Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Město bez jazyka

07. 03. 2019
10
22
1520
Autor
bixley

V únoru jsem vyrazila do Karlových Varů na besedu se spisovatelem Petrem Borkovcem. Je to nejen autor povídek a básní, ale také překladatel ruské literatury, což je mi z důvodu mých studií velice blízké.

Celé setkání s tímto autorem však přehlušily zážitky z Karlových Var, respektive z kontaktu s jeho obyvateli. Začalo to hned poté, co jsem vystoupila na zastávce Tržnice z autobusu. Na internetu jsem měla zjištěno, že do Galerie umění jede odtud autobus číslo sedm a zastávka, kde mám vystoupit, se jmenuje Richmond. Potřebovala jsem si to jen u někoho ověřit.

Obrátila jsem se proto na dívčinu asi dvaceti jar, která rovněž stála na zastávce. Na můj dotaz "Dobrý den, dostanu se odtud autobusem 7 ke Galerii umění?" se zatvářila poněkud zmateně a nakonec odpověděla otázkou: "Já se zas potřebuju dostat k nemocnici. Nevíte, jede tam dvojka?" To mě trochu vyvedlo z míry. Zřejmě se tu nerozlišuje, kdo je místní a kdo cizí. 

Pokrčila jsem rameny a obrátila jsem se se stejnou otázkou na paní středního věku v tmavěrůžové bundě. Nedívala se na mě s velkým porozuměním. Aha, zřejmě mluví rusky, napadlo mě. Proto jsem se hned zeptala: "Mluvíte česky?" Paní si místo jakékoli odpovědi položila dva prsty přes ústa. Takže nemluví vůbec?

Nakonec mi poradila prodavačka v novinovém stánku a já odjela tou sedmičkou. Na besedě se komunikovalo normálně, takže takto povzbuzena jsem vyrazila na zpáteční cestu k Tržnici. Tam jsem vystoupila a potřebovala jsem jít ještě kus pěšky k autobusovému nádraží alias terminálu. Šipky byly trochu nepřehledné, nebylo jasné, zda mám jít podchodem. "Dobrý den, jde se tady na autobusové nádraží?" zeptala jsem se v naději nějaké paní s kolečkovým kufrem.  "Autobus?" podivila se a dovolávala se informace u rovněž okufrovaného manžela: "Hier ist Bahnhof..." a ukazovala kamsi dopředu. 

No jo, autobusové a vlakové nádraží je blízko sebe, taky mě mohlo napadnout, že to tu bude samý cizinec. Ale pozor, tady běží po schodech z podchodu třicátnice se psem, ta určitě bude místní. Opět se ptám na autobus. Česky. Odpověď je opět německá. "Autobus? Sie müssen zurück gehen, da ist die Haltestelle." Ukazuje opět k Tržnici.

Tak už vážně nevím, kde jsem, jestli v Česku nebo v Německu. Když konečně dorazím na terminál, vím to hned. Jsem v Rusku. Dvě Rusky jsou tu totiž zabrané do hovoru."Skažite, požalujsta, gde platforma odin?" oslovím je. "Dolžna byť vperedi," odpovídají.

No vida, nástupiště jedna nalezeno. Já jsem ale pro příští cestu do tohoto města poučena: jedině znakový jazyk.

 


22 názorů

bixley
17. 04. 2019
Dát tip

Díky.


srozumeni
17. 04. 2019
Dát tip
***

bixley
25. 03. 2019
Dát tip

Díky. :-)


Petr333
25. 03. 2019
Dát tip

Zhruba před měsícem jem byl ve Varech v nemocnici za tchánem. A tak potvrzuji že se Varech už přestalo mluvit česky. :)


bixley
09. 03. 2019
Dát tip

Díky, fialko, musela jsem se podělit.:-)


fialka...
08. 03. 2019
Dát tip

Pěkně napsané :-)


bixley
08. 03. 2019
Dát tip

Leraku, až tak bych ji neodsuzvala. :-)

Evži, díky, dobrej nápad.

Tobě taky díky za informaci, Aleši. Inu, co s tím naděláme.


Lerak12
08. 03. 2019
Dát tip

Čeština je děvka. Jde s každým cizím slovem... mě napadlo.


Mám notýsek a v případě potřeby to mohu nakreslit. :-))) /T


České město je to jen posledních pár desetiletí...


Lerak12
07. 03. 2019
Dát tip

Bolšoje aufgeschrieben, Bixley.


bixley
07. 03. 2019
Dát tip

Já mám jen proti tomu, aby na mě v českém městě mluvili místní lidé cizí řečí... :-)


Kočkodan
07. 03. 2019
Dát tip
No ne Renato, to skoro vypadá, jako kdybys proti nám něco měla... (německý mrkající smajlík)

bixley
07. 03. 2019
Dát tip

Ehm... Bitte?


Kočkodan
07. 03. 2019
Dát tip
Nanu Renate, es sieht fast so aus, als ob du etwas gegen uns hättest… ;-)

Gora
07. 03. 2019
Dát tip

Díky za informace:-)


bixley
07. 03. 2019
Dát tip

To bylo moc pěkné, četl nám svou povídku a mimo jiné jsme se dověděli, že pro děti napsal první sbírku básní, dřív pro ně nepsal, přestože doma má čtyři. :-)))


Gora
07. 03. 2019
Dát tip

Naštěstí jsi, bixley, jazykově vybavena, a domluvíš se i ve Varech. Co ten P.Borkovec a debata s ním?


bixley
07. 03. 2019
Dát tip

Díky oběma.


revírník
07. 03. 2019
Dát tip

Zajímavé zmatení jazyků. A pěkně podané.


zvedavec
07. 03. 2019
Dát tip

:)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru