Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Náš pokoj a uklízení

17. 04. 2002
1
0
1685
Autor
Spvrivs

Znáte to, jak je vám doma spíláno, když máte na stole trochu víc předmětů, protože je momentálně všechny potřebujete pro svou práci? Nebo znáte to, když přijdete domů a s hrůzou zjistíte, že ve vašem pokoji se uklízelo? A znáte to, jak potom nadáváte, že nemůžete nic najít, protože váš domácí démon-uklízeč vám rozbil váš systém? Proč je třeba uklízet? Má to smysl?

Stav našeho pokoje můžeme definovat dichotomicky - prostorová úspornost vs. systém. Uspokojit obojí je v běžných podmínkách nemožné (možné je to jen při velmi malém množství předmětů).

 

Lidé se dají rozdělit na ty, kteří preferují prostorovou úspornost, a ty, již upřednostňují systém. Ti první se vyznačují horečným nutkáním nacpat všechno do všelikých skrýší, aby to zabíralo co nejméně prostoru. Nějaké sofistikovanější roztřídění předmětů však není možné, a příslušné osoby se o to ani nesnaží. Ti druzí naopak ponechávají své věci ve volném prostoru, kde jsou snadno přístupné a roztříditelné do tolika hromádek, kolik je potřeba. Tyto dva typy lidí se často dostávají navzájem do konfliktů, protože představitelé prvního jen velmi těžko zvládají svou uklízecí mánii, jíž zpravidla trpí.

 

Statisticky je prokázáno, že první skupinu tvoří tzv. \"praktičtí\" lidé, jejichž podstatnou část zaujímají ženy po 25. roku života. Je to dáno nejen rozdílným rozvojem některých mozkových center v dětství a dospívání, ale pravděpodobně také změnou životního stylu vyvolanou vytvořením samostatné domácnosti. Do druhé skupiny se pak zařazuje velká část mužů a mladistvých. Existují i lidé nezařaditelní do žádné ze jmenovaných skupin, ale to jsou spíše výjimky.

 

Prostorová úspornost má tu výhodu, že uvolňuje poměrně mnoho bytové plochy pro volný pohyb (alespoň do té doby, než začneme hledat něco, co se ukrývá až na tom nejnepřístupnějším místě). Nevýhodou ovšem je, že když je potřeba něco najít, často se nám s prodlužující se dobou hledání s rostoucím zrychlením zvedá hladina adrenalinu v krvi a nezřídka se hledané věci v patřičném časovém limitu ani nedopátráme. To potom může i poškodit naše duševní i tělesné zdraví.

 

Systém má velikou výhodu v tom, že je všechno poměrně dobře přístupné a že je to citlivě roztříděno podle kategorií, takže vždy hned víme, kde potřebnou věc hledat. To nám šetří jak čas (na odložení i na vyhledání), tak nervy. Nevýhodou ovšem je, že ukládání (většího množství) předmětů na viditelná místa je prostorově velice náročné a omezuje nás to v pohybu. Lidé se zkušenostmi si dokáží hromádky prostorově uspořádat tak, aby bylo možné se bez újmy dostat k čemukoliv, osobám nepřivyklým to však může dělat nemalé problémy. Újmy na zdraví při aplikaci tohoto modelu jsou však výlučně tělesného charakteru a zpravidla lehkého a krátkodobého rázu.

 

Někteří lidé neodpovídají žádnému z popisovaných typů. Jedná se buď o osoby s velmi malým množstvím předmětů v domácím držení, které mohou zachovat systém i při uložení věcí do skrýší, nebo o osoby \"nepořádné\", jež chtějí mít všechno po ruce, avšak postrádají smysl pro systém.

Pro takovéto jedince existují psychohabilitační programy, které poskytuje naše firma Freudtag & Gerndt, jejíž adresa je přiložena níže. Nabízíme individuální i skupinové terapie v cenách od 16,- € /hod..

 

Naše adresa:

Freudtag & Gerndt, GmBH

Baumgarten Höhe 31a

A-1014  Wien-Hütteldorf

Republik Österreich

tel.: +43/ 1/ 751 89 36-2

kontaktní osoba: PsDr Dindi Appolon Gerndt, CSc


Spvrivs
09. 05. 2002
Dát tip
Takové malé upozornění: na Baumgarten Höhe se btw nachází blázinec. ;-)

JiKo
08. 05. 2002
Dát tip
:-)

Albireo
18. 04. 2002
Dát tip
Tady nemohu nevzpomenout Horníčkovu teorii malého přehledného nepořádku: "Malý přehledný nepořádek je stav, kdy zcela spolehlivě víte, že občanský průkaz je v kuchyňském dřezu pod tou hromadou ponožek."

Danny
17. 04. 2002
Dát tip
dobryy :) hezky rozebrany, Tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru