Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvahy o zhone a zastavení, hľadaní a prioritách

30. 04. 2019
13
18
1075
Autor
zvedavec

 

 

Úvahy o zhone a zastavení, hľadaní a prioritách

 

 

Veď vieš, život je pohyb a aktivita.

Tak nezaháľaj! Čas sú i peniaze.

Konaj, lebo inak nič nebudeš znamenať.

Vyhraj! Premôž ich, ostatných.

Prebojuj sa na výslnie.

 

Potrebujem si premyslieť, čo robiť, kam ísť.

 

Predsa dopredu. Hlavne nestoj.

Podávaj výkon ... a hneď!

 

A ak vynaložím všetky svoje sily cestou ku priepasti?

Alebo tá vysoká hora, na ktorú ma posielaš, je toxická skládka?

 

---

 

Byť dobrý, alebo mať sa dobre?

 

Mať sa dobre, alebo byť šťastný?

 

Kto prežíva život v šťastí?

Človek, ktorý má v sebe pokoj. (Chvíľková eufória nie je šťastie.)

V pokoji je výhra víťazstvom a aj šťastím všetkých.

 

Pokoj je ovocím dobra.  

 

---

 

Dobrý človek je k sebe úprimný.

Skúma, ciele aj motívy. I svoje.

Ak sa rozhodne, tak vybranou cestou pôjde, aj keby celý svet išiel naopak.

Vie, kam kráča a prečo; a to mu dáva silu.

 

Vedome či nevedome čerpá z Boha.


18 názorů

zeleda
25. 05. 2019
Dát tip

Trochu pozdě jsem se dostal ke tvému textu. Celkem dobrá úvaha. I když konstatuješ  známá fakta. Vše je ovšem v povaze člověka, nikoli ve vůli Boží. Faktem je, že víra dokáže člověka přenést i přes ta největší úskalí. Ale dopředu žene člověka hlavně jeho vůle a rozum. Ale to je téma na jinou diskusi. 

Po každé životní ráně jsem byl nucen se zvednout a jít dál. A že jich bylo! A ta nejhorší přišla až nyní, ve stáří. S tím je však nutné se srovnat, pokud máte vůči někomu, či něčemu povinnosti. Život je věčný boj, ve kterém ti slabí podléhají, pokud nenajdou ruku, nebo okolnost, která je pozvedne.  Ale život je také  řadou drobných radostí. Tady bych mírně odbočil od toho, co píše Dievča - ty radosti, všechny ty pozitivní zkušenosti nemizí, ale máme je uložené v oné "komoře" - jinými slovy ve svém podvědomí. A pomáhají nám ve chvíli, kdy je nám zle. Kdy nám pomůžou se opět zvednout. 

Zaujala mě tato slova:

Byť dobrý, alebo mať sa dobre?

Mať sa dobre, alebo byť šťastný?

Jsou zde dána jako protiklad, ale přitom nejsou v žádném rozporu. Není to oxymoron. Opět je to dáno povahou člověka. 

Nastínila jsi tady řadu otázek, které nejdou jak v krátkém textu, tak i v následných omezených komentářích dostatečně probrat. 

Ale úvaha je rozhodně zajímavá. 

 


zvedavec
12. 05. 2019
Dát tip

dievča z lesa, rada Ťa čítam, ďakujem


...ak nečerpáme z Boha,Vesmíru,Života,Maličkostí asi umierame na pýchu...pokoj je čerešničkou na torte iba v tomto okamihu...nedá sa odložiť do komory na horšie časy...vďaka za príjemný kopanček...

...ak nečerpáme z Boha,vesmíru,života,maličkostí, asi umierame na pýchu...čaro pokoja je ponorené do prítomnosti...nedá sa odložiť do komory na horšie časy...vďaka

zvedavec
11. 05. 2019
Dát tip

aj ja ďakujem, teším sa


LadyLoba
10. 05. 2019
Dát tip

toto sa mi veľmi páči  :-) a ďakujem za kritiku


zvedavec
01. 05. 2019
Dát tip

a2a2a vďaka, teším sa

 


a2a2a
01. 05. 2019
Dát tip

Líbí se mi první část, je bez balastu, druhá a třetí část, ostatně to tak i uvádíš, uniká z formy básně do formy heslovité úvahy, ze kterou se lze snadno ztotožnit, mne nejvíce upoutala myšlenka

V pokoji je výhra víťazstvom a aj šťastím všetkých.

Pokoj je ovocím dobra.  

Zatímco ostatní jsem vstřebával jako známá pravidla života, tady jsem se zastavil a za to dík. Pak ještě poslední verš, řádek, nejde mi nyní o to, zda je to či není pravda, ale je mi sympatická samotná víra, že to tak je, protože je znamením pokory.


zvedavec
30. 04. 2019
Dát tip

ďakujem všetkým, ktorí čítali a vďaka za všetky slová aj tipy


ysslandia
30. 04. 2019
Dát tip

Neviem tomu dôjsť na chuť. Na mňa kúsok kostrbaté, nedotiahnuté, možno tá obsažnosť, myšlienka, ktorú si mala v hlave nedostala ten správny "náter", aby dokázala u mňa zarezonovať.


Alegna
30. 04. 2019
Dát tip

ano, tak je*


daddy
30. 04. 2019
Dát tip

*


Danny
30. 04. 2019
Dát tip
Dobrá úvaha, tip.

Kočkodan
30. 04. 2019
Dát tip
Za dvojbodkou a odstavcom ocitujem riadok, ktorý sa mi obzvlást pácil: “Byť dobrý, alebo mať sa dobre?”

agáta5
30. 04. 2019
Dát tip

nejlepší být šťastný a vystačit s málem, ale ono se to vlastně nevylučuje. Když je člověk spokojený, zjistí, že k životu tak moc už zase nepotřebuje  :)  přemýšlím, jestli čerpám nevědomě z boha...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru