Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DUB KORKOVÝ V TOSKÁNSKU

02. 12. 2018
23
43
2055
Autor
vesuvanka

Nehledejte nic literárního, je to jen trochu přírodovědy a tahů štětcem a pastelkami..

DUB KORKOVÝ V TOSKÁNSKU

Dub korkový (Quercus suber) je stálezelený strom, který roste v Portugalsku, Španělsku, severní Africe, ale můžeme se s ním setkat i v dalších oblastech kolem Středozemního moře - jižní Francii, střední a jižní Itálii, roste volně i na Kanárských ostrovech. Je pěstován zejména pro získávání přírodního korku. Protože dobře snáší horko a sucho, bývá vysazován i na okrajích pouští jako obrana proti jejich dalšímu rozšiřování. 

Dub korkový na tomto obrázku pochází z poměrně málo známé oblasti jižního Toskánska Parco delle Biancane - Monterotondo Marittimo (provincie Grosseto), která je proslulá vývěry horkých pramenů a fumarol. Bílé plochy daly podnět k italskému názvu „biancane“, a jsou výsledkem chemických reakcí sirovodíku, obsaženého ve fumarolách, s povrchem původních hornin (většinou vápenec, částečně i vulkanické horniny - trachyt), kdy vzniká zejména síran vápenatý (sádrovec) a síran draselný. 

Za bohatou geotermální energii, která je využívána i k výrobě elektřiny, vděčí tato oblast pravděpodobně nedalekému třetihornímu, dnes patrně již vyhaslému vulkánu Monte Amiata s nadmořskou výškou 1738 m.

 


akvarel kombinovaný pastelkami


43 názorů

vesuvanka
17. 05. 2019
Dát tip

Laďo, díky :-))). I já Ti přeji hezký den :-)))


Nami 99
17. 05. 2019
Dát tip

Zapoměl jsem na tipa, který k dílu samozřejmě patří. Už jsem se polepšil

Hezký den přeje Laďa.


vesuvanka
17. 05. 2019
Dát tip

neznamaxy a Laďo, mám radost, že se líbí, děkuji za zastavení a milá slova, a zdravím  :-)))


Nami 99
17. 05. 2019
Dát tip

Hezké dílo i obaz.


neznamaxy
27. 03. 2019
Dát tip

*/ moc hezké


vesuvanka
17. 02. 2019
Dát tip

neznamaxy, asi jsem nedostala avízo, a tak teď dodatečně děkuji za zastavení a Tip :-))). Vulkány budí respekt.  Krakatou - vlastně  její dítě Anak Krakatou jsem se zájmem sledovala.  Častými erupcemi rychle narůstala  a nakonec se zhroudila. Ze dna kráteru, zalitého vodou, se časem zrodí nový sopečný kužel...


neznamaxy
01. 01. 2019
Dát tip
*/ tip Mám respekt k přírodním živlům jako je Krakatoa

vesuvanka
25. 12. 2018
Dát tip

Mílo, zdravím Tě a děkuji za nahlédnutí a milou odezvu :-)))


Mimiane
24. 12. 2018
Dát tip

Krása..


vesuvanka
19. 12. 2018
Dát tip

Marcelko, mám radost, že ses zastavila. Děkuji za milá slova a zdravím :-)))


Marcela.K.
19. 12. 2018
Dát tip

Jani, krásný obrázek a zajímavé informace, jak jinak u Tebe. 


vesuvanka
08. 12. 2018
Dát tip

Musaši, Toskánsko je nádherné nejen po přírodnáí stránce, ale i kulturní. Díky za upozorhění na pořad o zemětřesení na Prima ZOOM. Neviděla jsem ho, ale budou ho opakovat zítra v 18,50 a  ještě v pondělí ve 14,35, tak se podívám. Doufejme, že se předpovědi vědců nesplní.


Musaši
08. 12. 2018
Dát tip

Toskánsko oplývá velkým množstvím architektonických a výtvarných památek . Bylo by opravdu strašné , kdyby je postihla obrovská živelná katastrofa .

Včera v noci jsem se díval na Prima zoom na pořad o zemětřesení . Zmiňovali tam i Vesuv , tak jsem si vzpomněl na tebe . Slovutní vědci v pořadu tvrdili , že dřív nebo později zmizí pod mořem celé Japonsko a stane se novou Atlantidou .


vesuvanka
06. 12. 2018
Dát tip

Musaši, děkuji  za zastavení a Tip :-))). Vichřice a bouře se silnými dešti řádily hlavně na severu Itálie (Ligurie, Trentino, Benátsko...) a na jihu v Calabrii a zejména pak na Sicílii kolem Palerma. Toskánsko, jehož jižní oblast je ve střední Itálii,  nebylo zmiňováno mezi zasaženými , tak snad dub stojí.


Musaši
06. 12. 2018
Dát tip

Když se dívám na tvůj obrázek , říkám si , že ten strom tam už možná není . Nedávno postihla Itálii taková vichřice , že prý úplně zničila většinu lesů na poloostrově .   Tip.


RUZIGEL
05. 12. 2018
Dát tip

Dík.Vlastně jsem to věděla, ale ta teplota mě ohromila.


vesuvanka
04. 12. 2018
Dát tip

Růženko, zdravíám Tě a děkuji za nahlédnutí a milá slova :-))). Fumaroly jsou plyny, doprovázející sopečnou činnost. Obsahují přehřáté vodní páry,  sirovodík, kysličník siřičitý, někdy i chlorovodík. Dosahují teploty  200  až 800 stupňů. 


RUZIGEL
04. 12. 2018
Dát tip

Jano, co to je fumarola?Je to úžasný strom , moc pěkně namalovaný.Dík.


vesuvanka
04. 12. 2018
Dát tip

Zuzulínko, také Tě zdravím a děkuji za zastavení a milá slova :-))). 

Yane, též zdravím a děkuji za zastavení a  milou odezvu :-)))


Yan73
04. 12. 2018
Dát tip

Líbí, ahoj Y.


Zuzulinka
04. 12. 2018
Dát tip

.... tyhle rostou i ve Francii, cestou do Saint Tropez:-) krásné stromy... zdravím Tě Janičko:-)


vesuvanka
04. 12. 2018
Dát tip

Jardo, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Inspirace mám hodně, jen ji zpracovat.


Oldjerry
04. 12. 2018
Dát tip

Janinko - ty máš vždy co říct... *


vesuvanka
03. 12. 2018
Dát tip

Dodolo, moc se omlouvám, a dodatečně Ti děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). 


vesuvanka
03. 12. 2018
Dát tip

Dagmaram, mám radost, že se Ti obrázek líbí, děkuji za zastavení a zdravím :-)))


Dagmaram
03. 12. 2018
Dát tip
Je to moc hezké. Z obrazu jde cítit vyrovnanost a harmonie. Příjemné barvy

vesuvanka
03. 12. 2018
Dát tip

Luboši a Diano, to nemá chybu, opět jste mě rozesmáli :-))) Díky :-)))


Diana
03. 12. 2018
Dát tip vesuvanka
Lubo, Mít chuť není žádné zlo, pokud nevypijem číši, tvé "bubu" se povedlo, tak ti o tom píši. Příště budu radši zticha, až si budu koktejl míchat.... **** Janinko odpusť, že ti tady smetím :-(

Kočkodan
03. 12. 2018
Dát tip
Blanka: Přiznala jsi výskyt sliny, však viníš z toho Lubu, s pijáckými přestaň činy, dělám bubu bubu! Snad chceš také osud jiný, než dlít v rakvi z dubu...

vesuvanka
03. 12. 2018
Dát tip

Dodolo, Luboši, fialko, Peter a Diano, zdravím vás a děkuji za zastavení a milé komentáře :-)))

Luboši a Diano, díky za pěkné a vtipné verše :-)))


Diana
03. 12. 2018
Dát tip
Můžeš za to, Kočkodane! Tvoje verše nevídané nesou na tom vinu, že jsem chytla slinu! :-)

Jani, tvoja kombinácia trochu přírodovědy a tahů štětcem a pastelkami mi robí radosť. Som rád, že tu niekto taký je.


fialka...
03. 12. 2018
Dát tip

Nádherný obraz se zajímavým komentářem opět potěšil :-)


Kočkodan
02. 12. 2018
Dát tip vesuvanka
Měj se dobře, milý dube, a dej nám kůry plátek, pak je jisté, že furt bude pro vínko dost zátek. Já nejspíš takový nezmar nejsem. Předpokládám, že kdyby ze mne někdo sloupal kůži, tak už s největší pravděpodobností nedorostu... ;-)

Dodola
02. 12. 2018
Dát tip

Půvabný strom. Viděla jsem ho tuším někde v arboretu. Ale tvůj obrázek s načervenalým pozadím dává tušit o té jeho odolnosti něco víc.


vesuvanka
02. 12. 2018
Dát tip

Irenko, Jiřinko, Diano, Jaroslave, Karle a Romane, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými slovy.  Děkuji  a zdravím :-))). 


Lerak12
02. 12. 2018
Dát tip

Hezké zdejší zpestření  s akvarelem a kvalitním výkladem. Dobrý počin, Vesuvanko.


revírník
02. 12. 2018
Dát tip

Krásně se ti podařilo ho zachytit. A právě na takové nehostinné výspě, kde mu to tak svědčí. Je obdivuhodný i tím, že přežije oloupání kůry, ta se mu za pár let obnoví a může se znovu těžit. Je to nezmar.


Diana
02. 12. 2018
Dát tip

Díky, díky! Poučilo, potěšilo ***


srozumeni
02. 12. 2018
Dát tip
Krása pro duši i pro oči...***

Gora
02. 12. 2018
Dát tip

Radost číst a pohledět...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru