Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

lednová

Výběr: Pomerančová
03. 01. 2019
21
37
1359
Autor
aleš-novák

stopy bosých noh

v čerstvě napadlém sněhu

přišel Nový rok


37 názorů

Musaši
18. 01. 2019
Dát tip

Dávám tip za pěkný nápad . Při četbě tvého haiku mě napadla variace , kterou jsem umístil do Arény .


neměl jsem umělecké ambice. jen mě zaujala představa, že místo  obvyklého otisku "traktorového vzoru" zimních bot by ve sněhu mohly být otisky chodidel...


ysslandia
17. 01. 2019
Dát tip

tu som trocha v pomykove. jednako má nejko dráždi formulácia "stopy bosých noh "... so spojením prišiel Nový rok. Chápem možno vizualizáciu- stopy nechal niekto iný, a my to zoberieme že Nový rok kráča, prišiel, a ešte k tomu je tam ten sneh. samozrejme, dá sa to vysvetliť aj v inej rovine, ale tam by som opäť mala kontrastnú rovinu.

 

Bohužial, jednak spojenie stopy- sneh-nový rok mi neprišlo nijako originálne a myšlienka, ktorú si mal, si vdaka tejto výstavbe neprerazila hlbšie. Prepáč.


LV
11. 01. 2019
Dát tip

taky sem se narodil boss

tenkrát ješte snehu

neříkali koks

 

 


Nádherná. Uvízla mi v hlavě od prvního přečtení. v., t.


kvaj
04. 01. 2019
Dát tip

Tak dobře, nebyla to bezradnost. :-)


je to otázka priorit... pro mě byly podstatnější ty stopy, tak jsou na začátku. nikoli z bezradnosti...pro tebe je podstatnější sníh...


kvaj
04. 01. 2019
Dát tip

U té věty češtináři připouštějí obě možnosti - bydla i bidla. Samozřejmě to je pouze teoretická možnost. Takhle se nikdo nevyjadřuje.

Pokud jde o tento konkrétní případ užití tvaru noh místo nohou, je to trochu něco jiného, než když se napíše, ať už v poezii nebo v próze - moh´, řek´, utek´ apod. Z užití formulace "stopy bosých noh" v haiku nebo i v "jakohaiku" cítím, že si autor s tím veršem nevěděl rady.

Co takhle:

v napadlém sněhu

otisky bosých nohou

přišel Nový rok 


Nami 99
04. 01. 2019
Dát tip

Supordinace byly již nedávno zprovozněny a spadají pod Ornitologii.

Mezi muži jsou i jedinci, kteří kvůli tomu, jak vypadají, patří přímo na gynekologii.


Supdodavatele používá česká pošta v předvánočních dnech pro větší zásilky...

Ministr zdravotnictví chce zavést supordinace - mužské gynekologie.


Nami 99
04. 01. 2019
Dát tip

aleši - spávně spisovně je "obou okou"

Supdodavatel - sup využívaný jako poštovní holub.


Silene
04. 01. 2019
Dát tip

U spadlých bi/ydel může mít na zápis jistý vliv, kterak jsou definována ve stavební dokumentaci, protože i balkon je svým způsobem součástí výměry plochy bytu, pokud se věc příslušně zaonačí..

sup jektivní mě odrovnalo! Aleši, ještě nám přisyp do krmítek :)))


s přimhouřením obou ok je ten tvar o.k.


Nami 99
04. 01. 2019
Dát tip

kvaj - Děkuji za osvětlemí  "Uch", říkal jsem si potom, že kdybych napsal, že jsem celou směnu jenom ohýbal uši, tak by mi to neproplatili.

Ta věta, kterou uvádíš, jde v češtině jenom vyslovit, ale nejde správně gramaticky napsat. Musí se volit jiná forma.

Na "noh", nebo "moh", mám podobný názor jako aleš. Myslím si, že když je v použito v básni nespisovné, nějak zkrácené, nebo upravené slovo a je to ve prospěch lepšího rýmu, nebo celkově vyznění díla, tak je to ku prospěchu věci. Není to spisovné, ale v literární tvorbě, může být užitečné.


transpozicí do ptačí říše a s přihlédnutím k aktuální vnější teplotě by mohla zmíněná rovnováha být i sup jektivní...:o)


Silene
04. 01. 2019
Dát tip

Aleši, každopádně jsi příkladně obětavý autor!, což mě přivádí na námětový obratel slepičího/ptačího/Novákova kroku, odkud hbitě přeskakuji taktéž k nástinu myšlenky, že pokud bych měla to štěstí a disponovala některým z ptačích příjmení, českému haiku bych se jistě věnovala pod básnicky obchodovatelnou značkou čejku. 

Ustanovení oné zmiňované rovnováhy spadá spíše do subjektivní měřitelnosti.

 


kvaj
04. 01. 2019
Dát tip

Je a není. :-)


Kočkodan
04. 01. 2019
Dát tip
Mýlíte se, deti, nejspís to byl yetti.

to je celkem obvyklá praxe, že autor volí taková slova, která vyhovují rytmu...


kvaj
04. 01. 2019
Dát tip

Aleši, forma a obsah by měly být v rovnováze, jedno by nemělo znásilňovat druhé. Mně ani tak nevadí tvar "noh", jako žes ho zjevně užil, aby ses vešel do pěti slabik.


kvaj
04. 01. 2019
Dát tip

U rodilých mluvčích není v mateřské řeči žádný tvar zapovězený, neboť každý rodilý mluvčí je zároveň tvůrcem jazyka. Pokud jde o tvar užitý pouze jednou nebo jen několikrát, jedná se o hapax legomenon.


Gora
04. 01. 2019
Dát tip

Takže jsi vlastně téměř letěl jako pták ke krmítku:-)))


napadlo tolik sněhu, že bereme Nohy na ramena...:o)

včera jsem chtěl ty stopy bosých noh vyzkoušet i prakticky, tak jsem cestu k ptačímu krmítku (asi dvacet metrů od domu) prošel (no, proběhl...) bez bot. Připadalo mi to, jako když chodím po žhavém uhlí, snažil jsem se udržovat chodidla co nejvíc nad zemí...:o)


Silene
04. 01. 2019
Dát tip

Tvar je to minoritní, nikoli zapovězený.

Tak pravil Ústav pro jazyk český ve svém poznámkovém ustanovení.

Aleši, pokud připouštíš, že noh není košer, naznačuješ, že nohy nebyly řádně umyty?

A vůbec, co na to pták  Noh?

:))


ano, stopy noh nejsou úplně košer...forma zvítězila nad obsahem...

šlo mi o ten obraz, hlavně... dokonce jsem si ho i vyzkoušel...:o)


kuča
03. 01. 2019
Dát tip

Nezní mi to příliš mile.

Spíš jenom tak, otužile... Brr!


kvaj
03. 01. 2019
Dát tip

No jo, Nami, nicméně uch je v případě, který jsi uvedl, správné. Zrovna tak, jako by bylo správné stopy noh, kdyby se jednalo třeba o nohy od stolu. Ovšem v případě básničky, kde se píše "stopy bosých noh", je zřejmé že se jedná o lidské nohy, takže správné by bylo "stopy bosých nohou". :-)

Na stromě měl špaček bydlo. U bydla měl bidlo. Přišel vítr a obě b-dla spadla. 

Jaké tam bude i/y?


Dagmaram
03. 01. 2019
Dát tip

prosté, ale hezké


Byl to velký pes. Jsem jista podle trusu. :-) /T


Nami 99
03. 01. 2019
Dát tip

kvaj - Kdysi jsme v STS ohýbali na lisu kovová ucha.

Když jsme si měli napsat práci, měli jsme dilema :

"Ohýbání uší?" - To ne, to je životné.

"Ohýbání uch?" - To je divné. 

Tak tedy snad  -"Ohýbání uchou?"


kvaj
03. 01. 2019
Dát tip

Stopy noh je divné.


Diana
03. 01. 2019
Dát tip

:-)


Gora
03. 01. 2019
Dát tip

Nebyl to pták Noh?


Nami 99
03. 01. 2019
Dát tip

Stopy bosých noh

Taky se aspoň obout moh,

když hledal sváteční něhu,

v čerstvě napadlém sněhu,

přišel Nový rok.

 

anijakohaiku


Silene
03. 01. 2019
Dát tip

Ale taky si moh s sebou vzít koště, pachole! Teď abych čekala zase až do filipojakubský, než to někdo smete.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru