Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Babička

Výběr: Gora, atkij
07. 05. 2019
30
57
3019

Babička

Bývalo v ní
spousta místa
kam se dal zavěsit zvon

Krájela „Anděl páně“
do zelňačky
a růžencem počítala klekání

Babičko,
křehulko z lučního kvítí
pod křížkem za dědinou

 

..........

Původní verze, kterou jsem změnil dík podnětům z komentářů, zní takto:

 

Bývalo v ní
spousta místa
kam se dal zavěsit zvon

Krájela „Anděl páně“
do zelňačky
a růžencem počítala klekání

Babičko,
křehulko z lučního kvítí
v zavařovačce pod křížkem


57 názorů

kadeřavá
před 4 měsíci
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Moc hezká vzpomínka taková srdíčková a ta zavařovačka se mi líbí


Zuzulinka
před 4 měsíci
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

je to překrásné, první verze, řekla bych za mně povedenější... cítím v ní větší proud od srdce sdělení...


... ještě je tu paralela s těmi křehkými lučními kvítky


Vidíš, mě zrovna ta křehulka (moje bybička byla jak věchýtek) se líbí moc.


Gora - zavařovačka nemá nic s babiččiným vařením, zavařovačky jako vázičky u křížků slouží jako vázičky na kvítka, dal ji tam kdoví kdo, babička určitě ne

a2a2 ano, ta verze je i pro mě lepší


a2a2a
před 4 měsíci
Dát tip

za původní, první a lepší verzi považuji tu první uvedenou.


a2a2a
před 4 měsíci
Dát tip Gora

S několikaletým odstupem čtu znovu a stejně jako tehdy rozhodně první verze a dokonce už se mi nezdá, že by poslední sloka byla emočně vydírající, naopak, jen zakulatila laskavé vyznění dvou předchozích. Bohužel, nemohu se spolehnout na svou paměť, tak mne ber s rezervou, ale to je nejhezčí text, který jsem od tebe četl, plynulý, poctivé obrázky a uvěřitelný až natolik, že možná některým napoví, jak emoce sluší i chlapovi a psychiatrovi či psychologovi obzvláště, když ten se musí hlídat, aby byl nad věcí.

V té druhé verzi poslední sloka s obrazem zavařovačky je špatná v tom smyslu, že krátký, ale obsažný text, jehož mottem je komplexní osobnost babičky je narušen, rozmělněn zbytečně dalším kuchyňským atributem - zavařovčkou, jakoby zelňačka sama o sobě dost nereprezentovala babičku i jako skvělou kuchařku. Zavařovačka zdůrazňuje roli kuchařky na úkor celkové osobnosti babičky.



Binka40
před rokem
Dát tip

originální 


Dát tip Zeanddrich E.

dáváme tam s děckama, teď už s vnočatama, tak jako kdysi s babičkou kvítka dodnes


Je to hezké :)

 

.. .

Pokud by mi předem byla ta zavařovačka vysvětlena (což je ovšem, uznávám, problém :) ), dal bych přednost té verzi právě se zavařovačkou :) (znám tuhle výzdobu božích muk v polích apod.  i od nás, z jihu Moravy, z břeclavska :) )



Markel
26. 09. 2021
Dát tip

zavařovačku chápu, ale obejdu se bez ní, líbilo *


kadeřavá
06. 05. 2021
Dát tip

Krásně napsaná vzpominka a zavarovačka by mi nevadila tak nějak k babičce patří jako povidla do koláče


když my jsme moc chtěli, aby nám babička vydržela co nejdýl ...

dík za komentík


Zavařovačka je fakt divná, předělávka povedená. Krásná vzpomínka.


Douger
31. 01. 2021
Dát tip

Hezká vzpomínka. I se zavařovačkou.


Umabratico,

kdyby byl tip patnáctý, znamenalo by to něco?


Umbratica
24. 06. 2019
Dát tip

Radovane,

děkuji za tip pro haiku ...a bude tma. Škoda, že nebyl patnáctý.



Díky Umbratice


Umbratica
16. 05. 2019
Dát tip a2a2a

Zavařovačka pod křížkem by mi připadala jako takový příliš drsný vtip. Horní verze je lepší. Tipuji.


Yan73
15. 05. 2019
Dát tip

Líbí, ahoj Y.


a2a2a
13. 05. 2019
Dát tip

Nech ji tam, samozřejmě, ta tvá vzpomínka, tvé prožívání má větší cenu než formální stránka.


a2a2, dík za postřeh

máš pravdu, třetí sloka v konkurenci prvních dvou pokulhává

je to autentika, vzpomínka jak chodívalapomalounku ke křížku dáva kytku, takže s pietních důvodů je tam nechám


a2a2a
13. 05. 2019
Dát tip

Původní verze se zavařovačkou lepší než nová, ale popravdě, poslední sloka už poněkud vydírající, první sloka nádherná, druhá naprosto v pohodě, ale ta třetí je zbytečně emočně vypjatá. Umím si představit tuto hezkou věc jen se dvěma slokami.


... abych nespad z vysoka ...


Zuzu, dík


Zuzulinka
09. 05. 2019
Dát tip

líbí se mi obě verze...:-)


agáta5
09. 05. 2019
Dát tip

mám to jako kvíčala... zavařovačka je boží :)  za dědinou je smutno! :))


Kočkodan
08. 05. 2019
Dát tip
Jsem rád, že sis to Babičkou na Písmoni nezavařil, nýbrž právě naopak. Pracuješ na sobě, komunikuješ a ejhle – najednou máš plnou zavařovačku sladkých plodů. A já na to ještě mrknu víčkem. ;-)

Gora
08. 05. 2019
Dát tip

Když se podíváš např. do seznamu úspěšných děl, poskočil jsi o rovných pět tipů. Je to ocenění tvé básně...


Goro, technický dotaz, co to znamená, že dáváš výběr?


Qvíčalo, máš recht, dám


Děcka! (tak oslovujeme my, brńáci, bez ohledu na věk)

až mě dojaly reflexe, komentáře, ... , prostě vaše tvorba, zájem ...

Děkuji moc a jdu si poplakat, ale hezky :-)

 


nádhera


Gora
08. 05. 2019
Dát tip a2a2a

Radovane, určitě by pomohlo umístit pod text původní verzi / nějak odděleně, s označením, oč jde/ - se zavařovačkou, aby bylo možné opětovně posoudit, ten kontext s ní se mi nezdál, ovšem - co čtenář, to jiný názor:-), případně hledat dál...


ysslandia
08. 05. 2019
Dát tip

sympatický počin, na mňa prvá sloka poeticky výslovne rýdza ,minimu slov a neskutočná rezonancia. Ako celok veľmi príjemné, trojka-možno práve ten prechod s oslovením babička- už by som nejako uvažovala,ale ako celok, asi snád najlepšie čo som od teba čítala, ak to teda tak "narýchlo" v sebe prehodnotím.


atkij
08. 05. 2019
Dát tip Zeanddrich E.
Zavařovací sklenice by byla absolutně v pořádku, Jen ve spojení s oslovením babičky - křehulky vyvozovala zvláštní kontext. Možná kdyby jsi jinak uspořádal bez toho oslovení. Ale je to na Tobě. Snad se nezlobíš.

Gora
08. 05. 2019
Dát tip

Zavařovačka zavdávala důvod k nejrůznějším teoriím:-)

Ještě možná - pod křížkem za dědinou /aby odpadlo pod - nad/.

Prostřední je také moc pěkná, beru i množinu "náboženských slůvek"  jako Anděl páně, klekání, růženec -  celkově - i vzhledem k předchozí tvorbě - dávám výběr...


Lerak12
08. 05. 2019
Dát tip

Pěkné, Radovane.


zavařovčku jsem vypustil, místo ní umístil křížek na dědinu (kde v Lesním Hlubokém skutečně je)


lepší vypíchnout začátek, než voko

dík, opičáku


připadá ti ta zavařovačka, jako že je babička v ní zavařená? :-)

 

zavařovačka - sklenice na zavařování, která sloužila jako vázička na kvítka pod křížkem

taky se někdy používal hořčičák - sklenice od hořčice

zvolil jsem zavařovačku dáky realitě, nechtěl jsem to přikrášlovat jen aby to vypadalo lépe, no ale třeba to vylepším vázičkou, ještě nevím ... každopádně je to silnej podnět

 

A jen technicky - nejvyšší kvalitu, a to díky duchovní hloubce, má druhá sloka, to ti jako autor můžu zaručit :-)

Babiččina věrnost polední modlitbě - Anděl páně, byla úchvatná, stejně jako večerní modlitba růžence, kterou začínala, když k ní dlehlo zvonění klekání

první je zajímavá - co to ten zvon může být?

... a závěrem velké poděkování za komentář i tip


Kočkodan
07. 05. 2019
Dát tip
Vy jste asi nebyli moc na kordy, že? To my myslím také nejsme. Pro sebe bych si vypíchnul nejspíš ten začátek.

Gora
07. 05. 2019
Dát tip

Radovane, Babička se ti povedla, obsah je dobře vypovídající / snad ta zavařovačka trochu slabší:-)/ o podstatě vztahu k babičce - škoda, že se nepodařilo udržet úroveň první strofy k závěru, ale tip určitě. Mile jsi mne překvapil!


atkij
07. 05. 2019
Dát tip
Závěr na mě působí obsahově trochu zavádějícně, takže se soustředím na luční kvítí. Vstup do básně pro mě nádherný.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru