Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+15 neviditelných
Náměsíčně
datum / id07.03.2019 / 494632Vytisknout |
autorMusaši
kategorieVolné verše
témaExperimentální
upřesnění kategorieMinimal art
zobrazeno528x
počet tipů16
v oblíbených3x
do výběru zařadila2a2a,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Náměsíčně

 

 

 

           Uprostřed tajgy

           mráz

 

           Pomalovaní nazí lovci

           stopují tygra

           a oštěpy jim přimrzají k dlani

           a chodidla se boří do sněhu

 

           Měsíc je studna

           do které padají

           nezvěstní

 

 

 

 

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

14.03.2019 11:52:34dát kritice tipMusaši

Tipy jsou to jediné , čím se tady můžeš reálně řídit .  Výběry jsou zavádějící a když se tu sejde několik aktivních výběrářů s podobným vkusem , pak vznikne taková totalita , jaká tu dnes je . Dříve přecejen nebyly výběry až tak jednostranné jako ted´. 

14.03.2019 11:09:23dát kritice tipSafián

To je ta tvoje fobie. Tipy. Já nikdy netipuji, protože celý systém považují za zvrácený. Jaký smysl má tipovat, když pro hodnocení tipů není žádné měřítko? Tipy a výběry. To už samo o sobě ve mně budí nedůvěru. Podle mě ani hodnocení jednotlivých básní není to pravé. Hodnotit se mají až sbírky.

 

14.03.2019 10:33:05dát kritice tipMusaši

Ta báseň se ti líbí natolik , že ti nestála ani za tip . Lepší je posuzovat lidi po činech ne po slovech .

14.03.2019 10:26:48dát kritice tipSafián

Musaši. Tvoje nechápavá sebestřednost mě opravdu štve. Ta báseň se mi naopak velmi líbí. Ale to, jak se vymezuješ proti každému slovu, aniž by se alespoň trochu namáhal pochopit jeho smysl (a není to tak těžké), to už ne. No, každý máme něco.

14.03.2019 10:01:49dát kritice tipMusaši

Vesuvanko ,

díky za típek a jsem rád , že básnička zaujala .

14.03.2019 10:00:48dát kritice tipMusaši

Safe ,

tady vůbec nejde o žádné vysvětlování . Nezávazně se bavíme nad básní , která může v každém čtenáři vyvolávat jiné dojmy a představy . Tobě se nelíbí , ale jiným zase ano . Je dobře , že lidé mají různý vkus . Na světě pak aspoň není nuda .

12.03.2019 16:26:06dát kritice tipvesuvanka

Báseň mě zaujala. TIP

11.03.2019 16:23:29dát kritice tipSafián

Hm, hm. Přečetl jsem si pár komentářů (nejen tvých). Tudy moje cesta k poezii nevede. K čemu nějaké vysvětlování. V básni je to, co v ní je. A také to, co z ní čtenář dokáže vylovit. Jó, kdybys mi vysvětlil ,jak a proč jsi něco udělal, to by byla jiná.

11.03.2019 08:49:29dát kritice tipMusaši

Můj měsíc je ale velmi zrádný , ošidný a nebezpečný . Takový měsíc se v čínské poezii nevyskytuje . Tam připíjejí opilci měsíci někdy až příliš přeslazeným vínem .

11.03.2019 08:46:39dát kritice tipMusaši

K3 ,

ano , jde o film Onibaba . Je to o dvou ženách , které chytaly samuraje do vykopané jámy a pak je zabily a prodaly jejich zbroj , protože ta zbroj byla už ve středověku velmi drahá . Příběh s maskou přirostlou k tváři následoval . Nemohl jsem si vzpomenout na název , protože jsem viděl film kdysi v sedmdesátých letech .

10.03.2019 10:09:40dát kritice tipSafián

Ne Čínu, ale čínskou poezii mi připomněl spíš měsíc.

09.03.2019 13:43:24dát kritice tipK3
redaktor prózy

Myslel jsem, že myslíš film Onibaba, ale  teď jsem zjistil, že to natočil někdo jiný, tak nevím.

09.03.2019 12:08:17dát kritice tipMusaši

Štírko ,

ale o to se pouze může jednat , ale taky nemusí . Jen at´si každý představuje , co chce . Mám rád nejednoznačná dílka s otevřeným koncem .

09.03.2019 12:02:23dát kritice tipŠtírka

Tak si myslím, že jsi to, že se jedná o pocity z neobjasněného konce Ďatlovovy výpravy  před 60-ti lety, mohl dát do předmluvy...

09.03.2019 11:34:34dát kritice tipMusaši

Kurosawovy filmy miluju , ale zrovna tento jsem neviděl . Mně se samozřejmě líbí hlavně jeho filmy o samurajích . Nejvíc "Maska" (to je starý ještě černobílý film o samurajovi , který měl nasazenou masku a zmokl v ní a ona mu pak přirostla k tváři . Ted´si vzpomínám , že se asi spíš ten film jmenoval Jáma ) a " Kagemuša" .

Jestli se jako spisovatel zajímáš o magii a šamanismus a jsme u těch kočkovitých šelem , tak to funguje tak , že se může část šamanovy duše přivtělit k duši tygra , levharta nebo jaguára a tuto šelmu pak svou vůlí ovládat . ...Jako námět na povídku by to bylo dobré , ne ? A v Africe jsou zase tzv . " krokodýlí čarodějové " . Ti se zase přivtělují do krokodýlů .

09.03.2019 11:23:12dát kritice tipK3
redaktor prózy

Znáš ten film Akira Kurosawy? Je právě o původních obyvatelích Sibiře. Je tam toho dost nevysvětlitelného.

09.03.2019 11:16:32dát kritice tipMusaši

Ale to o těch samojedech žádná fantazie není . Mám totiž všestranné zájmy a občas čtu i antropologickou literaturu .

09.03.2019 11:13:41dát kritice tipK3
redaktor prózy

Musaši, občas s nádechem, takže to je spíš jako skutečnost. Ale fantazie může být přece všechno co si vymyslíme...

09.03.2019 11:07:05dát kritice tipMusaši

Máš pravdu , Norsko . Život před násopravdu staví spoustu divných otázek , na které je těžké odpovědět .

09.03.2019 11:03:53dát kritice tipMusaši

K3 ,

moc ti děkuji za tvé komenty . Potěšily mě . Je vidět , že jsi člověk s fantazií . Píšeš i povídky v žánru fantasy ?

Jako člověku s fantazií ti popíšu podivné chování původních obyvatel Sibiře - Samojedů . - Kdysi dávno , když tento národ ještě zcela ovládal šamanismus , považovali tito domorodci tygra nikoli za zvíře , ale za jakousi mystickou bytost . V rámci svého magického myšlení považovali tygra za " ctihodného starce " , nebot´ se jim jeho pruhy jevily jako vrásky .  Když tygr občas ulovil a sežral nějakého příslušníka jejich kmene, vydal se šaman po tygřích stopách přesvědčit  "starce " , aby nechal jejich kmen na pokoji . Zda byli šamani v těchto svých výpravách úspěšní a kolik  " ctihodných starců "přesvědčili , to ale nevím .

09.03.2019 10:53:44dát kritice tipMusaši

Štírko ,

z téhle básně opravdu žádný závan romantiky nečiší . Ale ani z Ďatlovovovy výpravy a z toho , jak dopadla , žádný závan romantiky nečiší .U části nahých nebo polonahých mrtvol bylo jako příčina smrti uvedeno podchlazení , ale u několika jiných mrtvých osob to bylo rozdrcení částí těl neznámou silou , o takové intenzitě , jakou není schopen vyvinout žádný člověk . Tygr by ji ale schopen takovou sílu vyvinout , protože je několikanásobně sinější než člověk . Bengálský tygr , který váží tak 150 až 200 kg ,(samec) dokáže zabít buvola pouhým úderem tlapy .Jakou sílu tedy musí mít sibiřský tygr , který může vážit 400 kg i více ?  Problém ale je , že se kolem mrtvol nenašly žádné stopy . Ani tygří ani lidské .

09.03.2019 08:14:44dát kritice tipNorsko 1

Padat mohou, ale proč stopují tygra? Proč jsou nazí? Na Sibiři žádný nahý lovec nepřežije, to je absurdní. Ty jsi žena?

08.03.2019 17:45:24dát kritice tipK3
redaktor prózy

I Akira byl mistr básník:).

08.03.2019 15:12:19dát kritice tipK3
redaktor prózy

Teď jsem si uvědomil název. Vždyť oni ti lovci mohou být náměsíční, kteří padají do studny. Něco jako krysařovo vábení píšťalou.

08.03.2019 15:08:11dát kritice tipK3
redaktor prózy

Báseň se mi líbí. Tím ale nechci říct, že jí rozumím. Ale vyvolávé ve mě představy. Tak řeba při první jsem si vzpomněl na stopaře Děrsu Uzala. Jak na knihu, tak na film, obojí výborné. Nazí lovci by mohli být pomalovaní tukem poti mrazu a pod šamanovým vlivem, který je ochrání. Ponechané A možná značí různé možnasti výkladu. Třetí je velký kontrast, jako zcela z jiného soudku. Ale krásně poetická, působí jako ozdoba. Až tam ale pociťuji tu zimu. Je tajemná a mrazivá, až hororová.

Podíval jsem se na záhadu o které se zmiňuješ. V tom případě by lovci mohli být něco jako vetřelci se kterými si příroda a všechhno co do ní patří náležitě poradí.

Ale jsem fantasta, takže vžechno může být naprosto jinak.

08.03.2019 14:07:27dát kritice tipŠtírka

Ptala jsem se na jediné slovo.... a vlastně: nevidím důvod,proč bych ten kousek básně měla vůbec- s něčím, na hony vzdáleným- spojovat...-leda, že by celá báseň vlastně vzala počátek ve vzpomínce na konec Ďatlovovy výpravy... a to  by tak být vlastně mohlo....

PS: pád do "Tvé" měsíční studny by byl pro většinu "nezvěstných" asi vysvobozením... Jejich osudy bývají mnohem horší a nečiší z nich ani malý závan romantiky...

08.03.2019 12:58:48dát kritice tipysslandia

Ha iste pokial človek nemá diagnózu na rozdvojenia osobnosť však moja...ale odpúšťam ti nebyť teba zdochneme od nudy 

08.03.2019 12:46:13dát kritice tipLerak12

A jí si to JEN užívám.

08.03.2019 12:45:41dát kritice tipysslandia

recyklácia motívov nie je poézia, je to iba remeslo, v tom súhlasím. Si remeselník, no... 

08.03.2019 12:44:37dát kritice tipMusaši

zeledo ,

myslím , že dnes už je celkem přežitek chovat se příliš genderově . Nechávám na každém , jestli mě považuje za ženu nebo za muže . V rovnoprávném světě už tato otázka není až tak podstatná .

08.03.2019 12:42:12dát kritice tipysslandia

Áno, ja sa páčim každému. čaro osobnosti. škoda, že to nepoznáš. šťastný let.

08.03.2019 12:41:47dát kritice tipMusaši

Leraku ,

já dělám pro POEZII , co mohu . Až do strhání těla a vše , co tady tak po různu podnikám , dělám pro poezii .

08.03.2019 12:39:30dát kritice tipzeleda

Musaši, je mi úplně jedno, jestli jsi muž, či žena. Trvám na tom, co jsem psal. Ona dáma, která je nyní v centru pozornosti, je jen zatrplklý duševní mrzák. Posílám jí také avi, aby jí to nebylo líto. Tímto zde na diskusi končím. Pokud tu bude tato xenofobní osoba, která se zřejmě zalíbila i adminovi, nemusím tu být já. měj se a přeji úspěch. 

08.03.2019 12:38:47dát kritice tipLerak12

 Poezii, Musaši. POEZII!

08.03.2019 11:58:02dát kritice tipysslandia

mám rada tvoje lesbické sklony. Naozaj Sú dojímavé

08.03.2019 11:54:22dát kritice tipMusaši

Jistá dáma , o které už nechci mluvit , tě právě oslovila pod " Papír a kámen" . Ale jestli ti můžu poradit , ani to nečti a přečti si radši něco hezčího .

Jaksi se to tady dneska zvrtlo . Pro samé diskuse ani nemám čas psát kritiky na panelu a taky si přečíst něco hezčího než komenty jisté dámy .

08.03.2019 11:47:36dát kritice tipzeleda

Musaši, abychom zbytečně nedebatovali. Už jsem několikrát ve svých komentářích zdůrazňoval právo na svobodu tvorby. Je to v licenci toho, kterého autora. Nemám rád mantinely. Preferuji osobní výpověď třeba i na úkor formy.  Tak píšeš i ty.  Něco se mi líbí, něco ne. Ale jako autora, na rozdíl od mnoha a mnoha jiných tě však musím uznat a brát na vědomí. 

08.03.2019 11:26:12dát kritice tipMusaši

zeledo ,

já to ale vidím podobně jako ty . Mrzelo by mě , kdybychom si nerozuměli .Neposlal jsem ti to avi z nějakého škodolibého zadostiučinění . Chtěl jsem ti jen na konkrétním případě ukázat , že člověk se může mýlit , když vidí situaci nějaké básně jako beznadějnou.Já taky určitě nevidím potenciál některých básní hned při prvním čtení . Dokonce se mi stává dost často , že některým dílkům dám tip třeba až po třetím nebo čtvrtém čtení . Některá báseň se otvírá dost pomalu a myslím si , že to je právě třeba básnička  " Náměsíčně " .

08.03.2019 11:19:47dát kritice tipMusaši

Štírko ,

tato básnička může mít různé výklady . Zkus si třeba přečíst , co mi napsala Philogyny a co jsem jí já odpověděl . - Je to ale imaginativní text a já budu jenom rád , když v něm různí čtenáři najdou různý obsah .

Moc ti děkuji za chválu a za tip .

08.03.2019 11:19:16dát kritice tipzeleda

Musaši, já ti to přeci přeji, taky jsem psal, že pokud se to nelíbí mně, bude se to líbit jiným. Já v žádném případě nejsem háklivý na počet tipů u svých děl. Tipy spíš vypovídají o čtenářích, než o autoru. Určitě se mi zase bude některá z tvých dalších básní líbit.

Pokud dostanu Tip, jsem rád, pokud ho nedostanu, nic se neděje. V životě jsou přeci  důležitější věci a priority, než tenhle litweb. Nechci ho podceňovat, ale v žádném případě ho nepřeceňuji.

 

08.03.2019 11:13:28dát kritice tipŠtírka

Proč padají-nezvěstní.... ? Je to asi k ničemu nad tím přemýšlet.... :-)

Báseň čtu bez a-a...Líbí se mi...t*

08.03.2019 10:53:02dát kritice tipMusaši

a2a2a ,

děkuji za vysvětlení . Čínskou poezií jsem se kdysi zabýval velmi intenzivně , ale když jsem psal tohle , ani jsem si na čínskou poezii nevzpomněl . Je ale možné , že dávná četbě utkví člověku v paměti a pak ho ovlivňuje mimovolně , aniž by si to uvědomoval .

08.03.2019 10:49:50dát kritice tipMusaši

zeledo ,

říkal jsi , že tahle báseň není nic moc , ale ona je Písmáku tak zhruba 24 hodin a už má 10 tipů a jeden výběr . A nelze vyloučit , že se ta bilance ještě zlepší .

08.03.2019 10:49:28dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Ne, já báseň nesituuji do Číny ani náhodou, jen mi ten krásný způsob básnění připomíná starou čínskou poezii, úsporný verš, který jde na dřeň přírodě a lidem s ní spjatými.

08.03.2019 10:46:46dát kritice tipMusaši

a2a2a ,

jsi už druhý , kdo tady situuje děj básně do Číny . Ale Ďatlovovova výprava se přece ztratila v Rusku , ve Sverdlovské oblasti na Urale .Ale at´ si každý situuje děj básně , kam chce .

Může to být třeba i šamanská báseň , jejíž děj se odehrává v paralelním světe . Nechci klást fantazii čtenářů nějaké překážky .

Moc děkuji za výběr a tip .

08.03.2019 10:36:58dát kritice tipMusaši

Philogyny ,

ohromila jsi mě svými znalostmi světových záhad a budeš asi jediná , kdo pochopil souvislost básně s touto světovou záhadou . Ano - i touto podivnou událostí z roku 1959 jsem se nechal inspirovat , i když inspiračních zdrojů bylo víc .

08.03.2019 10:31:09dát kritice tipMusaši

Safe ,

v Číně by se to mohlo odehrávat také , protože i tam žije tygr sibiřský - ussurijský - panthera tigris altaica , o kterém v básni píšu  .

08.03.2019 10:29:00dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Musaši, ty jsi ale paličatá.  Zase ta tvá škaredá zájmena a nadbytečné spojky. Bez dvakrát ...a... a ...jim..., tak to bude briliant. Je to takový lyrický obrázek až na pomezí staré čínské poezie. Moc se mi líbí.

           Uprostřed tajgy

           mráz

 

           Pomalovaní nazí lovci

           stopují tygra

           oštěpy jim přimrzají k dlani

           chodidla se boří do sněhu

 

           Měsíc je studna

           do které padají

           nezvěstní

08.03.2019 10:23:17dát kritice tipMusaši

Evo ,

kdyby v básni nešlo o skutečně velký mráz , tak asi šedesát stupňů pod nulou , řekl bych ti  : přihořívá !    Děkuji . 

08.03.2019 10:20:24dát kritice tipMusaši

Díky , Leraku ,

ale nevím , co sis užil . Vžil ses do role lovců nebo do role tygra ?

08.03.2019 10:19:13dát kritice tipMusaši

Díky , Radovane .  - Tak stručné a výstižné kritiky mám rád .

08.03.2019 10:17:45dát kritice tipMusaši

Díky , Radovane .  - Tak stručné a výstižné kritiky mám rád .

08.03.2019 10:17:07dát kritice tipMusaši

Díky , Radovane .  - Tak stručné a výstižné kritiky mám rád .

08.03.2019 09:22:00dát kritice tipPhilogyny

Nevím proč, ale připomenula mi Ďatlovovu výpravu.

08.03.2019 00:54:22dát kritice tipSafián

Pěkná báseň. Připomíná mi starou čínskou poezii. Jen ta 2 a jsou navíc.

07.03.2019 16:02:29dát kritice tipzvedavec

no, je tajomstvom, na čo si myslel Ty, Musaši

:) vedela by som dať tejto básni význam - vzhľadom na Tvoje slová: "oni si věří" a vzhľadom na to, čo si podotkol o požiadavkách miestnej kritiky

v takom prípade je zaujímavá posledný verš

myslím, že v tejto básni nájde každý to, čo chce

07.03.2019 13:55:17dát kritice tipLerak12

Prožitek a užil jsem si.

07.03.2019 12:58:48dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek

Má to koule!

07.03.2019 12:19:45dát kritice tipMusaši

To oni sami o své vlastní vůli se neoblékli , myslí si totiž , že magické ornamenty , které pokrývají jejich tělo je ochrání nejen před mrazem , ale i před tygrem . Oni si věří .

07.03.2019 12:17:17dát kritice tipMusaši

zeledo ,

já jsem tady jaksi odsouzen k tomu , abych psal "hybridní básně" . Fakt je ten , že "minimalismus - škrtálismus" není jen požadavek kritiky , ale že je to móda , která opravdu letí . Móda si přizpůsobí vědomí lidí k obrazu svému a netýká se to jen odívání , týká se to právětak třeba populární hudby , filmů , slovníku , způsobu chování atd . Móda se týká i poezie , třebaže té holduje opravdu jen velmi malé procento populace . Dokonce někteří přední liteární teoretikové jako třeba Oga Stehlíková zdůrazňují , že dnešní poezie je pro ně samé především a na prvém místě módní záležitost. Já se tudíž musím přizpůsobovat módě , pokud chci lidi oslovit , jen nenápadně musím do svých hybridních básní vložit něco zcela jiného než to , co se tam běžně vyskytuje . Módnost dobových výrazových prostředků ? - Budiž tedy , ale obsah bude můj .

Jsem velmi zvědavý , zda v téhle básničce vůbec bude někdo něco hledat a pokud ano , tak co v ní najde . 

07.03.2019 12:08:03dát kritice tipDagmaram
Kruci Musaši, mohl si je přioblíct do té tajgy :-) nebyli to spíš místní striptéři. :-)
07.03.2019 11:49:35dát kritice tipzeleda

Musaši - teď jsi to přesně vystihl. "Píši to, co se po mně chce."Já zvysoka kašlu na to, co by se po mne tady chtělo. Píšu to, co chci já. A taky kašlu na rádoby intelektuální kritiky. Neříkej, proboha, že píšeš jen podle místního vklusu. To bys mne zklamal. Každý text je přeci osobní výpovědí autora. A protože zde máš celou řadu moc pěkných textů, tak tvé vyjádření, že píšeš podle požadavků místní kririky, neberu moc vážně. Ostatně, pokud beru některé komentáře, třeba  i místních "redaktorů", musím bohužel říci, že postrádají především tu potřebnou odbornost a taky nutnou míru empatie, bez které se jen těžko napíše správná kririka. Ale bohužel jsem tu se svými názory spíš osamocen. A raději to nebudu dál rozvádět, zase bych vyvolal dlouhou diskusi a byl zde za blbce. 

Taky píši na objednávku. Ale to na smlouvu a za peníze. To je něco jiného. Pokud člověk tu zkušenost má, tak proč ne. 

07.03.2019 11:15:14dát kritice tipMusaši

zeledo ,

děkuji za názor . Já na žádné své básničce nikterak nelpím . Zůstává tu pouze to , co vyberou sami čtenáři . Já si zatím myslím , že ta báseň je velmi dobrá proto , že přesně splňuje požadavky místní kritiky . Dokonce bych řekl , že touto básní přesně plním to , co se tady po mně chce .

07.03.2019 11:10:39dát kritice tipzeleda

Musaši, tentokrát se zdržím, nic ve zlém, ale připadá mi to, že tohle jsi psal, jen abys něco napsal. Jinak mám tvou tvorbu docela rád. Některé básně mají vysokou úroveň. nezlob se, ale tahle ne. 

07.03.2019 10:13:00dát kritice tipMusaši

dadadiku ,

díky za típek .

07.03.2019 09:26:57dát kritice tipdadadik

:)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.