Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

x136x

Výběr: snake_01, a2a2a, Gora
08. 09. 2019
23
19
1876
Autor
Můra73

 

 

 

Mámin rukopis –

ta vůně marmelády

po celém domě.

 

 

 


19 názorů

Qvalita s velkým Q


Jste báječná.


atkij
09. 09. 2019
Dát tip

Děkuji oběma (Můra, Snake), považuji si diskuze. U druhých prostě vidím víc, než u sebe, kdy často nedokážu  od svých mini odstoupit.  A o míře subjektivity jsem zrovna nedávno vedla minipolemiku. Můra je v tomto ohledu opravdu přísná. Samozřejmě i k sobě. 

A za slůvko "ta" jsem ráda. Protože jde naproti i mému pojímání. 

Haiku se mi velice líbí, přestože bych si je s několika posledními zařadila do kategorie "červená knihovna". Ale to je můj "problém". K obsahu. Zpracování je skvělé. 

 


snake_01
09. 09. 2019
Dát tip Gora, atkij

Atkij cílí na zajímavé místo, má pravdu v tom, že"ta" se dá vyložit ve smyslu umocnění konkrétního vjemu, já osobně jsem si toho taky všiml už při prvním čtení a chtěl jsem napsat, že já osobně bych možná napsal jenom "a vůně marmelády." Nicméně nevnímám to jako natolik podstatnou věc, ostatně pak bychom asi úplně upírali autorovi prostor pro osobní pojetí textu. I v téhle podobě vnímám báseň jeko precizní.


Můra73
09. 09. 2019
Dát tip Gora, atkij

Atkij, dávno nejsem příznivcem obhajování, dovysvětlování a rozborů vlastních textů, snad to ale tady někomu k něčemu pomůže. :)

Slovíčko "ta" je (doufám) funkčním základem celku. Převádí minulost do přítomného okamžiku, staví je vedle sebe. Pro zkušenějšího čtenáře haiku nebylo nezbytné text barevně zjemnit, ale je tu teď více  autorů, kteří se haiku začínají věnovat. Jim jsem chtěla pochopení  zjednodušit. Zkus si funkčnost textu bez tohoto slova... přestane fungovat, nebudeš mít možnost pochopit, jaký byl záměr jeho vyznění.

K hodnocení/soudu, je rozdíl když čtenáři utneš "jeho část textu" hodnocením typu sladká, dobrá... Tady mu je (doufám) ve slově "ta" a v celém textu ponechán prostor k prožití drobné radosti z pochopení toho, co zůstalo nevyřčeno. 


Můra73
09. 09. 2019
Dát tip

Budu se snažit odpověď formulovat co nejpřesněji, vrátím se :)


atkij
09. 09. 2019
Dát tip Gora

To je pravda. Navíc si myslím, že přílišná striktnost není vždy na místê. 

 

Ale když půjdu do důsledku, poukázáním - ta -

vůně, ve smyslu ta samá jako od mámy, jak chápu(možná špatně), už vlastně srovnávám a hodnotím. 

Ale stejnê jsi mi neodpověděla a já zùstávám zvêdavá. Možná i to je, vůči čtenářům, Tvůj záměr. Ať se trošku posnaží přemýšlet.


Můra73
09. 09. 2019
Dát tip

Atkij, být konkrétní v haiku je v pořádku, ale nežádoucí je hodnotit. 


atkij
09. 09. 2019
Dát tip Gora

ta - dotaz: konkretizovaná (tudíž subjektivní) 

či proč je barva zjemněná. Že váháš, jestli může zůstat, nebo zastupuje emoční umocněnost. 

Vždycky mám nějaké dotazy, či poznámky. Nedělám to ve stylu remcání, ale zájmu. S nejlepším úmyslem dozvědět se:)

 

 

 

 


Gora
09. 09. 2019
Dát tip

Snake, děkuji za přiblížení... ano, moc podařené.


Silene
09. 09. 2019
Dát tip

Zájmenná hra je třešinkou v marmeládě. Ačkoli ty nanicovatý potvory peckovitý mají málo pektinu, takže to chce směs.

Půvabné, můrko.


snake_01
08. 09. 2019
Dát tip Silene, Gora

Goro, rukopis je tady samozřejmě mozné chápat dvojím způsobem - buď jako typický rys (tj. metaforicky), nebo jako rukopis v pravém slova smyslu. Rukopis do téhle básně vstupuje v druhém zmíněném smyslu slova - totiž jako skutečný rukopis na recepru v kuchařce, ale zároveň se aktivuje i metaforická složka významu, což ovšem není na škodu, právě naopak.


snake_01
08. 09. 2019
Dát tip

Tohle je povedené, evokující, plné nevyřčeného obsahu/příběhu.


dadíková
08. 09. 2019
Dát tip

*


Gora
08. 09. 2019
Dát tip

Moc milé, voňavé, zamýšlím se jen nad slovem rukopis...


čím ďalej tým viac ma baví čítať haiku a toto ma oslovilo


Andělka1
08. 09. 2019
Dát tip

Krásné.


Norsko 1
08. 09. 2019
Dát tip Benetka

Další debilní haiku. Jsem na mrtvici


Marcela.K.
08. 09. 2019
Dát tip

Nevím, jestli to je haiku, ale ten rukopis znám ;-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru