Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

když z bílé zbude červená ..

12. 01. 2018
11
17
950

uprostřed zimy
roztál bílý sněhulák
mrkev na zemi

 

 


17 názorů

snake_01
23. 02. 2022
Dát tip

Souhlasím s Můrou - text má potenciál, ale je příliš dopovězený, vpodstatě je celý druhý verš téměř nadbytečný...


Umbratica
25. 01. 2018
Dát tip

Vzpomínám si,jaký hrnec jsme používali při stavbě sněhuláka jako děti.Byl opravdu starý a rezavý,měl zelenou barvu a byla v něm spousta děr. Že se z kousků uhlí dělaly i knoflíky ? Ano, v tom máš pravdu. Stačilo by tedy místo "dva kousky uhlí" napsat "pár kousků uhlí". Ale proč se tím ale dál zabývat ? Vždyt' jde jen legrácku,o zábavnou variaci. Ostatně v soudobých českých haiku jde většinou jenom o legrácku.


oran
22. 01. 2018
Dát tip

no ja mam asi radsi mene popisne veci. spis holduju naznakum.


Díky za názory.

K můře :  obraz co nejmíň dopovědět je správná cesta.

Ve chvíli, kdy však hledám jen poetiku, která v tvé variantě nepochybně je,  mohu ztratit smutek, který jsem vložil do varianty mojí.  Výraz pažit citím pak již jako vyumělkovaný.  Nevidím zde pak ani žádný náboj mezi prvním a třetím řádkem tvé varianty, je to prostě pouze poetická věta, oproti neočekávanosti rudé mrkve jen tak, v zimě ..

Tolik jen jako dovysvětlení mého náhledu. 

To, že však  smutek není vždy zřejmý, je vidět z vyjádření Umbraticy., podle které ono haiku nemá žádný přesah.

.........

Oran, ano, je informačně zbytečný, ale je poetika, nebo pokus o ni , pouhým součtem dvou informací ?

 


Můra73
22. 01. 2018
Dát tip

Umbratica, u nás se dávalo uhlí i místo knoflíků... :)

... Pořád mě zlobíš, jak v téhle formě stále dodržuješ/ nedodržuješ formu 5-7-5, k "ostatkům" by si čtenář měl dojít sám. Haiku je o přemýšlení, přenech tuto výsadu svému čtenáři :)

Dále, proč doplňovat v konotaci se sněhulákem, že je hrnec starý. Haiku má být úsporné, každé slovo v něm použité má mít tak pevné místo, že když jej vynecháš, nebo pozměníš, celý text ztratí svůj původní smysl. Tady se po vynechání tohoto slova nic nestane. Navíc "starý" je opět osobní hodnocení, kterému by se měl autor haiku vyhýbat. Pro někoho je deset 10 let starý hrnec stále "ten nový".

 


Umbratica
22. 01. 2018
Dát tip

Pokouším se o malou variaci na Můřino haiku,které mě zaujalo :

 

(Ostatky)

 

Dva kousky uhlí

mrkev a starý hrnec

v průzračné louži

 

 


Umbratica
18. 01. 2018
Dát tip

Souhlasím s Můrou. Pouze konstatuješ,co se stalo. Haiku nemá žádný přesah a vůbec nenutí čtenáře,aby se nad něčím zamyslel,aby o něčem přemýšlel.


oran
16. 01. 2018
Dát tip

prostredni radek je informacne zbytecny, prvni a posledni by stacily.


atkij
12. 01. 2018
Dát tip
Snehulak je a neni ... Zrovna nedavno ... vecer obr snehulak, rano pouze snehovy bar s jednou kouli ... takze slovesem "roztal" vnimam kratky casovy usek ... dvakrat kouknu z okna a dvakrat jiny pohled. Nevim, jestli haiku dva pohledy respektuje, ale Tve pojeti vnimam jako fajn napad.

tady nemá co roztát. :-(


CHT
12. 01. 2018
Dát tip

​no ano.

to sloveso je nad.

Haiku to prý nevysvětlí.

Věřím, že výjimky jsou možné, ale tady ro rak necítím. Přesto si velmi cením pokory.


pekné


Můra73
12. 01. 2018
Dát tip

Snažila bych se co nejmíň obraz dopovědět...

Polovina ledna -

mrkev, hrnec a uhlí

leží na pažitu.


Danny
12. 01. 2018
Dát tip
úsporné a dobré. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru