Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pucle

10. 01. 2019
9
25
1853
Autor
bixley

Pro dětskou skládačku anglicky zvanou jig-saw puzzle (tedy doslova hlavolam vyřezaný lupénkovou pilkou) se v češtině ujal název pucle. Jazykozpytce to pochopitelně poněkud dráždí. Anglické slovo puzzle se přece čte PAZL. Češi to čtou s C, jako by šlo o slovo německé (viz Konzert) nebo italské (viz pizza). Jak je to možné?

Inu, jazyk na mluvčí nepůsobí jen svým obsahem a formou, ale také psychologicky. Takzvaně správná výslovnost „pazl“ nám totiž  navozuje další podobně zakončená slova s negativním zabarvením jako grázl nebo hajzl. Při představě, že bychom tak měli nazvat dětskou skládačku, nám naskakuje husí kůže.

Zato výslovnost "pucle" v nás evokuje něco milého spojeného se slovy lacle nebo trencle, tedy hovorové označení trenýrek. A lacle navíc nosí hlavně malé děti. Se zakončením –le máme zafixováno i něco malého a milého jako pískle. Proč tedy s tímto zakončením nepojmenovat taky dětskou hru? To je přece nabíledni.

No, a problém je vyřešen.


25 názorů

bixley
17. 03. 2021
Dát tip

jamardi, přijde mi že říkat konzert je tak trochu snobské. Nebo že si to mezi sebou zavedli muzikanti převážně z oblasti popu. Díky

Cadmium, tomáš taky pravdu.


Jamardi
17. 03. 2021
Dát tip

Vysvětlení je logické, nenapadlo by mě tak o tom přemýšlet. Slovo pucle se mně líbí a jsem ráda, že nemusím říkat pazl.

Když už jsme u těchto slov, já třeba říkám "koncert" a u nás je zvykem, ještě jsem si to před chvílí ověřila na webových stránkách místních kulturních spolků psát i slovo koncert jako koncert. Už jsem si myslela, že došlo k nějaké změně v pravidlech, kterou jsem nepostřehla. Ale třeba v televizi jsem od některých lidí slyšela vyslovovat "konzert". Třeba Helena Vondráčková to tak říká. Tahá mě to za uši.


bixley
23. 01. 2019
Dát tip

Díky, Vesuvanko.


vesuvanka
23. 01. 2019
Dát tip

Pěkná a zajímavá úvaha :-))) TIP


bixley
11. 01. 2019
Dát tip

Děkuji, fialko. :-)


fialka...
11. 01. 2019
Dát tip

Opět zajímavá úvaha, moc ráda jsem četla :-)


bixley
11. 01. 2019
Dát tip

Teď jsi to rozhrábl naprosto z gruntu - nebo z grundu?


Kočkodan
11. 01. 2019
Dát tip
Sestavené puzzle by se mohlo nazývat i grunzle podle nemeckého grunzen - chrochtat. Vzdyt v nemálo prípadech deti (ba i dospelí) chrochtají po dokoncení skladby radostí. ( z inovátorských schopností se pýchou nadouvající smajlík)

bixley
11. 01. 2019
Dát tip

Možná by se puzzle mělo spíš psát podle německého putzig putzle. :-)

Ještě mě napadlo slovo fízl.


bixley
11. 01. 2019
Dát tip

No vidím, že jsi vášnivá skládačka! Nebo skladačka?

Puc a pusu... :-)


Silene
11. 01. 2019
Dát tip

Může být, může být, kdo jak potřebuje. Terminologie je to dávná, pradávná, a tak u nás pod kůži natolik zalezlá, že takto jsem nepohlížela.. pro mou maličkost by antipuckou bylo asi tragické zjištění, že mi v jinak kompletním obrázku schází ztracený dílek! Uf, to jsem se úlekem orosila, zoufalý smajlík ze dna papírové krabice.

 


bixley
11. 01. 2019
Dát tip

To jsem ráda, Leraku.

Silene, to se mi líbí, i stěmi packami. Chápu, že packa ve smyslu ručka. Ale navrhovala bych inovaci maxipucka atd... :-)


Silene
11. 01. 2019
Dát tip

Ano, ano, taktéž jsme doma odvozovali od putzigu a puclíků (baculáčků) a paciček. 

Disponujeme pak komplexním názvoslovím pro veškeré klasické dílky, a sice:

maxipacka

trojpacka

dvojpacka

protipacka

a antipacka


Lerak12
10. 01. 2019
Dát tip

No vidíš, Bixí. Zas vím něco navíc. Prima.


bixley
10. 01. 2019
Dát tip

Kočkodane, moc děkuji za informaci o němčině, tu neovládám. A u lidí znalých němčiny jistě slovo putzig sehrálo svou roli. :-)


Kočkodan
10. 01. 2019
Dát tip
Tvoje dílko o puzzle, respektive pucle (ale i další) jsou závanem čerstvého vzduchu pro můj jazykový pajšl. Klobouk (nebo alespoň trencle) dolů! ;-) Pucle trochu připomíná německé putzig, což znamená roztomilý.

bixley
10. 01. 2019
Dát tip

Souhlasím, Evži. :-)


My, Češi, jsme mistři slov. Tolik krásných zdrobnělinek a půvabných pojmenování nemá nikdo na světě. A pucle jsou moc pěkné. :-))) /T


bixley
10. 01. 2019
Dát tip

Díky, Goro. Trochu mě nakopl jeden jazykový koutek.:-)

 

P.S. Právě kvůli těm dvěma asociatiním slovům pro děti nevhodné.


Gora
10. 01. 2019
Dát tip

Dnes i dost překvapivé / myslím na ta dvě slova končící na -zl a napadá mne hajzl:-)/ v tvorbě pohádkářky...

Chytré čtení, bixley:-)


bixley
10. 01. 2019
Dát tip

:-)))


srozumeni
10. 01. 2019
Dát tip
Jasně...***

bixley
10. 01. 2019
Dát tip

Díky, Revírníku. :-)


revírník
10. 01. 2019
Dát tip

Líbí se mi tvé hraní se slovy. Máš úplnou pravdu.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru