Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Eva to ví…

07. 02. 2019
11
37
1075
Autor
Oldjerry

Volně přebásněné ze slovenštiny - tak jak jsem pochopil já báseň zvedavky Trhací kalendář...

*

Ranním jiskřením hasí noc

svá vlastní světla - tisíce, tisíce

 

Měníme své pokrývky proti roztočům

za deky proti křiváctví,

závisti a nenávisti

 

na nic jsou příručky plné obran

přehlížení, ignorace

nadhledů

reakce z ledu

a pobavených úsměvů…

 

Schováváme do žlučníků

vlastní nevole a příkré repliky

a předstíraný klid náhle přejde sám

na spontánní…

 

denně

nevnímáme utržený list kalendáře

nepozorujeme, jak nastupuje jaro

i v mysli…

 

ale zima je zase na čas

historií


37 názorů

Oldjerry
12. 02. 2019
Dát tip

yss - tu debatu jsi začala ty a chceš mít zřejmě poslední slovo.  Tak si ho měj... já mám na práci lepší věci, než ti něco zbytečně dokazovat.  Těmi táraniami azda každého udoláš a tak máš pocit víťazstva. Maj si ho, dobrú noc...


zvedavec
12. 02. 2019
Dát tip

:) https://www.youtube.com/watch?v=ah2kIisFK6s


ysslandia
12. 02. 2019
Dát tip

zvedavec- sú stavy, keď to jednoduche niekto po "kritike "- / tento výraz si používala všade a pravidelne ty,- tak sa aspon k tomu postav dôstojne a zodpovedne.- nezvládne. Niekedy je to naozaj dlhodobé. Bojuj s tým. Máš moju podporu. 


zvedavec
12. 02. 2019
Dát tip

Oldjerry, Ty ysslandii držíš ruky?

Lebo inak odporúčam konzistentnosť. Prečítať si texty a rady, ktoré sem vložila. Všetky, a zobrať si ich za svoje. Napr.

 "Nie som tvoj partner, ani kolega, takže osobne mi je naozaj jedno,aké emocionálne procesy riešiš.

Ak si sa úmyselne nastajlovala do polohy ukrivdenej, ubolenej ženy tak sa s ňou naďalej tráp."

-------

Celý tento príspevok má  niečo dokazovať. Dokazuje jedine, že námietka voči spôsobu vyjadrovania sa našej kolegyne namieste je. 

"Dialóg" nie je vedený o tom, či ide o literárnu kritiku.

Je logické na úvod  dokazovania toho, že jej chceš v niečom brániť, vložiť "učený" citát z Wikipédie a z toho celého sa snažiť vyvodiť akékoľvek závery (...že pán korektor prehliadol rozdiel medzi kritikou a názorom.")?

Viedla sa diskusia o tom, či je to kritika, alebo názor? Nie.


ysslandia
11. 02. 2019
Dát tip

Aby sme konečne ukončili túto jalovú debatu, ktorá je pre mňa iba stratou času, dovolím si spraviť záverečnú bodku.

Odjerry mi vyčíta porušenie zákona kritiky. Ako som už avízovala, je možné, že došlo k zámene so zákonmi robotiky ?

Áno.

Prípadne, je možné naozaj to, že pán korektor prehliadol rozdiel medzi kritikou a názorom. Definujme si kritiku:

Literárna kritika (gréc. krino – rozlišujem, vyberám, posudzujem) je jedna z troch základných disciplín literárnej vedy. Jej zmyslom je na základe určitých kritérií posúdiť a zhodnotiť literárne dielo. Literárny kritik okrem literárnovedného a estetického hľadiska uplatňuje vo väčšej alebo menšej miere aj svoj osobný estetický vkus, čím sa jeho výpoveď stáva subjektívnou a približuje sa k umeleckej tvorbe.

K základným literárnokritickým žánrom patrí recenzia (kritický posudok literárneho alebo vedeckého diela po jeho vydaní). Podrobnejšie a v širších súvislostiach sleduje posudzované dielo kritická štúdia, prípadne článok. Osobitný žáner tvorí kritická esej.

Má pán Odjerry dojem, že „KRITIKA „ autorkinho diela bola mojou maličkosťou publikovaná ako recenzia ?

Bola zverejnená ako článok ? Ako kritická štúdia?

Gratulujem. Práve ste si odpovedali trikrát nie. Takže poprosím Vás, nezamienajte si literárnu kritiku s názorom čitateľa. Vidíte pri mojom mene status redaktor ? Vidíte pri mojom mene status kritik ?  Myslím, že vzhľadom  k Vašej inteligencie rozdiel zjavne pochopíte a uvedomíte si, že môj názor bol názor čitateľa- oveľa viac prijateľnejší, konštruktívnejší, a vecný ako Váš / vašimi slovami Vaša kritika -http://pismak.cz/index.php?data=read&id=493972&cr=all /   

Takže pokiaľ Vy máte potrebu vyjadrovať sa svojim štýlom k iným dielam, nebráňte mne robiť to isté.

Inak by to naozaj vyzeralo, že vycikať sa / dovolím si zopakovať Vašu krásnu múdrosť / išla aj Vaša racionalita, nie iba moja empatia.

 


zvedavec
11. 02. 2019
Dát tip

Agáta, zdravím Ťa.

Už viackrát som sa vyslovila celkom podobne, doteraz však nešlo o kritiku pri mojom diele.

Kritika (a jej forma) nie je spochybniteľná? Kritici majú nedotklivejšiu dušu ako autori? Ja som obsah kritiky diela prijala.

Mohli by sme začať nové kolo - avšak všetko, čo sa mi nezdalo, bolo už asi aj viackrát vypovedané. 

 

 


agáta5
11. 02. 2019
Dát tip

zvedavec:  myslím si, že by se autoři hlavně měli obrnit a počítat i s kritikou, která je nepotěší, když ani oni nepotěší čtenáře. Jestli je psaná tak nebo onak je úplně jedno. Nadiktovat nějaký manuál jak na to? To přece nejde, každý jsme jiný a každý bereme věci po svém. Někdo se urazí hned, někdo si to srovná v hlavě a někdo vede rozpravy... bych se na to vybodla a psala a něco si z těch komentářů třeba i odnesla... a nebo ne

Určovat, hranice správnému komentáři? K smíchu. Vždycky je třeba začít u sebe.

Takhle šlo PP do kytek, jukni tam, jak se tam mazlí už jen kočičky a kocourci a dementní říkanky... abych tedy neublížila, občas se tam objeví i něco kvalitního :) ale jako šafránu a žádný kritik ani diskuze o psaní...

buď ráda, že to tady aspoň trochu žije. 

psaní zdar!


ysslandia
11. 02. 2019
Dát tip

Odljerry, mohla by som teda poprosiť o zákony kritiky ?

Lebo evidentne si zamieňaš pojmy. Z toho všetkého mi vychádza, že zákony kritiky si zamieňaš so zákonmi robotiky ::

  1. Robot nesmie ublížiť človeku alebo svojou nečinnosťou dopustiť, aby mu bolo ublížené.
  2. Robot musí poslúchnuť človeka, okrem prípadov, keď je to v rozpore s prvým zákonom.
  3. Robot sa musí chrániť pred poškodením, okrem prípadov, keď je to v rozpore s prvým alebo druhým zákonom.  / I.A /

 

,, která on sám ve své naivitě může považovat za jakýsi " objektivní náhled " .povedal pán Musaši, ktorý je majiteľom troch alternickov a evidentne jeho objektívny náhľad je tým pádom až trojplicitný.. 


Musaši
11. 02. 2019
Dát tip

Oldjerry,

souhlasím s tebou , že kritika by měla autorům tady na Písmáku především pomáhat . Tudíž by měla být hlavně laskavá a empatická . Měla by se pokoušet autora posunout někam dopředu a ne před něj postavit zed´  nebo před ním  vykopat nějaký taxisův příkop a křičet přeskoč to ! - A to mluvím pouze o osobnostních rysech kritika a ne o samotných velmi sporných stanoviscích kritika , která on sám ve své naivitě může považovat za jakýsi " objektivní náhled " .


ysslandia
11. 02. 2019
Dát tip

Odporúčanie pre zlepšenie prace bolo v mojej kritike zahrnuté .Odporucam doslednejsie citát a neobviňoval má z toho že som neostala participovať na tak obľúbenej konstr.kritike prezentovanú slovom libi. Vse  .


Oldjerry
11. 02. 2019
Dát tip

ysslandia - v celé té tvé houšti tvrzení, domněnek a polopravd je jedna tutová pravda: měl jsem uvést odkaz na původní dílo - předlohu. To je fakt...

Když kritik nemá ani špetku empatie vychází z jeho klávesnice myšlenky polepené náplastmi a zpevňované sádrovými obvazy. Tím se porušuje první zákon kritiky a to ten, že kritika má autorovi pomáhat a namísto toho pak se exhibuje - nejen autorovi - natupírovaná vlastní představa...

 


ysslandia
10. 02. 2019
Dát tip

Ver mi, ako sa snažím, a to sa snažím veľmi- nič z toho v pôvodnej kritike nenachádzam. Kde je tam vlastne agresia, dehonestácia,výsmech smerom k autorke?--Ak teda môžem požiadať o konkretizáciu : / slovo polopate bolo spomenuté na žiadosť autorky, citujem :,,lenže tu ide o kritiku, rada by som pochopila jej obsah - skús mi, prosím, vysvetliť jednoducho, "po lopate":

môj koment :

to si mala spomenuté v prvotnom komentári. a myslím, že dosť po lopate- / vid pasáž o spojitosti výrazu- kde jednoducho spojíš nové termíny / alerg.paplón / s takým otrepaným "silným výrazom " faloš . nenávisť, s inverziou nečujúc srdca búchanie- že je to výrazovo až nefunkčné, nefunguje to, nelepí, rozbíja sa práve tým prepojením a použitím inverzií. takisto, na malej ploche- v tej istej polohe nenávisť

i pred našou falšou a nenávisťou

nešťastní v nenávisti

nečujúc srdca búchanie...

 

mne to príde  až archaicky takto napísané, zbytočne sa opieraš o nejaké takéto silné slová- a takéto ubíjajúce polohy. Určite by som skúšala hľadať iné spôsoby vyjadrenia, rozsahu, čerpať viac "zo seba " zo svojho civilného vyjadrovania, hľadať poetický rozsah usporiadaním slov- pohrať sa s nimi. 

jednoliate znamená, že celá báseň je bez poetických odnoží v zmysle presahu. Je tam jedna myšlienka, ktorá neprináša nový pohľad- ale iba ju navrstvuješ slovami, ktoré boli "nefunkčné"-


ysslandia
10. 02. 2019
Dát tip

Věta "nejsi můj kolega...- nadviazovala na vyjadrenie autorky smerom ku mne :,, všetci sme tu kolegovia a partneri. Nie sme. Všetko.-


Entropia
10. 02. 2019
Dát tip

Musaši, já už jsem svůj pohled uvedla, zbytek je mimo mě. Autorka a kritička si to musejí vyříkat mezi sebou. Ale věta, kterou cituješ, opravdu o něčem svědčí a zaslouží komentář. 

ysslandio, pokud prezentuješ jen svůj názor, a nikoli Pravdu s velkým P, možná by nebylo úplně od věci formulovat to v kritice explicitněji. Není nutné psat za každou větou "myslím si" nebo "osobně se domnívám" a podobné vycpávky, přesto se osobní postoj dá formulovat precizněji, nuancovaněji.

Věta "nejsi můj kolega..." nejen vyjadřuje postoj "...a tak mi na tvém názoru nemusí záležet", ale svědčí i o přístupu k druhým v prostředí anonymity. Jde o jistý, a to dost nebezpečný, společenský mýtus: ohleduplnost jen k llidem "prvního", maximálně "druhého řádu" To není nějaký "společenský rasismus", který bych ti snad chtěla podsouvat, to jsem si vypůjčila z jedné knihy o asetrivitě. Bohužel tento pojem různí autoři zneužívají k omluvě neohleduplného chování k lidem, na kterých bezprostředně nezáleží. Říkají tomu "tvrdě asertivní přístup", zatímco "měkce" asertivní přístup je vyhrazen pro kolegy, členy rodiny apod. Proč je tento přístup nebezpečný a jaké má důsledky pro současnou atomizovanou společnost, jistě chápeš při své inteligenci sama. Byla bys ještě lepší kritička (vůbec si nemyslím, že by většina tvých kritik byla špatná) při mírné korekci svého jazyka.


zvedavec
09. 02. 2019
Dát tip

:)

nuž rada by som ešte k tomu pobehovaniu pod cudzím textom: bola to reakcia na toto avízo poslané ysslandoiu autorke

08.02.2019 09:28:40 Eva to ví… ysslandia

tiež na vloženie odkazu na autorkin text -  a na pokračovanie hodnotenia.

Všetko toto považujem za výzvu o nadviazanie kontaktu, čiže nejde o pobehovanie bez príčiny.

 


Musaši
09. 02. 2019
Dát tip

Entropie ,

yss píše ironicky o kus níže Evě : " nejsem tvůj partner ani kolega " a nebo " pochválím každé dílo , ale pokud si to zaslouží " .

Myslím , že člověk , který si přisvojil úlohu jakéhosi vševědoucího nadřazeného soudce , který ční nad všemi ostatními , může svou neomalenou suverenitou fascinovat jen pár vyplašených myšek nebo kamarádů a kamarádek stejné krevní skupiny . Tady ale jedna krevní skupina začíná až děsuplně dominovat nad těmi ostatními .


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

Oddobrujem.Tiez takto.Takze prajem už len pekný den.


Oldjerry
09. 02. 2019
Dát tip

Já jsem napsal všecko, co jsem chtěl... 


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

Dovolím si doplniť ....špendlíkom alebo aj realizáciou práve takýchto malých teatrálnych foriem,v ktorých som nebola autorom ani iniciátorom.


Oldjerry
09. 02. 2019
Dát tip

yss - jsi zřejmě chytrá... víš tedy, že dehonestace nemusí používat limitní slova a věty... Obrazně? jo - zabít se dá i špedlíkem


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

Ešte na upresnenie- nikdy! som v kritike nepoužila výraz, ktorým by som dehonestovala "kritiku "iného komentujúceho čitateľa, prípadne sa vysmievala, napádala jeho vkus. Tieto veci nepraktizujem. Všetko.


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

oprava * -ja  ten pocit  nezdieľam.


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

ale nedělej z ostatních dementy- nerobím. Ak by som mala dojem, a ten nemám, žeby som pri autorkinom texte prezentovala zosmiešňujúcu, dehonestujúcu kritiku, nemala by som sa problém ospravedlniť. To, že autorka nezniesla môj pohľad, názor, beriem. To akceptujem. Nikdy som nemala potrebu kritizovať cudzí vkus, nakoľko zastávam názor, že poézia je dosť širokospektrálna rovnako ako merítko vkusu, takže som predpokladala, že autorka je dosť zrelá, aby si tento fakt uvedomila. Nezasiahla som, keď autorka začala pobehovať popod iné texty a sťažovať sa, ako som jej ublížila, nakoľko ja  ten nezdieľam. Ako som spomínala, dostala sa doň sama. V tomto prípade sa naozaj moja empatia vyšla vycikať.

ďakujem  za komentár a prajem pekný deň.


Oldjerry
09. 02. 2019
Dát tip

Ještě jednou: kritika je potřebná, ale tohle je nadřazování vlastního názoru nejen nad autorku, ale i nad názor jiných kritiků. Samolibost, autoritativnost, narcisizmus.  Já tím chtěl jen poukázat, že výklad ysslandie nebyl jediný možný a tudíž její kritika není zevšeobecnitelná. Je to prostě jen kritika, nikoli Boží slovo - tak nevím, co ještě dál rozmělňovat problém... Yss - je správné, že si za svým stojíš, ale nedělej z ostatních dementy. Kterýkoli názor je rovnoprávný k tvému.  Nevylučuji ani, že jinak jsi empatická, ale v tomto případě se asi šla tvá empatie »vycikať«...


zvedavec
09. 02. 2019
Dát tip

:)


ysslandia
09. 02. 2019
Dát tip

 

Milý zvedavec.

Nie som tvoj partner, ani kolega, takže osobne mi je naozaj jedno,aké emocionálne procesy riešiš.

Ak si sa úmyselne nastajlovala do polohy ukrivdenej, ubolenej ženy tak sa s ňou naďalej tráp. Unikajú ti základné súvislosti. To bol hlavný dôvod ukončenia mojej diskusie. Nemám záujem o tvoje citové výlevy.

Nemám záujem venovať ti svoj čas. Stále však máš možnosť pobehovať pod ostatnými textami, sťažovať sa a fňukať.V tom ti nebránim a osobne je mi to naozaj jedno.

 

Toť moja posledná reakcia.


zvedavec
09. 02. 2019
Dát tip

Zdravím Ťa, Agáta,

k ysslandii, ktorá dialóg so mnou ukončila  - vypichla by som nepochopenie môjho textu - nie v básni, ale v dialógu tu pod ňou

 

Pýtam sa, vie ona VŽDY správne analyzovať text? A vie prijímať kritiku tak, ako očakáva od iných?

Keď som výslovne 2x na dvoch miestach napísala, že i sama nepovažujem svoj text za veľdielo, v mojich slovách nachádza dokazovanie toho, že o veľdielo predsa len ide - je to nepochopenie, alebo úder?

Milá Agáta, komentovanie bezpsporu prínosné je, no bolo by dobré komentovať stroškou pokory smerom k sebe a svojim postrehom a láskavo

píše o sebe  - "Nikdy som nemala problém pochváliť text a autora, pokiaľ to bolo zaslúžené. Asi takto." skutočne nikdy a skutočne vie na 100% rozlíšiť, čo v texte je obsiahnuté?

ysslandia neodpovedá na diskusiu či náznak kritiky neutrálne, ale agresívne - ako už viackrát v tomto dialógu, vedenom pod viacerými dielami - kde mi prisúdila napr. insitnosť a nezrelosť - používa veľa cudzích slov, no v skutočnosti ide o nemiestne zhadzovanie

no a ukončuje akúkoľvek diskusiu slovami

"ďakujem za Tvoj čas, ktorý si venovala mojej osobe, ale každá ďalšia debata na túto túmu, by bola pre mňa osobne nijako neobohacujúca. Vždy máš možnosť zablokovať si moje komentáre a pozerať sa na svoju tvorbu inak ako ja.

Prajem pekný deň a veľa pozítívnej energie. "

Milá Agáta, ja si komentáre predstavujem inak.

 


agáta5
08. 02. 2019
Dát tip

hlavně neodraďte yss od komentování, je tady přínosné a potřebné :)


agáta5
08. 02. 2019
Dát tip

líbí se mi moc vyjádření: předstíraný klid se mění náhle na spontánní, jj.. někdy si říkám, jestli to není to naše ego, co musíme násilím uklidnit a pak zjistíme, že je všechno oukej a i to ego je takový smířlivější :)

 


ysslandia
08. 02. 2019
Dát tip

emocionalita autora smerom k spracovaniu kritiky.Vsebobecne.Ak si jocaky autor konstr.kritiku zoberie práve takto a práve týmto spôsobom. Vo svojej kritike som sa totiž vyjadrila presne konkrétne bez akýchkoľvek iných umyslov.treba pozrieť.Tot vse


Entropia
08. 02. 2019
Dát tip

ysslandia, ty máš jiný problém, a totiž rozlišování. Eva nemluvila o obsahu kritiky, ale o prostředcích, tónu, formě.

Celkem jsem tvoje kritiky obdivovala. Zájem i o "bezvýznamná" díla, o začínající autory, tvůj odhad záměru autora a kritiky tomu adekvátní. Konkrétnost, věcnost, bez emocionálních výkřiků, které si zde někteří "kritici" pletou s fundovaností.

Ale tvá slova o emocionalitě autorky v reakci na celkem smířlivý pokus nastínit hranici mezi motivační a demotivační kritikou, to už bylo ad hominem.


ysslandia
08. 02. 2019
Dát tip

Som mimo pc tak naozaj stručne :

,,že si uvedomujem, že som nenapísala veľdielo. :)"

celý tento emočný prejav svedčí o niečom inom. Presne tak sa totiž správaš!

Negatívna kritika vždy bolí.- ak si autor zamení triezvy pohľad a konštruktívnu kritikou s negatívitou a agresivitou-svedčí to akurát o nezrelosti autora a prílišnej emocionalite. V tomto prípade nemôžem, slúžiť.

Nikdy som nemala problém pochváliť text a autora, pokiaľ to bolo zaslúžené. Asi takto.

ďakujem za Tvoj čas, ktorý si venovala mojej osobe, ale každá ďalšia debata na túto túmu, by bola pre mňa osobne nijako neobohacujúca. Vždy máš možnosť zablokovať si moje komentáre a pozerať sa na svoju tvorbu inak ako ja.

Prajem pekný deň a veľa pozítívnej energie. 


zvedavec
08. 02. 2019
Dát tip

Milá kritička - už som raz napísala, že si uvedomujem, že som nenapísala veľdielo. :)

Naozaj nechcem  začínať v tejto chvíli žiadnu konfrontáciu, či boj. Skúsim ale spätnú väzbu:

Negatívna kritika vždy bolí.

Ale je požehnaním, ak prichádza láskavo a od osoby, ktorá má zjavne s kritizovaným dobré úmysly. Bez takého niečoho neexistuje napr. ani dobré priateľstvo. Priateľ, ktorý vždy pritakáva, alebo zásadne chváli, to je istým spôsobom skôr obchodník, úlisník.

Láskavá kritika môže byť popud k zamysleniu a dokonca k pozitívnej zmene.

Takže kritika - buď požehnaná!

No a napr. na strednej škole sme mali triednu, ktorá nám občas vedela tak vynadať! Ale za jej slovami bolo nájstojčivo cítiť záujem o nás. Žiadne jej záujmy nebývali príčinou jej rozčuľovania sa! Na druhej strane sa nám tak veľmi venovala! Jej motívy boli jasne čitateľné. Jej konanie vytváralo napriek kritike blízkosť, vzťah. Bola úžasná a milovali sme ju. Nás menila k lepšiemu.

A čo sa týka tvorivosti - v atmosfére nepriateľstva tvorivosť pokuľháva, dokonca u niektorých môže kritika pôsobiť kontraproduktívne (zaregistrovala som aj slová niektorých, že na Písmáku končia), aj preto som presvedčená, že ak ide o kritiku, ktorá má tvorivosti a vylepšovaniu diel napomáhať, zmyslupná kritika môže byť len láskavá.

Ak nesleduje iné motívy. Čo verím, že nie je Tvoj prípad.

Ešte poznámka: Tu sme všetci partneri. Aj preto môže byť účinná kritika formulovaná len neautoritársky.


zvedavec
07. 02. 2019
Dát tip

:) zdravím Ťa, Jardo


chtěl jsem napsat něco o chybějícím originálu...díky yss... Jdu se tam podívat


ysslandia
07. 02. 2019
Dát tip

* autor pohrá- oprava.


ysslandia
07. 02. 2019
Dát tip

Toto je výrazovo spracované lepšie. Bolo by možno vhodné / ak už je to v kategórii obranné mechanizmy / uviesť aj pôvodnú báseň slovenskej autorky- http://pismak.cz/index.php?data=read&id=493817

 

aby bol viditeľný aj rozdiel medzi tým, ako sa to napísať dá ,ak sa s textom autorom pohrá.

Keďže evidentne ide o odpoveď na moju kritiku. Inak, z tvojej strany pekné gesto voči autorke pôvodného textu. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru