Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Taký bežný deň

Výběr: atkij
26. 11. 2018
17
22
1759

   Mám v sebe dom a nad ním oblohu

   s dravčekom ako bodka nad prstom

   V tom dome je pec a dve náruče dreva

   pre lásku na jednu noc a zbytok života

 

   Možno si povieš to je dosť

   ale je v ňom aj komoda s kovaním po predkoch

   plná nerozbalených nádejí celá dopraskaná

   i písací stôl so zásuvkami na kľúč

   Je tam to vzácne všetko čo ešte chcem

 

   Stojím uprostred izby a vravím si

   Počkaj najprv by si mal niečo vidieť

   nevieš či to nie je posledný krát

 

   A len tak chcem vzápätí dýchať vánok

   mať rád a teda mať les

   šušťanie bukových listov pod nohami

   ten pocit že sa dá kam vrátiť

 

   Možno si povieš to je dosť


22 názorů

TerkaHigh
16. 01. 2021
Dát tip

Moc pěkná, inspirativní, utěšující a motivující  :).


Jéé, ďakujem Jitka.


atkij
14. 03. 2019
Dát tip
Koukám, že jsem jen tipovala. Krásný text. I na znovučtení mě svým nevtíravým způsobem bere kolem ramen.

Alegna
06. 03. 2019
Dát tip

to je pěkné a tohle nejvíc

mať rád a teda mať les


RUZIGEL
12. 02. 2019
Dát tip

Je to dost, je to nádhera.Šušťanie bukových listov....Jak krásně to ve slovenštině zní.


Silene
15. 01. 2019
Dát tip

(nebo v obecné češtině prostě mluvit... a už mlčim, už mlčim. Snad.)


Silene
15. 01. 2019
Dát tip

Rozumím, rozumím. 

V češtině při použití zdrobněliny draveček určitě neslyšet jen případný kladný citový vztah, ale i určitou bagatelizaci ve srovnání, třebas i sebeironii, přemýšlím, co bych tak uvedla za příklady?

Zkrátka jako když třeba Jo Nesbo mluví o Norsku coby státečku, když tak vyhodnocuje vypravěčsky v knížce zemi, v níž se příběh odehrává (ano, vypravěčovu vlast) - v těch knížkách pro děti to zakládá na všudypřítomné humorné pojetí;

anebo když nějaký Američan (jestli tedy náhodou o našich státech vůbec ví) zahlásí (kdyby teda šprechtil česky, žee): "Takový malý státeček??"

asi tak.

No, sepisuji se s tím, snad to tu Peterovi nepříčí... zkrátka přijde mi to zrovna jako báječná ukázka vjemové konfrontace "problematického" místa v básni, které jednoho z nás čtenářů třebas zrazuje od "plošného" subjektivního nadšení, pro druhého bylo tou správnou magicky fungující zarážkou, k níž se vícekrát vrátil a i právě tím donucením se zaobírat motivací došlo k podbarvení celého příběhu určitým směrem a... podmanění.

Jsem to včera zažila i u sté od Philogyny, kde se s qíčalou, atkij názorově otevíráte, takže si mohu s vašimi postřehy pokecat....   

To je pro mne to podčtenářský ončo... (hehe, ončo - je nespisovná zdrobnělinka, citová zabarvenost zájmena ono, jak příznačné!)

Krákavý smajlík.

................

(šprechtit - slang pro hovořit německy)


ysslandia
14. 01. 2019
Dát tip

ja chápem, ale mne celkovo dravec / v ponímaní jeho spôsobu prežitia / je dravec, či malý alebo veľký. osobne mi v podstate nesedí toto slovo v zdrobnelinke, nie asi iba v tomto texte, ale celkovo,- asi tak by som vysvetlila svoj avízovaný koment... a preto som tam ja osobne potrebovala "instantnú " náhradu. 


Silene
14. 01. 2019
Dát tip

A přesně, ta propojenost mě fascinovala. Díky, žes to zformulovala. Jak jen to udělal, autor? Jako když z původních čtyř surovin rozdílné konzistence je najednou chléb.


Silene
14. 01. 2019
Dát tip

yss, třeba prostě vypravěč ani netuší, který je to z ptáků... buď je tak vzdálený, že je už maličký anebo je skutečně z těch drobnějších, nu... anebo jemný průnik citové roviny k dravcům/tomu konkrétnímu.

Tehdy, když jsem četla poprvé, vybavila se mi dětská knížka Káně Kašpar. (Nezaměňovat s Letadélkem Káně!)

Tak jsem si to tenkrát představovala..


ysslandia
14. 01. 2019
Dát tip

avi


ysslandia
14. 01. 2019
Dát tip

Veľmi príjemné prepojenie prírodného motívu s existencionalitou a autora. Rytmicky pomerne čisté, skoro až precízne. Hutne vypracovaná "dejovosť" dynamika. Autor skrz motív prírody a svojho domu reflektuje na spomienky, pocity, budúcnosť, v čisto rýdzej forme slovenčiny.  osobne ma trocha zarazilo použitie slova dravček s dravčekom. Lepšie by možno vyznela už konkretizácia "dravca ", alebo slovo bez zdrobneliny. Toľko odo mňa. Text hutný a výpovedný.


Musaši, asi tak, archetyp. Som rád že si nazrel.

Macecha vďaka.

Ruzigel, som rád, potešilo.


RUZIGEL
30. 11. 2018
Dát tip

Každý máme v sobě něco, co j nám drahé jako poklad.Ten tvůj se mi líbí.


macecha
30. 11. 2018
Dát tip

beze slov ... T*


Musaši
29. 11. 2018
Dát tip

Vnímám to jako archetypální obraz . Jednoduchý ale namalovaný s velkou pečlivostí a pílí , protože je to obraz - sen . Je dobré mít v sobě takovýto dům , do kterého se můžeme vracet stále , i kdyby v realitě vůbec neexistoval . Tip.


Gora, agáta5, vesuvanka ďakujem vám


vesuvanka
27. 11. 2018
Dát tip

Krásné, nostalgické vyznání... TIP


agáta5
27. 11. 2018
Dát tip

ano, je toho dost.. líbí se mi moc nástup do básně... mám v sobě dům a nad ním oblohu... je to tak krásně nostalgický :)


Gora
26. 11. 2018
Dát tip

Vyznání, kterému se dá uvěřit, uměřené...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru