Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+10 neviditelných
Život nedává nic zadarmo, ani medaile, ani jedničky
datum / id08.12.2018 / 492453Vytisknout |
autorStargazer
kategorieFejetony
témaKaždodenní
zobrazeno335x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Život nedává nic zadarmo, ani medaile, ani jedničky



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

28.12.2018 22:17:57dát kritice tipbříza bělokorá

 Aha, díky za odpověď… Uvědomuju si, že jsem extrémně kritická.  

Zmínil jsi umění… a přitom přece musíš vědět, že umělecký předměty (a vlastně i sportovní) jsou na úplnym chvostu vzdělávacího systému. Z nějakýho důvodu se na piedestal staví matematika, pak jazyky… a pak prostě to ostatní. I úplný bembelo bude mít jedničku z tělocviku, protože mu přece nebudeme kazit vysvědčení, ale mimořádně výtvarně nadaný (nebo sportovně…) dítě kvůli zkaženýmu vysvědčení jedničku z matematiky určitě nedostane. Proč se různým předmětům přikládá různá váha? Nedevalvuje se tím jen jeden konkrétní předmět (nebo líp... nadání), ale vlastně všechny.

V čem může dítě vnikat a škola to neumí ocenit… dítě se třeba můře mimořádně dobře orientovat v přírodě, ano, může být umělecky nebo sportovně založený, může být, co já vím, empatický. Teď jsem v jednom rozhovoru (nebo co to bylo) slyšela o Gillian Lynne (neznala jsem jí)… byla to choreografka a baletka, ve škole naprosto beznadějná, údajně jí matka vzala k nějakýmu pschiatrovi, vedli tam řeči o tom, jak se nesoustředí, jak vyrušuje, nosí blbé známky (tehdy ještě neměli v zásobě ADHD)… on pak pustil rádio… no, výsledkem bylo, že jí nakonec řekl něco v tom smyslu, že s její dcera není blbá, že je tanečnice. Její myšlení prostě bylo vázaný na pohyb. Tohle je samozřejmě doják jak prase a takovymhle happendem to většinou nekončí. Já si jen myslím, že bysme prostě děti neměli dělit na hloupé a chytré, protože prostě fungujeme odlišně.

Jestli máš pocit, že to devalvuje (vzdělání), tak to ale podle mě není školou. Škola se moc nezměnila. Pořád se tam známkuje, osnovy jsou podobný a pořád se všichni drtí totéž (a většinu z toho ani nepoužijeme)… osobně si pamatuju ze škol tolik hovadin, že by jeden plakal. Když on je bohužel cíl naučit, ne zaujmout. 

„Pod mantrou individuálního přístupu schováváme vlastní selhání“… to máš těžké. Chtít všechny nacpat do jedný šablony prostě nefunguje… nebo funguje, ale má to ten efekt, že děti, který ve škole nevnikají, se domnívají, že jsou blbé a jedničkáři si zas myslí, že jsou geniální, než přijde na skutečný život a oni zjistí, že většina úspěchu je stejně hlavně o povaze.

Osobně mi na systému známkování vadí ještě jedna věc – trestání chyb.  Děsíme se jich tak, že radši neuděláme nic, jen když máme sebemenší podezření, že by to mohlo být špatně.

A navíc... nevěřil bys, kolik lidí si do vztahu s dítětem nechá zasáhnout jeho známkami… a to je prostě blbě.

27.12.2018 23:28:15dát kritice tipStargazer

Břízo, děkuji za přečtení a názor!

Zamýšlím se nad tím, co je v Tvém podání to, v čem jsou děti jedinečné a co škola neumí hodnotit... kreslení, zpěv nebo sport?

Tak nějak vnímám, že děláme všechno proto, aby všeobecná vzdělanost národa byla ještě nižší, než je v současnosti (pokud to tedy vůbec ještě jde). Představa renesančních humanistů byla ta, že čím budeme jako společnost vzdělanější, tím lépe budeme řešit naše soudobé problémy. My však plujeme zcela opačným směrem, pliveme na edukační systém a pod mantru "indviduálního přístupu k dítěti" schováváme naše rodičovská selhání.

Strašně rád bych se s někým jen tak pobavil o umění. Ale dnes už není s kým o tom mluvit. Žáci základních škol už ani nechápou, co ten termín" "UMĚNÍ" vůbec znamená.        

 

26.12.2018 22:25:40dát kritice tipbříza bělokorá
Dle mého skromného názoru je systém školstvi jeden velký podvod. Vnucuje nám myšlenku, že můžeme všechny (různě nadané) děti v jeden moment naučit to samé. A pokud se z toho nějaké dítě vymyká, je trestáno. Celý systém známkování je nešťastný a v podstatě pro budoucí život nic neznamená. Dělit děti na prvním stupni na hloupé a chytré je zhovadilost. Dítě může být naprosto jedinečné v něčem, co škola neumí hodnotit. Nebo jeho učení se může fugovat jinak, než to, co škola nabízí. Je snad proto hloupější? Škola nechce vytvořit kreativní samostatnou osobu... chce vytvořit někoho, kdo bude dělat, co se mu řekne. Hlavně proboha nevybočovat. Co mi z toho plyne... můžeš se samozřejmě chovat jako naprostý idiot a nutit děti věřit, že ty jedničky maj zaslouženě a ten idiot, sousedovic pepik, co dostaval trojky, si to nezaslouží. Cílem by ale neměla být známka... cilem by mělo být to umět. A možná víc... cílem by měl být vzájemný respekt k odlišnosti třeba, co já vím... a navíc... aby ten pepík nakonec nepřekvapil, že se s životrm umí poprat mnohem líp a je ve finále úspěšnější, než mařenka, co si myslí, že nejhorší na světě je udělat chybu v diktátu u češtiny... nestavte školní výsledky na piedestal. Jejich význam pro budoucí život je skoro nulový.
16.12.2018 19:02:32dát kritice tipStargazer

Děkuji, Aloisi! Rozpolcenosti textu jsem si vědom. Je to přesně, jak říkáš. Náběh na veselý fejeton byl pouhým můstkem ke zlostné úvaze na téma, které mě týrá. Děkuji za Tvé zastavení se zde.   

16.12.2018 13:24:39dát kritice tipAlojs

Co se kvality slova týče - prvotřídní, vytříbené a mající vysokou úroveň. Tématicky poněkud rozkolísané a minimálně rozkročené mezi vtipným fejetonem ze závodu a trošku namíchnutou úvahou o dnešní společnosti. Celé to chápu. Ve své podstatě místy pokyvuji.... Je to na delší debatu a pravda bude vždycky někde mezi. Tak či onak - tip by neměl uniknout.

09.12.2018 18:28:53dát kritice tipStargazer

Aleši Nováku, asi ano, je v tom víc aktuálního naštvání než literatury. Děkuji za zastavení.  

09.12.2018 13:32:58dát kritice tipZdenda

autorita školy jako nedotknutelné instituce

:)))))))

chudaci tvoje deti

09.12.2018 13:28:54dát kritice tipaleš-novák

líbí se nahozené téma, i když zpracování místy působí trochu neohrabaně.  Děti jsme vychovávali k soutěživosti, ani v člověče nezlob se nevyhrávaky zadarmo. Takže ten poslední odstavec se mě netýká. Věřím, že ten posun v dnešní výchově neplatí obecně, i když to tak navenek možná působí.

08.12.2018 18:31:12dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Přesto musí každý začít sám u sebe - s tou pravdou...

08.12.2018 18:16:16dát kritice tipStargazer

Nemůžu jim to říct, protože bych tím podrýval autoritu školy jako nedotknutelné instituce, která v jejich očích měří spravedlivě...

08.12.2018 17:28:13dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Ano, ale předkládáš to čtenářům...

Také se ptám - proč bys nemohl svému dítěti pravdivě odpovědět?

Souhlasím s tím, že jsme na děti stále méně nároční...na jednu stranu jim přejeme lepší život, než jsme měli my, na druhou - bude stačit malý výkyv jejich jistot, a těžko se s ním budou vyrovnávat...

08.12.2018 17:21:22dát kritice tipStargazer

Goro, rozumím Tvým námitkám. Já však nepíšu proto, aby to někoho bavilo - ale aby bylo řečeno, co říct chci.  

08.12.2018 14:31:25dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Škoda, že fejeton není psán s větším nadhledem, když v mnohém máš pravdu a snažíš se jít na dřeň...v podtónu se ozývá globální zklamání z vývoje společnosti, tady se opět míjíme. Moralizování, stejně jako "vzpomínky na minulost", čtenáře bavit nebude..předposlední a poslední odstavec už jsou spíše osobním výlevem....

......................

v lehkém podzimním slunci -  lehkém bych vynechala

Dcera, třímající v ruce štafetový kolík, líným, šouravým krokem zrazena  - to zrazena bych přesunula jinam, takhle jako by byla zrazena šouravým krokem

08.12.2018 10:46:59dát kritice tipysslandia

to iba preto, že si "džentlmen"

08.12.2018 10:45:20dát kritice tipZdenda

Jo, ještě dodávám, že mě narozdíl od ysslandie ani nenapdlo hodnotit ten text po literární stránce. Teď se za to skoro stydím.

08.12.2018 10:42:14dát kritice tipysslandia

Takto. Necítim sa byť odborník na prózu, na fejetóny. Som iba radový čitateľ, ktorého dobre napísané dielo pobaví. V tomto prípade sa tak nestalo.

Text na mňa pôsobil pomerne dezorientovane.Neviem, či kvôli kvetnatosti prejavu, štylizácii, dlžke viet a istej nedisciplinovanosti / skok sem, skok tam / začala som sa aj napriek snahe,/ prečítať to , /strácať. V polovici textu, keď sa objavili pre mňa nie veľmi vhodné otázniky, moralizovanie, som to jednoducho vzdala.

Určite by sa z nápadu dalo vydolovať viac. Pri väčšej snahe pohrať sa s textom, pri lepšej štylizácii, pri premyslenom postupe., určite by text nabral razanciu,údernosť a pointu, ktorá by mňa ako čitateľa donútila text dočítať.

08.12.2018 10:34:19dát kritice tipZdenda

Jako obvykle: Něco na tom je, ale ne mnoho, a hlavně se to obrací špatným směrem.

Říkáš: "Smazali jsme dětem z jejich života základní touhu po úspěchu a současně jim tím upíráme důležitou zkušenost porážky." -  Odpovídám: Já to nedělám. Taky to nedělej, když se ti to nelíbí.

Říkáš: "A já mu nemůžu naplno říct, že samé jedničky dnes na prvním stupni dostávají všichni,..." - Odpovídám: Můžeš.

A tak dále.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.