Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+15 neviditelných
úplné zatmění
datum / id09.02.2019 / 493957Vytisknout |
autornascheanou
kategorieVolné verše
témaKaždodenní
zobrazeno306x
počet tipů15
v oblíbených0x
do výběru zařadilatkij,
zařazeno do klubůA (výber alternatívnej redakcie), A-redakcia zaradila do výberu prvá,
úplné zatmění

 

 

když se smráká

svítí v domě naproti

velká okna všemi barvami

 

pozorujeme tmavé, pohybující se postavy

jídelní stůl a blikající televizor

 

ve větvích na stromě před domem

trčí seprané kalhotky a podprsenky,

kusy obnošeného oblečení

 

nikdy jsme naše sousedy

neviděli naživo

 

__

 

 

Ten šedivý muž za sebou zanechává závan sladkého, pánského parfému. Jeho účes je přesně střižený a načesaný. Když šel přede mnou na schodech, sledovala jsem jeho vypracované půlky, přesně napasované v texaskách Emporio Armani (všimla jsem si loga na kapse). Vypadala jsem v teplácích příšerně a šla si zapálit na zápraží.

Asi to není úplně můj typ.

Před domem mu každý týden parkuje auto jiné, drahé značky.

Přesto, když zaklapnu dveře svého bytu,

představuju si naše nepravděpodobné vzplanutí.

 

__

 

d.k. líbal m.s. a měl v puse břitvu

oběma z úst trčela krev

 

m.s. v obýváku šňupal kokain

měl sex se svou těhotnou ženou matyldou

posléze sex s d.k.

 

vrtím se v divadle na své sedačce

a držím tě za ruku

 

asi jsme spolu zamrzli

v úplném zatmění manželství

 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

05.03.2019 08:48:47dát kritice tipmacecha
souhlas s Josephinou .... T*
01.03.2019 21:51:57dát kritice tipJosephina
ač šedá mě děsí, nuda manželství bývá v podstatě fajn, jen si jí člověk ve svý blbosti neváží
12.02.2019 19:34:24dát kritice tipPetr Svoboda

/*

11.02.2019 03:39:45dát kritice tippožadovaný záznam nenalezen

Jenom na okraj: Ta třetí část, působí to jako prolínání pohledu na postavy jednak jako na herce a jednak jako na postavy. Asi je to nepodstatná poznámka, ale ptal bych se sám sebe, co třeba sleduju tím, že napíšu DK a MS a Matylda, a jak by to vyznělo jako DK a MS a SN a jak by to vyznělo jako Arthur a Paul a Matylda a tak podobně, protože v každým označení to nese trochu jinou anonymitu, trochu jinak postavenou provokativnost, nebo jak.

Přečetl jsem si od tebe pár dalších věcí a jsem rád, že píšeš.

11.02.2019 03:01:10dát kritice tippožadovaný záznam nenalezen

Je to hezký, zajímavě spojený, připadá mi hodně intuitivní a spontánní. Dohromady mi to vytváří docela jiskřivý mix. Nenásilně načrtnutý prostor včetně jakýhosi smyslovýho i emotivního „balíku“. V podstatě by to mohlo fungovat i jako samostatný texty i jako jedna identita, která obsahuje přirozeně různé tóny, různé struktury, od neemotivního pozorování přes sebestřednější představy („já“ a ten druhý-neznámý, „já“ a ten druhý-manžel) Vlastně celé je to provázané setkáváním se a míjením, a stíráním hranice mezi setkáním a míjením. Pohled jako metoda, jak se přiblížit i jak zůstat vzdálený. Vztahy a ohledávání témat jako patřit někam, k někomu, k něčemu, cítit se patřičně (nepatřičně, kontrastně) a zvědavý pohled na vnější svět (dům naproti, šedivý muž, inscenace)... Ten svět je tedy spíš pozorovaný, než aby docházelo k jeho přetváření nebo k silnějšímu kontaktu, ale právě to pozorování z vlastní subjektivity je cenné, myslím si, a aktivita se tu děje hlavně pohledem, dynamikou mezi odosobněným pohledem a osobním.

Jedna spojnice je tu pro mě pocit odtržení od něčeho (a izolace v něčem). Dům naproti sice je vidět z pohledu ženy vypravěčky, ale je mezi nimi okno a prostor. Děj za okny funguje jako děj na obrazovce, může působit iluzivně. I lyrická vypravěčka a její muž mohou pro dům naproti působit jako tito „naživo nikdy nevidění sousedé“, se stínovým životem za oknem, tohle téma je snad nevyčerpatelné. Šedivý muž a nepravděpodobné vzplanutí: nenápadné pozorování, vzájemné kontrasty (vnějšku) a představa jako možnost (představa jako osobní obrazovka). Divadlo, manželé se drží za ruku, a zamrzli spolu, což je tu podle mě důležitý slovo – a zase je prostředkem setkání jakási iluze, fikce, respektive setkání v prostoru, kam se dívají. Pozorovaná inscenace jako způsob setkání. Takže další spojnice mezi trojicí (textů) je pro mě stírání hranic skutečnosti a iluze (snu, představy, fikce). Vlastně první text (první část) působí jako na hranici snu a bdění. Zrovna ta část je pro mě vizuálně hrozně atraktivní (teda tak, jak si to představuju) :)

Myslím, že tenhle styl má v současnosti velký potenciál. Asi díky tomu, že čtenáři nic nepodsouvá a umožňuje mu vnímat poezii jako přirozenost (světa), a hledat, pokud chce, v téhle všednosti a spontaneitě i skrytý řád i rozpory a lapsy. Dá se v tom dlouho pobývat, pročítat. A zároveň to dokáže zaujmout prostě tím, co je vidět hned, takže text unese i rychlejší povrchnější čtení a nezhroutí se. (Nebo mi tak aspoň připadá.)

09.02.2019 21:21:56dát kritice tipEvženie Brambůrková

To je super. /T

09.02.2019 16:35:19dát kritice tipysslandia

Tak ako minule mi text nesadol, tak dnes opäť príjemná zmena, príjemná poloha. Jediné, čo ma rušilo, bola pre mňa "inverzia " / asi nuancie v jazyku / každý týden parkuje auto jiné, drahé značky. toto mi prišlo kostrbato, inverzne- ostatné som zobrala celé.

1. Pevná dvojvrstvová štruktúra, vďaka ktorej text pôsobí komplexne, ucelene, oslovujúco. Úvodná opisná časť prerastá do postoja autora v rámci vnímania a text sa ukončuje miernou iróniou- / reflekt na "spol." dianie,anonymitu /

2. Osobne mi to evokuje štruktúru emblému. text je opäť vystavený na vonkajšom spúšťači-opisu, ktorý sa konfrontuje s pocitmi autorky a prerastá do vnútornej mediácie nad objektom, sofistikovaný erotizmus/ pohľad na polky, vzplanutie,- veľmi vkusne podané /

3.Pre mňa osobne silne dominujúci obraz-

d.k. líbal m.s. a měl v puse břitvu

oběma z úst trčela krev

keďže m.s šnupal / m.r./ a d.k líbal / muzs.r / plus žena-každopádne zaujímavá poloha obrazu, ktorá prerastá opäť do istej vnútornej meditácie- asi jsme zamrzli...osobne sa mi asi žiadalo viac disciplinovanosti práve pri posledných štyroch riadkoch, nakoľko mi to úplne "nedržalo " najmä spracovaním / myšlienkovo perfektne, /

 

Celkovo oceňujem ženský akcent celého textu, výbornú prácu s výrazom, pohľadom,filozofiou, podanú veľmi triezvo, sofistikovane "surovo ", pre mňa veľmi dobrá poloha. Chválim,chválim... / p.s.- cítim trocha menej uverbalizovanú polohu a prejav, čo sa zjavne odrazilo na zvýšenej kvalite textu. /

09.02.2019 16:00:12dát kritice tipysslandia

Koment dodám zatiaľ tip a vyber



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.