Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Muškát

Výběr: Lyryk, a2a2a, Gora
26. 03. 2018
29
49
6137
Autor
Umbratica

 

 

Muškát

 

Vítr lomcuje suchým stvolem

břečt'anolistého muškátu

někdejší ozdobou

černého okna

ve kterém večer bývá tma

 

Bije to do očí

ten jediný truhlík

mezi prázdnými parapety

ten temný obdélník

jak vyražený zub

v úsměvu noční fasády

 

Chodíme kolem

aniž bychom co tušili

o důvodech a příčinách

prachu na zmatnělém skle

o trvalé šedi

v pozadí mrtvé květiny

ráno co ráno pokryté jíním

a nebo zlacené soucitným sluncem

na sklonku krátkého dne

 

Určité otázky

které máš dlouho na jazyku

se zlomí o roh ulice

 

 

 

 


49 názorů

Umbratica
05. 10. 2020
Dát tip Mária Horná

Marie,

vždycky mi udělá velkou radost, že někdo znovu objeví nějakou mou starou báseň. Tahle báseň je sice o smrti, ale zdá se, že ona sama je nesmrtelá. Ona žije, protože se kní lidé stále znova vracejí a za to jsem vděčná.


Toto je naozaj dobrý, priam výborný postreh! Ľudia síce vidia, že niečo nie je v poriadku, že by to malo byť ináč, ale v konečnom dôsledku by boli radi, keby to vyriešil niekto iný...

/*****  :-)


Umbratica
24. 08. 2020
Dát tip

Tak nevím. Já píšu o smrti jen zřídka a tohle je básnička o smrti jednoho reálného pana malíře. Příbuzní od něj mají dokonce obraz a když se na něj dívám, vždycky si na mrtvého malíře vzpomenu. Věděl dopředu, že umře, mluvil se mnou o tom. Měl plicní fibrózu a byla jsem u toho, když ho naposled nakládali do sanitky. Před smrtí uspořádal velkou výstavu a všechny své obrazy prodal, aby po něm potomkům zbyly nějaké peníze.


Delahaye
22. 08. 2020
Dát tip

Tahle nit se sleduje velmi příjemně 

T.


Umbratica
23. 03. 2019
Dát tip

Děkuji , patricie .

Na chvíli se sem vrátím , abych si vyzkoušela , jaká bude reakce čtenářů a podle toho se pak zařídím . Zpočátku budou moje básničky možná drsnější , než bývaly , ale neříkám , že tak budu psát pořád . Bude se to měnit podle toho , jak se bude vyvíjet situace na Písmáku .


patricia w.
22. 03. 2019
Dát tip

ty verše se mi moc líbí, sdílí moje pocity, chápala jsem to tak, že nejde vůbec o tu kytku! :)


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

patricie ,

ano - chudák muškát . Znám ale lidi , kteří muškáty na zimu nikam neschovávají . Nechají je zmrznout a příští jaro si koupí nové .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

Debraket ,

básnička čtená v křivém zrcadle... Proč ne ?  Díky .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

black8 ,

díky . Když někdo píše , že je báseň o mrtvém malíři pěkně namalovaná , tak to zní dvakrát dobře .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

Diano ,

dlouho jsem na své stránce nebyla , a tak ti děkuji za chválu a za típek až ted´ .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

Zdravím , Magdalene .

Na ostatních oknech žádné truhlíky nebyly . Pán , který se o muškát staral , umřel , kytka zmrzla a trvalo dlouho , než ji dědicové odklidili .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

Danny ,

atmosféra té básně byla velmi smutná , ale čas plyne dál a v domě po mrtvém bydlí dvě nové majitelky . Mají firmu na dodávky kávy a firemní auto s velkým šálkem kávy , ze kterého se kouří , stojí před domem kdykoli jdu kolem .


Umbratica
22. 03. 2019
Dát tip

Markel ,

díky za tip .  - Viděla jsi to ? Třeba máš podobné životní zkušenosti jako já .


patricia w.
06. 07. 2018
Dát tip

chudák muškát :)


Debraket
22. 05. 2018
Dát tip

Vítr lomcuje dutým domem

vřetanolidského šuškátu

někdejší obzorou

velkého kvokna

ve kterém mečem spílá hra

 

Blije to a močí

ten jediný zvrhlík

mezi pátými tři pamflety

ten jemný větrník

jak uražený chrup

v úsvitu noční lambády

 

Chodíme krkem

aniž bychom ho rušili

o důchodech a pilinách

prahu na zmateném skle

o trvalé vědí

v pozadí mrtvé ženiny

bráno co hráno pokrytce míním

a nebo mlácené souvislým sumcem

na hromku vadného mne

 

Určité obrázky

které máš dlouho na jazyku

vyplivni je!


black8
22. 05. 2018
Dát tip

vau, pekne namaľovaná...*


Diana
13. 05. 2018
Dát tip

Dobrý postřeh, dobře vykreslený. Velmi působivá nálada...*********


Magdalene
27. 04. 2018
Dát tip

Ahoj Umbrasko.   Moc se mi to líbí, vícekrát jsem četla.

Ale, stále mě bije do očí - mezi prázdnými parapety. Nemůžu to pochopit, jak jsi to myslela. Parapet znám, ale prázdný parapet? 

A proč množné číslo? 

Bije (to - bych vynechala ) do očí

ten jediný truhlík

na popraskaném parapetu. 

 


Danny
24. 04. 2018
Dát tip
je v tom zajímavá atmosféra *

Markel
21. 04. 2018
Dát tip

líbilo moc, protože jsem to viděla *


Umbratica
03. 04. 2018
Dát tip

Díky ,Štírko. Jako autorka balad mám své čtenáře a vážím si toho.


Štírka
30. 03. 2018
Dát tip

Takove verse jsou Tva parketa... pokusy o haiku, ac skryvaji myslenku, pro me neznamenaji nic... jen podnet k polemice...Takto si vzdy poctu rada :-)


Umbratica
29. 03. 2018
Dát tip

Leraku,

já si myslím,že neurčitá úzkost je horší než strach.Nejvíc se bojíme strašidel,které nevidíme,ale víme o nich.

 

Kočkodane,

zase jsi mě rozesmál. Zajímavé je,že jsem právě včera psala v básničce D.Q. o pavoučkovi,který je odborníkem na zlaté mušky.

 

Díky,atkij,

tady jsem se pokusila uplatnit něco víc než jen atmosféru.

 

Díky za chválu,R.L.,

já mám své čtenáře tady a pokud o to oni stojí,budu dál psát jen pro ně.

 

nascheanou,Lnice,

jsem vytrénovaná z anglických sonetů. Těší mě,když můj závěr zabere. Dnes už totiž zvýrazněný závěr není právě v módě.

 

Dodolo,

kdo byl oním záhadným obyvatelem,který přestal rozsvěcovat okno,jsem prozradila Yanovi 73 pod Baladou.


Umbratica
29. 03. 2018
Dát tip

Lyryku,a2a2a,

moc děkuji za výběr.


Dodola
27. 03. 2018
Dát tip

Některé dojmy nejdou zapomenout ani za tím rohem. Jsou zchátralé domy jakoby určené k demolici a jediná kvetoucí kytka na schodišti se zábradlím tu budovu neuvěřitelně oživí a svědčí o tom, že tam někdo žije. Záhadný byvatel ovšem zůstává neviděn, nepoznán.


Lnice
26. 03. 2018
Dát tip

moc pěkné, líbí se mi ta zalomenost rohem.-)


nascheanou
26. 03. 2018
Dát tip

závěr super!


atkij
26. 03. 2018
Dát tip
Skvele uzavrena basen. Ve sloce o truhliku by se dalo popracovat i trosku jinak. Detail. Libi se mi.

Kočkodan
26. 03. 2018
Dát tip
Já truhlík nevím, co bych k tomu měl chytrého napsat. Tak si pomohu známým citátem: Co je štěstí? Muškát jenom zlatý.

Lerak12
26. 03. 2018
Dát tip

Šťouchla jsi do mé letory. Jo, to je ten melancholický akcent ve verších, který mám rád. Pěkné i s tím  háčkem otazníku.


no práve, tú temnú je niekedy ťažšie zachytiť ako rozjasanú a tebe sa podarilo


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Díky,gabi. Přirovnávají mě tady k E.A.P.,takže ta atmosféra je tentokrát trochu temnější.


ďalší maľovaný obrázok s atmoškou, páči sa, veľmi *


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Moc děkuji za chválu,Goro. U nás na Moravě se říká zásadně břečtan a ne břečt'an,ale máš pravdu. Spisovně je to břečt'an.


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Já jsem prožívala nejůtlejší dětství s dědečkem - zahradníkem mezi rostlinkami. Možná,že kdybys měl takovou zkušenost,zaléval bys stejným způsobem jako já.


Gora
26. 03. 2018
Dát tip

Soucitné slunce na sklonku dne a kontrast černého okna  - používáš několik vrstev významů, je radost číst.

břečtanolistého  - háček na t


Yan73
26. 03. 2018
Dát tip

O té rozkoši nic netuším. Rád bych ji přenechal jiným, jsem totiž nucen čas od času rodinné latifundie zalévat, přičemž bez nejmenších výčitek svědomí využívám hadicový systém.  


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Yane,

pro tebe by byly nejlepšíni rostlinami kaktusy nebo tilandsie. Doporučovala bych tilandsie. Ty není třeba zalévat vůbec.   ...Víš ale jaká je to pro zahradníka rozkoš zalévat vyprahlou zahradu po horkém letním dnu ?I když máme velmi dlouhé hadice,raději se tahám s konvemi plnými předehřáté vody,protože skutečný zahradník studenou vodou nezalévá.

 


Yan73
26. 03. 2018
Dát tip

Mně se to líbí celé. Druhá sloka mně zaujala nejvíc.

Svého času jsem byl velký pěstitel okrasných květin - snažil jsem se vypěstovat jejich nejžíznivější variantu a byl jsem v tom dost dobrej...

Ahoj Y.

 

 

 


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Ale přesně tak to mělo být,Santie.


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Qíčalko,

ty mě tady asi chápeš nejlíp. - Ano zapomínací roh. Přesně tak jsem to myslela.


Santi€
26. 03. 2018
Dát tip

Já to chápu, ale nevím proč, najednou to stručné již nerozvité slovo roh mě zarazilo, můj dojem z básně narazil a vyvolal otázky :-)


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Moc děkuji ,Santie,a jsem ráda,že někdy dokážu do své pochmurné atmosféry vtáhnout i tebe.

Roh ulice je symbol. Procházíme městem a když míjíme zmrzlou květinu na zaprášeném okně,klademe si různé otázky. Pak ale zahneme za roh ulice,uvidíme třeba  náš  dům,ve kterém bydlíme a hlava se rázem naplní zcela jinými myšlenkami.Těmi soukromými,které všechno přehluší.


Santi€
26. 03. 2018
Dát tip

Impozantní obrazotvorná úvaha. Černé okno, ve kterém večer bývá tma, a vyražený zub v úsměvu noční fasády mě obzvlášť zaujaly. Líbí se mi i závěr, pouze mě v něm poněkud ruší roh ulice.


Umbratica
26. 03. 2018
Dát tip

Srovnání s E.A.P. mi velmi lichotí. Vždyt' je to můj vzor. Díky,Knihomole.


Atmosféra ako z domu u Usherov od Poea. Na mňa zapôsobilo celkom intenzívne.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru