Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Paní Bláža

18. 08. 2019
14
32
1672
Autor
bixley

Tematický den: den cesty tam a zase zpátky

Blažena Vyskočilová měla své ranní cesty do práce ráda. V autobuse si za těch necelých patnáct minut mohla v klidu promyslet, co ji čeká za úkoly a uspořádat si v hlavě, do čeho se po příchodu pustí nejdřív. Ale svoje kouzlo měla i zpáteční cesta. Ta jí zase dopřála čas popřemýšlet o tom, co koupí v blízkém supermarketu a co si udělá k večeři.

Žila sama a na tento život si už zvykla. Dcera se odstěhovala padesát kilometrů daleko, občas za ní jezdila.

Pracovní stereotyp ale za chvíli skončí. Od prvního příštího měsíce jde do důchodu. Skončí nejen práce, kde byla celkem spokojená a měla fajn kolegy, ale skončí i tyto ranní a odpolední cesty. Cesty tam a zase zpátky.

Paní Blažena chvíli uvažovala o tom, že prodá byt a koupí jiný v blízkosti dcery, aby ji mohla navštěvovat častěji, ale pak to zavrhla. Určitě by to nedělalo dobrotu. Zeť se k ní sice choval mile a přátelsky, ale častější kontakt s tchýní by mu asi vadil.

Jednou na zpáteční cestě z práce Blažena přemýšlela, co bude v důchodu dělat a jak teď naplní své dny. Jistě, mohla by chodit se seniory na výlety nebo se zapojit do nějaké organizace, ale ona by chtěla být něčím prospěšná, někomu pomáhat.

Vystoupila z autobusu a šla k supermarketu. Dnes musí koupit nějaké pečivo a zeleninu. S plnou taškou potom před supermarketem pohlédla na obvyklý obrázek: několik bezdomovců tu posedávalo na zídce, jeden popíjel lahvové pivo a ukusoval rohlík a k tomu nějaký levný salám. Blaženu v tu chvíli něco napadlo.

Druhý den napekla kynuté buchty s povidly a vyrazila k supermarketu. Bezdomovce tu neviděla. Byla ráda, nechtěla se s nimi potkat. Krabici s buchtami schovala za zídku pod větev mladého smrčku. Snad jim buchty budou chutnat.

Další den byla překvapena. Za zídkou našla prázdnou krabici s kusem papíru a tužkou napsaným vzkazem: DĚKUJEME. J

To ji povzbudilo. Začala vymýšlet nejen buchty, ale i slaná jídla jako zeleninové quiche, která by si bezdomovci nemuseli ohřívat a trochu se najedli.

Jednou ji jeden z nich překvapil. Seděl na zídce a čekal na ni. Byl starší, měl trochu pleš, na sobě obnošené džíny a kostkovanou flanelovou košili.

„Dobrý den. Já jsem Láďa. Pečete moc dobrý buchty,“ začal rozhovor.

„Těší mě, Blažena,“ usmála se. „To jsem ráda.“

„Víte, já nevím, jak se vám odvděčit,“ pokračoval Láďa. „Máte ráda Ježkovy písničky?“

Najednou k jejímu překvapení sáhl za popelnici a vyndal starou otlučenou kytaru.

„To je jediný, co mi po rozvodu zbylo,“ usmál se. A začal hrát „Život je jen náhoda.“ Blažena se přidala. Za chvíli přišli další dva bezdomovci a taky začali zpívat. Na Láďovi bylo vidět, že Voskovce a Wericha miluje. Citoval zpaměti některé jejich scénky i slovní hříčky. Když zjistil, že má povolenou jednu strunu, hned to komentoval, že to je špatný „napnelismus“.

Blažena se mezi nimi najednou cítila dobře. A tak se zeptala:

„Na co byste měli chuť zítra?“

„No, já bych si dal pizzu,“ zamyslel se chlapík s dlouhými vlasy a strništěm.

„Myslíte, že byste nám udělala pizzu, Blaženo?“ zeptal se Láďa. Jeho oči hezky prosily.

„To víte, že jo,“ zaradovala se.

A tak každý den nosila něco dobrého a pokaždé si hezky zazpívala. Měla z toho dobrý pocit. I teď důchodu měla každý den svou obvyklou cestu tam a zase zpátky. Jako dřív.

 

 

 


32 názorů

bixley
14. 03. 2021
Dát tip

Jamardi, já jsem kdysi taky nosila bezdomovcům jídlo, dost často jsem maso a zeleninu, co mi zbyla, zamíchala do amoletového těsta a udělala jim z toho amolety...


Jamardi
14. 03. 2021
Dát tip

Akorát, že to vyvařování taky něco stojí a důchodci moc peněz nemívají. Ale je pravda, že kdo hledá náplň života, může ji třeba takto najít.


bixley
13. 02. 2021
Dát tip

To jsem ráda. :-)


pohladilo mi to duši......*/***************


bixley
17. 10. 2019
Dát tip

Díky za tip, josephino.


bixley
14. 10. 2019
Dát tip

Díky za tip. :-)


bixley
14. 10. 2019
Dát tip

Lakrove, ještě to tu nebylo, jsem ráda, že tě pohladilo na duši. 


Lakrov
14. 10. 2019
Dát tip
Působí to jako takové milé "společenské" pohlazení s nezřetelným koncem, napsané snad na základě vlastních -- asi spíš pocitů než zkušeností. A mám dojem, že už to tu někdy bylo (což je však možná způsobenou mou dočasnou odmlkou v přístupu na Písmák).

bixley
24. 09. 2019
Dát tip

Reka: já jsem jednu zimu taky nosila bezdomovcům na podobnou zídku jídlo (většinou amolety, bramboráky apod.), ale z jejich strany žádné takové vstřícné gesto nevzešlo. Tak jsem to aspoň napsala do povídky. :-)


reka
24. 09. 2019
Dát tip

Vychází z vlastní zkušenosti? Trochu by mě mrzelo, kdyby tohle byla jen fabulace.


bixley
12. 09. 2019
Dát tip Gora

Já myslím, že typohádky potřebujeme i v realitě. Vidět svět takový, jaký by mohl být... Díky za reakci.


.duke.
12. 09. 2019
Dát tip

Přijde mi to trochu jako pohádka. O hledání užitečnosti ustící v nalezení takové možnosti. Ten postupující příběh mi přišel banální, bez nějakého dramatu, který by předcházel dobrému konci. Vystihuje to ta kritika "pěkný příběh". Pro mě vzdálen od reality.


Gora
24. 08. 2019
Dát tip

díky, avi PM:-)


bixley
24. 08. 2019
Dát tip

Ano. :-)


Gora
23. 08. 2019
Dát tip

Renato, mohu nominovat do soutěže PM?


Bystroočko
19. 08. 2019
Dát tip

Dobrota. Bez skúmania a súdenia. Pekný príbeh.


bixley
19. 08. 2019
Dát tip

Díky, agátko. :-)


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

fialko, díky za tip.

Karle i Tobě děkuji za hezkou reakci.


K3
18. 08. 2019
Dát tip Gora

Moc hezké, Renato. V poslední větě chybí v ...i teď /v/ důchodu... A myslím, že na konci už se nemuselo opakovat tam a zase zpátky, stačilo by ukončit cestou. Jinak fajn.


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

Díky, Čudli.


Čudla
18. 08. 2019
Dát tip

/*


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

DN, díky za tip.:-)


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

No vidíš, Kočkodane. Já to paní Blaženě vyřídím. :-) 

Děkuji za odpověď, která mě oblažila. 


Kočkodan
18. 08. 2019
Dát tip
Blažena může mít blažený pocit z pocitu užitečnosti. Já bych si objednal například perník (moučník). ;-)

bixley
18. 08. 2019
Dát tip

To je krásné, děkuji. :-)


Alegna
18. 08. 2019
Dát tip

nevím, jestli se víc  usmívám, nebo pláču


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

I tobě, dievča z lesa...


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

Díky za tip, Aleši.


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

Ireno, já jsem jim na podobnou zídku taky nosila jídlo, ale jen když tam nebyli. :-) Díky.

 


Gora
18. 08. 2019
Dát tip

Také jsem se tvým tématickým příběhem potěšila, Renato!

Mezi bezdomovce na "naší zídce u dvora" by se paní Blažena ale asi neodvážila, i když - v literatuře je přece všechno možné! 


bixley
18. 08. 2019
Dát tip

Díky, Revírníku, potěšilo.


revírník
18. 08. 2019
Dát tip

Příjemné čtení, celou dobu jsem se usmíval.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru