Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZASE TY ZVLÁŠTNÍ VÁNOCE

25. 12. 2017
21
54
1456
Autor
srozumeni

Již jsem dlouho o našich zvláštních Vánocích nepsala. Tak kdo chcete, zkuste zase nahlédnout do naší autistické domácnosti. A všem vám přeji veselého Silvestra, pěkný Nový rok a hodně štěstí a zdraví v roce 2018.

,,Letos se pokusím udělat opravdu krásné Vánoce, hlavně Štědrý den." To jsem si říkala už od listopadu. Dárky byly skoro všechny nakoupené, začátkem prosince opatřeny vánočním papírem a barevnými stuhami. A to je pro mne vždy signál, že už můžou Vánoce začít. Aspoň vevnitř to mám tak nastavené. Ještě zbývá přemluvit sama sebe k umytí oken, přesvědčit sebe i ostatní, že koupené cukroví bude také dobré. A stejně tak jako předešlé roky, tak i letos nám něco málo upeče moje máma. A tak se také stalo. Blížil se den malé d, což je dvacátý třetí prosinec.. Pro mě má velkou důležitost na poli gastronomickém. Rybí polévka a bramborový salát musí v tento den bezpodmínečně zaplnit ledničku. A to doslova. Jak totiž náš autistický syn Pavlík velmi prapodivně jí, snažím se obsah ledničky dostatečně podřídit jeho stravovacím návykům, nebo spíš šíleným stravovacím zlozvykům. A to podotýkám, že ani můj a manželův jídelníček nevykazuje žádné známky zdravé výživy a životosprávy. Leč synovo jídlo je extrém. Již dávno jsem pochopila, že on nebude ten, který by měl potřebu se přizpůsobovat našemu ne úplně zdravému, ale aspoň trošičku normálnímu stravování. A proto vždy před jeho příjezdem domů nakoupím párky, plátkové salámy a nespočetné množství jogurtů, termixů a pudinků. Nesmí chybět na každý večer salátová okurka, z kterých už několik měsíců vyžaduje salát s citronem a s cukrem. A já mám tak dobrý pocit, že krom toho cukru přeci jen aspoň jednu zdravou poživatinu do něj dostanu. Pak uvařím brambory, bramborovou kaši, rýži, květák, brokolici a čekám, co z toho si vybere. Takže se pak těžko do útrob lednice vejde všechno vánoční jídlo. Prostě jsem ale kouzelník a vše jsem uskladnila. Syn byl sice už dva dny doma, ale hodně a hodně spal, téměř vůbec nic nejedl, jídlo neubývalo, lednice občas prapodivně vrčela. Naštěstí ten nápor vydržela prozatím ve zdraví. Nastal den velké D, nebo-li Štědrý den. Vstala jsem v pět hodin, koukla na počítač, nasnídala se a vrhla jsem se na obalování řízků a kapra. A jelikož všichni stále spali a já se nudila, tak jsem to vše i usmažila. Syn vstával v deset hodin, byl převléknut, dostal léky, dal si jeden termix a šel opět do postele. A spal a spal a spal. Nabízela jsem mu řízky, kuřecí polévku, kterou jsem vařila kvůli němu. Odolával úplně všemu. Kolem čtrnácté hodiny se trochu víc probral, snědl další dva termixy a pak si objednal párky. Koupila jsem aspoň nějaké ,,lepší", když jsou ty Vánoce. A zase zalezl do postele. Kolem sedmnácté hodiny vylezl, dal si jeden jogurt florian. Rychle jsme v obýváku na stromečku zapálili čtyři svíčky a zavolali ho. Hbitě přiběhl, svíčky rád sfoukává a čichá dým, až ho to štípe do nosu. To je pak spokojený. Když chtěl odejít, ukázala jsem mu dárkovou tašku. Vytáhla jsem z ní ,,káču" a roztočila ji. Zálibně se na to díval a smál se. Točili jsme znova a znova....Pak snědl několik čokoládových bonbónů a odešel zpět do postele. My jsme si s manželem rozbalili další dárky a byli jsme oba moc šťastní, že tentokrát s námi Pavlík pobyl u stromečku možná celých pět minut. Tak přeci jsme se zase po létech dočkali ,,rozzářených dětských očíček". A to, že je tomu dítěti už 26 let, neřešíme. Pořád je to naše dítě. A na tu kuřecí polévku a řízek také nakonec došlo. Jen o den později. Všechno má svůj čas.

54 názorů

dadadik
před 3 týdny
Dát tip

ano


srozumeni
14. 01. 2023
Dát tip

Děkuji. Člověka to aspoň přiměje si to znova po letech přečíst. Moc se ty letošní Vánoce nelišily....


kadeřavá
14. 01. 2023
Dát tip

Zajímavý a krásný vánoční priběh


CHT
06. 01. 2018
Dát tip

ale ano, je​ to ženské psaní, ženská literatura, je to ženský zápas o lidskost. A jakéže zbraně ženy používají? Máme holé ruce? Měkké, růžové a rozpraskané, se záděry kolem okousaných nehtů? Komu že to maminka v neděli volala, že to na silnicích klouže, ačkoliv jel do práce až v pondělí?

můj strejda, matčin nejmladší brácha, má parkinsona. Papežskou diagnózu.


srozumeni
04. 01. 2018
Dát tip
Lakrove, děkuji.

Lakrov
03. 01. 2018
Dát tip

Od začátku mi připadá, že je to celé hlavně o jídle,  což ten textík v mých očích trochu shazuje.  S dočítáním ke konci mi ale dochází, že je to také (a především)  o lidech, a to jídlo je zde jen jakousi ilustrací.  Nebo snad materiálem, z něhož jsou lidé postaveni...  Tip.  


srozumeni
02. 01. 2018
Dát tip
Ano. Děkuji.

srozumění, souhlasíš s nominací do PM za prosinec?


CHT
29. 12. 2017
Dát tip Zeanddrich E.

Dílo je strašně zranitelné, ale přesto jasně určeno čtenářům. V současnosti, kdy armády teoretiků rozebírají Můj boj​, je zvláštním způsobem aktuální, vzniká pomyslný trend "čím autentičtější záznam, tím blíž umění", což je silně riskatní, ale podle mého má vždy poslední slovo....umění. Někdo to prostě zvládne a dokonce může mít štěstí. Trefí se.

tohle mne zajímá.

ten risk.

ten zápas.

o lidskost.


srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
Zdendo děkuji.

srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
Děkuji za přetlumočení....Hezký večer. J

Gora
27. 12. 2017
Dát tip

Víme, jak to CHT myslel...jako že co nedořečeno, cenné minimálně stejně jako co napsáno, je tak?? Tlumočnice G.


srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
Přiznám se, že mě trošku zmátlo, že dílo je skvělé tím, co není psáno.... To se dá vysvětlit různě, to uznejte...:-)

Gora
27. 12. 2017
Dát tip

Vážně, jistěže - aspoň myslím:-)


srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
A já polointeligent s nízkým až nulovým sebevědomím jsem se ve zprávě ptala ChT, jestli to myslí ironicky, nebo ne. Tak se omlouvám za nepochopení.

Gora
27. 12. 2017
Dát tip

Bereme v potaz...příští týden se ozveme:-)


CHT
27. 12. 2017
Dát tip Zeanddrich E.

už to někdo nominoval do PM? 

já bych chtěl, koncept je jasný. dílo je skvělé tím, co psáno není.

 

 

 

 


srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
Tak teď jsi mě úplně dojala...

vytlačila som si a dala prečítať mojim dievčatám...Monka potichučky prečítala a odložila, Petra - tak pekne smutné, povedala


srozumeni
27. 12. 2017
Dát tip
Ádvojko a Ozzozorbo, oběma vám děkuji za přízeň. A vše krásné v novém roce.

Ozzozorba
27. 12. 2017
Dát tip
... ano, vše má svůj čas i poločas rozpadu.

a2a2a
26. 12. 2017
Dát tip

  Přečetl jsem si, stejně jakotové ostatní zápisy a vyprávění se zájmem 


srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Vesuvanko, díky za milou návštěvu.

vesuvanka
26. 12. 2017
Dát tip

Jiřinko, máš můj obdiv. Přeji Ti hodně štěstí, spokojenosti a hlavně zdraví v novém roce 2018. TIP


srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Moc děkuji a také přeji vše nej v novém roce.

atkij
26. 12. 2017
Dát tip
Zase jen obdiv a ztotoznuji se s komentem 8hanky. Do noveho roku preji co nejvice radostnych minut.

srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Holjy obě, Bkack a Gabi, moc vám děkuji za ,,kuk" a přeji vám také všechno nejlepší a nejmilejší v novém roce.

Ďakujem trojkovému, že komentár napísal aj za mňa a tebe, že píšeš *


Ráda jsem četla...........asi se opakuji...ale......jsi prostě "Mama".....do nového roku přeji spoustu krásných chvil.........................


srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Děkuji a nápodobně.

srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Rádo se stalo a děkuji za návštěvu.

Dodola
26. 12. 2017
Dát tip

Vrátilas mě do časů, kdy mě taky fascinovala káča a podobná hejblata, houpací panenky, ve kterých to mnohohlasně cinkalo, prostě znáš svého syna... dík i za tuto připomínku dětství:)


srozumeni
26. 12. 2017
Dát tip
Diano díky. Jen doufám, že mezitím užijeme i léta. Ty Vánoce jsou fajn,ale zimu nemám ráda. Tak už ať je tady jaro cobydup :-)

Diana
26. 12. 2017
Dát tip

Moc pěkně a láskyplně napsáno. Tak ať jsou ty další Vánoce čím dál lepší! *******


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Evženie, děkuji a nápodobně.

Že by snad i trocha pohody? Moc bych ti přála krásné svátky a mnoho pohody i do dalšího roku. /T


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Každý si neseme životem ,,to svoje". Díky.

8hanka
25. 12. 2017
Dát tip

Jiřinko, niekedy sa ťažko hľadajú slová, tak len ticho čítam a skláňam sa obdivom...koľko malicherností ma dokáže znervózniť, pokaziť deň, pritom je môj život celkom jednoduchý v porovnaní s Tvojim...srdce mamy je obrovské a to Tvoje obzvlášť...pokojný zvyšok sviatkov prajem


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Děkuji moc. Měj se krásně v novém roce.

8hanka
25. 12. 2017
Dát tip

*****


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Jé, děkuji. To mě těší.

pedvo
25. 12. 2017
Dát tip

Už dlouho jsem ti nic nekomentoval, ale čtu, co napíšeš. A vždycky, jako i teď, je to pěkné.


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Danny, děkuji a vítej u mne. Asi poprvé. To asi, že jsou ty Vánoce...Hi,hi. Tak všechno nejlepší v noém roce.

Danny
25. 12. 2017
Dát tip
Obdivuhodné. Tip.

srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Josefe díky za obdiv. Luboši, nic si z toho nedělěj, já tě s dárkem také letos odbyla. Tak příště....Díky.

Čudla
25. 12. 2017
Dát tip
Obdivuji Tvou mateřskou lásku. /*

Kočkodan
25. 12. 2017
Dát tip
Jiři promiň, letos jsem ti pod stromeček nic nedal. ;-) Ale přeji ti/vám, aby byl příští růček v porovnání s ostatními alespoň lepší průměr. Ale to je opravdu absolutní minimum... (vánoční smajlík)

srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Petře, díky. A tobě také vše nejlepší v novém roce. Ať ti to pěkně píše, ať máme co číst.

Petr333
25. 12. 2017
Dát tip

Rád Tě čtu a znovu jsem se pozastavil nad tou lehkostí sdělení. Jakoby o nic nešlo, prostě normální vánoce, život se vší vážností a lehkostí zároveň. A ještě nám o tom od plotny podat zprávu. Vše nej v novém roce Jiři.


srozumeni
25. 12. 2017
Dát tip
Irčo, díky. Snad tam nemám moc chyb. V tom předešlém jsem se fakt ztratila. Něco jsem opravila, jak jsi mi psala, ale nevím, zda všechno. Tady jsem se raději tomu jsi-si vyhnula.

Gora
25. 12. 2017
Dát tip

Také jsi krásně zakončila...nejen:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru