Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KAMENNÁ SLUNCE

01. 06. 2019
25
33
2002
Autor
vesuvanka

Jen trochu geologie a pár tahů štětcem...

KAMENNÁ SLUNCE

Dnes se spolu podíváme za poměrně neznámou geologickou zajímavostí Českého středohoří, kterou jsou KAMENNÁ SLUNCE. Nacházejí se na Lounsku. Asi 1 km od obce Hnojnice je nenápadný vršíček, v němž se kdysi těžil kámen - oranžově zbarvený slínovec. Těžbou byla odkryta stěna se zajímavými útvary, připomínajícími sluníčka s paprsky.

kamenná sluníčka

Kde se vzala tato záhadná sluníčka? 

Odpověď najdeme v dávné minulosti - třetihorách, kdy v celé podkrušnohorské oblasti (tzv. oherském riftu - zlomu) probíhala bouřlivá sopečná činnost spojená s chrlením popela a mohutnými výlevy lávy. 

Na vzniku kamenných sluncí se podílel vulkanismus trochu jiného typu - tzv. maary, což jsou bouřlivé exploze, způsobené kontaktem magmatu se spodní vodou. Následkem je prudké uvolnění páry a plynů, které pak pod obrovským tlakem vyrazí na povrch a rozmetají na malé kousky okolní horninu, kudy si razí cestu k povrchu. Tím se vytvoří malé krátery v podobě nálevky. Vymrštěné drobné částice horniny napadají zpět, a protože jsou chladnější než hrdlo nálevky, dojde k prudkému ochlazení hrdla a smrštění kamene, čímž dojde i k jeho paprsčitému rozpraskání - a právě to jsou ta kamenná sluníčka. Při tomto typu výbuchu nedošlo k vyvržení lávy ani popelu.

kámen

Zdroj fotografie: http://mirabilia.rajce.idnes.cz/Kamenna_slunce_-_otisky_energie/

Kamenná slunce jsou u nás ojedinělým geologickým jevem, v Evropě se s nimi můžeme setkat v německém vulkanickém pohoří Eifel. Kamenná slunce jsou chráněná zákonem, v roce 1953 byla vyhlášena přírodní památkou. (Bohužel někteří neukáznění turisté sluníčka vyrýpávají, takže už je jich mnohem méně než na mém obrázku, namalovaném podle staré fotografie.)

Okolí kamenných sluncí je pozoruhodné i po stránce botanické. Setkáme se tu s pestrou teplomilnou květenou, roste zde například len rakouský s modrými květy, kozinec bezlodyžný, silenka paušnice, rýt žlutý a další. Zajímavá je i fauna, žije zde kobylka, z brouků střevlík a drabčík. V okolních křovinách pravidelně hnízdí slavík obecný. 

Kamenná slunce - místo, kde se psala jedna z mnohých kapitol dějin Země, určitě stojí za návštěvu

 

 

33 názorů

vesuvanka
22. 06. 2019
Dát tip

Marcelko, potěšila jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-)))


Marcela.K.
22. 06. 2019
Dát tip

Jani, opět jako vždy - milé, poučné a s krásným obrázkem...


vesuvanka
16. 06. 2019
Dát tip

Inko, mám radost, že jsi se zastavila, a děkuji za milá slova :-))). 


Štírka
16. 06. 2019
Dát tip

Díky, Jani,Tvé zpravodajství je zajímavější, než leckterý časopis... a je jasně pravdivé a často překvapující...


vesuvanka
06. 06. 2019
Dát tip

Růženko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Chodila jsem na to do Českého středohoří :-)))


RUZIGEL
06. 06. 2019
Dát tip

Jano, kam ty na to chodíš? Pro mě je to objev.Moc krásné.


vesuvanka
03. 06. 2019
Dát tip

Zuzulínko a Alice,

potěšily jste mě svojí návštěvou a milými komentáři, děkuji :-)))

Island, zrozený ohněm, má velmi bohatou vulkanickou historií...


Umbratica
03. 06. 2019
Dát tip

Poslouchám teď v Meteoru seriál o sopkách na Islandu a jsem ráda, že žiju v době, kdy sopky na Islandu v podstatě spí.

Kamenná slunce - to samotné zní básnicky... Tip za obrázem i za text.


Zuzulinka
03. 06. 2019
Dát tip

zase vím něco, o čem jsem neměla ani páru!


Ozzozorba
03. 06. 2019
Dát tip
Ano, díky vyzkouším :)

vesuvanka
02. 06. 2019
Dát tip

Evi a Jakube, díky za přečtení a milá slova :-)))

Jakube, máš pravdu, sluníčko na fotce připomíná zkamenělý strom. Obrázky se samostatně přímo do textu nedají vložit, ale jdou zkopírovat z jiného webu, kde byly uveřejněny. Článek s obrázkem a fotkou jsem zkopírovala tak, že jsem ho  "zamodřila" a klikla CTRL + C, a přenesla na Písmáka pomocí CTRL + V.


Ozzozorba
02. 06. 2019
Dát tip
... připomíná mi to zkamenělé stromy.

Ozzozorba
02. 06. 2019
Dát tip
Pěkné fotečky, jak se ti to podařilo vložit do textu? Rád bych taky okořenil slovíčka obrázkem. :)

zvedavec
02. 06. 2019
Dát tip

Vďaka, Jani


vesuvanka
02. 06. 2019
Dát tip

Liduško, Laďo a fialko,

těší mě, že se vám dílo líbilo. Děkuji za zastavení a milá slova :-)))


fialka...
02. 06. 2019
Dát tip

Moc zajímavé čtení a obrázek :-)


Nami 99
02. 06. 2019
Dát tip

Hezké čtení i obrázky.


Alegna
02. 06. 2019
Dát tip

děkuji,  Janičko, za pěkné a poučné povídání a obrázek, zase jsem o něco bohatší


vesuvanka
02. 06. 2019
Dát tip

Silene, mám velkou radost, že se Ti dílo líbí. Děkuji za zastavení a milá slova :-)))


Silene
02. 06. 2019
Dát tip

Úžasný příspěvek, Jani, díky.


vesuvanka
02. 06. 2019
Dát tip

Čudlo, Romane a Diano,

potěšili jste mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-)))


Diana
02. 06. 2019
Dát tip

Zase vím něco nového, díky! :-)*


Čudla
02. 06. 2019
Dát tip

Pěkné /*


vesuvanka
02. 06. 2019
Dát tip

Honzo a Jardo, děkuji za přečtení a milou odezvu :-)))

Honzo, těch kamenných sluncí je škoda, nevím, kdy jste je navštívili. My jsme tam byli kolem roku 2000. Jestli bude jejich vyrýpávání pokračovat dál, stanou se minulostí, bohužel. Chrám v Panenském Týnci znám jen z fotek a  dokumentárních filmů. Působí velmi zvláštně. Také nejsem senzibil, ale věřím, že kdybych u chrámu stála, možná by mě zamrazilo nad jeho tajemností a záhadou, proč nebyl dostavěn.

Jardo, pro mě byla kamenná slunce novinkou, málokde se o nich tenkrát psalo, takže jsem se o nich dozvěděla, až když jsme začali jezdit do Středohoří. Je to zajímavá představa dramat, která se tu odehrávala před   16 - 30 miliony let.


Oldjerry
02. 06. 2019
Dát tip

Dík, já sice znám kamenná slunce , ale přesný důvod vzniku jsem si přečetl až od tebe... Janičko. Dík*


zeleda
01. 06. 2019
Dát tip

Kamenná slunce znám. Stěna byla ale už dost poškozená. Byli jsme tam se ženou a dcerou na pěkném výletě, poté, co jsme také navštívili známý tajemný chrám v Panenském Týnci. Já nejsem senzibil, ale dcera i žena tvrdily, že cítily na jednom místě chrámu zvláštní proud energie. 


vesuvanka
01. 06. 2019
Dát tip

Luboši, děkuji za přečtení a připomenutí domu U dvou slunců, kde žil Jan Neruda :-)))


vesuvanka
01. 06. 2019
Dát tip

Irenko, Jaroslave a dievča z lesa, 

děkuji za přečtení a milé komentáře :-)))

Irenko, ve Středohoří jsem nejednou slavíka slyšela, ale neviděla, zbarvením je nenápadný, ale hlásek má výrazný a trylky se nedají zaměnit s jinými. 

Jaroslave, je to smutné. Bohužel kamenná slunce jsou na odlehlejším místě, kde běžně nechodí moc lidí, takže sběratelé-vandalové se nebojí, že by je někdo přistihl a pokutoval.

 


Kočkodan
01. 06. 2019
Dát tip
Dvě kamenná slunce se nachází i v pražské Nerudově ulici. Ale mám pocit, že nepocházejí z třetihor .

hneď by som sa išla pozrieť na kamenné slnká ... vďaka za geologickú exkurziu

revírník
01. 06. 2019
Dát tip

Dobrý nápad nám to předvést, dokud tam ještě něco zbylo.


Gora
01. 06. 2019
Dát tip

Hodně zajímavý obraz, fotka i samotná  fakta, Jani. Také slavík mne zaujal... a ještě kouknu na odkaz...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru