Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Balada

01. 03. 2018
19
29
1174
Autor
Umbratica

 

 

 

Balada

 

Šed' vln se vpíjí do hladkého písku

a rozbíjí se o čerň útesů

a vítr láme osamělou břízku

a vítr vane mocně do lesů

Jsou smutné zimy na pobřeží Baltu

Jsou nehostinné skály Rujany

Pláč meluzíny stesk jejího altu

ty vzlyky které jako lijány

jak lanoví se plazí po ráhnoví

všech rozhoupaných lodí v přístavu...

Těch otázek co nikdo nezodpoví !

Těch lodníků co přišli o slávu

              a hrobem se jim stalo chladné moře

              a křížem sosna na vysoké hoře !

 

 

 

 

 


29 názorů

Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Zase píšeš podobnou formulaci jako onen nedávno zesnulý malíř,který si na vlastní parte složil krátkou báseň. ...Podivné.


Yan73
26. 03. 2018
Dát tip

Omlouvám se. Měl jsem chuť chvíli blbnout a úplně jsem nezvolil vhodný okamžik.

Jinak jsem též v poslední době absolvoval pohřeb a špitál (já osobně ne, jsem zdráv). Můj názor ale je, že to k životu patří (smutný jsem ale jistě byl též). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Jak víš,jsem okultistka a to,co jsi mi právě napsal,mě velmi zasáhlo. Minulý týden totiž umřel jeden můj známý malíř(znám hodně malířů a kdysi jsem se pohybovala v téhle branži). Na parte měl text o tom,že život je hra,který se dost podobá tomu,co jsi mi právě napsal. Byla jsem svědkem toho,když ho v únoru odváželi do nemocnice. Básnička Muškát je vlastně o něm. Když jsem chodila večer kolem jeho domu,sledovala jsem,jestli se tam svítí.  Muškát jsem si přimyslela jako jakýsi protiklad ke své básničce Amarylka.

A taky je zvláštní,že se spolu o něm bavíme pod Baladou,protože on byl jedním z lodníků,kteří nikam nedoplují ačkoli možná doplout mohou. Nezabrání jim v tom nedostatek talentu,ale jejich nešt'astná povaha.


Yan73
26. 03. 2018
Dát tip

Samý povinnosti. Nicméně jsem si čas uloup a na Tvou baladu jsem zkusil reagovat - viz mé nové stěžejní dílo Vzpomínky na Afriku.

Rozhodně jsem ale nezahálel, intenzivně jsem studoval Všemohoucího Boha a a dospěl jsem k závěru, že jedním z jeho aspektů je to, že je hravý. Budiž mu chvála! Jsem rád, že má o mně zájem a hraje si se mnou... tak nějak jako kočka s myší.

Rozhodně bych ale nechtěl mít Boha jenom pro sebe v onom požehnaném stavu a proto se intenzivně modlím, aby svůj zájem přesměroval na někoho jiného (Třeba na Tebe - myslím, že stějně jako já dokážeš s vděčností ocenit Jeho hřejivou náruč)

Ahoj Y.


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Vítám tě ,Yane. Dlouho jsi tady nebyl. Měla jsem pro tebe přichystaný plný šuplík nových anglických sonetů a doufala jsem,že třeba přispěješ také nějakými a že si budeme hrát. Doba ale vázaným veršům nepřeje a tak jsem se musela vrátit k těm volným,protože je lidi čtou víc a víc se nad nimi zamýšlejí.


Yan73
23. 03. 2018
Dát tip

Líbí, ahoj Y.


Umbratica
05. 03. 2018
Dát tip

gabi,

o to mi šlo.Ten sonet je záměrně archaický a zdá se ,že dost lidí má klasiku pořád rádo.Někdy bych se chtěla pokusit sladit starou formu s novým jazykem,ale nevím,jestli na to mám.

 

Kvaji,Knihomole,Evženie,Kočkodane,

moc děkuji za váš tip.

 

Leraku,

mně se na německém severu líbilo,ale raději bych psala jako Ruska.

 

zvedavec,

ano - ta starosvětskost je tady velmi záměrná. Figury tam jsou slovanské,německé neovládám. - Ale Rujana byl původně slovanský ostrov a stála na něm svatyně boha Svantovíta Arkona.

 

atkij,

jistě máš pravdu ,ale pro mne je důležitý hlavně zvuk a hláskové řady,to,aby se vázané verše daly dobře přednášet.

 

Pachateli,

těší mě,že se ti to líbí, ikdyž jsi mi onehdy psal, že moje volné verše tě baví,ale ty  vázané moc ne.


PACHATEL
02. 03. 2018
Dát tip

Asi k tomu můžu napsat jen, že je to výborné!


atkij
02. 03. 2018
Dát tip
Chodim sem po spickach, dokazu ohodnotit formu, fakt narocna. Koresponduje s ni i obsah. Krasa. Jen ty gramaticke rymy. Vim, ze nekdy se nejde obejit. Ale jsou zde tri, to uz je dost.

zvedavec
01. 03. 2018
Dát tip

:) znie tak...starosvetsky


Kočkodan
01. 03. 2018
Dát tip
I když se objevila hned na začátku, tak šeď tvoje báseň jistě není.

Lerak12
01. 03. 2018
Dát tip

Jestli mohu, na mě působilo seversky - sassky. Snad té ruské šíře a stupňování dramatu by se našlo, ale popisnost veršů mě svedla jinam. Verše zajímavé a mořem v pohybu.  



obzvlášť /*


kvaj
01. 03. 2018
Dát tip

Výborné. Tip.


podarilo sa ti - zladiť obraz aj zvuk *


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

Diano,

moc děkuji. Právě o tu náladu mi šlo.Šlo mi o to ,tak říkajíc,sladit obraz a zvuk.


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

To,co říkáš, Štírko ,je velmi zvláštní,protože já se poslední dobou velmi často dívám na jeden Šiškinův obraz na zdi. Je na něm borovicový les a potok. - Bříza a sosna jsou symbolem severu. Vydrží i ty nejsilnější mrazy.


Diana
01. 03. 2018
Dát tip

Pěkný obsah i forma. A nejlepší z toho je celková nálada ***


Štírka
01. 03. 2018
Dát tip

Nevím proč se mi přes tvé verše promítají Šiškinovy obrazy... když je v nich světlo, voda a les... většinouj....

Napsala jsi to krásně, maluješ slovy :-)


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

Díky. Od básníka vázaného verše to potěší zvlášt'.


Muamarek
01. 03. 2018
Dát tip

Mně se líbí hodně :-)))


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

Já jsem v podstatě hlavně autorka vázaných veršů. Dřív měla poezie velmi blízko k hudbě a mě mrzí,že se dnes scvrkla jen na slova. Dřív mohl básník vložit do hry i hudební složku poezie,takže měl mnohem více výrazových možností. Používal také různé zažité figury,což je tvůrčí prostředek,který už se užívá jen velmi sporadicky.

Mám na skladě spoustu veselejších sonetků z poslední doby. Možná by bylo vhdnější tě dnes spíš rozveselit. - Takže to zas někdy příště.


agáta5
01. 03. 2018
Dát tip

mě se vázané verše libí a obdivuju je, jenže nemusím ty různý alexandríny a svazuje mě počítání slok a tak... pro mě je volný verš, volnost myšlenek :) ale každý to má jinak,  kvíčala onehdy říkala, že jí volný verš dává zabrat, pořád se jí tam ty rýmy cpou...

tahle mi padla do noty, protože jsem dneska naměkko a smutný věci mě přitahujou.. se na nich pohoupu a zítra už mi bude líp :) 

ale báseň se mi bude i zítra asi líbit - dám ti avízko schválně :)

 


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

Tvého potlesku pod touhle básničkou si vážím,Agáto,protože vím,že vázanému verši neholduješ. Když se tenhle styl líbí tobě,možná se bude líbit i dalším čtenářům,kteří vázané verše moc nečtou.


agáta5
01. 03. 2018
Dát tip

vzhledem k tomu, že jsem dnes naladěna na podobnou vlnu.. tleskám!


Gora
01. 03. 2018
Dát tip

Mně se třeba zrovna líbí, Um.


Umbratica
01. 03. 2018
Dát tip

Moc děkuji ,Marku. Pokoušela jsem se spojit takový ten pochmurně vznešený styl ruských bylin a severských ság s anglickým sonetem. Jsem zvědavá,jestli se aspoň některým čtenářům bude takový styl líbit.


Muamarek
01. 03. 2018
Dát tip

Parádní záležitost, vidím tahy štětcem v mezerách... Náladový obraz, působivý...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru