Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Trhací kalendár

05. 02. 2019
9
18
1257
Autor
zvedavec

 

 

 

Biela noc zhasla svetlá

 

Dnes v perinách ukrytí už nie sme,

dozrel čas antialergických prikrývok

nech chránia nás

i pred našou falšou a nenávisťou

 

a čítajúc príručku pragmatizmu

 

čokoľvek kričíme

a päste dvíhame

 

nešťastní v nenávisti

nečujúc srdca búchanie...

 

 

Sad zakvitol snehovým kvetom.

 

 

Trháme listy kalendára

a dni zimy – ubúdajú.


18 názorů

a2a2a
20. 02. 2019
Dát tip

není zač, jen si to zkonfrontuj se svým vnímáním a třeba zůstaneš při svém,  jde spíš o to, v klidu a s odstupem času přebrat. Můj překlad je jen ukázkou mého výrazu, ale byl jsem veden tvým obsahem.


zvedavec
20. 02. 2019
Dát tip

vážim si Tvoju námahu, milý a2a2a.

:) zamyslím sa nad Tvojimi radami, vďaka


a2a2a
20. 02. 2019
Dát tip

Evičko, jen ze zvědavosti jsem se mrkl a připojím pár postřehů.  Zdá se mi, už z druhého tvého textu, že jsi citlivá, vnímavá a nelhostejná. To jsou dobré atributy pro básníka. Za další klad považuji, že nemáš tendenci verše nadmíru rozvětvovat, což svědčí o tom, že víš, proč píšeš.

A teď to kritičtější. Nejde o to, že bys byla neuvěřitená, ale jde  o to, že máme-li ambici něco sdělovat a chceme i oslovit, získat čtenáře, trošičku ho olivnit, pak tak nejlépe učiníme srozumitelným jazykem, tedy takovým, jakým lide běžně mluví. Když i ty sama přistupuješ k jakékoliv básni, tedy vycházím z předpokladu, že čtenáři poezie jsou už ve většině alespoň trochu sečtělí, pak tě hned pojme podezření, když v básni je hodně bombastickcých slov, jako by autor chtěl každého překřičet.

Začala jsi dobrým obrazem s anialergickými přikrývkami, ty peřiny tam být nemusí, jsou navíc a rozhodně nebyly brzdou falše. Ale pak to začíná, kanonáda pompézních obrazů - faleš, nenávist, zvednuté pěsti, znovu nenávist, bouchání srdce. To pak jako čtenář slyším jako prázdné fráze.

Pak tě pochválím v podstatě za celý závěr, ani ne tak, jak byl vyjádřen, ale ten tvůj cit, že je třeba text vvvážit a nabídnout nějakou perspektivu. To je správně.  Jen zvolené výrazové prostředky nejsou stoprcentní. Třeba obraz sněhový květ je strochu kýč a dni zimy, to zimy je tam navíc, protože je zřetelné, že když trháme listy z kalendáře, ubývají dny a na zimu odkazuješ v předešlé sloce.

 

Svévolný překlad do češtiny:

 

Vytrženi z bezpečí peřin hledáme 

naději v antialergických přikrývkách

 

Čteme příručky pragmatismu,

křičíme, vztekáme se, nešťastní

ze sebe, a srdce šílí

 

Trháme v kalendáři, ubývjí dny,

zapadá sad

 

 

 

 

 

 


Musaši
09. 02. 2019
Dát tip

Mně ta báseň určitě něco dala . Byl bych moc rád , kdyby se spolu s listy trhacího kalendáře daly uthnout taky verše 7. , 8 . , 9 . a 10 . To ale asi nepůjde . Tip .


ysslandia
07. 02. 2019
Dát tip

Ešte dodám, tak exlicitne, aby to zapadalo:,,Alebo prečo odpovedáš na námietku Oldjerryho konfrontačne "lenže ja si  nespomínam "

 

lebo odljery mi poslal avízo:,,kde okreminého bolo :-.. vyžaduje sa, aby vzbudila hoci treba aj nedefinovatelné pocity, 

 

odpovedala som :,, lenže ja som neavízovala, že mi báseň nejaký pocit dala.-

Jednoduchá odpoveď na jednoduchú otázku. Akceptujem jeho vkus, jeho pocity. 

Ak sa ti to zdá "konfrontančné a nepríjemné," tak to ide mimo mňa.

 

 


zvedavec
07. 02. 2019
Dát tip

:) samozrejme JE to obranný mechanizmus voči nepríjemnému správaniu sa. No a odpoveď na námietku. Legitímne.


ysslandia
07. 02. 2019
Dát tip

Lebo akceptujem to, že jemu sa ten text páčil .-odpovedala som na jeho avi mne. Všetko. Poprosím ťa, vety typu :

Presne tak Ti nič nedala, ako mne Tvoja báseň historické typy skafandrov.

 si malainterpretovať pod môj text -To akceptujem, text nijako neobhajujem, vítam každý pohľad a názor. Ak ti môj text nestál ani za negatívnu kritiku, príde mi od teba insitné používať ho teraz ako obranný mechanizmus.

Ja som ti v komente nijako nebránila.Rozhodla si  sama. Takisto ako som sa rozhodla ja. Jednoduché.

 


zvedavec
07. 02. 2019
Dát tip

Ysslandia

beriem, že som nenapísala veľdielo

---

zastavím sa pri Tvojom vyjadrení

"lenže ja si nespomínam, aby som avízovala, že báseň mne osobne niečo dala. Nedala. To je na tom to najhoršie."

nie je to to najhoršie.

Si jedna z čitateľov môjho textu. Presne tak Ti nič nedala, ako mne Tvoja báseň historické typy skafandrov. Čítala som ju, keď si ju dala na web a čítala som aj komentáre k nej, lebo som absolútne nechápala, čo ňou chcel autor povedať. Nepochopila som dodnes. Ak sa pozrieš, uvidíš, že som sa k nej opätovne vracala, lebo iní napísali, že treba ju čítať viackrát...ale nič sa nedeje, som jedna z čitateliek Tvojho textu.

---

a ešte - prehodnotila som to, nepríjemná si.

Myslím, že keby si svoje hodnotenie nezačala slovami "asi budem nepríjemná", znelo by to ako snaha naozaj pomôcť, posunúť autora trošku ďalej.

Alebo prečo odpovedáš na námietku Oldjerryho konfrontačne "lenže ja si nespomínam, aby som avízovala, že báseň mne osobne niečo dala. ..."

Bez toho "nespomínam si, že by som avizovala" by to bola len odpoveď na nepichavú námietku, takto je to pichnutie.

 

 

 


ysslandia
07. 02. 2019
Dát tip

 hoci treba aj nedefinovatelné pocity, - súhlasím

 

lenže ja si nespomínam, aby som avízovala, že báseň mne osobne niečo dala. Nedala. To je na tom to najhoršie.

Nikomu neberiem jeho pohľad na text, jeho pocity z textu. Prezentujem svoje pocity a vnemy. A tie si nechám.


Oldjerry
07. 02. 2019
Dát tip

Ja sa domnievam, že básni treba mať akýkolvek jednoznačný vonkajší zmysel, smer, význam ... vyžaduje sa, aby vzbudila hoci treba aj nedefinovatelné pocity, pretože autorov vnútorný hlas ťažko bude priamo rezonovať s predstavou a vjemom čitateľa. Dobré, keď zobudí akýkoľvek pocit - je to dané aj obrovskou rôznosťou možných použitých prostriedkov.


ysslandia
05. 02. 2019
Dát tip

to si mala spomenuté v prvotnom komentári. a myslím, že dosť po lopate- / vid pasáž o spojitosti výrazu- kde jednoducho spojíš nové termíny / alerg.paplón / s takým otrepaným "silným výrazom " faloš . nenávisť, s inverziou nečujúc srdca búchanie- že je to výrazovo až nefunkčné, nefunguje to, nelepí, rozbíja sa práve tým prepojením a použitím inverzií. takisto, na malej ploche- v tej istej polohe nenávisť

i pred našou falšou a nenávisťou

nešťastní v nenávisti

nečujúc srdca búchanie...

 

mne to príde  až archaicky takto napísané, zbytočne sa opieraš o nejaké takéto silné slová- a takéto ubíjajúce polohy. Určite by som skúšala hľadať iné spôsoby vyjadrenia, rozsahu, čerpať viac "zo seba " zo svojho civilného vyjadrovania, hľadať poetický rozsah usporiadaním slov- pohrať sa s nimi. 

jednoliate znamená, že celá báseň je bez poetických odnoží v zmysle presahu. Je tam jedna myšlienka, ktorá neprináša nový pohľad- ale iba ju navrstvuješ slovami, ktoré boli "nefunkčné"-

 


zvedavec
05. 02. 2019
Dát tip

ysslandia

nevnímam, že by si bola nepríjemná, píšeš svoj pohľad, vďaka za reflexiu

avšak

i keď viackrát som si na Písmaku prečítala, že na zmysel básne nech sa nik nepýta, dobre, ak nenachádzam obsah, nepýtam sa (hoci mi ako čitateľovi taká báseň nič nedáva) - a nekomentujem, netipujem (a netvárim sa, že rozumiem a nerobím ovácie na - možno aj - cisárove nové šaty)

lenže tu ide o kritiku, rada by som pochopila jej obsah - skús mi, prosím, vysvetliť jednoducho, "po lopate":

"je to jednoliate, pre mňa navyše aj výrazovo veľmi nefunkčné",

pretože poslednej vete nerozumiem


zvedavec
05. 02. 2019
Dát tip

Milý Oldjerry - v Bratislave sneh niekoľkokrát v blízkej minulosti napadal, aj som ho odhŕňala -

:) aj ja Ťa zdravím a aj všetkých návštevníkov

 


ysslandia
05. 02. 2019
Dát tip

No ja asi budem nepríjemná. Toto celé mi prišlo nevkusne pozliepané- vysvetlím. Ani nie v zmysle obsahu, myšlienky, ale v zmysle práce s výrazom, slovom. Príde mi veľmi nefunkčné spojiť a dať do obrazu slová ako

dozrel čas antialergických prikrývok / čo sa mi napríklad páčilo /

a spojiť ho s výrazom-

nech chránia nás

i pred našou falšou a nenávisťou

 tá koncepcia textu mi nepríde dobrá, je to jednoliate, pre mńa ešte navyše aj veľmi výrazovo nefunkčné.

 


Oldjerry
05. 02. 2019
Dát tip
zdravím ťa, milá Evička ... že by v Bratislave bol sneh? veď to je už skoro rovníkové pásmo - pre nás (:-D ale verše sa mi páčia a s chuťou si tipnem.
 

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru