Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kaleidoskop proměn

Výběr: atkij
19. 11. 2018
26
29
1232
Autor
Dodola

(Tento text neobsahuje žádné haiku)

 

 

Kolegyně kdysi pracovala na dětské onkologii

ne - nebylo tam smutno

jen bujno hlučno a hravo

občas přerušené toxickými náložemi

a pozvracenými chodbami

ale jinak  

děti jsou zkrátka děti

i když vědí

 

ty ryby si hrají

ony fakt jen tak blbnou

těsně u štičí tlamy

to jako poznají že je nažraná..?

a tyhle centimetrové

snad spoléhají na svou průhlednost

když přímo u břehu

se s nimi hodinu sluní skokan

snad už nevyschl  -

žbluňk

nevyschl...

 

roj komárů

předvádí podvečerní tance

a - pozor

vlaštovky nízké nálety

(asi bude bouřka)

kos drze provokuje kocoura

který si někde zachráníl půl ohonu

a téměř celou kůži

 

záhadný kaleidoskop

látkové výměny Země

kostýmní drama

ekvivalence jevů

kdy smrt je netoxická

procesy čisté

a vzorec dokonalý

 

 

 


29 názorů

"...děti jsou zkrátka děti

i když vědí..."


supizmus
21. 11. 2018
Dát tip

Ten prolog mě rozsekal :-)

Jinak je to celé v dimenzích pro mě tajemných - a mám rád díla, kde vím, že něco je, ale nejsem sto to objevit, natož pojmenovat!


Yan73
21. 11. 2018
Dát tip

Líbí, ahoj Y.


Norsko 1
20. 11. 2018
Dát tip

Užij si to, dodolo


Dodola
20. 11. 2018
Dát tip

Kočkodane, kéž by:)

díky ještě jednou za tipy, čtení, výběr A a rady


Dodola
20. 11. 2018
Dát tip

agáto, a2a2a, yasslandio, neumím psát prózu, takže vyšla jen ukecaná báseň, Jiří, ono je to celé taková filosofická utišující injekce, hlavně pro mě:)   tak jsem aspoň upravila na filosofické


Dodola
20. 11. 2018
Dát tip

Musaši, to víš, že se ona pojetí nevylučují, ale doplňují, je to zkrátka kaleidoskop náhledů, výkladů a pojetí :-)

Qíčalo, něco jsem vypustila, ale za tu nadbytečnost asi může moje neznalost, že i studenokrevní živočichové si můžou hrát, vy s agátou jste to asi věděly :-)

Norsko, mě by možná taky braly, kdybych jim rozuměla :(

R.L. dík za hvězdičku


Dodola
20. 11. 2018
Dát tip

Dagmaram, Čudlo, Evži, díky moc!


Dodola
20. 11. 2018
Dát tip

Josephino, kdo chce kam...   na druhou stranu je to férovější než v corridě

Goro, těžká látka to asi je, ale někdy tě něco praští do očí, však znáš sama...

 


Norsko 1
20. 11. 2018
Dát tip

Vzorce mě vždycky braly. T


agáta5
20. 11. 2018
Dát tip

souhlas s kvíčalou... fakt a vážně je zbytečné a nic neumocňují, naopak... stačí třetí řádek ..  

ty ryby si hrajou

jen tak blnou

těsně u štičí tlamy

ale stejně je to skvělýý :) i tak.. já taky nerada něco měním a když už, tak už.. :)

 


Kočkodan
20. 11. 2018
Dát tip
Zdá se, ze tvoje invence také nevyschla. ;-)

a2a2a
19. 11. 2018
Dát tip

Ačkoliv každá ze slok zaujme, jako celek mi to přijde přece jen nesourodé a i mnohomluné. První sloka  je svým námětem hodně vyzývavá a vcelku dobře ladí i se slokou druhou a tyto dvě bych si uměl při drobné úpravě druhé sloky představit jako moc hezkou samostatnou a obsažnou báseň. Třetí sloka pak působí jako utišující injekce před slokou poslední, která se však odlišuje svým projevem od celé básně. Lze ji přijat jako zakotvení i prvních dvou slok, ale působí právě pro svůj projev najednou tvrdě filozoficky a nekompromisně.

Když se někdo pouští do docela náročných námětů a není trapně jednoduchý, což je tvůj případ, pak alibisticky dodávám, že je to jen mé konzervativní vnímání.

Tip za první polovinu básně a obraznost poslední sloky, pokud ji vnímám samostatně.


To je moc pěkné. /T


ysslandia
19. 11. 2018
Dát tip

tak pekne to začalo.Niečo medzi úvodom a záverom / dve sl-/ ma však nijako nabavili. Asi ma príliš nadchol začiatok a ten sa ďalšími strofami rozplynul. Záver bol vcelku fajn. Pre mňa škoda.


Čudla
19. 11. 2018
Dát tip

Pěkné /*


Musaši
19. 11. 2018
Dát tip

Ano , ve všem souhlasím . Navíc je její imaginace ukázněná a její obraznost hraničí se symbolismem , je střídmá a nerozbíhá se zbytečně do prostoru a času.


Lerak12
19. 11. 2018
Dát tip

Ale vůbec není Dodola patetická. Naopak! Její vyrazivo má nádhernou dramatičnost a spád. Ten patos byl o tématu. Používá zvláště výstižná (úsporná) slova a tím čtenáři ušetří "navigaci" k pocitu. Jen se tématu dotýká a slova se ozývají silné ozvěně. Jiní tvůrcové musí použít více slov, než čtenářovi sprostředkují pocit. Je to trochu složité vysvětlit. Ale má dar, který jí mohu jen závidět. Proto mě její tvorba tak oslovuje.


Musaši
19. 11. 2018
Dát tip

Ještě mě napadá to , že básně nás obou jsou takové pozorovatelské ,ale ta tvoje jako by byla nad věcí , kdežto já se nakonec natolik ztotožňuji s Berniniho pohledem na smrt ,že se jím toužím stát . Toužím nejen být tak extaticky patetický jako Bernini , ale hlavně tak dokonalý , ikdyž vím ,že většině čtenářů na Písmáku bude připadat moje báseň divná , zmrzlá v dávnověku a já už předem počítám stím ,že ji budu muset smazat.

Leraku ,

proč si myslíš , že je tahle báseň Dodoly patetická ? To by mě vůbec nenapadlo.


Musaši
19. 11. 2018
Dát tip

Jak víš , sleduji na Písmáku různé zajímavé synchronicity. Ta dnešní je vskutku zvláštní . - Ty a já jsme dnes zveřejnili báseň o smrti . Ta tvoje báseň odpovídá dnešní době , ta moje (Ludovica Albertoni) jen popisuje a vykládá , jak pojímal smrt italský katolický mysticismus sedmnáctého století .  Dá se ale říct , že jedno pojetí smrti je  "správné " a druhé " nesprávné " ?

Za tvou báseň tip.


Dagmaram
19. 11. 2018
Dát tip
Dodolo. Líbí se mi to moc. Ty první nastiňují fakta, která mě taky uvádí v úžas. Třetí je pěkná hříčka s kocourem. Procesy čisté, vzorec dokonalý. Jen my v naší malosti vidíme všechno jako zmatenou rovnici o mnoha neznámých. Kdybych byla redaktor, dala bych tě do výběru :-) Takhle můžu dát za sebe 'jen' tip

Gora
19. 11. 2018
Dát tip

Dodolo, zaujalo, hlavně první a poslední strofa...i odvaha pustit se do nesmírně obtížné látky a zpracovat s grácií...


agáta5
19. 11. 2018
Dát tip

tak hlavně když text neobsahuje žádný haiku.. zkontrolovala jsem, neobsahuje :)

líbí se mi tvoje nazírání na svět, prostě život je takový a basta


Josephina
19. 11. 2018
Dát tip

a co to vypouštění bejků do španělských ulic plných adrenalinem nabitých lidí? ... i když pravděpodobnost usmrcení je nízká, ale pár jich tam každej rok zařve ...


Dodola
19. 11. 2018
Dát tip

Karle, nápodobně, tvoje dramatické metafory se vyjímají i v komentářích, jako v samostatné básni :-)


Lerak12
19. 11. 2018
Dát tip

Tedy, Dodolo, když máš po ruce takové téma, tak to nemůže mít jiný učinek než "kobercového náletu!" Ta tvá daná a nádherná práce v dramatičnosti... Krásně zpracované a jen s akcentem patosu. Člověka tohle musí empaticky zasáhnout, ale tak nějak nezákeřně, a ne ze zálohy. Líbí se mi to... a je to!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru