Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

On-line

+1 neviditelných
Zborův písmácký manuál pro hádky s redaktory
datum / id05.09.2018 / 490416Vytisknout |
autorZbora
kategorieKritiky (lit. kritiky díla)
zobrazeno1952x
počet tipů23
v oblíbených1x
do výběru zařadilLyryk, Gora, a2a2a, K3,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Chcete se pohádat s redaktorem a sdělit mu, že je úplný blb? Zde je návod, jak to nedělat, abyste nebyli za blba sami (případně oba), aneb mám svých starostí dost a nebaví mě každou chvíli zbytečně odpovídat stále dokola na to samé. 






Snažil jsem se být vážně co nejstručnější, nejsrozumitelnější a nejroztomilejší.

Zborův písmácký manuál pro hádky s redaktory

Na začátek maličko historie

Dříve (ve starověku a středověku), byla poezie veškerá literární tvorba (vše se psalo ve verších). V 18 století rozuměl poezii v podstatě každý, kdo rozuměl psanému slovu, protože idealizujícím způsobem ztvárňovala běžná témata. V poslední třetině 19. století přišli prokletí básníci a natrvalo zničili tento požehnaný stav. Od té doby už nikdy nebylo a nikdy nebude v poezii nic jako dříve. Moderní lyrika se stala víceméně poezií pro zasvěcené. Už nestačí jen báseň přečíst a zjistit tak o čem je. 

Stejně jako u v zásadě všech ostatních uměleckých směrů už není možné vsadit jen na obvyklé estetické cítění a na první dojem. Do moderní poezie je prostě nutné se dostat, pročíst se do ní. Jinak to často nejde, a je jen málo lidí, kteří jsou schopni vnímat ji bez předchozího nastudování, proniknutí do její podstaty. Zkrátka některé básně mají lepší účinek na zkušeného čitatele. 

 

Píšeme redaktorovi, že je blb!

Členové redakce poezie na literárním portálu Písmák jsou čas od času požádáni o zdůvodnění, proč se zrovna tohle dílo dostalo do Zlatého výběru. Takřka pravidlem bývá striktně odmítavý postoj dotazujícího se, typu: "Postrádám jakýkoli smysl sdělovat obecenstvu, že je člověk vyprázdněný a hledat pro to nové a nové příměry, aby se čtenář mohl kochat tím, jaké bejkárny autor vymyslel. Jsou to zkrátka zbytečná slova." Diskuse s tak "spravedlivě" rozhořčeným čtenářem je prostě složitá a čas redaktora, věnovaný výměně názorů, ve většině případů přijde vniveč, protože se rozčilený dotazovatel už od počátku nehodlá hnout ani o píď ze své "pravdivé" pozice. 

 

Co s tím, když redaktor odmítá vzít na vědomí, že je blb?

Pokud i vy máte někdy pocit, že je dílo ve Zlatém výběru neprávem, dříve, než se rozhodnete za to vynadat redaktorům, zkuste si třeba přečíst báseň ještě jednou... a pak ještě jednou v klidu. Když to nepomůže, můžete se vrátit zítra, pozítří, za měsíc. Přečíst si jiné básně ve Zlatém výběru a pokusit se najít něco společného. Půjčit si klidně v knihovně každoročně vydávaný sborník Nejlepší české básně a začít hledat, proč asi můžou být označeny za nejlepší. Načíst si Seiferta, Halase, Blatného, Holana, Mikuláška, Skácela, Ortena, Hraběte, Reynka, Zahradníčka, později Šiktance, Wernische, Diviše, Hejdu, Hrušku, Slívu, Trojaka... Čtení poezie je o hledání, ne o militantním setrvávání na dobytých pozicích. 

Tomu, kdo má o poezii zájem, nelze pro začátek poradit nic jiného, než aby si jeho oči zvykaly na temnotu, která zahaluje moderní lyriku.* Je otázka, jak dlouho jste ochotni to vydržet. 

 

Podobnost poezie a malířství

Jako příměr k poezii je často používáno výtvarné umění. Taky mám jeden: v centrech moderního umění jako MoMA, Tate Modern nebo Pompidou proudí denně tisíce návštěvníků z celého světa. Potřebují si odškrtnout jednu z turistických atrakcí, které je nutné v té lokalitě navštívit, aby byla dovolená úplná. Stoupněte si na chvíli opodál a sledujte návštěvníky, jak ve všech světových jazycích, za shovívavého mlčení kunsthistoriků, před plátny Kupky, Mondriana, Maleviče a Kandinského s pohoršením prohlašují "...no koukej, mámo, to bych přece namaloval taky...", čímž jen okatě demonstrují vlastní nevědomost o vývoji moderního malířství.. 

Než někam napíšete poselství typu: "no, tak to snad ani není poezie" nebo "takovejch sraček napíšu za večer dvacet" (tuším o čem mluvím, podobná moudra jsem taky psával), zkuste si vzpomenout třeba na tu Kupkovu Amorfu a její příběh (Kupka pozoroval svou dceru při hře s míčkem, pak zachytil pohyb do křivek a vytvořil tak jeden z prvních abstraktních obrazů).

Stejně tak, jako v moderním malířství získala struktura barev a tvarů na autonomnosti, aby poodsunula nebo úplně odstranila vše předmětné, a stala se obsahem sama sobě, tak i v lyrice může autonomní pohybová struktura jazyka způsobit, že báseň už vůbec není pochopitelná z obsahu svých jednotlivostí. Její vlastní vnitřní obsah totiž spočívá v dramatičnosti vnějších i vnitřních sil formy.* 

 

Co dělat, když se vám ty moderní básničky prostě pořád hnusí?

Závěr předcházejícího odstavce už možná nemusí být úplně srozumitelný. Vysvětlím: nejdůležitější pro schopnost naladit se na poezii je podle mého názoru smíření, že v poezii obecně nejde o srozumitelnou informaci, ale o vyvolání dojmu, o pocit, o kouzlo, o zachvění, a nebál bych se snad ani napsat o mimosmyslové vnímání.

Pokud v literární tvorbě požadujete příběh, jeho logickou strukturu a co nejpřesnější sdělení, charakteristické postavy a časovou posloupnost, čtěte prostě prózu. Poezie nic z toho nepotřebuje a většinou ani nenabízí. 

Jestli se vám zdá, že je báseň nehodná Zlatého výběru už jen pro své kontroverzní téma, vulgaritu, úchylnost, nebo cynickou ironii, vězte, že všechno tohle už tu dávno bylo a zkuste zapátrat, jestli v textu není náhodou něco navíc, nějaká nadstavba, nějaký přesah, který na první pohled nemusí být zřejmý. 

Ale třeba máte pravdu a autor napsal svou báseň skutečně pouze na efekt (a teď se šklebí za monitorem, jak nás všechny "převezl"). Jistě je spousta takových textů. Je ovšem většinou poměrně složité to dokázat. A už nikdy pak nedokážete čtenářům, že se jim báseň vlastně ve skrytu duše nelíbí a hodnotí ji kladně jen proto, že to dělají také ostatní.

Dílo, vypuštěné do veřejného prostoru si tímto okamžikem začíná žít vlastním životem nezávisle na svém autorovi, a to, jak ho kdo vnímá, by asi autor neměl zpětně moc ovlivňovat. 

Jestiže se vám báseň nelíbí, napiště klidně jen: Nelíbí se mi, protože... V okamžiku, kdy se začnete navážet do ostatních čtenářů a dělat z nich idioty, když sklouznete při hodnocení textu k osobní rovině, přestáváte se vyjadřovat o díle a začínáte psát sami o sobě. 

Pokud se přes to přese všechno rozhodnete vyčinit redaktorům za jejich nekvalifikovanost (a hloupost, samosebou), uvědomte si, prosím, že redakční práce pro Písmáka je dobrovolnická činnost, nezavazující k žádné povinnosti, a je vždy jen na samotném redaktorovi, jeho vůli a časových možnostech, jestli (a jak dlouho) se s vámi bude nebo nebude chtít vybavovat.

 

A na závěr několik léty prověřených citátů:

 

Nikdo by nepsal verše, kdyby problém básnění spočíval v tom, jak se vyjadřovat srozumitelně. (Montale)


Poezie je sdílná, i když není pochopena. (Eliot)


Vědec směřuje k zevšeobecnění jednotlivostí, umělec se snaží promítnout všeobecnost do jednotlivosti. (Frejka)


Umělecká fantazie ve skutečnosti není idealizovaným zobrazením, nýbrž je deformací skutečnosti. (Mallarmé)


Báseň sama je do sebe uzavřený útvar. Nesprostředkuje pravdu ani opilost srdce, nezprostředkuje vůbec nic, nýbrž je. (Poe)


Umění je citová paměť člověka. (Lustig)


Disonantní napětí je cílem moderního umění jako takového. (Stravinskij) - jen upřesňuji, že disonance je něco jako mix fascinace a nesrozumitelnosti, ale klidně si to vyguglete.


Požaduji odhlédnutí od jakékoli osobní sentimentality ve prospěch jasnozřivé fantazie, jež zvládá těžší úkoly lépe než jen prostá citovost. Nepodléhat opilosti srdce. Ta sice může do básnického díla vstupovat, avšak ne, jako samo básnictví, ale jen jako jeho materiál. (Baudelaire)

 

Díky, že jste četli.

 

 

 

 

 

 

 

* obě citace pocházejí z knihy Struktura moderní lyriky od Hugo Friedricha




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

06.12.2018 11:01:17dát kritice tipMusaši

whispe ,

dříve by se mi s tebou strašně chtělo o mnohém polemizovat , ale dnes už bych si připadal jako onen zakomplexovaný méněcenný , který chce dokázat a prokázat , že i on má přece jisté vědomosti a jisté názory a že také on má právo na názor .Dnes jsem si ale vzpomněl na to , že jsem vlastně taoista a taoistům je vzdělanost zcela ukradená . Mohl bych v tomto směru posloužit citacemi z Tao te T´ingu , ale to už by zas bylo prokazování vědomostí , takže - čert to vem . Spíš mě zajímá tvůj názor na Severní nádraží .

05.12.2018 12:09:46dát kritice tipwhispermoonlite

tak ta určitě ne. careful zde naopak všichni svým primitivismem natolik ubližovali, až byla nucena nás opustit, z čehož se Písmák nějakou dobu vzpamatovával. :)

05.12.2018 10:50:12dát kritice tipZdenda
Taky bych chtel nejaky odkazy na to redaktorsky ponizovani.

Ale careful se nepocita. :)
04.12.2018 11:57:29dát kritice tipwhispermoonlite

Musaši: mám spíš pocit, že někteří čtenáři si do projevů redaktorů nepatřičně promítají své pocity méněcennosti. jde ostatně o běžný jev ve společnosti v době, kdy internet poskytl méně vzdělaným a citlivým lidem (OK, též mají volební právo), platformu pro vyjádření a oni se vedle jiných hlasů najednou cítí trapně, což maskují přehnanou expresivitou, komunikační agresivitou, verbálním shazováním druhého apod.

ale zpět k věci. mě by zajímalo, jak se pozná, že ten či onen redaktor prezentuje svůj názor jako svatou a závaznou pravdu – jen proto, že vůbec otevře pusu a dovolí si něco vyjádřit? není to spíš problém člověka, který jej tak vidí, a priori redaktora pasuje do téhle role, takže redaktor bude z definice kretén, ať řekne cokoliv jiného než chválu?

myslím, že to hraje roli. ale fakt bych rád věděl, jak redaktoři dávají své pohrdání najevo a jak čtenáře ponižují, to by mě zajímalo, neboť je možné, že se to přihodí bezděky, v rámci hry apod.

 

věcná poznámka: na středověk zapomeňme, tam četli jen vzdělanci a mniši. lid nečetl, ale rozuměl např. hraným mysteriím a mirákulům, liturgickým písním. situace se mění s knihtiskem, nástupem humanismu, rozšiřováním světských žánrů. ale kdo četl v 16. stol. cestopisy, herbáře, návod jak vybudovat rybník nebo Bibli kralickou? Pořád málokdo, spíš jen bohatší měšťané nebo kroužky českých bratří, u nichž bych porozumění poezii v Bibli též předpokládal. ne asi latinské nebo votivní, oslavné apod. ta se k nim nedostala. pak až baroko: kramářské listy, knížky lidového čtení, a školská reforma ve 2. pol 18. st.

uvažuji tak, že byla-li patronem gramotnosti v nižších vrstvách právě Jednota bratrská, tak se to v 17. st. na čas zaseklo.

ovšem Zbora chce implikovat jinou podstatnou věc: romantismus je předznamenáním modernismu a dělá tečku za uspořádaným světem klasicismu, kdy bílá byla bílá a černá černá. do té doby poezie nestrpěla ambivalenci, symbolismus byl ustálený, barokní expresivita dvojpólová, metafory měly jasné významové koreláty, jako např. u Shakespeara. čtení významu bylo přehlednější, jistější, a proto i přístupnější bez předchozí čtenářské zkušenosti. to má Zbora na mysli, jak ho chápu.

04.12.2018 08:44:23dát kritice tipDiana

Patřím k těm staromódním jedincům,  pokud jde o vkus v poezii i malířství. Ale velice jsem uvítaka tvoji vysvětlující a inspirující úvahu. Člověk se pořád učí. Tak díky. 

04.12.2018 08:44:20dát kritice tipLnice
Prima
04.12.2018 07:57:59dát kritice tipagáta5

děkuji za přínosný názor, který jsi do diskuze přinesl

04.12.2018 00:02:10dát kritice tipAššurballit

no a?

03.12.2018 22:46:10dát kritice tiporan

jste kokoti. tedy kromě zdendy a Advojky. rozchod.

29.10.2018 09:13:17dát kritice tipAššurballit

dakujem za informaciu

29.10.2018 08:47:16dát kritice tipMusaši

Zboro a ostatní ,

původně jsem s vámi chtěl o mnohém diskutovat a polemizovat , ale přes víkend se mi to rozleželo v hlavě a uvědomil jsem si , že taková diskuse by zákonitě přerostla v nekonečný konflikt. Vy máte své přesvědčení a já mám své a žádný z nás by neustoupil ani o píd´. Ale co z toho ? Když zůstaneme všichni ve svých bublinách ,nebudeme si ničit nervy a výsledek bude fakticky úplně stejný , jako kdybychom se půl roku hádali .

26.10.2018 11:26:30dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Slovenština je v pohodě. Jestli by se mělo něco zakázat - tak Zdenda. Proč? Aby byl naštvanej.

25.10.2018 12:32:17dát kritice tipAššurballit

ten prispevok som cital. ale nevidim tam nic na co by som mal reagovat jak je to vseobecne. ale ok teda. niektori redaktoru su tupci jesitaci a hysterky /napr. whitesnake/. niektori redaktori su pohode. je to holt pismak - zadna profesionalita + fakt ze velku rolu pri tom byt redaktorom zohrava aktivita.

nie inak je to aj v "realnom" literarnom svete - niektori basnici su tupci jesitaci a hysterky /napr. whitsnake/ a niektori basnici su v pohode. :-)

 

zdendo: vsak mala.

 

 

 

25.10.2018 11:20:08dát kritice tipZdenda
Tak jo, prechazim do mlčení, cítím totiž, že v této diskuzi o NĚCO jde. A všech mých padesát kamarádů s blesatou zpěvačkou v čele tu bude mlčet se mnou!

Mimochodem vyhresit je skutečně odporné slovo a znovu dokazuje že by se slovenština měla zakázat.
25.10.2018 11:08:22dát kritice tipMusaši

"Bavit se s tebou nechci" - tot´ jediné podstatné sdělení ,které se dá od tebe očekávat . A k tomu pár sprostých slov a osobních invektiv. Ano  , nezměnil ses ani trochu ,jsi stále stejný a to mě mrzí. Čekal bych ,že za tu dobu ,co se známe ,už trochu dospěješ .

25.10.2018 11:04:05dát kritice tipMusaši

To avi jsi dostal proto ,abys nějak okomentoval můj příspěvek pro Zboru,protože naše poslední diskuse už začínala být věcná a to mně baví ,když se jedná " o něčem ".

Zdendu si vyřeším sám ,ale myslím si ,že on bude "vtipně " a statečně mlčet ,jako kdykoli ,když o něco jde .

25.10.2018 11:01:15dát kritice tipZdenda
Četl jsem jen ten příspěvek začínající na "Zdendo..", ten dlouhý vyblitek se mi číst nechce.

Bavit se s tebou nechci, protože neumíš přečíst jedinou větu, klidně vymenis slova redaktor a autor, takhle se jakákoliv diskuse vést nedá.

A fnukani tu předvádí neustale, úplně stejne, i když pod různými nicky. Nějaký kecy o kamarádech, soudruzstvi a ignorantstvi - sorry, na to se nedá reagovat.
25.10.2018 10:57:54dát kritice tipAššurballit

to avi som dostal aby som fnukal s tebou alebo vyhresil zdendu?

25.10.2018 10:50:20dát kritice tipMusaši

Zdendo ,

přečti si prosím můj diskusní příspěvek pro Zboru a (znovu tě prosím) vyjádři se k němu věcně. Bylo by dobré používat racionální argumenty a fakta.

Nad čím bych měl fňukat a z jakého důvodu ? Můžeš mi to nějak vysvětlit ? Nevšiml jsem si totiž ,že bych tady nad něčím fňukal . - Je to pořád totéž : lidé tvé generace končí jakoukoli diskusi ve stylu : proč bych se s tebou vůbec bavil ? Jsi přece nevzdělanec ,blbec , ufňukanec a tak podobně. 

25.10.2018 10:36:57dát kritice tipZdenda
Víš, Musaši, já mám fenomenální paměť, a tak vím, že jsem napsal, že kvaj je jediný hádavy redaktor, ne autor, jak píšeš ty.

Tolik asi k tomu, jestli se umíš hádat. :)

Zbytek tvého příspěvku jsem pak nepochopil, ale soudím, že jsem o nic nepřišel. V zásadě to zas jistě bylo jen ublizene fnukani - jediná věc, kterou dovedeš.
25.10.2018 10:26:50dát kritice tipMusaši

Zdendo ,

že by jediný hádavý autor na tomhle serveru byl kvaj ? No tos mě tedy hluboce urazil . A ty si sám o sobě myslíš  , že se umíš hádat ? No tos mě zase příjemně rozesmál. Umíš jen ignorantsky mlčet a přitakávat svým kamarádům jako byla blešatá zpěvačka a tak podobně . Je totiž velmi jednoduché a "statečné" mlčet , když za mými zády soudružsky mlčí třicet nebo padesát kamarádů .

25.10.2018 10:17:46dát kritice tipMusaši

Někteří místní redaktoři tady prezentují své přesvědčení  , doktríny a názory jako by to byla jakási svatá a pro všechny závazná fakta ,protože oni sami jsou přece vzdělaní a sečtělí zatímco my ostatní jsme jenom hlupáčci z Vyhnálova ,kteří se musí bud´přizpůsobit nebo vypadnout ,bud´ přijmout teze "vládnoucí třídy" nebo zamrznout v nějaké odbojné křeči jako kupříkladu modrá muška.

O sečtělosti a vzdělanosti některých redaktorů se ale dá s velkým úspěchem pochybovat.Copak lze vůbec tvrdit s vážnou tváří ,že až do osmnáctého století rozuměl poezii každý ,kdo uměl číst ? Bylo to právě naopak. Umění se vždy dělilo na vysoké umění a na lidové umění. Už ve středověku byla např.poezie minesengrů na královských dvorech českých panovníků psána specielní starou němčinou a byla přeplněna mytologickými a náboženskými symboly natolik ,že jí rozuměli pouze vzdělanci dané doby a dnes už jí nerozumí téměř nikdo. Rád bych se zeptal bohorovného vzdělance Zbory ,zda třeba četl Danta a zda mu rozuměl ,rád bych se ho zeptal ,zda třeba četl aspoň pár sonetů Luise de Gongóry nebo jeho Samoty a zda tomu rozuměl - a tak bych mohl pokračovat dál a dál.   Poezii pro šlechtu a vzdělance - at´už té středověké , renesanční nebo manýristické i v době jejího vzniku rozuměl jen málokdo a dnes jí už rozumí jen několik specialistů.

Ještě více mě ale nadzvedlo tvrzení , že poezie je tu proto ,aby vyvolávala pocit , dojem ,kouzlo , zachvění. _ Tohle už není nic jiného než oslava prázdnoty a bezobsažnosti dobové produkce. Pokud tohle tedy mají být jediné cíle současné poezie ,tak to se musí Holan a s ním všichni skuteční čeští básníci obracet v hrobě !

19.10.2018 16:12:15dát kritice tipvk
redaktor poezie
surové emócie sú väčšinou smiešne, ale ako substrát pre myšlienky fungujú dobre (rozmýšľam o top filoch na ČSFD, to sú dobré zmesky)

ale trochu plávam, lebo hentých chlapcov, čo spomínaš, nepoznám

v každom prípade, (manipulujúce) rácio for the win
19.10.2018 14:22:10dát kritice tipAššurballit

ach jo. "rebelove vymekli - amerika je za rohem" 

19.10.2018 14:06:03dát kritice tipvk
redaktor poezie

vážne neviem, asi to budeme musieť nechať žiť

19.10.2018 10:43:03dát kritice tipAššurballit

a kvoli pocitom cesi citaju petra hrusku a chlapcov z fantasie. --- a teraz povedz. co je horsie?

19.10.2018 10:21:29dát kritice tipvk
redaktor poezie
Ašš: analýza dokázala hovno! ;-)
17.10.2018 11:23:34dát kritice tipAššurballit

vk: jo. ide o ezoteriku a pocity. ja to proste tak cejtim, ty vogo!:-)

17.10.2018 11:18:40dát kritice tipAššurballit

a nebude manual na pohadanie sa s redaktorom ze je blb ked preferuje vyprazdnenu konzervativnu a nudnu poeziu -- ktorej je mimochodom v zlatom vybere drviva vacsina?

08.10.2018 19:03:05dát kritice tipK3
redaktor prózy

Přečetl jsem si to až teď. Vážím si toho textu a ztotožňuji se s ním. Děkuji za obohacení a poučení. Před dobrou poesií ale i prózou je dobré se s pokorou sklonit a nebrblat. A když dílu neporozumím, což se stává, je lepší nehodnotit.

19.09.2018 00:46:58dát kritice tipkouzelná_květinka

po přečtení jsem zjistila, že jsem blb :D

14.09.2018 17:23:39dát kritice tipDiana

Oceňuji. Autor má přehled, vlastní uvážený názor a snaží se ho zprostředkovat. Já jsem sice staromódní, ale tuhle snahu oceňuji. přečetla jsem pozorně a zamyslela se nad tím.* 

10.09.2018 11:32:04dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Moc hezky si to napsal, Zdendo.

10.09.2018 10:56:57dát kritice tipZdenda
Jestli mají redaktoři něco společného, tak je to posedlost avízem. Ať ho dostanou, nebo nedostanou - vždycky je to špatně. Buď se jim člověk vnucuje, nebo naopak dělá něco za jejich zády.
07.09.2018 07:49:18dát kritice tipZuzulinka

snad za celé své působení na písmáku jsem redaktorovi nepsala (pokud to tedy nebylo soukromé a spíše v rovině osobní) ... dobře jsem si početla, jen netuším, zda to nebude jen takový výkřik do prázdna... kdo vyhledává konfrontace, stejně je bude vyhledávat dál...

05.09.2018 21:08:32dát kritice tipLnice

některé pasáže jsou obzvlášť hezké.-)

05.09.2018 16:09:22dát kritice tipagáta5

norsko jedno... proč to píše? no protože si to někteří i rádi přečtou, ne?

a píše, píše ne že nepříše :)

05.09.2018 12:14:45dát kritice tipNorsko 1

Proč ty lidi tak blbnou?  Za to, že jsi ve zlatým si stejně nic nekoupíš.

A teď mi vysvětli, proč máš ty takovou potřebu mluvit o nesmyslech.

Kdybys radši psal věci, které SE DAJÍ číst

Zboro

05.09.2018 10:53:56dát kritice tipvk
redaktor poezie
Při čtení a vnímání moderní lyriky je velmi často nepostradatelná její předchozí znalost.

"temnota modernej lyriky"

to znie strašne povýšenecky

naopak,

nejdůležitější pro schopnost naladit se na poezii je podle mého názoru smíření, že v poezii obecně nejde o srozumitelnou informaci, ale o vyvolání dojmu, o pocit, o kouzlo, o zachvění, a nebál bych se snad ani napsat o mimosmyslové vnímání.

to je lepšie
05.09.2018 08:36:04dát kritice tipZdenda
Jedinej hádavej redaktor na tomhle serveru je kvaj. Neni v tom moc dobrej, ale nahrazuje to vytrvalosti. Ostatní se hádat neumí, většinou nekomunikují vůbec, maximálně se zmůžou na nabubřelý text, přetékající pocitem vlastní důležitosti.
05.09.2018 07:36:27dát kritice tipmND

Si snad spad vodkad? Kdo by se hádal s takovejma namyšlenejma škodlivejma dobytkama? Dyg to nikdo nedělá, všem je tu všechno u prdele. Že ty si jeden z nich? Egilí papouch nebo tak, že jo?

 

05.09.2018 06:32:47dát kritice tipagáta5

napsal jsi to moc pěkně, tak nějak jsem se nedávno chtěla vyjádřit u jednoho díla a jsem přesvědčena, že i tohle bylo psáno k němu... ale nevyjádřila, protože na marnost není prostě slovo :)

někdy píšu básně hodně zabalené do metafor, bohužel jsou tu tací, kteří si myslí, že metafora je jen berlička pro básníkovou impotenci... tož tak asi :)  

04.09.2018 20:35:19dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Tobě díky za napsání!



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.