Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+8 neviditelných
Perníkové ráno
datum / id11.10.2018 / 491174Vytisknout |
autorGora
kategorieVolné verše
témaKaždodenní
sbírka, Jáchymov,
zobrazeno1046x
počet tipů25
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Perníkové ráno
Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

24.10.2018 15:44:01dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Okamžiku, díky:-)

24.10.2018 15:40:19dát kritice tipOkamžik

Bravo!

18.10.2018 12:48:03dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Přemku, děkuju...

18.10.2018 12:11:12dát kritice tiplastgasp

Přátelé akademici, velmi se mi líbí váš pocit nutnosti obhajoby kritiky i "redaktorství". Jsem rád, že moje literární pokusy někdo čte, opravuje, korektoruje, hodnotí i oceňuje. Na víc si kšandy nevytahuju. Rozdílní  lidé používají i stejná slova v rozdílných významech dle hajijina je docela samozřejmé, ale nevím, jestli to k této básni má nějaký vysvětlující vztah. Já dávám tip, protože se mi verše dobře recitují. 

15.10.2018 09:43:22dát kritice tipMarcela.K.

:-)  fakt? Běhání nestačí? :-)

Jak jsi přišel na to, že Goru zatracuji kvůli  tomu, že je redaktorka? Já se tu pouze pozastavila nad tím, jak se může někdo hlásit na  post redaktorky poezie, když sám není sto rozpoznat, ani u sebe, co poezie  je a co není. Navíc Gora, jako jediná zde má funkci zdvojenou....co  k tomu dodat? Nevím....

Nevztahuj moje slova na sebe. Nesleduji zde kritiky redaktorů. Přesto si myslím, že pokud redaktor i tvoří, měl by s kritikou počítat. Jenže ...

No nic, nechme to být. Své jsem tu už řekla a víc nemám potřebu to rozebírat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.10.2018 08:49:44dát kritice tipK3
redaktor prózy

Běhání bylo přirovnání, Marcelo.

Napadat jsem nikoho nechtěl. Jenom se mě dotklo zatraacování někoho jenom proto, že má napsáno pod jménem, že je redaktor. Nemusíš tomu věřit, já se s tím redaktorstvím taky nemoh smířit a dlouho jsem se tomu bránil. Samozřejmě to nikomu nedává patent na rozum a nemyslím s o soběi, že bych byl nějaký kdovíjaký kritik a často se třeba v díle spletu taky. Za sebe ale mohu říct, že mě ty kritiky od jiných dost pomohly. Na druhou stranu máš právo se jí bránit, když si myslíš, že je špatná a to je v pořádku. Každý by si měl za tím svým stát, pokud mu věří. Ale omluv mě, už se nechci hádat.

15.10.2018 01:05:20dát kritice tipMarcela.K.

Ach jo...takže stačí pár let běhat?

Podívej, napsala jsem svůj názor na text, který se mi nezdá být až tak poetický, aby byl označen za báseň. Sama Gora pak přiznala, že vlastně neví, co píše - jestli je to poezie, nebo co vlastně.

Sám si odporuješ, když se zmiňuješ o tipování...samozřejmě, že každý z nás tu má "své" čtenáře. Je to normální. To, co kritizuji je, že řada tipů tu(nejen u tohoto díla) poletuje jen tak, bez důvodu, ale tomu se samozřejmě můžeme jen usmát.   Ty mě tu napadáš za něco, co si jen myslíš.  Vlastně mě vůbec neznáš a přesto si dovolíš mě označit za někoho, kdo "hraje nečestně".

Já si zase myslím, že pokud někdo chce být redaktorem, měl by alespoň rozpoznat dobrý text od špatného. Jenom psát (běhat) je opravdu na funkci málo.  U Gory se opakovaně setkávám s tím, že toto příliš nerozlišuje.  Proto jsem reagovala. To nejsou podpásovky. To je upřímnost. Možná až "mrazvá", jak ji označil haijin, ale tak to vnímám já...taková jsem. 

 

14.10.2018 23:11:01dát kritice tipK3
redaktor prózy

V Kolíně u běžců to chodilo tak, že kdo závodil, v určitém věku začal dělat pořadatele nebo rozhodčího, aby to, co získal, zase trochu vrátil. Tak by se asi mělo brát to kritizování "kritiků."

14.10.2018 23:04:23dát kritice tipK3
redaktor prózy

Já to taky říkám, ať mě každý kritizuje, budu jenom rád. Proto to tu je. Je na autorovi, zda si z toho něco vezme. A že nejsme žádní odborníci, tak to zkrátka je, a tak by se to mělo brát. Dobrá a špatná kritika se dá přece rozeznat. I ta falešná.

14.10.2018 22:40:13dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Karle, mám ten názor, že je ideální, když se pod díly diskutuje. Když mi někdo napíše svůj náhled na něco, co se mi nepovedlo, beru to jako hlavní věc, proč  publikujeme na litwebech. Ráda se nad těmi připomínkami zamýšlím. Velmi často něco pozměním. Třebas by mne to i mrzelo nebo naštvalo...ale jsem ráda, že kdosi nad mým dílkem přemýšlel a napsal mi.

Přátele - sympatizanty zde má každý, na tom taky nevidím nic divného.

14.10.2018 21:59:23dát kritice tipK3
redaktor prózy

Marcelo, upřimě. Říkat o někom, že je samozvaný redaktor, nebo tak podobně. Nebo, že si někdo dává tipy ze známost, nebo sympatie. To se přece dá říkat o každém. Nedokážu se s takovým obvyněním smířit. Pověz, jak se dá proti tomu bránit? Dá se vůbec nějak? Nejsou to podpásovky? Já od té doby co jsem "vkročil" na Písmák občas něco přečtu a něco ohodnotím, ať jsem byl nebo nebyl redaktor. Kdyby to dělali všichni, těch pár redaktůrků by na nějaké hodnocení nemělo vliv. Je to na nás na všech, jestli se chcete osočovat, nebo radši něco psát.

14.10.2018 18:48:41dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Díky, Pavle...

14.10.2018 18:43:43dát kritice tipKolobajda

Není perník jako perník... a bez vpichu nelze být potichu   o))  /**

13.10.2018 22:36:14dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

supíku,děkuju:-))

13.10.2018 21:35:19dát kritice tipsupizmus

První 2 sloky luxusní, kvůli nim stojí za to si dílko přečíst! :-)

13.10.2018 11:24:29dát kritice tipMarcela.K.

:-) asi mi nechceš rozumět...nebo nevím.  Nakonec, je mi to v podstatě jedno.  Dělej jak myslíš.

13.10.2018 10:52:53dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Marcelo, mám na mysli svoji tvorbu. Ne tvorbu jiných. Že sama svými "básněmi v próze" lavíruji na rozmezí poezie a prózy není novinka, a o tom jsem se zde zmínila.

13.10.2018 10:14:50dát kritice tipMarcela.K.

Goro, to si děláš legraci? Požádáš o post redaktorky a nejsi sto rozpoznat, jestli Ty sama píšeš, či nepíšeš poezii? Jak chceš potom "radit" druhým?

Haijin v podstatě jen svými slovy"obléká císaře"...

Ani já Ti nechci ublížit, ale jsi přece dospělá...a odkopala jsi se sama.

Je jistě chvályhodné, že máš snahu tu rozpohybovat dění jako redaktorka prózy, ale kde jsi vzala tu odvahu, si funkci zdvojit i na redaktorku poezie? 

 

13.10.2018 00:03:43dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Není zač se omlouvat, do arény jsem občas dala povídku, poezii nikdy...už jen proto, že nevím, jestli píšu poezii nebo co vlastně. Takže všem, kteří čekali báseň a nedočkali se, bych se asi měla omluvit:-) Není to tak, že bych musela za každou cenu něco napsat, a s dovolením bych si niterné pohnutky, proč píšu, nechala pro sebe. Kalkul to není.

Děkuju všem.

Dobrou noc.

13.10.2018 00:02:39dát kritice tiphaijin

PS: A vieš čo ešte? Vždy mám pocit, že keď potom v komentároch dávaš vysvetlenie, tak tam použiješ viac básnický jazyk, než v samotnej básni. Neviem, čo na to povedať. Kiež by si ten jazyk požila aj v básni. Už mlčím...

12.10.2018 23:54:56dát kritice tiphaijin

Milá Gora, chcem Ti ešte povedať, že ja a nikto iní netvrdil, že je rozpor medzi tým, čo si videla a slovami, ktoré si použila. To Ty si videla. Príde mi to tak, že Tvoj dominantný spôsob vnímania je zmyslový a teda v ňom cítiš najväčšiu istou a držíš sa ho.

Umelec je ten, kto sa nebojí ukazovať ako vidí svet, takže je všetko ok. Možno ide o skvelú báseň, ktorá získa ocenenia od skutočných znalcov. Prajem Ti to. Ja len mám pocit, že rozumiem, ako to asi vnímala Marcela.K a pár iných.

Očakávali/sme od Teba báseň. Si tu aj redaktor a možno o to prisnejšie posudzovanie. Očakávali sme svoju predstavu, ako asi báseň má pôsobiť. Keďže je to uvedené ako voľné verše a je to písané formou básne.

Námetom básne, každej básne, je poézia. Bez ohľadu na to, čo vyvolalo potrebu slov. Bez ohľadu na pôvodný námet. Zachytiť isté presné detaily (presnosť možná samozrejme iba v rámci osobnej subjektivity) pôvodného námetu/pohľadu na skutočnosť ešte nemusí vytvoriť báseň.

Všekto povedané je povedané niekým. Toto Ti hovorím ja. Skutočný básnik, či človek iného typu, vnímania a fantazírovania by Ti mohol a musel povedať iné. Prajem Ti, aby som sa mýlil a aby šlo o vynikajúcu báseň.

Obávam sa, že si aj tak neporozumieme, lebo rozdielni ľudia používajú aj rovnaké slová v trochu rozdielnych významoch. Platí to aj vo vede, nie to ešte v tvorbe básni. Len, to, že verím, že tento text spĺňa všetky prísne kritéria, ktoré pripisuješ básni. Iní ľudia ich ale môžu mať úplne inak nastavené. A naozaj, text, ktorý nemá uvedené, že autor stojí o hlbšiu kritiku by nemal byť vystavený efektu plynúcemu z toho, že každý vníma veci inak. Nie je to nič príjemné. Takže sa Ti ešte raz ospravedlňujem.

 

12.10.2018 23:41:38dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Děkuju.

12.10.2018 23:25:55dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Já jsem smysl prvního verše pochopil, jenom se s ním neumím smířit, ale nerozmlouvám ti ho.

12.10.2018 23:12:27dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Díky, prý se nemá vysvětlovat:-), ale oni ti "flamendři" jsou celí rozpálení z drog, "nadupaní" energií...tady si opravdu stojím za každým slovem.

12.10.2018 22:28:52dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Jo, tohle se mi líbí moc. Jen se nemohu smířit s těmi horkými podrážkami flamendrů. Když jsem si ten první verš přečetl, myslel jsem, že se mi báseň nebude líbit, ale naštěstí byl opak pravdou.

12.10.2018 21:38:27dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Jasně. Každý máme svůj názor a právo říci ho - stokrát lepší, než hrobové ticho!

12.10.2018 21:34:48dát kritice tipatkij
redaktor poezie
Tak jo:)...snad si rozumíme, že to není nic proti nikomu.
12.10.2018 21:28:07dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

JItko, příště umastím, dík...

12.10.2018 21:25:09dát kritice tipatkij
redaktor poezie
Upřímně, nefunguje na mê...působí spíš jako pohlednice...bez popsané, rukama umaštênê, druhé strany.
12.10.2018 21:16:16dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Díky, Qí. Vybírám si pokaždé nesnadná ztvárnění/vlastně skoro nepamatuju, kdy by to byla nějaká selanka:-)/, a někdy osloví, jindy ne. Povede - nepovede. Nepamatuju taky, kdy by se "u mne" vůbec nediskutovalo. Díky hlavně za to.

Aspoň že ta poleva - přece něco:-)... zvedla jsi mi náladu.

12.10.2018 20:58:26dát kritice tipqíčala

:) těžké téma sis vybrala, tímhle se nedá produpávat - tam buď jseš nebo ne a já tam nebyla:) ani tady s tebou ... :) Trochu vidím ty kočky, ale ten non-stop už není kočičí ale lidský spíš ... možná že ti závislí jsou trochu jako kočky ... no oni se nervou, oni zabíjí dloooouhý život - do krátkého.

Přemýšlím, kams mě chtěla jako čtenáře dovést. Jako bys vybarvovala omalovánky, není to živé - teda pro mě:)

Vím, že umíš líp, pár věcí už jsem od tebe četla:)

Ale ostatním nechávám jejich názor, já jen sama za sebe - myslím to dobře, teda hlavně se sebou:))) ráda čtu věci, ke kterým mi nedá se nevrátit.

Námraza jako poleva perníku je fajn:)

12.10.2018 20:18:59dát kritice tiphaijin

"Nabízí jim, jak by text měli upravit podle jejího gusta. [...] Přece nemohu autorovi nabízet svůj slovosled, svá slova, své představy..."

Rozumiem, čo chceš povedať a myslíš to dobre. Ale tak všeobecnejšie, myslím, že záleží na situácii, na tom, ako sú obaja navzájom zrozumený a zladený. Korešpondencia medzi Poundom a Eliotom ukazuje, že keď sa dvaja, ako sa vraví, majú radi a nie je to úplne verejné, tak môžeš oveľa viac, než ponúkať iný slovosled, slová a predstavy, čo sa tvorby básní týka.

Tiež vďaka za reakciu, Tebe a veľká vďaka Gore za jej slová a prístup.

12.10.2018 19:34:02dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Marcelo, díky za tvé názory. Tak jsem se dozvěděla, co konkrétně ti na básničce vadilo, to jsem ráda. Já také píšu u ostatních, co konkrétně mi nesedne, a dost často, asi daleko častěji než pod díla, do zpráv. Je na každém, jestli uzná, že na tom "něco" může být nebo ne. Asi to je normální, že co u sebe nevnímáme, u jiných ano.

12.10.2018 19:25:47dát kritice tipMarcela.K.

haijin, když avizo, tak zareaguji. Popsal jsi jen mnoha slovy to, co jsem cítila i já... a jelikož už na Písmáku mám "odžitý" nějaký ten rok,(letos už třináctý- to snad není ani pravda) dovolila jsem si tu "mrazivou upřímnost"...i k redaktorce. Je to stále stejné, opakuje se to tu a Ty to jistě také víš. Tipy za "přátelství"...za "funkci"...na oplátku?

Podle mě, by se básně neměly "vysvětlovat" - ať si každý vezme, co chce a je to. Nesnáším navigaci a pokud mě text neosloví, naučila jsem se mlčky odejít.

U Gory jsem se zastavila proto, že jsem si všimla, jak poměrně často, velice ráda, opravuje ostatní autory, Nabízí jim, jak by text měli upravit podle jejího gusta U prózy mi to je celkem jedno, ale u poezie? Přece nemohu autorovi nabízet svůj slovosled, svá slova, své představy...

Tomu textu nepomůže ani pilník. Mám z něho pocit, že autorka jen prostě chtěla Něco napsat...chtěla, ne "musela" ...někdo to tak prostě má,.. flamendr, živáček...ach jo :-(

12.10.2018 18:15:40dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

haijíne, neshazuj se - kdo jiný  by tu měl být básníkem,když ne právě ty? Děkuju, je pravděpodobné, že jsem s publikováním měla déle posečkat a objevovat, opravovat nedostatky básničky. Psát si další a další variace a pilovat a pilovat... Uspěchanost dílkům nesvědčí.

K poslednímu odstavci tvého komentáře  - potěšil jsi mne, nejvíc tím, že jsem se v tobě nezklamala. Díky:-)

12.10.2018 17:56:28dát kritice tiphaijin

Aj vzhľadom na to, či napriek tomu, že už autorka vysvetlila námet básne a pravý význam slova perník sa musím prikloniť k, áno, možno až trochu mrazivo úprimnej Marcele.K. Veľmi ma to mrzí, pretože verím, že ten námet poskytuje skvelý "básnický materiál". Spôsob akým ale pracuje moja predstavivosť mi v tomto prípade neposkytuje priestor na "kognitívne estetický", či inak silný zážitok. Autorka o hlbšiu kritiku nestojí, teda neuviedla to, ale aj vzhľadom na to, aká prísna až brutálna kritika sa tu občas používa na niektoré texty iných autorov som si dovolil vyjadriť svoj hlas v rámci zachovania rôznorodosti. Autorke a redaktorke som v mnohom vďačný, pretože iným dopraje a je v posudzovaní textov iných otvorená a láskavá. Ale myslím, že si zaslúži úprimnú spätnú väzbu viac než iba spŕšku tipov. Áno, úprimnosť ešte neznamená nejakú objektívnu správnosť. Cítim, že báseň má potenciál, ale ten akoby autorka práve oslabovala tým, že o tejto špecifickej téme/scéne/prostredí príliš vie a nijako podľa mňa nereflektuje pohľad nezaujatého a neoboznámaného.

Áno, neznalosť ma neospravedlňuje. Keby som vedel to, čo vie autorka, možno by som sa na báseň pozeral úplne inak. Ale už to, ako napr. pracuje so slovom perník a nedbá na to, aké silné asociácie toto slovo môže a musí vyvolávať v čitateľovi, ktorý netuší, že ide o pervitín. Že asociácie s "paže mají sílu vpichů" to proste nedokážu zmeniť na pervitín aj vzhľadom na ďalšie slová v básni. Netvrdím, že by som vedel s jej znalosťami daného prostredia napísať lepšiu báseň. Netvrdím, že sám nerobím presne rovnaké chyby, ale možno preto ich aj môžem vidieť. Ja nie som básnik. Možno to je môj problém. Že nerozumiem poézii. Ale text na mňa osobne pôsobí, akoby chcel byť básňou len silou vôle, nie štruktúrou a obrazmi.

Chápem, že autorku nepoteším a ona ma často svojimi komentármi, tipmi a výbermi potešila. Chápem, ako sa na to budú pozerať jej fanúšikovia. Tak iba dodám, že báseň je báseň. Ber alebo nechaj tak. A že som porušil vlastnú zásadu. Že kritizujem text, kde autor vyslovene neuviedol, že stojí o hlbšiu kritiku. Autorke prajem všetko dobré a do budúcnosti sa budem snažiť takúto chybu neurobiť.

12.10.2018 11:30:22dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Inko, děkuju:-)

12.10.2018 11:19:18dát kritice tipŠtírka

Opět se projevil Tvůj dar : vtáhnout do děje...

12.10.2018 11:17:43dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Díky moc, Jani

12.10.2018 10:35:39dát kritice tipvesuvanka

Pěkně napsané. Také mě zaujal kontrast křehké polevy perníku námrazy a paží,  majících sílu vpichů pervitinu. TIP

12.10.2018 08:58:59dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Luboši, díky za komentář. Ono to ani tak smutné není, je to tam každodenní realita, spousta lidí , kteří v Jáchymově bydlí, jsou sociálně slabí, a to se pak drogám dobře daří:-(

12.10.2018 08:52:11dát kritice tipKočkodan
Já jsem mel perník asi pred tremi týdny. Ten klasický. Chutnal mi podobne jako tvoje dílko. (i kdyz se smutnou tématikou)
12.10.2018 08:45:52dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

agát, dík...mám již několik básní z cyklu Jáchymov /tady jen tuto/, velmi dobře to tam znám a v ČR myslím není jiné, lepší místo k tolika nuancím, které poskytuje  pro poetu právě Jáchymov...chci jej přiblížit z mnoha stránek...nejen miniaturami, kdy jsem často psala z lázeňského života, pokusím se o to svými skrovnými "básnickými" prostředky...byla bych moc zvědava na tvé ztvárnění jáchymovské problematiky do básně.

12.10.2018 06:39:30dát kritice tipagáta5

Jáchymov ve mě zanechal nesmazatelnou stopu, hlavně ty vybydlené domy a obchody, kde zůstaly jen omšelé nápisy .. a jak z omítek rostou břízy... bezútěšnost, konec světa.. tak nějak. asi o tom napíšu báseň

líbí se mi ten perník  (bych kapku jinak, ale to už jsme řešili :))  a konec skvělej   non-stop o život... tohle je geniální :)

11.10.2018 21:52:02dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Dagmar, děkuju moc:-)

11.10.2018 21:50:24dát kritice tipDagmaram
Křehká poleva perníku námrazy. Hezké
11.10.2018 19:41:30dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Evži, moc dík:-)

11.10.2018 19:40:42dát kritice tipEvženie Brambůrková

/T

11.10.2018 17:11:50dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Marcelo, každá vidíme poezii někde jinde, to se nedá nic dělat...díky za komentář.

11.10.2018 17:10:10dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

bixley, děkuju ti...

11.10.2018 17:09:37dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

srozumění - Jiři, děkuju:-)

11.10.2018 17:08:59dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Norsko, nejdřív pochválíš, a pak zas ne:-)

11.10.2018 17:08:03dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Dodolo, díky, vnímáš to tak, jak jsem podala:-)

11.10.2018 17:06:52dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Karle, děkuju...je odpozorováno z romské komunity v Jáchymově, kde často pobývám - pervitin tam frčí:-(( a jen těžko se to změní...

11.10.2018 16:43:20dát kritice tipMarcela.K.

Já ti nevím, Goro. ten text je pro mě spíš próza. Báseň v tom necítím a vlastně ani nechápu proč jsi to psala...

11.10.2018 16:39:07dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Perník zkrátka může mít různé podoby, poetické i nepoetické. Je to zkrátka věčný kolotoč nocí a rán. Možná i ty kočky jsou takoví flamendři. hezký obraz. Tip.

11.10.2018 15:53:37dát kritice tipsrozumeni
*****
11.10.2018 14:21:05dát kritice tipNorsko 1

Co ty víš o perníku. Jsi pouhý romantik. Víš o čem mluvíš?

11.10.2018 13:48:42dát kritice tipDodola

Paže mají sílu vpichů - fakt síla. V kontrastu s tím poetickým perníkem námrazy - křehkost přírody i člověka. Bohužel.

11.10.2018 13:26:48dát kritice tipK3
redaktor prózy

Vystihlas ta rána, kdy se se z minulého dne všechno rozleží v hlavě. Stydí se sami před sebou ale večer do toho jdou znova. Alespoň tak jsem to pochopil.

11.10.2018 13:11:57dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Ti flamendři jsou na pervitinu, Norsko...a polevu na perníku připomíná námraza na nesklizeném listí...tak myšleno...dík!

11.10.2018 12:57:40dát kritice tipNorsko 1

Napsané hezky. Ten perník jsem nepochopil

11.10.2018 12:23:18dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Díky, poetický barde:-))

11.10.2018 12:12:11dát kritice tipOldjerry
korektor

Tomuhle stylu říkám Klíčovou dírkou (:-D  **



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.