Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 431 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

On-line

+1 neviditelných
Já je někdo jiný
datum / id07.03.2018 / 485935Vytisknout |
autorMovsar
kategorieMiniatury prozaické
zobrazeno368x
počet tipů12
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Já je někdo jiný

Já je někdo jiný

Nosíval tričko s nápisem Já je někdo jiný. Emeritní profesor Trontony dával najevo svou nedůvěru k tomu, čemu říkáme identita. V 70. a 80. letech to bylo ostatně velké téma akademického diskursu a humanities, které byly jeho doménou. Pak to tričko dal krásné studentce Jennifer. A teď ve svém bytě na 5.avenue kouří viržinko a vzpomíná, jak za ním v tom tričku chodila a jak jí pod nápisem stála prsa. Stále je to on.


Noc v jeskyni spotřebičů

Displej trouby mžourá do tmy svou časomíru, lednička tiše vrčí zimní baladu, mobilní telefon aktualizuje aplikace. Spotřebitel se uzavřel do hypermoderní jeskyně se svými spotřebiči a stejně jako ony nemůže usnout.


Meze naší fantazie

Kočička Žvanilka a pejsek Troubelínek se už nemůžou dočkat jara. Ještě a zvlášť teď je mráz píchá do tlapek, ale už brzy by je do nich mohl hřát rozpálený asfalt. Něco si na to téma říkají, jenže o tom my, prý nejchytřejší ze zvířat, moc vědět nemůžeme. A tak si domýšlíme a trochu nezajímavě sázíme na počasí.


Škoda. Kastrující reklama

"Do školy, na kroužky, na nákup. Bez auta prostě nemožné." Kastrující reklama v rádiu chce sdělit: nemáš-li auto, nemáš nárok na rodinu, jsi luzr, vyděděnec, homo sacer. A to mám být podle nějakých luzrů z reklamního oddělení Škodovky taky já. Já ale už do školy nechodím, radost z kroužků si šetřím až na dlouhé dny ve vězení a na nákup běhám nebo jedu tramvají.


Výchovná lekce

Na Moráni matka posílá dospívajícímu synovi káravé výrazy. Ten stojí nakřivo s pohledem zaraženým k zemi, pod krkem vázanku, co k tomu škrtí; vypadá, že se na tom proužkovaném kusu hedvábí brzy oběsí. Možná jde o výchovnou lekci: zvykej si na to, že jsi vinen. Obtěžkán pocity viny pak budeš lépe klesat ke dnu.


O sedm dní dříve

"Získejte Galaxy S9 už o 7 dní dříve!" Reklamní poutač svítí svou zprávu o netrpělivosti této doby. Zmizela distance, vše musí být okamžitě k mání; nejlépe ještě dříve, než je to vůbec možné. Je dost možné, že v blízké budoucnosti někdo přijde s tvrzením, že Bible nebyla napsána správně, že Bůh prostě zákonitě musel stvořit svět o sedm dní dříve…




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

22.03.2018 13:50:59dát kritice tipCHT

..... a tak samozřejmě. Samozřejmě jej stvořil o 7 dní dříve, je to přece Bůh. Nikdy jej nedoběhneš nějakým lekramním markretenismem.

18.03.2018 06:39:46dát kritice tipupupa

Noc v jaskyni... Už nepotrebujeme svet, stačia nám spotrebiče. Sú to živé bytosti, neslúžia nám, ale my im.

Reklama na nete sa dá vykrížkovať, ale pýtajú sa: Či nám neprekáža vo výhľade, či je nevkusná a pod. ... Nie! Reklama je hnoj! Je to špina! Je to ľudské zlyhanie! Prečo nedávajú reklamu napr. v opere počas predstavenia? Prečo nie je počas hrania hymny? Alebo počas novoročného prejavu prezidenta? No prečo? Lebo je to intelektuálny hnoj!

Ale dokázateľne oslovuje ľudí, a to je vizitka ich úrovne.

09.03.2018 20:17:03dát kritice tipZdenda

Možná je to takhle: Já je někdo jiný. Ale pořád ten samý.

Jak to vlastně v těch 70. letech s tou identitou vyřešili? Já s tím mám problémy doteď...

09.03.2018 15:01:47dát kritice tipagáta5

ano, hlavně na tři měsíce bez poplatků - několikrát denně, chudáci dlužníci, kteří nemají finanční gramotnost ...

09.03.2018 08:21:53dát kritice tipaleš-novák

role reklamy je silnější, než si připouštíme. Například exekuce: nikdy by jich nebylo tolik, kdybychom nebyli tisíckát za den masírováni reklamou o "pohádkově snadných" půjčkách...

08.03.2018 23:18:19dát kritice tipMovsar

goro, za to může moje láska ke zvířatům a nutkavá potřeba dávat jim neobvyklá jména. díky! ano, na moráni, mělas ho vidět..

learku, díky! jsem rád, že nejsem v tom vyloučení škodovkou sám...

ano, agáto, některé reklamy jsou vskutku jako pro děti, skoro všechny.. jako by z nás chtěli mít věčné děti.. skoro bych začal ten žánr sledovat a po vzoru žižeka, který psychoanalyticky komentuje filmy, psát o bizarnostech některých reklam.

díky, umbratiko, vymyslel jsem si novou postavu, vedle pilota vojty, a rád bych ji zapletl do dalších textů.

 

08.03.2018 10:26:37dát kritice tipUmbratica

Tip hlavně za "Já je někdo jiný". Tohle téma mě taky moc zajímá.

08.03.2018 06:06:42dát kritice tipagáta5

noc v jeskyni spotřebičů je skvělá... už název je skvělej

poslední mi připomněla tu reklamu od mnd (jestli se nepletu), kde nabízí slevu na energii věrným, ale dají ji i novým zájemcům ve výši 6% ... kdysi jsem reklamy vypínala, teď je se zájmem sleduju, protože mi nejde do hlavy, že se něco takového může vůbec natočit... to si fakt o nás myslí, že jsme magoři?  asi jo

 

tvé psaní je fajn, umíš říznout přesně

 

08.03.2018 01:05:13dát kritice tipLerak12

Jako muž bych též  kvitoval u žen můj podpis vycházející nad povstalé prsy. (Jen né vzadu pod pasem.)

Škoda. Kastrující reklama: To si mě dokastroval!  Tolik lidových slovních termínů na moji neflexibilitu k normálnosti, jsem vůbec netušil. Třeba se potkáme v tramvaji ...

Pěkné koukáš zkratkama. 

07.03.2018 19:44:57dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Tohle je u tebe tak neobvyklé, že musím vypíchnout:

          Kočička Žvanilka a pejsek Troubelínek 

a k tomu starostlivé - snad je to fikce:-)

        radost z kroužků si šetřím až na dlouhé dny ve vězení :-(

ale i první je už názvem bezva a Výchovná lekce dost škrtí...



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.