Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zahradní párty

31. 08. 2018
26
55
2665
Autor
Gora

Próza do 200 slov na téma  - soutěž Poeta.cz

 LETNÍ PŘÍBĚH (podle obrázku)

Zadání soutěže najdete zde: http://www.poeta.cz/dilo/zadani-souteze

Seděla v proutěném křesle, stejně jako několik hostů zahradní párty, jako každý rok v tuto dobu. Psávala na neformální pozvánky, že se jedná o rozloučení s létem. Každý i tak věděl, že slaví narozeniny. Letošní byly kulaté.

Oheň pozvolna dohoříval. Psíci, nasyceni zbytky z grilování, začali štěkat.  Syn Olin přivedl Irmě návštěvu, kterou nečekala.

„ Zbyněk se doslechnul, že máš narozeniny, a trval na tom, že ti zahraje na violoncello. Rád jsem souhlasil.“ Irma byla vděčna za přítmí, cítila, jak rudne.

Za chvilku se mladík v letním klobouku usadil v altánku a všichni utichli. Štíhlé ruce položily partituru na stojan. Potom začal hrát, ten, kterého již před deseti roky obdivovala.

Pracoval ono léto na jejich farmě jako brigádník a Irma se v něm zhlídla. Souzněli spolu. Sedávali večer se sklenkou pod ořechem a vyprávěli. Bylo tak snadné zamilovat se do nesmělého, ale charismatického mládence! Hodně se tehdy smávala, nejvíc sobě - byla jistě směšná.

 Poslední večer jeho hnědé oči ještě víc ztemněly:

 „Chtěl bych vám, paní Irmo, něco říct…“

Položila ukazovák na mládencovy rty: „Pst…“  Hřbetem dlaně pohladila jeho tvář. Odešla.

Dnes slaví padesátku.  Zbyňkovi je třicet.

Chladný vzduch zarezonoval posledním tónem… léto pomalu končí.

 

 


55 názorů

Gora
17. 09. 2018
Dát tip

Lakrov - děkuji:-))


Lakrov
17. 09. 2018
Dát tip

Smutné, pravdivé (nebo aspoň pravděpodobné) a citlivě napsané.  Z posledních tří slov zamrazí.  Tip.  


vtedy som prečítala iba prolog a ušla


Gora
16. 09. 2018
Dát tip

aha, a já měla za to, že jsi to již předtím četla:-)) - proto jsem zmínila...dík moc...byla to soutěž


priznám sa, že som čítala až teraz, odrádzajú ma diela na 50 slov, na 200 slov, ale to je len môj predsudok, ukázalo sa, že limit slov nemusí nič uberať na kvalite dielka


Gora
16. 09. 2018
Dát tip

vďaka!!


...*


Gora
06. 09. 2018
Dát tip

Dík, Dodolo, jak jsem uvedla v anotaci, bylo to soutěžní dílko do 200slov, proto tak krátké...


Dodola
06. 09. 2018
Dát tip

Zajímavý mikropříběh, konec trochu zarazí, možná i proto bych si takové dílo dokázala představit v rozsáhlejším provedení, než je miniatura prozaická. 


Gora
05. 09. 2018
Dát tip

Díky ...jsem ráda:-)


lastgasp
05. 09. 2018
Dát tip

Moc se omlouvám. Asi to bude tím sluníčkem.


Gora
05. 09. 2018
Dát tip

lastgaspe - Přemku, děkuju ti...já taky ne, jen ráda soutěžím, no :-)


lastgasp
05. 09. 2018
Dát tip

Jako vždy, jeden z posledních se připojuji k neuskutečněným touhám a platonickým žádostem skvěle popsaným. Gratuluji k 1.místu. Taková omezení příliš nesnáším.


parádní......ostatně jako vždy :-))))


Gora
02. 09. 2018
Dát tip

supíku, já děkuji!


supizmus
02. 09. 2018
Dát tip

Velmi příjemná miniatura. Máš příjemně lehký literární cit, který mi vyhovuje ke čtení. Díky za to!


Gora
02. 09. 2018
Dát tip

Jiři, ta hra je nádhera:-), a děkuju.


Gora
02. 09. 2018
Dát tip

Karle, díky, no, poprvé jsem psala podle nějakého limitu, vím, že to mohlo být lepší...ale s tím procvičováním máš dobrý nápad!


srozumeni
02. 09. 2018
Dát tip
Violoncello holt dělá divy. Něco o tom vím, mám jednoho doma...***

K3
02. 09. 2018
Dát tip

Je to dobře poskládané.

Možná by bylo užitečné takhle něco psát pravidelně, třeba na čas v rámci dobré průpravy. Za umístění v soutěži gratuluju i já.


Gora
01. 09. 2018
Dát tip

Jose, jsi můj člověk! Díky.


Josephina
01. 09. 2018
Dát tip
muži běžně věkový rozdíl dvaceti let nijak neřeší, proč by měla zena?

Gora
01. 09. 2018
Dát tip

Andělko, děkuju. Takových příběhů je dost a dost a v různých kombinacích...


Andělka1
01. 09. 2018
Dát tip

Každá žena a tudíž i každý mladý muž zažije...Čili romantika ze života.

A vybavil se mi příběh a dochované dopisy Romaina Rollanda a jeho starší přítelkyně. - AMORE - PACE


kvaj
01. 09. 2018
Dát tip

Jasně, já tomu rozumím. Oskar Koblížek to vystihl přesně - to je takový pěkně miloučký...

Ještě bych chtěl ale dodat něco k tomu, že je těžké vyjít s dvěma sty slovy. Podle mého je v tvém textu znát, že s jeho délkou zápasíš, neboť ji chápeš jako omezení. Kdybys k tomu přistupovala jako k malování, těžkostí se rychle zbavíš. Pokud má malíř před sebou papír nebo plátno formátu A4, také si nestěžuje, že je omezený protorem, ale rozvrhne si námět, tak, aby mu kompozičně vyšel do daného prostoru. Ty máš 200 slov, která lze chápat také jako prostor, takže si rozvrhneš, co chceš sdělit a v podstatě automaticky zjistíš, že v tomto případě je například nepodstatné, jestli Irma seděla v proutěném křesle nebo na špalku dřeva, jestli psi dojídali zbytky z grilování, jestli se syn jmenuje Olin nebo jinak atd.

Napíšeš-li - Oheň na zahradní party zvolna dohoříval. - čtenáři to stačí, protože si snadno domyslí, jak taková zahradní party vypadá, v jakých kulisách se odehrává, a když oheň dohořívá, je jasné, že už končí a je tudíž večer či noc. 


Gora
01. 09. 2018
Dát tip

Díky - taky je to Letní příběh, jak zněl námět...troška romantiky jednou za rok...


kvaj
01. 09. 2018
Dát tip

Ještě něco. V podstatě mě to žádnou práci nestálo. Ta úprava mi trvala asi tři minuty. Jsem zvyklý upravovat texty, a na tom tvém nebylo nutné nic měnit, zasahoval jsem do něj pouze z hlediska jeho zkrácení. A teď si říkám, že kdybys měla k dispozici oněch dvacet slov, že bys z toho mohla udělat i záležitost, dodat do příběhu určité pnutí. To by se teprve porota posadila na zadek.


kvaj
01. 09. 2018
Dát tip

K prvnímu místu ti gratuluji. A víš, jak byli populární, hraní, obdivovaní a uznávaní Simonová a Chladil? Oni totiž uměli opravdu zpívat a měli nádherné, čisté hlasy, o tom žádná. A zpívali takové bezproblémové, melodické, líbivé písničky. Ty zase umíš bezesporu psát. Jenom jsem poznamenal, že se mi tento tvůj příběh jeví jako selanka, proto jsem si na ty dva vzpomněl. 


Gora
01. 09. 2018
Dát tip

Díky, kvaji  - dal sis práci, dobrá úpravička!

S touhle svojí minipovídkou jsem vyhrála první místo. Někomu přece jen připadala zajímavá:-)


kvaj
01. 09. 2018
Dát tip

Aha, chybí mi tam "zahraje na" violoncello, takže jsem ušetřil jen 18 slov, ale na druhé straně jsem něco přidal z vlastní tykve.


kvaj
01. 09. 2018
Dát tip

Je to příjemné čtení, ale nijak mě nenadchlo. Asi tak něco, jako když zpívali Yveta Simonová a Milan Chladil: ...když na večer jsme pod hvězdami stáli, řekla jsi mi, že mě ráda máš, teď je ráno, ráno, tak řekni, že si na ten večer vzpomínáš... To se také celkem dobře poslouchalo. Taková selanka.

Píšeš však, že je těžké vyjít s dvěma sty slov. Co třeba takhle?

Oheň na zahradní party pozvolna dohoříval. Každý rok psávala na pozvánky, že pořádá rozloučení s létem, i když všichni věděli, že ve skutečnosti slaví narozeniny. Letos kulaté.

Syn navíc přivedl Irmě nečekanou návštěvu.

„Zbyněk trval na tom, že ti k narozeninám violoncello,“ vysvětlil. Irma byla vděčna za přítmí, cítila, jak rudne.

Za chvilku se mladík v letním klobouku usadil v altánku a všichni utichli. Štíhlé ruce položily partituru na stojan.

Z nástroje se linula hudba a Irma vzpomínala, jak se ve Zbyňkovi už před deseti roky zhlídla, když u nich v létě pracoval na farmě jako brigádník. Souzněli spolu jako tóny, které k ní nyní doléhaly z violoncella. Sedávali večer se sklenkou pod ořechem a vyprávěli. Bylo tak snadné zamilovat se do nesmělého, ale charismatického mládence! Hodně se tehdy smávala, nejvíc sobě – byla jistě směšná.

Poslední večer jeho hnědé oči ještě víc ztemněly: „Chtěl bych vám, paní Irmo, něco říct…“

Položila ukazovák na mládencovy rty: „Pst…“  Hřbetem dlaně pohladila jeho tvář. Odešla.

Dnes slaví padesátku. Zbyňkovi je třicet.

Chladný vzduch zarezonoval posledním tónem… léto pomalu končí.

Myslím, že jsem ti ušetřil asi dvacet slov.


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Oskárku, díky:-)


To je takový pěkně miloučký...


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Evži, děkuju moc...


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Kočkodane, slovo šprťouchle zní trošku poťouchle, ale já už jsem zvyklá...od neumětelů:-) a díky i za dřevěné čelo!


Půvabně starosvětské. :-) /T


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Díky, Čudlí:-)


Kočkodan
31. 08. 2018
Dát tip
Možná mu mohla dát i pusu na čelo. Ne to dřevěné . Výskyt komentátorského šprťouchlete přesto neznamená znevažování dílka. ;-)

Čudla
31. 08. 2018
Dát tip

Pěkné /*


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Jani, děkuju:-)))


vesuvanka
31. 08. 2018
Dát tip

Irčo, atmosféru odcházejícího léta , a to nejen jako ročního období, jsi vyjádřila pouhými dvěma sty slovy velmi dobře :-))). TIP


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

bixley, potěšila jsi, díky!


bixley
31. 08. 2018
Dát tip

Je krásné, když místo slov promluví tóny. Z příběhu je cítit jejich nevyřčená láska i atmosféra končícího léta. Kdoví, co bude na jaře?

Opravdu moc líbilo. Tip.


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Usmívám se a ještě hodnou chvíli budu...díky, že máš myšlení nejmíň o dvacet let mladšího kluka:-)))))


Kolobajda
31. 08. 2018
Dát tip

Paní redaktorko Irčo - nedělám si šprťouchlata - to je jen projev mého ujetého myšlení     °-)


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Kolobajdo - Pavle, skoro se mi chce napsat . že si děláš šprťouchlata:-) - nicméně děkuju...


Kolobajda
31. 08. 2018
Dát tip

A mně taky neobdivoval ani nemiloval chlapec o dvacet roků mladší   /**


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Jardo, děkuju, je celkem obtížně vyjít s dvěma sty slovy:-)


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Kájo, jsi velkorysý - na romantiku mne moc neužije, jen jsem to zkoušela, díky!


Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Di, děkuju ...těch 200 slov je málo, zjistila jsem při psaní...ale zkušenost je dobrá...člověk váží každé slovo.


revírník
31. 08. 2018
Dát tip

Jo, hezké, k zamyšlení. I k vyvolání nádherných sametových tónů violoncella.


Lerak12
31. 08. 2018
Dát tip

Už jsem četl a klidně i po druhé... Moc pěkné dílko. Není třeba se podivovat, jakého stáří violoncella se "linou romantické tóny." Ten zvuk je pro všechny. A to je dobře.


Diana
31. 08. 2018
Dát tip
I to se stává... :-)***

Gora
31. 08. 2018
Dát tip

Hanko, dík:-))


8hanka
31. 08. 2018
Dát tip

**************


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru