Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šišli mišli

20. 10. 2018
10
21
2133

Možná si z dětství pamatujete říkanku:

Šišli mišli,

kam jsme přišli,

do šišlavé ulice,

kde šišlají opice.

"Nešišlejte mi na to mimino, ještě si to bude pamatovat." Říkavala jsem rodinným příslušníkům i známým jen v žertu. Nešišlali.

"Jo, a na toho psa taky ne, mohl by dopadnout jako Nácíček." Toho si asi z knihy o Kocouru Mikešovi také pamatujete. Tak na psa také 

mluvíme normálně, odmala.

Já se prostě musím zeptat dalších lidí, jak se dívají na televizní reklamy, kde promlouvají k národu děti, které roztomile patlají.

"Što litlů, tišíš papílů, pšiplují kapšíči." Zprvu jsem váhala, co to má být. Pak jsem si to přeložila.

Některé reklamy byly předabovány. Zřejmě se ozval někdo, komu to hodně vadilo a byl výše postavený.

"Kde se bevou obvášky?" zůstane v mé paměti, stejně jako "Máme špoušty bvílí." A další a další.

Možná bych to měla brát jako dětskou roztomilost, ale já fakt nevím, o čem ta reklama je. Přemýšlím, zda si mají ostatní děti

vzít příklad ze špatné výslovnosti svých vrstevníků ve sdělovacích prostředcích, nebo mám prostě vnučce vysvětlit, že si tím vydělají 

na lepšího logopeda.

"Kde se tedy bevou?"

Mají tam zaměstnané rodiče? Jsou to děti majitele firmy? Nebo režiséra?

Pokud to víte, řekněte mi to.

"Ploším, ploším."

 


21 názorů


Vampirelord
09. 05. 2019
Dát tip

Super :-)


Taky bych to tak viděla. Ale poslouchat to musíme my. Mohli si ty  šišláky nechat doma. :-)))


Kolobajda
24. 10. 2018
Dát tip

Je mi to jasné. Mají tam zaměstnané vodiče. A záloveň jsou to děti majitele filmy.  Howg!    /**


Na ČT už jsou taky.

U Čapka je to vtipné, ale v televizi ne. Díky za milou připomínku.


bixley
23. 10. 2018
Dát tip

Naštěstí sleduju jen ČT, kde reklamy nejsou...

Ale se šišláním si vždycky vzpomenu na dva šnečky ze hry Ze života hmyzu v závěru:

Jojo, šnečku, tak ležeme.

Jen aby bylo málo šlimáků a hodně kapušty.

Myslím, že tato Čapkova parodie mluví za vše.

 


Ano, děti jsou malí dospělí a mají mnohdy podnětné nápady.


agáta5
23. 10. 2018
Dát tip

s vnukama mluvím jako s dospělými... někdy mám pocit, že jsou chytřeejší než já :)   hlavně nepodceňovat... oni se někdy tváří tak vědoucně!


Taky si myslím, Marcelo, že vnučka mluvila lépe před školkou.

Nyní půjde k logopedce, protože tam musí všechny děti. Budu doufat, že jí to pomůže. Moje holky mluvily brzy a dobře. Až se tomu lidé okolo divili.

Je mi smutno, když ty patlající dítka slyším. 


Děkuji ti, Agáto, za krásnou básničku. 

Chvílemi jsem zaváhala, ale pak jsem to přeložila.

Škoda, že si to neuvědomuje víc lidí, Děti jsou budoucnot naší řeči.


Marcela.K.
22. 10. 2018
Dát tip

¨Když šla naše tříletá vnučka do školky, mluvila perfektně. Já byla pyšná, protože jsem jen uplatňovala stejný model, jako u svých dětí. Nešišlat na ně, hodně si číst, povídat, zpívat a snažit se opravovat špatnou výslovnost. Po pár týdnech ve školce, se začala malá rozpatlávat. Napodobovala ostatní děti, které ve školce mají s výslovností problémy. Naštěstí pochopila a dala si říci, že ona mluví správně a nemusí se opičit po těch, co šišlají...Reklamy moc nesleduji, ale ty bvýle si taky pamatuju. Hrozný!!!


agáta5
22. 10. 2018
Dát tip

~~letos bych si pčála klásné nové bačkolky jak už sem ti psala plotoze jdu do školky

 dám ti pusu na lety a pěkně tě plosím plotože už tyhlety stlašně dlouho nosím

 mají hloznou dílu vidět je už z dálky no a ty máš sílu nadělovat dálky

 kdyby ses chtěl na mějánevímploč vyslat lači nasel máměze mě ucí sislat

 

tu jsem našla v písmáckých blbůstkách.. skvělá báseň na tvůj fejeton :))


Děkuji za vaše názory.


Cimanad
21. 10. 2018
Dát tip

Je to fakt hrůza. Jak začne reklama, vypínám zvuk.Z pořadu na hodinu jsou vlivem desetiminutových reklam dvě hodiny a tím mě pořad přestane zajímat, ať je to cokoliv, vypínám televizi.


Dodola
21. 10. 2018
Dát tip

Reklamy přepínám, takže fakt nevím:-)


jasně, při sledování takové reklamy je vhodné dětem říct, že produkt asi nestojí za mnoho, když na upoutávku používají takové žvatlání...


To jsem ráda, že jsou i jiní lidé, kteří mají podobné názory. 

Luboši neboj, tak hrozné to se mnou nebude.


Kočkodan
20. 10. 2018
Dát tip
Já jsem již zhruba od šesti nedělí (samozřejmě díky vzornému vedení rodičů) dbal na perfektní výslovnost prostou všech šišloismů. Tvoje dílko jsem si přečetl se zájmem. Obzvláště oceňuji tu velkou míru otevřenosti, se kterou přiznáváš jistý úbytek měkkých tkání v oblasti hrudníku. Takhle veřejně by to každá v podobné situaci se nacházející žena asi nedokázala...

Čudla
20. 10. 2018
Dát tip

Já jsem z reklam úplně běsnej. Okamžitě přepínám, jenže oni jsou snad domluvení, protože ve stejnou chvíli běží reklamy snad na všech programech. /*


Rozhodně to zkus. Je to jeden z mých pokusů i na FC, ale zase zmizel.


Gora
20. 10. 2018
Dát tip

Evži, usmívám se tvému vtipnému článku...ty máš tedy sluch anebo já tu smůlu, že nekoukám na reklamy...aši žačnu:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru