Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bacha na toho bezďáka...

01. 03. 2018
20
36
1513
Autor
Petr333
„Hele - bacha na toho bezďáka v modrý bundě, ten už s náma nepojede!“ 
přihnal se ke Karlovi kolega na konečný, sotva co otevřel soupravu pro výstup.
 „A co se stalo?,“ ptal se nechápavě.
„Zasmradil mi celou tramvaj, dobytek jeden, doslova se roztejkal do sedaček
a ještě ani nechtěl vystoupit. Tak jsem ho vyhodil!“ líčil rozlícený muž v uniformě.
„No... tak dík,“ řekl Karel a nevzrušeně zavřel dveře, aby popojel malým obloukem dále do smyčky
kde na celou věc rychle zapomněl.
 
Byl zrovna takovej - ten prosluněnej, mrazivej den 
na kterej se tak hezky dívá z tepla obýváků, anebo vytopený horský chajdy
s krbovkama obloženejma baterií bukovýho dříví a lahvinkou dvanáctiletý skotský po ruce.
Trochu se zasnil.
„Odjezd z konečné za jednu minutu,“ vyrušil ho náhle ten nejméně oblíbenej
ženskej hlas z palubního počítače kabiny. Byl čas. Zvolna popojel ke sloupku zastávky
a v proskleném, ale jinak  před nečasem nijak nechráněném přístřešku ho uviděl.
Na ojíněné lavici se choulila prokřehlá bytost v modrý bundě
/která snad i mohla na podzim majitele trochu zahřát/
ale dnes připomínala schoulený zvíře v neovladatelným třesu, zahnaný do posledního kouta zoufalsví.
A i když jich za ty roky viděl stovky, odvrátil zrak.
Nedokázal by unýst ten pohled.
 
No jo vlastně... ten bezdomovec sakra, co ho kolega před chvílí vyhodil, uvažoval.
 
Někde četl, anebo nejspíš slyšel, že veškerej náš život
/snad kromě zrození, neboť rodiče si nevybíráme/vše čím jsme
s kým a kde jsme, není nic jinýho než součet množin našich rozhodnutí.
Všech špatnejch a dobrejch voleb našeho života. Odrážejících se v realitách našeho bytí.
Ale o tom ten rozklepanej modrásek, neměl jistě ani tušení. Chtěl jen přežít další den.
Jen najít svůj kousek tepla.
 
Tohle všechno se mu v tý chvíli honilo hlavou. V tý kraťoučký chvíli, než
dojel ke sloupku zastávky, kde na přístrojový desce navolil předvolbu otvírání -
pro všechny dveře soupravy.
 
 
 

36 názorů

Petr333
27. 08. 2018
Dát tip

Jiři: o soucit s vozením bezdomovců mi až tak nešlo (i když ten myslím mám také, ale, zároveň je mi jasný že cestovat MHD s nimi je kolikrát otřes. Měl jsem na mysli spíše obecně životní rozhodnutí života, který ho nakonec přivedli až na tu zastávku. No nakonec jsem ho pustil no...


srozumeni
25. 08. 2018
Dát tip
Líbí se mi Tvoje texty, však víš. A tuten mě nutí obzvlášť přemýšlet o tom, co k tomu napsat.... Ve mně se ten soucit s vožením bezdomáčů v dopravních prostředcích trochu pere s představou toho, že si pak na sedačku po něm sama sednu. Což se mi mimochodem stalo a pak muselo vše do špinavého prádla. Na druhou stranu, někdy nemusí být člověk sedící třeba v tramvaji,bezdomáč, a přesto při pohledu na něj, by si člověk po něm také nechtěl sedat ( třeba ožralej bydlící úředník-chi,chi) Ale jasně, že než ho nechat umrznout, je dobré ho do vozu pustit...***

Petr333
06. 07. 2018
Dát tip

bestye: díky


bestye
06. 07. 2018
Dát tip
Mám ráda příběhy - a tohle je - dobrej příběh. Díky za něj.*

Marcela.K.
26. 06. 2018
Dát tip

Když přijedu do Prahy a vidím tramvaj, rozbolí mě hlava :-)

Ale s tebou bych se někdy docela ráda svezla...


Petr333
18. 04. 2018
Dát tip

Tetřev, Bix, K3, Vigan a další díky za komenty


bixley
16. 04. 2018
Dát tip

Zažila jsem už víc takových scének, kdy cestující chtěli, aby řidič vyhodil z autobusu zapáchajícího bezdomovce. 

Trochu mi vadila mluvená čeština mimo přímou řeč, ale jinak napsané dobře.


Tetřev
13. 04. 2018
Dát tip

Mám ráda sociální témata. A  sdílím tvůj náhled na ty, kteří žijí na okraji společnosti. Závěr mě proto potěšil. Těším se, až se pokusíš o nějaký delší text. Jako řidič tramvaje máš už jistě nastřádaný nejeden silný lidský příběh...


Lakrov
11. 04. 2018
Dát tip

Zpočátku to působí jako dobře rozjetá povídka, která však dle mého postupně  ztrácí náboj. Nejprve oním rušivým uváděním dovětků v závorkách,  v závěru pak samotným koncem, který je dost náhlý, jakoby zkratkovitý  a tudíž nevýrazný.  


K3
08. 04. 2018
Dát tip

Já myslím, že to povídka je, i když mikro.

Tvoje největší chyba je, že se podceňuješ. To nedělej, nebo tomu uvěříš a skončíš, což by byla chyba.

Píšeš ve zkratce a to je dobře. Na téhle povídce je nejdůležitější zvýraznění právě toho momentu vnuknutí, kdy můžu někomu pomoct, je to pouhý moment a když ho promarním, je konec. T.


Petr333
06. 04. 2018
Dát tip

Děkuju za nabídku /jistě dobře míněnou, od známého autora jakým jsi jistě ty/ o čem a jak psát.Kdybys sis dal nejdřív práci a pořádně četl zjistil bys že autobus, byla tramvaj a že sociální témata u mě převažují. Nehledám v nich senzace, nenabízím řešeníˇ-  jen provádím ulicemi v miniaturách čtenáře. Pokud budu chtít psát čistokrevnou povídku /což mimochodem neumím/ mohu fabulovat a psát drsně jako Buk, Keroac. Mohu v nich zabíjet, krást, péct mrtvolu v trobě a pak torzo dát a do mrazáku, prát se v baru, ubalit jonta jako Keroac a vyrazit za děvkama. V těchto fantaziích mohu cokoli. Je zjednodušené říct všichni bezďáci kradou chlastaj, prohráli byt ve forbesu...možná ano, ale o tomto konkrétním já nic nevím. Humanismus dělá člověka člověkem, odlišuje nás od ostatních tvorů.


Stargazer
06. 04. 2018
Dát tip

"Vybírat si sociální témata a v nich nezabřednout do patosu a sentimentu" je úkol hodný zkušeného člověka či spisovatele. Když píšeme o bezdomovci, automaticky se očekává, že ho budeme litovat. A když ho litovat nebudeme, pak povídka vyzní doprázdna.

Pole literárně neprobádané není v tom, že chudák "chtěl jen přežít další den a najít svůj kousek tepla", ale naopak v tom, že prohrál dům v automatech, že zradil rodinu kvůli drogám, že přišel o dům nad hlavou kvůli alkoholu, že kromě somrování na zastávce vykrádá samoobsluhy... jak je tomu v 99% případů.   

Chceme být humanističtí tam, kde to není na místě. Život nemá vždy mít happyend. Zkus příště pro zajímavost toho bezďáka v povídce tím autobusem přejet, byl bych zvědav na ohlasy :-)  


Gora
23. 03. 2018
Dát tip

díky, je to próza, a soutěž se teď jmenuje Próza měsíce...

avi


Gora
23. 03. 2018
Dát tip

Petře, můžu tvoji mini nomnovat do soutěže PM? Napiš, dík:-)


Petr333
02. 03. 2018
Dát tip

kočko...díky


Kočkodan
02. 03. 2018
Dát tip
Kdyz mi to pocítac cte a na obrazovku nekoukám, tak muzes mít klidne na kazdém rádku jen jedno slovo. ;-) Líbí se mi, ze nemás srdce z tvrdého materialu (napr. kamene). A na tebe si bacha dávat nemusím, uz te mám roky v oblíbených.

Petr333
02. 03. 2018
Dát tip

a2a2: Sluší se poděkovat za celkem konstruktivní kritiku, která může i posunout a směrovat. Tady na písmáku to moc nevidím. Vybírám si ponejvíce "sociální" témata a v nich pokud možno nezabřednout do patosu a sentimentu. Je to možná i tím že řetězec životních rozhodnutí mne donesl až do kabiny tramvaje a témata ulice jsou v ní jaksi vidět ponejvíce. Příběhy jsou všude, ale povídku si vystavět zatím netroufnu. A gora i ty máte pravdu že text je takto poněkud rozsekaný a může odrazovat.. A poznámka o disidentech co řídí tramvaj mne opravdu rozesmála.


Lerak12
01. 03. 2018
Dát tip

Povídečka mi líbí. U nás ve městě Magistrát odřízl bezďákům veškerou pomoc třetím rokem. Argumenty se vždy nějaké najdou!

Píšeš dobře, tak příště si Tě opět rád přečtu.

 


a2a2a
01. 03. 2018
Dát tip

Máš vnímavou duši. Je to někde napůl mezi vyprávěním  a povídkou, pokud jde o ty odstavce, jak zmínila gora, zasloužily by si větší péči a čtenáři by to víc uvítali, protože opticky by se i tak krátké texty ještě zkrátily. Myslím si, že máš potenciál psát velmi dobře.  Mimo již vnímavou duši disponuješ i schopností všední událost rozvinout a nepostrádáš i cit pro ukončení, které není popisné a je přitom velmi výstižné.  Napsal jsi pouhou epizodu, která má prostor jít mnohem více do hloubky, ale ty jsi zvolil formu miniatury a z tohoto pohledu ti nelze nic vyčíst. Předposlední  odstavec je jakýmsi výčtem osobní filozofie a je začleněn naprosto správně. Jen bych při formulaci použil více civilního jazyka, aby to najednou nevypadalo, že pražské tramvaje znovu řídí disidenti. Čistě za sebe dodávám, že mi způsob tvého vnímání světa je blízký.


Hezky jsi to napsal. /T


8hanka
01. 03. 2018
Dát tip

Peťko, ani na chvíľu som nezapochybovala ...a ďakujem zaňho....


...*


Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Hanko děkuju, nebudu zastírat, asi víš kdo byl řidič, co?


8hanka
01. 03. 2018
Dát tip

a mne:

"kde na přístrojový desce navolil předvolbu votvírání -

pro všechny dveře soupravy."
 
tym otvoril oveľa viac ako len všetky dvere súpravy
*****

Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Ahoj Lenko, posílám zmrzlej pozdrav do Brna :)

Dodola: díky za stopu...


Lnice
01. 03. 2018
Dát tip
Rozklepanej modrásek...to se líbí mně:)

Dodola
01. 03. 2018
Dát tip

Ty dva verše, co vypíchla Gora, mluví za vše


Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Povídky neumím a tak vlastně ani nevím jak by to v jejím "formátu" vypadalo. Jsem smířenej s tím že mi lidé píšou, proč je to tak rozsekaný. :)


Gora
01. 03. 2018
Dát tip

Myslela jsem, zda to nekopíruješ odjinud, ovšem nijak mi to nevadí:-)


Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Je to takovej spontánní paskvil, spoustu čtenářů tenhle styl odradí, ale zatím si neumím pomoct.


Gora
01. 03. 2018
Dát tip

Jde ti to skvěle, jen se vždy zamýšlím, proč máš tak úzké odstavce:-)


Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Díky za stopu Iren, povídky psát neumím tak alespoň takhle.


Gora
01. 03. 2018
Dát tip
A i když jich za ty roky viděl stovky, odvrátil zrak.

Nedokázal by unýst ten pohled.

 

 


Petr333
01. 03. 2018
Dát tip

Zdravím Jani, snad se dožijem alespoň toho jara, když už jinak to stojí...


agáta5
01. 03. 2018
Dát tip

součet množin našich rozhodnutí...  píšeš mi z duše


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru