Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z LOUNSKÉHO STŘEDOHOŘÍ

22. 09. 2019
22
39
1907
Autor
vesuvanka

Malé přírodovědné zastavení slovy, štětcem a barvami...

Z LOUNSKÉHO STŘEDOHOŘÍ

Tyto dominantní kopečky poblíž Loun mě fascinují nejen svými tvary, ale i velkým bohatstvím druhů rostlin a motýlů - nacházíme se ve stepi, v nejsušší oblasti v Čechách, jež leží ve stínu Krušných hor. Kopce jsou většinou bezlesé, porostlé stepní trávou a bohatou květenou, pokud zde rostou stromy a keře, tak v menším množství jen na severních svazích.

Krajina působí exoticky, stejně tak jako celé České středohoří. Podobnou krajinu bychom našli až ve Francii v pohoří Auvergne, které je součástí Francouzského středohoří (Massif Central), a má stejný vulkanický původ.

Pokud jde o sopečné tvary kopců - přesněji řečeno komolé kužely, tak tyto tvary vznikly druhotně - erozí a odnosem horniny původních vulkánů. To, co zůstalo, jsou už jen jejich vnitřky - přívodní dráhy magmatu, zbytky sopouchů, někde byla obnažena i tělesa nahromaděného magmatu těsně pod povrchem (tzv. lakolity).

Západní, lounská část Českého středohoří je tvořena výhradně čedičovými horninami, které převládají v celém Českém středohoří. Méně se vyskytují znělce a trachyty (například Milešovka, Lipská Hora, Malý Lovoš, Boreč, Bořeň, Doubravka u Teplic). 

Na obrázku, který jsem namalovala v roce 2002, je zprava nejvyšší Oblík (509 m. n.m.), Srdov (486 m n.m.) a Brník (471 m n.m.). Přidávám ještě verše inspirované touto krajinou:

Vyhasla výheň
podzemních krbů
vracejí se zas a zas
vítr, voda, mráz
Miliony let
mění svět
a vulkánům 
vyhladily tvář

V kamení zůstává
jiskra ohně
proměněna
do barev života
Promlouvá step
pestrými květy
vysoké kavyly
se ve větru vlní
a něžná křídla motýlí
tančí menuet

---------------------------------------------

Podrobnější reportáž z výletu na Oblík, který jsme podnikli v červenci roku 2001, je na Písmáku na tomto odkazu:

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=116253

akvarel


39 názorů

vesuvanka
21. 01. 2020
Dát tip

Janinko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
19. 11. 2019
Dát tip

Ivi, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
15. 11. 2019
Dát tip

Růženko, moc mě těší, že se Ti líbí. Díky za zastavení a milá slova :-)))


RUZIGEL
14. 11. 2019
Dát tip

je to jedno z tvých nejkrásnějších básní.Obrázek nádherný. 


vesuvanka
20. 10. 2019
Dát tip

Marti, potěšila jsi mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-)))


Markel
20. 10. 2019
Dát tip

Jani, moc krásné vše, jako vždy, zasloužíš ***


vesuvanka
27. 09. 2019
Dát tip

rentiere, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Moc toho neznám a ani neumím, ale pořád je co se učit.


rentier
27. 09. 2019
Dát tip

Líbí se mi to. Za své znalosti a schopnosti zasloužíš potlesk. A tip.


vesuvanka
25. 09. 2019
Dát tip

Slavomíre, děkuji za Tip :-)))


vesuvanka
24. 09. 2019
Dát tip

fialko, děkuji za nahlédnutí a milá slova :-))). Když jsem byla poprvé na Lovoši, bylo naopak pro mě překvapením, že Malý Lovoš má ještě i název Kybička. Píše se to dokonce i  s "i" Kibička. Někde jsem četla, že název prý má původ v němčině, ale teď se mně nepodařilo najít odkaz.


fialka...
23. 09. 2019
Dát tip

Krásný obrázek a verše, poučné.  Netušila jsem, že Kybičce se říká také Malý Lovoš :-)


vesuvanka
23. 09. 2019
Dát tip

Přemku, děkuji za zastavení a milou odezvu i Tip :-)))


lastgasp
23. 09. 2019
Dát tip

Skvělé, díky za slova i výtvarný doprovod. Bezva.


vesuvanka
23. 09. 2019
Dát tip

Karle, díky za Tip :-)))


vesuvanka
23. 09. 2019
Dát tip

Diano, Alice, Inko a Růženko, děkuji za zastavení a milá slova, i Tipy :-)))

Lenko, děkuji za Tip :-)))


RUZIGEL
23. 09. 2019
Dát tip

Jano, dík za poučení .Skoro nic jsem z toho nevěděla.Báseň i obrázek-krása.


Štírka
23. 09. 2019
Dát tip

Mila Jaminko, obrazek je krasny a verse ho doplnuji... Tvuj vyklad - jako vzdy - vzbuzuje respekt ke Tvym vedomostem a pameti... kez by se neco i v me pameti - po precteni - uchytilo...Zajimave jsi vse podala. Diky !


Umbratica
23. 09. 2019
Dát tip

Líbí se mi nejen obrázek, ale i báseň . Tip.


Diana
23. 09. 2019
Dát tip

Nádherné! Zasvěcené, srozumitelné, obrázek a báseň dokreslují celý dojem a pochopení. Díky!


Lnice
23. 09. 2019
Dát tip

*


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Norsko 1, není zač. Je tam určitě víc druhů :-)))


Norsko 1
22. 09. 2019
Dát tip

Díky. Jsi hodná, ale tolik.. Není to mnoho?

 


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Norsko 1, díky za zastavení :-))). Máš pravdu, trochu jsem si to zjednodušila přidáním odkazu na reportáž z výletu, kde jsem o rostlinách napsala podrobněji, ale jen o těch, které jsme tam viděli.  Roste jich tam mnohem víc. Uvedu alespoň některé rostliny:

hlaváček jarní, bodlák pcháč bělohlavý, divizna brunátná, bělozářka liliovitá, pelyněk ladní, modřenec tenkokvětý, kozinec rakouský, kozinec dánský, kozinec bezlodyžný, rozrazil klasnatý, tařice skalní, ovsíř stepní, kavyl Ivanův a kavyl sličný.... Ve svazích křoviny, například hloh, skalník, růže, kalina, dřín, svída. Ojediněle líska, lípa, javor, jasan a jeřáb, které mají křovitý vzrůst. V podrostech křovin dymnivka dutá, prvosenka jarní, jaterník trojlaločný,  kopytník evropský, bažanka vytrvalá, violka srstnatá...


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Staňo a Nikolasi, děkuji za zastavení a Tip :-)))


Norsko 1
22. 09. 2019
Dát tip

Kytičky? Stromečky? Křoví? To mi tu chybí


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Romane, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Ano, ty kopce mě berou a často inspirují k malování. Moji pozornost upoutaly už kdysi dávno ve škole, když jsme se učili, že jsou sopečného původu. Když jsem je později poprvé uviděla z vlaku, byla jsem jimi fascinována.


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Liduško, Peter a Evi, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))

Peter, ano ty kopečky jsou nedotčené civilizací, je to národní přírodní rezervace. Byla vyhlášena v roce 1967 k ochraně teplomilných společenstev rostlin na zásaditém čedičovém podloží, které akumuluje a vyzařuje teplo.


zvedavec
22. 09. 2019
Dát tip

krásna krajina, krásny obrázok a celý Tvoj text :)

celý príspevok má Tvoj nezameniteľný rukopis

Tip


Na obrázku vyzerajú tie kopce takmer ako nedotknuté civilizáciou, žiadne vykrývače, stožiare, el. vedenie. Taká je aj realita?


Alegna
22. 09. 2019
Dát tip

Milé, hezké, plné znalosti a lásky


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Silene, díky za nahlédnutí a Tip :-)))


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

Staňo, máš pravdu :-)))

Jardo, děkuji za nahlédnutí a Tip :-))). Dnes už by moje tlapky Oblík také nezvládly, tak už jen vzpomínám.

Jaroslave, děkuji za zastavení a milá slova :-)))


revírník
22. 09. 2019
Dát tip

Moc krásné, Jano, obraz i verše.


Oldjerry
22. 09. 2019
Dát tip

Tak dlouho jsem odkládal výlet na Oblík, až mám potíž vylézt do zvýšeného přízemí... jak šťasten, kdo nic neodkládá.


dadíková
22. 09. 2019
Dát tip

Vesu tvoje láska k tomu kraji nehasne :)


vesuvanka
22. 09. 2019
Dát tip

dievča z lesa a Irenko, děkuji za zastavení a milá slova :-)))

Podobnost s francouzskou krajinou je velká, obě vznikly v období třetihor, ale naše Středohoří vyhaslo přibližně před 16 miliony let, francouzské Auvergne mnohem později - nejmladší sopky jsou staré přibližně pouhých 12 000 let. 


Gora
22. 09. 2019
Dát tip

Zaujalo, Jani, zvláště podobenství s francouzskou krajinou!!


vďaka za nádheru


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru