Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Časové disproporce v češtině

02. 02. 2019
13
29
2017
Autor
bixley

Je to taková zajímavost naší mateřštiny. Když zdrobníme název něčeho konkrétního, tak to znamená, že je to menší. Domeček je malý dům, pejsek je malý pes, atd.

Jakmile přejdeme k něčemu abstraktnímu, například k časovým údajům, tak se to rázem naopak zvětší. Tedy prodlouží.

Úředník u přepážky nám například řekne „Minutku“ nebo „Vteřinku“ a můžeme si být jisti, že to bude nejmíň půlhodina. V restauraci vtipně zavedli pro čerstvě dělaná jídla název minutky. Ale pokud si objednáte minutku, čekáte na ni hodinu.

Tím to ale nekončí. Dnes už zdrobňujeme i hodinu. Takže když vám někdo do telefonu řekne „Za hoďku jsem doma“, znamená to, že spíš za dvě nebo za půldne.

Zatím nezdrobňujeme delší časové údaje. Dodací firma by nám pak mohla napsat „Za tejdenek máte zboží na poště“ nebo něco podobného. A čekali bychom měsíc.

Nebo měsíček?


29 názorů

bixley
13. 05. 2019
Dát tip

Moc děkuju, Zboro. :-)


Zbora
13. 05. 2019
Dát tip

Takhle nějak si představuju skutečný fejeton. Krátký, lehký, nápaditý, hravý, působící svěže ...a v neposladní řadě vtipný :)


bixley
24. 02. 2019
Dát tip

Hezoučké...


kvaj
24. 02. 2019
Dát tip

S popěvkem - táhlo už k večírku, na malým škunýrku dospěli k názůrku, pirátci na obzůrku - ti říkám, že není zač.


bixley
24. 02. 2019
Dát tip

Děkujíček. :-)


kvaj
24. 02. 2019
Dát tip

A co takhle - úředníček u přepážečky na poštičce nám řekne - počkejte minutku. Každopádně jsi napsala miloučké dílečko, proto ti dávám típek.


bixley
16. 02. 2019
Dát tip

Díky. :-)


srozumeni
16. 02. 2019
Dát tip
***

Silene
07. 02. 2019
Dát tip

Nami 99:

Nebo s ním tradičně nepeče.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Supeříček!


Firmička Poštovné Zdarma mi před měsíčkem slíbila dodat plyšový kabáteček. No, pokud bude chladnější létíčko, bude se hodinkovat. :-) /T


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Také díky. :-)


fialka...
02. 02. 2019
Dát tip

Vtipné :-)


Nami 99
02. 02. 2019
Dát tip

Třeba si už paní koupila jiný.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Třeba ty kvasnice nakynuly a už se nedostal zpátky! :-)

Hezké příklady.


Nami 99
02. 02. 2019
Dát tip

Ty časy jsou někdy nevyzpytatelné.

Mého kamráda, kdysi poslala mamka s popelem z kamen a on se vátil za tři dny  - bez popelníku.

Někde jsem četl, že pán šel pro kvasnice a vrátl se za padesát let.

Jestli s kvasnicema, nebo bez, to tam nepsali.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

No vidíš, Kočkodane, půl roku na měsíčku. A což teprve těch světelných ročků!


Kočkodan
02. 02. 2019
Dát tip
Vedení NASA zpívá astronautům startujícím na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) pořád dokolečka písničku o měsíčku na nebi hlubokém... a pak tam většinou skejsnou na půl roku... Opravdu nemohu napsat, že čtu tvoje dílka s odporem? Jé, pardón, tam má být samozřejmě tečka. ;-)

bixley
02. 02. 2019
Dát tip

No vždyť to říkám. Měsíček se někdy protáhne na rok,možná i čtyři. :-)


Nami 99
02. 02. 2019
Dát tip

Měsíčky, můžou být i nepravidelné. A kždé měsíčky se skádají asi ze sedmi měsíčků, (tedy měsíček.)

A jestli mohu, ještě z jiného soudku. 

Nevěřím sexuologům, Paní doktorka tvrdila, že žena má největší chuť na sex po skončení měsíčků.  Té mojí, skončily už před čtyřma rokama a chuť se ještě nedostavila.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Zkrátka jsou to měsíčky, ne měsíček. :-)


měsíce jsou taky celkem pravidelně...:o) na počet je to stejné, jen trvání jiné...:o)


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Díky, Aleši, za zajímavý koment. Jestli to nebude tím, že ty měsíčky jsou pravidelné a je jich tím pádem víc? :-)))

I tobě, Leraku, díky.


jsou i výjimky. Například měsíc obvykle trvá čtyři týdny, měsíčky jen týden...:o)


Lerak12
02. 02. 2019
Dát tip

Jo. Fejetony já rád! A v zajímavém pohledu dvojnásobně.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Znovu díky.


ysslandia
02. 02. 2019
Dát tip

Už som to komentovala- takže sa nebudem opakovať.


bixley
02. 02. 2019
Dát tip

Díky, Goro.


Gora
02. 02. 2019
Dát tip

Takhle je to bezvadné:-) bez podloží...

Vtipné, Renato, jak je u tebe zvykem!! Slovní hrátky perfektně ovládáš...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru