Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Black tea

05. 04. 2019
19
43
1674
Autor
Umbratica

 

 

Black tea

 

Dekadent dopsal báseň

mrtvým jazykem

 

Smrtihlav naráží na sklo okna

 

Zní to jak střelba z dronu

na lampičku co pořád svítí

na oči které zírají

do hluboké noci

podobné středům dvou terčů

 

A šálek černého čaje

pána co nikdy nesladil

se zdá být najednou černý

možná přespříliš

 

 

 

Momentka   I

 

Na dobře hlídaném parkovišti

pan kdosi úslužně otvírá dveře

pan Někdo v slunečních brýlích

důstojně vylézá z limuzíny

aby zrcadlil úklony

ve dvou netečných sklech

 

A nad palácem z betonu a kovu

už krouží supi

kteří letěli za autem

 

 

 

Dva světy

 

Noc byla klidná

Nehybný měsíc ve studni

jen občas roztančila

nesmělá kapka vody

sirény zněly z velké dálky

a Odysseus u stěžně

měl uši zalité voskem

 

Hniloba z měst se nešířila

do vesnic

ze kterých uprchli mladí

zatímco staří

ti s jednou nohou v hrobě

vězeli ve dvou světech

 

 

 

 


43 názorů

Umbratica
02. 05. 2019
Dát tip

Evo,

Rozečteného Santóku budu muset smazat. Počítala jsem , že co je uveřejněno poslední den v měsíci, zůstane ještě celý další měsíc ve hře. Santóka byl ve hře pouze jeden den.Proto na haiku  Rozečtený Santóka odpovídám tady.

Estetika zvláště ve výtvarném umění je záležitost intuice. Jsem přesvědčená o tom, že výtvarná estetika je v Japonsku pevně provázána i s haiku. Záleží nepochybně na tom, jakými znaky jsou haiku psána, zda se některé znaky v haiku opakují atd. Překlady japonských haiku vůbec nemohou tudíž dávat ani přibližnou představu o tom, co haku pro Japonce znamená.

Na tvou básničku se ráda podívám, ale napiš mi raději název a datum, kdy byla zveřejněna. 


Umbratica
08. 04. 2019
Dát tip

4U,

jsem ráda,že se líbí a díky za típek.


Umbratica
08. 04. 2019
Dát tip

dada,

sobě a rodině.


4U
06. 04. 2019
Dát tip

líbí ... T


dadadik
06. 04. 2019
Dát tip

a komu slíbila, sobě? :)


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Já už jsem nějaké ty sbírky spáchala, ale slíbila jsem, že už budu hodná, že už to nikdy neudělám.

 


dadadik
06. 04. 2019
Dát tip

a v dnešním světě můžeš všecko,, pokud to dokážeš :)


dadadik
06. 04. 2019
Dát tip

Sestav sbírku a uvidí se,, tady je pohled omezený,, to nevíš?


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

dada,

my dvě jsme se už na tohle téma bavily. Některým lidem tady pořád připadá, že se neměním, že píšu pořád stejně. A zase jiní mi vyčítají, že jsem si ještě nevypracovala svůj osobitý styl. Moje výtvory jsou prý roztříštěné a nesourodé a bylo by těžké z nich sestavit sbírku. - Často jsou názory lidí tak protichůdné, že nad tím kroutím hlavou a říkám si s Buddhou, že pravda bude asi někde uprostřed.


dadadik
06. 04. 2019
Dát tip

Ty prostě umíš,, já jsem jen monotematická :)


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Rendle,

ano - je to přesně tak, jak píšeš. Problém je ale asi v tom, že mrtvý jazyk, třeba vázané verše ve stylu devatenáctého století, se musí nějakým způsobem propojit s dneškem. Možnosti jsou různé : parodie, nebo třeba naprosto současný obsah, třeba zpracování soudobých reálií alexandrínem atp.  Někteří lidé ale dostanou kopřivku už z toho, že vůbec vidí vázaný verš. Ideální by bylo jaksi propojit to současné módní psaní, kterým je Písmák přesycen, s dokonalostí klasiky, kterou soudobí autoři tak opovrhují taky proto, že je pro ně naprosto nedostupná z hlediska jejich vlastních tvůrčích možností.


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Janry,

kdybych se přestala kontrolovat, brzy bych asi začala psát blackmetalově, protože mě víc a víc baví pompézní rock. Ale většině lidí se líbí střední proud a já se nemohu nechat unést temnými stránkami své osobnosti. ( I když ten dnešní Rhodos je taky temný možná až moc. )


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Lnice,

vesnická atmosféra - to je moje. Už brzy se zas definitivně přestěhuji do Vyhnálova. Třeba se tam pokusím přechodně psát i skácelovsky, protože vím, kolik Moraváků si na Skácela pořád ještě potrpí.


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Díky, dada,

jsou to všechno miniatury. Jsme jedné krve ty i já. - Někdy.


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

Leraku,

náznak poezie v tom možná je, ale do skutečné poezie , o které sním , to má ještě hodně daleko.


Umbratica
06. 04. 2019
Dát tip

qíčalko,

deterministé a snílci o cestování časem často píšou o tom , že když zabiješ v časech dinosaurů motýla, svět do kterého se pak vrátíš bude úplně jiný. Já tomu taky věřím, protože některé příčiny a následky jsou pro naše oči zjevné , ale jiné příčiny a následky jsou nám naprosto utajené. Proto bychom měli počítat s překvapením a proto bychom se taky občas měli pokusit svou básničkou překvapit čtenáře natolik, aby se chovali jinak , než se obvykle chovají.

Asi nejhorší jsou stojaté vody, zaběhaný hierarchický systém , ve kterém je všechno předem dáno a zakonzervováno . Ale žádný takový systém nemůže fungovat příliš dlouho.


Janry
05. 04. 2019
Dát tip
dobre čierny čaj fakt ničím nesladeny

Lnice
05. 04. 2019
Dát tip

krásný nápad s roztančeným měsícem.-)


dadadik
05. 04. 2019
Dát tip

:) dobré


Lerak12
05. 04. 2019
Dát tip

POEZIE!


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

qí ,

já ale nechci polepšovat svět. částečně možná chci polepšit sebe , ale to taky jen s mírou. Mám přecejen smysl pro realitu, i když na to nevypadám. Nejsem tak domýšlivá, abych si o sobě myslela, že jsem jen hráč. Vím, že jsem zároveň i figurka a v tom se možná liším od většiny lidí. A taky si dobře uvědomuji to, cos mi nedávno napsala pod jednou svou básničkou : svět se neustále mění a nikdy není takový, jaký jme si mysleli, že bude. Někteří zmizí, jiní se objeví a špatné se nečekaně obrátí v dobré.

Včera jsem se dívala na americký film " Osudové chvíle " , který byl přesně o tomhle a vzpomněla jsem si na náš dialog. A taky jsem si vzpomněla na náš dialog o tom, že tady na Písmáku neděláme velké Umění, jen si tak hrajeme.... Kdyby se mi podařilo napsat jednu jedinou básničku na úrovni toho filmu " Osudové chvíle " , měla bych dojem , že jsem se nezabývala poezií tolik let zbytečně. K tomu ale mám hodně daleko. K tomu máme všichni hodně daleko, ale jsme tady spolu a to je taky důležité.  


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

qí,

to je ale jen možnost , že se v dalším životě začne něco zlepšovat.Možná na tom bude líp ten , kdo se bude snažit ledacos zlepšovat už v tom životě , který právě prožívá. Možná právě o tom je ta básnička Hic Rhodus hic salta, o které jsem se už zmínila. Je to teprv druhá básnička, kterou jsem napsala pár minut před odjezdem do knihovny. Je to taková superrychlovka , proto se třeba už zítra budu tlouct do hlavy , že jsem ji sem dala . 


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

qíčalko ,

ale tohle jsou pořád v podstatě takové dekadentní , poměrně bezvýchodné básničky i když si zároveň dekadentní autorka dělá sama ze sebe legraci . Na zítřek mám ale už předchystáno něco dobrodružného . Když se tak líbili ti sněžní levharti , zkouším to s bílými arktickými vlky . Každý přece ví , že jsem tak trochu sněhová královna .


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

Nami,

díky a jsem ráda , že se ti líbí mé malé horůrky .


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

Čudlo,

moc děkuji za hvězdičku.


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

Díky , Evženie ,

dlouho mě učili škrtat, až mě to nakonec možná i naučili.


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

Evo ,

ano , mám ráda , když je veselo , ale můj humor bývá často dost šibeniční jako v těchto básničkách .


Umbratica
05. 04. 2019
Dát tip

Moc děkuji ,hero . Jsem ráda , že jsem pobavila .


Kdo by neocenil poezii? Moc líbí.


Nami 99
05. 04. 2019
Dát tip

Moc hezké.


Čudla
04. 04. 2019
Dát tip

Čtivé /*


Dobře napsané. /T


zvedavec
04. 04. 2019
Dát tip

lebo máš rada, keď je veselo


Umbratica
04. 04. 2019
Dát tip

Diano ,

zkouším si tak trochu pohrávat s horrovými náměty a nebrat je zas tak vážně , pokouším tak trošku o šibeniční humor .


Diana
04. 04. 2019
Dát tip

Ano, zajímavé, dobře vyjádřené, k zamyšlení ****


Umbratica
04. 04. 2019
Dát tip

Díky, Štírko ,

sama jsem bývalá dekadentka a zvyk je železná košile . Ale já sebe samu neberu zase až tak vážně a horrorovost těhle básniček není opravdová . Je to napůl dada .


Štírka
04. 04. 2019
Dát tip

neveselo truchlivo.... jak ve Vodníkovi... Ale píšeš zajímavě a dobře... t*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru