Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Striekať, či nestriekať?

18. 02. 2019
7
9
855

Kapucínka. Moja obľúbená. Dlho do jesene sa tiahne záhonmi a žmurká na mňa červenými, pomarančovými, žltými, aj do jemnej marhuľkovej namiešanými kvietkami. Roky sa na ňu môžem spoľahnúť. Ak ju maličkú uchránim pred slimákmi, nahodí puky, nič jej viac neublíži.

Zavčasu ráno tak rada polievam, záhrady vyľudnené, môžem si pospevovať ako princezná. Doprajem si dostatok času poobzerať každý kvietok, s padajúcou vlahou hasím aj svoj smäd.

Spozorniem. Kapucínka má lístky ako sito. Kvoknem si, sú tam. Čierne maličké bodky, nalepené jedna vedľa druhej, priblížim prst, skočky. Skáču o sto šesť. Naposledy som ich mala možno pred desiatimi rokmi, verila som, že naposledy.

Vtedy som kúpila spray, postriekala, čo to zachránila. Lenže teraz mám niekoľko hrantíkov a rastlinky rozsadené po celej záhrade by som ťažko spočítala. Koľko sprayov by to bolo a aká úspešnosť v tomto štádiu. Z večera do rána napáchali nepredstaviteľné škody. Trhám jednu za druhou aj s koreňom, hádžem do veľkého prúteného koša a plním nimi BIO kontajner. Smutno mi je. Toľké sklamanie.

Na obed vidím susedinho syna.

„Marián, pozri mame do hrantíkov, či nemá skočky!“

„Čo či nemá? Čo to je?“ nerozumie.

„Zospodu listov také malé čierne bodky.“

„Je tam čosi čierne.“

K večeru už suseda vyhadzuje z hrantíkov napadnuté kvety a miesto nich sadí gazánie.

Na druhý deň sa Marián chváli: „Už doskákali! Na kaleráboch som ich mal! Postriekal som, padali jak hnilé hrušky.“

„Si ty normálny, veď kaleráby sa už jedia!“

„Veď by ich zožrali, keby nepostriekam!“

„Tak ich radšej zožerieš ty, otrávené?!“ smejem sa mu.

„Radšej sa otrávim, ako by som mal umrieť od hladu,“ robí si srandu, ale možno som mu trošku odobrala chuti do jedla.

 


9 názorů

zvedavec
22. 02. 2019
Dát tip

:)

a ako to dopadlo? Dúfam, že nezoskočili tie skočky z napadnutých rastlín, keď si ich trhala - na zdravé. 


to som ani netušila, že pre mňa obyčajnými slovíčkami vám urobím toľko radosti, dobré ránko, Andělka


Andělka1
18. 02. 2019
Dát tip

JSOU OVŠEM TY NÁZVY TAK NÁDHERNÉ - " KAPUCÍNKA, HRANTÍKY, GAZÁNIE, BA I TY MRCHY SKOČKY, JEMNÁ MARHULKOVÁ, KALERÁB" SMUTNO MI JE. TIEŽ. Ale t slůvka jen jen si zpívat. 


v noci mrzne, ale cez deň je už jar, na prechádzky ako stvorená, má vydržať do stredy


Alegna
18. 02. 2019
Dát tip

s těmi slovenskými názvy jsem na tom stejně jako revírník 

taky u  vás už tak hřeje sluníčko, že ti vytáhlo myšlenky na zahráddku?


Luboš, smejem sa, to sa ti podarilo, kod kod kod kodák


Kočkodan
18. 02. 2019
Dát tip
Já jsem si kapucíno a skotskou whisky take odvodil. Ale trochu mne prekvapilo, ze jsi na zahrádce akusticky imitovala slepici. (kvoknem si) chemicky netknutý smajlík)

Jarko, tvoja Jana isto vie, tebe postačí, že sú to kvetinky a skočky - malé čierne mrchy, ktoré skáču ako blchy a likvidujú listy na kvetoch aj zelenine


revírník
18. 02. 2019
Dát tip

Přiznám se, že po přečtení této miniaturky mám v slovenském názvosloví poněkud guláš: kapucínka, skočky, hrantíky, gázanie... Ne, že bych si je neuměl částečně odvodit, ale zní mi jaksi exoticky, což se mi u tohoto jazyka tak často nestává. Ale napsané je to opět mile, to jo.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru