Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mráz

15. 01. 2018
16
34
1659
Autor
Umbratica

 

 

 

Mráz

 

Mrazivé bývá rozednění

na prázdné pláni Severu .

Jezero , ticho v plném znění ,

led který nezná sekeru...

 

Slova jak smutní ptáci letí

do oblačných strof příštích ság ,

jezerní panna bledé pleti

však neopouští sarkofág ,

 

meč dole u dna tiše dřímá

na její hrudi jako kříž

a jílec útlá ruka třímá .

Beránčí mračna , bílá stříž...  

 

Ponuré bývá rozednění ,

když vločky mažou písmo stop .

Šerosvit vězní světlo denní .

Hrob , panna , meč , led - pevný strop...

 

 

 

 


34 názorů

Umbratica
16. 02. 2018
Dát tip

Chtěla jsem se na počátku roku na delší dobu autorsky odmlčet a jenom si číst díla jiných a psát kritiky. Tahle básnička naznačuje , že momentálně "svým mečem nedisponuji". Pokouším se usilovně nalézat nějaké hodnoty v oficiální současné poezii , kterou jsem zatím odmítala a nalézám ony hodnoty jen velmi ztěžka. To spíš nalézám tady na Písmáku spřízněné duše z řad literárních teoretiků , které souhlasí s mým negativním hodnocením "nejlepších českých básníků". Já se ale chci dívat na současnou poezii pozitivně a ještě nějakou dobu hledat v současných básních hodnoty,které by mohly v širším publiku rezonovat. I když mě ghetto nepřijalo , chtěla bych si od něj něco vypůjčit , protože aspoň někdo z širší literární veřejnosti přece na ghetto musí být na ghetto napojený , aspoň někdo si přece kupuje literární časopisy a nové sbírky.


Penumbra
13. 02. 2018
Dát tip

líbí se mi ten mrazivý nádech staré legendy;

báseň stojí rozhodně za doladění a úpravy, které jí věnuješ


Umbratica
18. 01. 2018
Dát tip

Leraku,

překvapuje mě,že tahle "divná" fantasy básnička - pohádka tě zaujala a mám z toho radost.

 

Štírko,Yane, Diano.Evženie,Dodolo,atkij,

hodně lidí tady na Písmáku píše civilistické básničky ze života a hodně soudobých beletristů píše civilistické romány ze současnosti. - Kromě toho ale kvete i žánr fantasy - at' už v beletrii nebo hlavně ve filmu. Řekla jsem si,že někteří lidé už mohou být unavení současnou poezií a třeba by ocenili nějaké básničky v žánru fantasy. - Vidím,že by tomu tak být mohlo.

 

Ozzy,

třeba jednou přijde jaro a v teplém větru pod křídly tažných ptáků led na jezeře roztaje.

 

Norsko,

já vím,že mezi mými básničkami a současnou poezií je nejmíň metr tlustý led.


Umbratica
18. 01. 2018
Dát tip

Zajíci,

děkuji za chválu a ozvu se ti pod tvou básní.

 

qíčalo,

mám tě ráda,protože hledáš v básních obsah a snažíš se jim porozumět,zatímco většina čtenářů se spoléhá jen na svůj dojem.

tahle básnička má samozřejmě více významů. Mohu ti prozradit třeba to,že se zakládá na tarotové mystice.Jedním ze ztělesnění "královny pohárů" je v "Bretoňském cyklu" postava jezerní panny.  - Meč podaný rukou kalichové královny by mohl mít magickou moc. Ale mrzne a mezi "vodou" a "kovem" je nepřekonatelná vrstva ledu.


Norsko 1
17. 01. 2018
Dát tip
Poeticky prázdné pro mě. Promiň R

Dodola
15. 01. 2018
Dát tip

Krásný obraz


velmi vydařené /T


Ozzozorba
15. 01. 2018
Dát tip
smutné, smutné, smutné

atkij
15. 01. 2018
Dát tip
Tip za obrazy, fantazii. Predstavuju si, ze neco prectes a hned te popada nutkani podelit se ... Jen pokud muzu i kriticky...rym drima/trima...gramaticky a rytmus druhe sloky uplne nesedi ... sude verse.

Diana
15. 01. 2018
Dát tip

Velice, velice působivé! Ten led a mráz to překrásně a poeticky vyjadřuje!

 


Yan73
15. 01. 2018
Dát tip

Mně taky. Ahoj Y.


Štírka
15. 01. 2018
Dát tip

Romantické, krásně ponuré, ponoukající představivost...líbí...


Lerak12
15. 01. 2018
Dát tip

Mne zaujala !  Kvůli zimě nesnáším ani sněhuláky. Vždy závidím  podzimní odlety ptáků za teplem. Jo, být tak Ikaros. Čtu tvůj "Mráz" a ukládam se pod ledový strop k Tvým veršům. Je mi dobře. Asi poupravím (psssst a nenápadně) svoji zimní averzi. Díky za pohádkovou inspiraci.


Vždy obdivuji vázané verše, pokud dávají nějaký hlubší smysl a pokud mají i nějaký vynalézavý rým jako zde ság/sarkofág. Tip.

P. S. Také jsem dnes publikoval text o jezeře, v němž se vyskytuje i nějaká ta jezerní panna.


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

Vázané verše vznikaly v době,kdy jen málokdo uměl číst,aby se lépe pamatovaly. Osobně si myslím,že poezie mohla vzniknout jako součást magie při magických nebo náboženských obřadech. Podle mého názoru byla na počátku poezie spíše mantra : sled hlásek,který vyvolá v duši rezonanci,ne nějaké sdělení pomocí slov.


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

Goro,

moc děkuji za spolupráci.

 

haijine,

myslím,že ti rozumím. Píšu totiž častěji veršem volným než vázaným. Ve volném verši jsou hlavní slova - ta vytvářejí pocity. Ve vázaném verši jsou ale důležitější hlásky,rytmus a rým. Dokonce jsou i básně,třeba některé alexandríny Otokara Březiny,které vytvářejí pocity jenom tím,jak zní,bez ohledu na obsah.


Gora
15. 01. 2018
Dát tip

Ano, souhlas:-))


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

Goro,haijine,

napadlo mne ještě jiné řešení. Myslíte,že takto by to mohlo vypadat lépe ?


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

haijine,

já jsem vždy za připomínky podobného druhu velmi vděčná. Zatím to necháme do čtvrtka zaležet a uvidíme , jastli za tři dny básnička vůbec někoho zaujme. Pokud ano,pokusím se najít nějaké nové řešení.


Gora
15. 01. 2018
Dát tip

Taky nejsem nijak kvalifikovaná, Um, haijin upřesnilnil  dvě slova - který -správně, vidím, že jsi poopravila, díky


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

Kočkodane, v dobře temperované místnůstce se čte velmi dobře zvláště o Švédsku,Norsku nebo Rusku.


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

haijine,

až doted' jsem odpovídala na kritiky,avíza a poštu,takže jsem se nedokázala na úpravu básničky dost soustředit. - Ano - způsob,kterým jsem to opravila byl špatný. Prozatím jsem zvolila další verzi. Nejsem si ale jistá,jestli zrovna tahle básnička uspěje. Řekla bych,že spíš ne. Pokud by ale dostala patnáct tipů,asi bych ji ještě opravila.Jinak ji s největší pravděpodobností smažu.

Jinak velmi děkuji za tvé připomínky.


Kočkodan
15. 01. 2018
Dát tip
V dobre temperované místnustce se to cte hezky. Tím netvrdím, ze by eventuální chlad dílku na kvalite ubral.

Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

haijine,

chybu,na kterou jsi mě upozornil,jsem se pokusila opravit. Myslíš,že takto vypadá text lépe ?


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

Goro,

děkuji za chválu.

Možná druhé - které bych nahradila - Nevím,co tím myslíš. Že mám nějak nahradit pomlčku ?


Gora
15. 01. 2018
Dát tip

Jde po mně mráz:-)

Možná druhé - který bych nahradila, jinak bezvadné...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru