Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SLÍDIL

30. 12. 2018
19
30
1178
Autor
srozumeni
Sledoval smějící se stavaře. Sám, smutný. Spravovali stroje, smáli se svému stavbyvedoucímu. Strkajíce se, smíchy sténali, sípali. Skončila směna, stroje schovali, sedli si spolu. Svačina. Stůl samé salámy, slanina, sekaná, sýry. Spořádaně stolovali. Stále se smáli. Spustila siréna. Stržená strana severního srázu! Sutiny se sypaly svahem, strhly s sebou stavební stroje. Stojící sloupy se silou svalily. Svah se stále sunul. Sekery, svěráky, sikovky, stojany. Srážely se se smrky. Strašné! Stavaři strnuli. Stoupajíce strmou strání, sledovali spoušt. Spatřili slídila. Stáhl se stranou. Schoulil se. Spadl. Svíral svou starou skleněnku. Sám, slabomyslný, slabý. Smál se.... strachy. Společně se smrtí.

30 názorů

Dodola
01. 01. 2019
Dát tip

Celé to vyznělo jako vydařená úsměvná blbůstka na S. Až závěr mě z úsměvu probral.


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Díky, hned se jdu kouknout.

lastgasp
30. 12. 2018
Dát tip

Posílám odkaz na Petru Zelenkovou!

https://www.petrazelenkova.cz/


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Děkuji.

Skvěle sestaveno. :-))) /T


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Skvělé. Děkuji Luboši.

Kočkodan
30. 12. 2018
Dát tip
Srozumeni, safraportsky silná shoda – slova startují stejnou sykavkou... (sakumprdum)

srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Díky.

Čudla
30. 12. 2018
Dát tip

Čtivé /*


Silene
30. 12. 2018
Dát tip

Rozumím. 

Snad to zvykově k doplnění přímé řeči či předmětu svádí, ale protože všichni tak nějak na základě všeobecné informovanosti o poplachové funkci sirény vědí, vědí, co spouští, její oživnutí a spuštění bez předměu je možné - a i vhodné, právě protože jde o umělecký prostředek jazyka a nikoli metodický pokyn.

I já děkuji za možnost nahlédnout do nuancí slovenštiny!


ysslandia
30. 12. 2018
Dát tip

preto som spomenula tie "odchýlky " medzi mojim vnímaním v rozsahu slovenčina čeština...

 

v slovenčíne tiež poviem :

Siréna stíchla. Siréna húkla. Ale už pri použití siréna spustila...sa mi žiadalo tak sluchovo napr...rev- samozrejme, že v tomto príbehu nemá miesto- je to spont. nápad...alebo siréna spustila:,,Stržená strana "

 

asi takto. Vdaka.


Silene
30. 12. 2018
Dát tip

(tech. Si právě vůbec nejsem jista, zda je to až tak jednoduché, že se jedná o personifikaci, nebo to má označení ještě drobet jiné... A vůbec mi nejde o tom přemýšlet. Aktuálně.)


Silene
30. 12. 2018
Dát tip

Asi bych to ještě měla vysvětlit, jestli stačím. Zde není nutno řídit se striktně zvratnou podobou slovesa, neboť máš z hlediska regulérních literárních praktik k dispozici nástroj toho jistého přechodu mezi životností a neživotností, upřímně ti z hlavy neřeknu, jak se tomu v odborné terminologii správně říká, proto narychlo použiji jiný, dle mého soudu s dostatek zřetelný příklad - překlad: Siréna začala houkat. Siréna spustila řev. Ona je v ten moment vykonavatelem děje... Nesejde tedy na tom, zda se spustila automaticky anebo ji musel někdo spustit. Jde o to, že sirénu je slyšet obdobně jako Sirénu. 


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Lastgasp, prosím tě, ta díla ale asi nejsou na písmáku...nenašla jsem je...?

Silene
30. 12. 2018
Dát tip

Spustila siréna je v pořádku, yss.


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Tak vám opravdu moc děkuji, mile jste mě překvapili. Respektivě jsem vlastně ráda, že i já vás překvapila.

lastgasp
30. 12. 2018
Dát tip

Děkuji za hvězdičky! Znal jsem z dřívějška hříčky na "p", "n", "t" a mozkocvičnou písmenovku na "s" jen v miniaturách úžasně statečné ženy Petry Zelenkové "Smradlavou svačinu", "Smutného slepýše" a "Stroy střešovického sanatoria". Jsem rád, že mohu do sbírky zařadit i "Slídila". Díky, pobavil jsem se. 


ysslandia
30. 12. 2018
Dát tip

Mne sa vždy páčili také "iné " formy a nie vždy príliš obkukané a zabehnuté šablóny. Maj pekný deň.


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Ysslandia, úplně mě to zaskočilo, že se to líbí. A asi máš pravdu. Já se snažila redukovat to se v celém tom textu, až jsem to přehnala.

ysslandia
30. 12. 2018
Dát tip

Výborné eskovanie, nenásilne, nevtieravé, s príbehom, plynulé.Pre mňa fajn, zaujímavý počin...

/ okrajovo, kedže stále evidentne mám problémy s češtinou- spustila siréna... nie náhodou spustila se siréna ? teda v slovenčine by som volila túto polohu... prípadne iba siréna--/


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Gabi, moc děkuji za poklonu. Právě jsem psala Dianě, že to vzniklo opačně. Nejdřív sliva, věty a pak snaha o příběh. A ještě jsem chvíli uvažovala, že to smažu.... Tak děkuji.

srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Diano, děkuji. Ale je to jen výplod z nudy. Už jsem kdysi někde tady na písmáku něco podobného četla, tak jsem to chtěla také zkusit. A to S mi asi přišlo nejlehčí...A pak ještě se pokusit vymyslet příběh. Což člověk bez fantazie vymýšlí opravdu těžko. Takže opravdu děkuji.

poklona, Jitřenko, s s s ešte pridalo na pôsobivosti *


Diana
30. 12. 2018
Dát tip
K tomu není co dodat. velmi působivé ***

srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
...Se ví. Děkuji.

Silene
30. 12. 2018
Dát tip

Bezva is pohrála, Jitřenko, až mi z toho došla lova na es!


srozumeni
30. 12. 2018
Dát tip
Strašně. Děkuji...

Gora
30. 12. 2018
Dát tip

Smutná story:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru