Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nerozlučná čtveřice

13. 08. 2018
7
16
522
Autor
Muamarek

 

 

Sešly se v baru

Krutost, Závist, Pýcha

daly si sklenku, teď se hádají

„Nemáte páru“

Pýcha slastně vzdychá

koketně mrká, sedí na kraji

 

„Nevíte pranic

to já světem vládnu

na krásné pávy každý pohlíží

Nepoznám hranic

s věkem ještě mládnu

proniknu všude bez všech potíží“

 

„Kdo tě má, padne

mne se bojí stále“

odfrkne Krutost, vprostřed sedící

„Se mnou je snadné

prorazit, jít dále

Donutím světce pravdu neříci“

 

„Jsem ve vás obou

uznejte to, krávy“

Závist je bledá, ty dvě přerůstá

„To já jdu s dobou

mnou se každý dáví“

Právě si dává ruku před ústa

 

Strach si k nim sedl

nabídl jim víno

z těch tří se každá jemu nabízí

se všemi vedl

řeči, ty dál plynou

popsal jim vlastně krizi za krizí

 

Tyhle tři na něj

letí – a on ví to

každou z nich totiž zcela ukojí

sevře jim dlaně

vzbudí hněv i lítost

nenechá žádnou chvíli v pokoji

 

Svoboda ale

pravda ani víra

žádná z těch slečen se mu nepoddá

Je to holt malér

též by je chtěl svírat

nepomůže mu ani nehoda

 

„Jste moje perly“

Strach třem ženám vzkáže

„Klenoty, jichž se nikdy nevzdávám“

Popadne berli

vstane, celý blažen

ponechán zcela klamným představám

 

 


16 názorů

Musaši
13. 09. 2018
Dát tip

Marku ,

v pondělí jsem zrovna poslouchal v rádiu pořad o inkvizici . Ta u nás nejvíc bujela za Lucemburků . Opravdu nešlo stát mimo .. Stačilo udání a těžko přetěžko jsi dokazoval ,že nejsi heretik.. Vzhledem k nízkému počtu obyvatel království byly tisícovky upálených opravdu hrozivou realitou.


Muamarek
10. 09. 2018
Dát tip

Musaši, Štírko - díky moc oběma.

 

 Musaši - nebyl jsem tu, mrknu.

 

 Hezké dny :-)))


Štírka
05. 09. 2018
Dát tip

Zvolíš si vážné téma a píšeš o něm s velkou lehkostí, jako bys jen otevřel kornout a vysypal verše.... vše do sebe parádně zapadá...a s myšlenkami lze jen souhlasit....

Nejen tyto tři vlastnosti potřebují strach, strach je to, co nejvíce ničí cokoli v životě a kohokoli, kdo se mu poddá. Krom situací, které potřebují jistou míru strachu,  aby zabránily špatným koncům z přílišného například sebeprosazování či podcenění nebezpečí...


Musaši
20. 08. 2018
Dát tip

S tím,co píše Lerak se mohu jenom ztotožnit. Hodně přemýšlím o tom,že to není tak,že by za všechno mohl "člověk" jako takový. Jsou a byly kultury ,které přírodu respektovaly a jiné,které přírodu programově drancovaly a drancují. Je to tedy záležitost kultury a její ideologie.

Zase jsem se pokusil napsat nějaké sonetky a určitě by mě zajímal tvůj názor na ně.


Muamarek
14. 08. 2018
Dát tip

Karle, nemáš se zač omlouvat. Tobě i Dianě děkuji za zajímavé komentáře - a oba k věci...

 Hezký den oběma :-)))


Lerak12
13. 08. 2018
Dát tip

Tak, a o tom to je! Bůh je pro mně Příroda - kosmos. Je mi fuk, kdo co hlásá. Asi to mám v sobě a chci být s okolím svého jsoucna kamarad. Jedni bezohledně vytěžují lidské zdroje a přírodu.  A druzí si hrají na ochránce. Paradox! Nemusíme chranit (příroda to nepotřebuje a nikdy nás nepotřebovala,) stačí chamtivě ji neškodit. Vždy si vystačila sama!!  Ale jak píše Diana - chce to intuici. (A dodal bych návrat zdravého, selského rozumu.) Co je ale platné. Jsou to jen naše teorie a jalové řeči, které nejsou tržní. A kdo nedívá zejména na zisk, tak je v dnešní době dobrák. (přeloženo, naivka, pitomec.) Ale to jsem někde jinde, tak se Muamarekovi omlouvám.


Diana
13. 08. 2018
Dát tip

A přesně to jsem měla na mysli, Marku! Nepotřebujeme organizaci, ale zdravý rozum, dobré srdce, trochu intuice - a nezabloudíme!


Muamarek
13. 08. 2018
Dát tip

I ateista může být svým způsobem věřícím, Diano - jenom mu třeba nesedí církev...

 Díky za zastavení a měj se pěkně :-))))


Diana
13. 08. 2018
Dát tip

Podle mého názoru tvá báseň neodráží středověk, ale celou lidskou existenci. Každý křesťan, i každý atheista - pokud přemýšlí vlastní hlavou a pokud je poctivý -  dojde ke stejnému závěru, jako tvoje krásná a moudrá báseň. Svoboda, pravda, ani víra se většinou nedá zastrašit. Nejsilnější je však láska - míním agape, samozřejmě!  :-) ****************************************************


Muamarek
13. 08. 2018
Dát tip

Díky, Karle, ano, jde o paralelu k dnešní době, přesně tak...

 

 Hezký den :-)))


Muamarek
13. 08. 2018
Dát tip

Musaši - v dobách středověku, kdy se katolíci (ještě před protestantskými hnutími) stali hybnou politickou silou, nešlo stát moc mimo.

 Církev ovládala vzdělanost, kulturu, hodnoty, způsob myšlení. A v určitém smyslu vidím v dnešní době návrat k této jediné ideologii, která usiluje o absolutní vliv ve společnosti.


Lerak12
13. 08. 2018
Dát tip

Muumarku. Já bych tento - dejme tomu, středověko-archaistický styl, považoval jako Tvůj  příměr k dnešní post-moderní době. Vlastně lidské charaktery se nemění dobou, ale společenskou "atmosferou" se jednotlivosti jen preferují. Krutost, pýcha, závist a strach si literární podobu vždy najde. Tvůj námět a zpracování se mi líbí. 


Musaši
13. 08. 2018
Dát tip

Ke středověku možná tak trochu inklinuješ ty,Marku,protože se snažíš pochopit křest´anství v jeho pradávných souvislostech. Představ si ale,že ve středověku byl věřící prakticky každý. To je situace pro nás dnes jak z jiné planety.  

Dnes možná ke křest´anství inklinuje část lidí z nacionalistických důvodů,.protože velikost Čechů "už byla" za Karla IV. a Přemysla Otakara II.


Muamarek
13. 08. 2018
Dát tip

Možná je to tím, Musaši, že dnešní dobu vnímám jako silně krizovou a v řadě ohledech ke středověku inklinující...

 

 Kočkodan: Vždyť je, syvým zýpůsobem :-))))

 

 Mějte se oba krásně a pěkný den :-)))


Kočkodan
13. 08. 2018
Dát tip
Ja jsem myslel, ze to bude o Ctyrlístku. ;-)

Musaši
13. 08. 2018
Dát tip

Ctnosti a nectnosti spolu neustále bojují, jak v nás tak kolem nás a každého někam nějak posouvají. Jejich svár tak nějak hýbe světem.

Obsahově je tvoje básnička vlastně středověká a je zvláštní , když někdo přenáší onu středověkou disputaci ctností a nectností do dnešní doby.Takováto středověká moralistní abstrakce je dokonale protikladná k dnešku,kdy básníci pouze manýristicky vyprávějí mýty o svém egu ,a svých ambicích a bebinkách. Za ten anachronismus dávám tip. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru