Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ROSTOU NA ETNĚ...

02. 03. 2019
24
43
1675
Autor
vesuvanka

Štětcem a barvami sbírám kamínky a vytvářím lávová pole, na nichž se uchytí rostliny...

Na lávových polích Etny se nachází mnoho druhů tzv. pionýrských rostlin, které jako první osídlují mladé lávy. Často jsou to endemitní rostliny, s nimiž se jinde ve volné přírodě nesetkáme. Rozmanitost druhů těchto rostlin je dána více faktory: úrodnou sopečnou půdou, obrovskou rozlohou vulkánu, který zaujímá přibližně 1500 km čtverečnch, nadmořskou výškou přibližně 3340 m, jež se  vlivem erupcí trochu mění, mimořádně členitým terénem a samozřejmě i polohou vzhledem ke slunci. 

Zajímavé vegetační pásmo je nad hranicí lesa v nadmořské výšce od 1700 do 1800 m podle toho, na které světové straně je svah. 
Nad hranicí lesa najdeme zejména porosty keřů či stromů žlutě kvetoucích kručinek etnenských (Genista aetnensis) a výš pokračujíí osamělé "bochníčky" růžově kvetoucího kozince sicilského (Astragalus siculus), či trsy dalších rostlin (například pryšce stromového - Euphorbia dendroides) se žlutými květy, violky etnenské (Viola aetnensis) s květy různých odstínů fialové, růžově kvetoucí mydlice sicilské (Saponaria sicula), šťovíku Rumex scutatus aetnensis (ten ani nemá český název) s rezavě červeným květenstvím. Tento druh šťovíku šplhá do výšky až 3000 m nad mořem, a ještě dalších rostlin.

Nesmím zapomenout na starček etnenský (Senecio aetnensis) z čeledi hvězdnicovitých (Asteraceae), který se vám představí na tomto obrázku.

Omlouvám se za latinské názvy, snad vás neodradí od přečtení - ony se mně samy vkrádají do textu. Pro mě jsou poetické a k rostlinám tak nějak patří. Pomohou i při "detektivním pátrání" po druhu rostlin.

 


Akvarel kombinovaný pastelkami
Sken%2035.jpeg

 


43 názorů

vesuvanka
27. 07. 2019
Dát tip

Marti, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


Markel
27. 07. 2019
Dát tip

krááása *


vesuvanka
04. 05. 2019
Dát tip

Laďo, to je v pohodě, díky moc :-)))


Nami 99
04. 05. 2019
Dát tip

Promiň, zapoměl jsem včera na tipa, který tam patří.


vesuvanka
03. 05. 2019
Dát tip

Laďo, díky :-))). Přesně tak. Také jsem viděla film, v němž byly záběry na oslavy kvetoucích sakur.


Nami 99
03. 05. 2019
Dát tip

Když kvetou sakury, tak japonci také slaví, jsou s přírodou hodně spojeni.


vesuvanka
03. 05. 2019
Dát tip

Musaši, díky :-))). Ty japonské javory jsou na podzim úžasné jasně červeným zbarvením listů. Vůbec se nedivím, že v Japonsku kvůli tomi pořádají slavnosti. Japonci mají krásný vztah k přírodě.

Ráda sleduji v televizi filmy o Japonsku. Asi před třemi týdny mě zaujal (tuším že na ČT2) dokumentární film "Divoké Japonsko - Tóhoku", věnovaný oblasti na severovýchodě ostrova Honšú s posvátným vulkánem Iwaki-san a chrámem, který je mu zasvěcený, s temálními prameny a jezírky, bukovými lesy, jabloňovými sady a rýžovými poli... Zaujalo mě velmi drsné podnebí tohoto kraje, kde jsou dlouhé a tuhé zimy a napadne spousta sněhu (údajně nejvíc na světě).  Přitom se Tohoku nachází na zeměpisné šířce, odpovídající přibližně jižní Itálii (Iwaki-san je přibližně na 40. rovnoběžce s.š.. I když jsou na Tohoku dlouhé zimy, pěstuje se tam rýže, Má sice jen jednu sklizeň ročně, ale tak bohatou, že zásobuje Japonsko asi dvaceti procenty celkové produkce. Zajímavý je i způsob života lidí, kteří tu žijí v souladu s přírodou.

 

Laďo, těší mě, že se Ti dílo líbí, děkuji za zastavení a milá slova :-)))


Nami 99
03. 05. 2019
Dát tip

Další zajímavé rostlinky a jako bonus krásný obrázek.


Musaši
14. 03. 2019
Dát tip

Ano , když na podzim japonské javory mění barvu svých listů , v Japonsku jsou kvůli tomu pořádány slavnosti .


vesuvanka
11. 03. 2019
Dát tip

Musaši, díky :-))). Tak to máš krásnou botanickou zahradu. Japonské javory nás okouzlí na podzim zářivě červenými listy. 


Musaši
11. 03. 2019
Dát tip

Já toho pěstuju spoustu . Hlavně kaktusy , tulipány , lilie , azalky , japonské pivoňky , japonské javory , bambusy , rhododendrony , banány , orchideje atd . O rostlinách , které pěstiji pouze v malém počtu se ani nezmiňuji . Myslím , že víc už bych toho pěstovat nezvládl .


vesuvanka
09. 03. 2019
Dát tip

Musaši, děkuji za zastavení a milou odezvu - měl bys pěkného koníčka, kdyby se ty rostlinky daly u nás pěstovat :-)))


Musaši
09. 03. 2019
Dát tip

Škoda , že se všechny ty rostlinky asi nedají u nás pěstovat . asi bych měl o jeden koníček víc . Tip za text i za obrázek .


vesuvanka
05. 03. 2019
Dát tip

Adriano, potěšila jsi mě svým zastavením a milými slovy, děkuji :-)))


Krásné a znovu poučné, T*


vesuvanka
04. 03. 2019
Dát tip

Růženko, těší mě, že se Ti líbí. Děkuji za zastavení a milá slova :-)))


RUZIGEL
04. 03. 2019
Dát tip

Jano, to je nádhera.dík.R


vesuvanka
03. 03. 2019
Dát tip

Romane, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Mám radost, že se Ti moje díla líbí.


vesuvanka
03. 03. 2019
Dát tip

Peter, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))).  Pokud jde o malování, jsem jen amatér, ale snažím se štětcem a barvami vyjádřit lásku k tomu co maluji - zejména k vulkánům a bohatému životu na nich.


Závidím ti, Jana, že si vieš text aj sama doplniť ilustráciou.


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

Jardo, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

Marcelko, Dagmaram, Karle, Irenko, Luboši, Evo, Liduško a Jiřinko, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými komentáiři, děkuji :-)))

 


Oldjerry
02. 03. 2019
Dát tip

Miluji tvé vyprávění a kresby... Ladí k sobě.  **


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

Jaroslave a Staňo, potěšili jste mě svojí návštěvoui a milými slovy, děkuji  :-)))

Honzo, děkuji :-))). Moc znalostí nemám, jsem zaměřena dost jednostranně. Věřím, že fotografování a určování alpské květeny  byl pro Tebe jedinečný záížitek a mléko krav, které spásají louky s touto květenou, bylo výborné. 

 


Štírka
02. 03. 2019
Dát tip

Janinko, Tve obrazky jsou cim dal tim hezci...Rada jsem si vse precetla, diky :-)


Alegna
02. 03. 2019
Dát tip

Jani, přidám se k ostatním, moc hezký obrázek a vyprávění od srdce, máš úžasné znalosti a paměť


zvedavec
02. 03. 2019
Dát tip

máš nezopakovateľnú lásku k vulkánom a k všetkému, čo s vulkánmi súvisí :)

a Tvoje literárne i výtvarné diela sú taktiež nezameniteľné, originálne


Kočkodan
02. 03. 2019
Dát tip
U tvého dílka jsem se netvářil kysele, jako kdybych právě žvýkal šťovík. A překvapila mě rozloha sopičky. No, řekněme raději vulkánku... ;-)

Gora
02. 03. 2019
Dát tip

Tvé vyprávění a kresby mají originální poetiku, díky za ni, Jani:-)


Lerak12
02. 03. 2019
Dát tip

V pohodě jsem si prožil. Pěkné.


Dagmaram
02. 03. 2019
Dát tip
Ach ta květena, každý den, když jedu do práce jsem fascinovaná stromy a keři kolem silnice. Teď v zimě jde vidět jejich rozličná stavba... neopakovatelné Ráda jsem četla, hezké

Marcela.K.
02. 03. 2019
Dát tip

Opět jsi mě potěšila obrázkem i poučením ;-)


zeleda
02. 03. 2019
Dát tip

Nic se neděje, Jano. Já jsem ti jen vyslovil obdiv nad tvou znalostí přírody a napsal ti o své krásné cestě s přítelem jarní přírodou rakouských Vysokých Taurů. I se svým pospravovaným srdcem jsem se dostal až hodně nad 2000 metrů a celý týden jsem fotil alpské louky plné květů a doma jsem je identifikoval podle webu. Alpské jaro je nádherné a hrnek kafe v horské chtě chutná o to více, že k němu dostaneš i hrnek mléka, čerstvě nadojeného  od krav, které spásají právě ty květinové louky. Teď bych tam už nevylezl. 


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení. Dílo jsem vložila včera a objevila malou chybku, kterou jsem chtěla opravit, ale text se při editaci opakovaně zasekl a opravené dílo mně nešlo znovu vložit. Proto jsem je smazala.  Bohužel během té chvíle,  co bylo s chybkou v hlavním seznamu,  mi nepřišlo avízo na kritiku. Kdybych je dostala, dílo bych nesmazala, kritiku přečetla a odpověděla. Moc se omlouvám.


dadadik
02. 03. 2019
Dát tip

Vesu stále tvoří a to je moc fajn :)


revírník
02. 03. 2019
Dát tip

Jsi pozorná pozorovatelka a milovnice všech krás přírody, Jano. Taky spolutvůrkyně.


zeleda
02. 03. 2019
Dát tip

Jano, ty jsi původní text smázla? Chybí původní komentáře z 1.3.


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

fialko, potěšila jsi mě nejen svým zastavením a milou odezvou, ale i zájmem o jmenované rostliny. Děkuji :-)))


fialka...
02. 03. 2019
Dát tip

Opět mne potěšil nádherný obrázek a k němu odborný článek. Ráda si postupně (abych si zapamatovala :-) něco přečtu o vyjmenovaných rostlinkách. :-)


vesuvanka
02. 03. 2019
Dát tip

Diano, děkuji za zastavení a milá slova.Těší mě, že se Ti obrázek líbí :-)))


Diana
02. 03. 2019
Dát tip
Zajímavé, poučné a obraz nádherný!!!!***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru