaci"?)  Tip.  


bixley
06. 12. 2017
Dát tip

Dej pokoj! Ještě by se dělaly pohřební obřady ve stylu "Loučíme se s naším milovaným drahým Opelem, který nám byl vším, synem, přítelem a hlavně velkým pomocníkem. Budiž mu vrakoviště lehké!"


Dodola
06. 12. 2017
Dát tip

S tou personifikací je to zajímavá myšlenka. Ještěžě aspoň auta "neumírají". Hned by se našli jedinci ochotní upozornit majitele, že "auto neumírá, ale chcípe" :-)


bixley
06. 12. 2017
Dát tip

To jsem ráda. :-)


Diana
06. 12. 2017
Dát tip

Výborný postřeh! Pobavilo, donutilo k zamyšlení ****


bixley
06. 12. 2017
Dát tip

No vidíš, i číst umí! To je kabrňák!


Kočkodan
06. 12. 2017
Dát tip
Je dobre, ze se na me pocítac nevykaslal a tvoje dílko mi precetl. (mela jsi tedy i jednoho posluchace) Ted se na tebe usmeje následující emotikon: :-)

Lerak12
05. 12. 2017
Dát tip

Dobrý postřeh a téma k zamyšlení!


K3
05. 12. 2017
Dát tip

bixley, máš pravdu. Nejen, že může přimět k zamyšlení, ba dokonce by měl. Tobě se to povedlo.


bixley
05. 12. 2017
Dát tip

Na tom něco je, že vlastně žijeme v jakémsi postupném hororu, o kterém ani nevíme...


Gora
05. 12. 2017
Dát tip

Bixley, ještě jednou se vracím- máš prima výživné komentáře, myčka i strašení mne rozesmály:-)


někdy si říkám, jestli  věci neuvažují podobně o nás, lidech...kdo komu vlastně slouží... dřív jsme si osvěcovali večer obličej baterkou a považovali to za strašení, dnes si svítíme do obličeje mobily a  strašení to není...:o)


atkij
05. 12. 2017
Dát tip
Chtela jsem se trochu vic zamyslet ... ale mycka si na me otevrela ... a jeste zira:) Fajn!

bixley
05. 12. 2017
Dát tip

To je ovšem škoda. Fejeton může přimět k zamyšlení. Díky.


K3
05. 12. 2017
Dát tip

Fejetony se tu moc nejedí, by se dalo připsat. Tenhle je zrovna trefný. Tip.


Gora
05. 12. 2017
Dát tip

Dobře:-)


bixley
05. 12. 2017
Dát tip

Jak se to dělá?


Gora
05. 12. 2017
Dát tip

Bixley, možná bys mohla přeřadit do Autor doporučuje, takhle v Dílně to rychle zahltí jiná tvorba...a je to škoda...


bixley
05. 12. 2017
Dát tip

Díky vám dvěma. Snad se to bude líbit i dalším...


Gora
05. 12. 2017
Dát tip

Jsi skvělá, moc mne to baví...


agáta5
05. 12. 2017
Dát tip

:)))) jj, pravdu díš

moc pěknej fejetonek


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru