Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Smutek

13. 02. 2019
11
26
1440
Autor
Yan73

Byl jsi kluk, který nechtěl vyrůst
a který tiše moldánky
natahoval, když bledou vílu,
poslouchal u svý studánky.

 

Už zapomněl jsi, je to dávno.
 Tvá víla smutnou písničku
ti zpívala: „To černý bahno
mě zabije můj Jeníčku.“

 

A černý bahno stoupalo,
skoro studánku ucpalo.
Tvý tělo v horečce se hřálo.

 

Studánka byla zoufalá,
když víla zpívat přestala.
Jsi dospělý… To není málo.

 


26 názorů

a2a2a
14. 03. 2019
Dát tip

Pokud jde o osobní rovinu, určitě je vše v pořádu, hodnocení v tomto ohledu je vesrze pozitiví.


Yan73
14. 03. 2019
Dát tip

A2a2,

pokud jde o osobní rovinu, Tvé sdělení vnímám, já jsem připraven jít dál. Beru to tak, že je to mezi námi uzavřené.

Pokud jde o obsahovou rovinu, myslím, že už dávno smutný nejsem, ale určitě je dobrý o tom přemýšlet, může to pomoci třeba u vlastních dětí.

Pokud jde o formální rovinu, chtěl jsem to tak napsat, Musaši to nazval večerníčkovskou poetikou. Vnímám, že se to nelíbí ani Zborovi. Žádný problém s tím nemám. 

Děkuji za zastavení, třeba to příště bude lepší.

Ahoj Y.

 


a2a2a
14. 03. 2019
Dát tip

Nedalo mi to, abych se u tebe také zastavil.  Ta básnička má pro mne dvě roviny, možná tři, pokud bych obsahovou a osobní rozdělil, protože se to trochu nabízí.

Formální rovina neobstojí. Snad by byla přijatelná první sloka, kdyby se  projev v dalších výrazně zcivilnil, tedy byl použit střízlivý jazyk. Pak by ta první sloka byla odůvodněným vstupem a potřebným kontrastem. I druhá sloka by také šla, citace té písničky formu dostatečně zdůvodňuje. Pa to v dalších sloách hodně uklouzlo, už je to takový školácký rýmovací verš.

Rovina obsahová je mi naopak blízká. Často se objevuje i u mne a nelze ji ve vlastní tvorbě obcházet.

A konečně, rovina osobní. Ta samozřejmě s hodnocením nemůže souviset, či by neměla. Jen chci říct, že o tobě sympaticky vypovídá a do jisté míry vysvětluje tvé chování, jakkoliv je či může připadat sporné, ale ... nebudu už dopovídat, prostě pro mne milé zjištění a mám-li se vrátit k formální stránce básnění, pak je nezbytným předpokladem.


Yan73
25. 02. 2019
Dát tip

Radovane,

děkuji za přízeň.

Ahoj Y.

 


jo, hotová je, nábojeplná a tipuhodná


Yan73
22. 02. 2019
Dát tip

Radovane,

děkuji za zastavení. Je to na téma: "Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal", a horečku jsem tam chtěl.

Zdá se mi to hotové, i přes případné neobratnosti.

Dík, ahoj Y.

  

 


I když v komentáři někdo píše o prvo republikové tradici, národní ...

mně přijde zajímavě netradiční zalamování veršů

jediný verš, který mi nesedí je -  Tvý tělo v horečce se hřálo.

příjde mi to škobrtavé, 

a závěr - se hřálo - takový nějaký nešikovný, nesedící

ale nesedí to měně, mému laickému pohledu


Musaši
18. 02. 2019
Dát tip

"Nenápadnej tichej švec " je v podstatě nádherná definice vodníka . Chybí už jen hrnečky na dušičky . - Ano každému , kdo chce měnit svět , musí jít o lidské duše .


Yan73
18. 02. 2019
Dát tip

Většinou to bude nějakej nenápadnej tichej švec:)


Musaši
15. 02. 2019
Dát tip

V žádné somočistící mechanismy čehokoli zásadně nevěřím . Vždy se musí objevit Herkules , vstoupit do proudu řeky a vyčistit tak nějaký ten Augiášův chlív .


Yan73
14. 02. 2019
Dát tip

Musaši,

děkuji za zastavení. Jsem rád, že se ti to líbilo.

Já myslím, že trocha bahna do studánky patří, přičemž spolehám na samočistící mechanismy studánky. Myslím, že polní lopatka by se jí nemusela líbit:)

Dík, ahoj Y.

 

 

 

 


Musaši
14. 02. 2019
Dát tip

Ten sonetek krásně spojuje pathos a večerníčkovskou poetiku . Mně se to líbí a tak dávám tip.

...A ty jsi nikdy neslyšel o " Otvírání studánek " ? Tak vem do ruky polní lopatku( my vojáci ji nosíme pořád za pasem) a rychle s tím bahnem pryč . 


Yan73
14. 02. 2019
Dát tip

Goro,

Roman Osipovič Jakobson:)

Ahoj Y.

 


Yan73
14. 02. 2019
Dát tip

Ysslandie,

aha, to jsem asi mohl někdy číst. Záměr byl ale jiný, než Peter Pan.

Děkuji za zastavení, ahoj Y.

 

 


Gora
14. 02. 2019
Dát tip

Jacobson, když už:-)))

 


ysslandia
14. 02. 2019
Dát tip

v zmysle :,, Peter pan aneb chlapec , který nechtel vyrúst- / 


ysslandia
14. 02. 2019
Dát tip

Prví riadok je totiž explicitný s Petrom panom


Yan73
14. 02. 2019
Dát tip

Děkuji za zastavení a za přízeň.

 

Goro,

jsem rád, že jsi si všimla, jedná se o endogenní endemickou eufonickou óčkovou triádu a navíc zdvojenou! O tomto jevu psal prvně Roman Jakobson ve svém dopisu z 3. 9. 1928, jehož adresátem byl Jan Mukařovský. Musím říct, že jsi mě překvapila. To jsem nečekal.

 

Ysslandie,

viděl jsem film Hledání Země - nezemě, která byla o autorovi Petra Pana. Jinak mě Peter Pan minul a pokud jsem četl na googlu, tak Peter Pan zůstane pořád klukem. Tady je to jiné, alespoň tedy myslím.

 

Zboro,

po Tvém komentu jsem si přečetl definici patosu a musím uznat, že určitá míra patosu v díle je....

Zvláštní je, že poté jsem si všimnul, že mé tělo sedí před počítačem a otřásá se smíchem. Přemýšlím proč, budu to ještě analyzovat.

 

Děkuji všem, ahoj Y.

 

 

 

 

 

 


Zbora
13. 02. 2019
Dát tip

To vyhasínání dětského v nás je vždycky svým způsobem bolestné. Tedy alespoň pro toho, kdo si to připouští. Mně osobně se zpracování nelíbí, ale ono je asi těžké se s tím poprat bez určité pachuti patosu.


Norsko 1
13. 02. 2019
Dát tip

Hezký

*


ysslandia
13. 02. 2019
Dát tip

Inšpirácia petrom panom?-

 


Čudla
13. 02. 2019
Dát tip

To není málo. /*


Gora
13. 02. 2019
Dát tip

Námětově jedna z tvých lepších básní /jak je vnímám já/. Forma solidní - ale do rozboru bych nešla, protože se jím nezabývám ... jen si všímám  tří O za sebou, celkově šest:-)?


vesuvanka
13. 02. 2019
Dát tip

Pěkně napsané. TIP


Lerak12
13. 02. 2019
Dát tip

Tradiční prvo republiková "národní poetika." Jako bych si vyloupnul ze skořáky  K. Tyla. Kdo má rád tradiční hodnotnou poezii, jistě si přijde na své. Pěkné, Yane.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru