Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hledání

25. 02. 2019
9
18
1112
Autor
lastgasp

Hledání

 

         Jistě každý z nás někdy, něco, někde hledal, protože to nenašel na svém, nebo obvyklém místě. Pokud je to náhodná potřeba, nebo akutní roztržitost, vyskytující se jednou za čas, není třeba tomu věnovat větší pozornost. Stačí, při troše štěstí v krátkém čase potřebnou věc najít a zklidnit si adrenalin. Správně, potřebnou věc, tím je myšleno věc obecně, to znamená různou, nikoliv tu samou, opakovaně.

         Stane se ovšem, že mizí z našeho dosahu věc denního užívání, nezaměnitelná, objemově nepřehlédnutelná a stále ta samá, několikrát denně. Tou nezaměnitelnou věcí u nás jsou brýle. Brýle mé manželky, pochopitelně dioptrické, se speciální úpravou skel a obroučkou vyšší cenové úrovně. Dá se říci předmět vyšší hodnoty. Ztráta takového předmětu je nejen ztrátou finanční, ale i ztrátou pocitu společenského zařazení, protože jde o brýle světoznámé značky, z nichž každý pozná, že jedinec, který je nosí, na to má.

         Je neuvěřitelné, jak se člověku, v okamžiku, kdy něco hledá, změní fyziognomie. V obličeji se prý zračí celý život i osud člověka. Co spatříte ve chvíli, kdy člověk začne něco hledat? Dostavuje se to postupně a pozvolna se to mění, podle toho, jak dlouhou dobu vyžaduje onen předmět k nalezení. První minuty, kdy manželka hledá ve svém nejbližším okolí v kuchyni, kde má brýle nejčastěji po ruce, jde o zoufalství. Teď jsem tam ty brýle měla. A jsou pryč, sakra. Po čtvrt hodině se dostavuje panika. To již začíná hledání v obýváku, kde je množství skrýší, kde by se brýle mohly ocitnout. Za půl hodiny již fyziognomie vyjadřuje bezradnost. Hledání se prostorově rozšiřuje o ložnici a předsíň. Vzápětí, kdy hledání přechází do koupelny, přichází strach. Při neúspěšném hledání v koupelně, opakovaně otevíraných dvířek, šuplíků a pouzder již jde o určitou podrážděnost. Trpělivost přechází do vzteku.

         Samozřejmě, kdo by byl klidný, když brýle nejsou k nalezení ani v šatně. Hledání pokračuje do posledního prostoru, který je vyhrazen pro pracoviště manžela. To se již dostavuje pocit ztráty, někdy doprovázený vzlyky, nebo i blížícím se pláčem. Do hledání se zapojuje i manžel, snažící se především povzbudit nápadnou sebelítost manželky. Začínají oba hledat od samého začátku, v kuchyni. Postupně prochází změnou fyziognomie i manžel, zatímco manželku již definitivně uchopil smutek.

         Náhoda přeje připraveným, říká se. Manžel bývá na náhodu lépe připraven a v prostoru koupelny, někdy i ložnice brýle najde, přikryté ručníkem. Je spokojen a manželka se rozpláče štěstím. Fyziognomie opět vyjadřuje celý osud a život člověka.

 


18 názorů

lastgasp
07. 06. 2021
Dát tip

Jamardi, díky za přečtení a hodnocení. Jistě, máš pravdu. Hledá své brýle (jakékoliv) několikrát denně a vytrvale.


Jamardi
07. 06. 2021
Dát tip

Myslím, že by manželka hledala stejně urputně jakékoli brýle, nejen ty značkové :)


lastgasp
28. 02. 2019
Dát tip

Irenko, zkus to, ale asi je již pozdě.


Gora
28. 02. 2019
Dát tip

Mohla bych tenhle fejeton nominovat do Prózy měsíce za únor?


kuča
27. 02. 2019
Dát tip

Proč ne? Prima kousek! *


lastgasp
27. 02. 2019
Dát tip

Agáto, díky za přečtení a tip. Zveršovat bych to neuměl.


agáta5
27. 02. 2019
Dát tip

příjemné čtení :)


lastgasp
27. 02. 2019
Dát tip

Pavle, díky za přečtení a tip. Šňůrka je báječný nápad. Nejde ale ke všemu.


Kolobajda
27. 02. 2019
Dát tip

Hledání potřebné věci (obecně) důvěrně znám. Já vlastně skoro pořád něco hledám. Někdy nehledám, a pak se dostaví pocit zoufalství a zmaru - nedávno jsem jel autem do prodejny, kde mají levnější náplně do tiskárny. Až tam jsem zjistil, že nemám u sebe nejenom peněženku, ale i celou taštičku s doklady.  Vráit se a zpět. V konečném efektu mě ty náplně vyšly dráž. A brýle na čtení? Tento problém jsem vyřešil nákupem ozdodné šňůrky za 50 Kč.

Jinak dílko povedené   /**

 


lastgasp
26. 02. 2019
Dát tip

Stando díky za čtení a tip. Nevím, co mě to popadlo!


Skvělý a svěží fejetonek. Jsem cele pobaven a chrochtám si.


lastgasp
26. 02. 2019
Dát tip

Irenko děkuji za za zastavení. Máš určitou výhodu, dokážeš být nad věcí a ještě s úsměvem Snadněji se věci hledají, když se při tom člověk pobaví. Mám zásadu - hledat se má tam, kde hledaná věc je, a ne tam kde není.

ysslanida - díky za zastavení. Dávám plně za pravdu. Dokážu některé věty (zejména ty první) tak zamotat, že když je čtu, nestačím se divit, jak složité myšlení mám.

Díky za hodnocení!


lastgasp
26. 02. 2019
Dát tip

Irenko děkuji za za zastavení. Máš určitou výhodu, dokážeš být nad věcí a ještě s úsměvem Snadněji se věci hledají, když se při tom člověk pobaví. Mám zásadu - hledat se má tam, kde hledaná věc je, a ne tam kde není.

ysslanida - díky za zastavení. Dávám plně za pravdu. Dokážu některé věty (zejména ty první) tak zamotat, že když je čtu, nestačím se divit, jak složité myšlení mám.


ysslandia
26. 02. 2019
Dát tip

mala som problém s touto vetou :První minuty, kdy manželka hledá ve svém nejbližším okolí v kuchyni, kde má brýle nejčastěji po ruce, jde o zoufalství.

keď som to čítala v texte, táto veta mi prišla kúsok kostrbatá...možno by bolo lepšie zvoliť jednoduchú polohu, kdy manželka hledá brýle....

celkovo však celkom pekné úsmevné zachytenie takej tej "všednej banality "  autentické, ľahké, svieže,


Gora
25. 02. 2019
Dát tip

Tvůj první fejeton se podařil. Je vtipný s gradujícím průběhem, málem bych začala spolu s autorem hledat brýle, ještě, že je mám na nose stále:-)... také jsem v jeho průběhu změnila svoji fyziognomii, ale směrem opačným vztekům, a sice do smíchu:-))


lastgasp
25. 02. 2019
Dát tip

Díky za zastavení a hodnocen. Je to vlastně první pokus. Vstoupil jsem na horkou půdu.

 


kvaj
25. 02. 2019
Dát tip

Už jsem se vyjádřil vedle, tak jen tip.


Lerak12
25. 02. 2019
Dát tip

Fejetony mám rád a tak jsem neodolal.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru