Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bublouš

02. 10. 2019
4
6
477
Autor
Oldjerry

Bublouš

Vracím se ke Snům bdělým a ostatním, především však k Bublouši, který vyvolal nejvíce pozornosti. Napadlo mne: co by tak asi řekli Písmáci, kdyby věděli, čeho název to byl před (asi tak) před šedesáti pěti roky...

Nebo - že bych?

Dobře...

Na internátě střední školy je jenom tolik srandy, kolik si ji obyvatelé sami vyrobí. Není důležitý název školy, ba ani sídlo… Bydlení sice nic moc: intr byl v budově bývalého hodinového hotýlku. Ubytování nic moc, ale nic lepšího nebylo, v internátní kuchyni  nám tři paní vařily dobře, což je základ spokojenosti mladých mužů a žen. Dodnes si pamatuji jména většiny kuchařek... jejich jména by vám ovšem nic neřekla, tak jdu dál...

Vařit chutně a zdravě - jo! to bylo stopro, další kapitolka se ovšem odehrávala na internátních pokojích.  Ne vždy, ale... Jasné je, že například luštěniny jsou bezesporu potravinou, která v kuchyni pro mladé a ještě se vyvíjející studenty nemůže chybět (a mám tak vyvinutý smysl pro uměřenost, že nebudu vyjmenovávat důvody). To ovšem neznamená, že teď končím – a taky nekončí ani pokračování příběhu. Proces trávení pokračoval tak, že  o sobě dal vědět večer, když jsme se připravovali na další den ve škole, nebo při přípravě čehokoli jiného.

Myslím, že jméno francouzské pevnosti Verdun z první světové války docela dobře nahradí dlouhé vysvětlování. No - a už jsem u jadérka věci: byla různá opáčka -  fyzika-akustika byla  hodnocena stupněm Ruprecht.  Následovala chemie a rozklad kyzu kyselinou, jejž vystihoval název Sírius. Dalším předmětem byly laborky. Projevy odehrávající se při elektrolýze vody byly zastoupeny jako další v řadě názvem Bublouš a zbývá ještě málo obvyklý a nezajímavý Vodňan, u něhož nějaké charakteristiky není třeba - celá ta logická řada je návodem k pochopení. Přišla pozdě (ta řada, myslím), já si sice nejsem jist, ale tuším, že už máte jasno.  Tak na to honem zapomeňte - spojovat tuhle stupnici v kontextu s citovanou básní. Kterákoli z jmenovaných charakteristik by ji velice poškodila...

Pod tím můstkem opravdu bublal potok přes kameny a větve, že to znělo jako stále se opakující melodie. Ten Bublouš se mi v paměti vynořil po tolika letech naprosto ne-vy-svět-li-tel-ně…

Děkuji vám, že jste nelpěli  na doslovných definicích a nenutili mne tak narušit poetiku příběhu. Cílem bylo ukázat, jak od čeho se – třeba - může odvozovat název jinak snad celkem zdařilé básně...

Vám děkuji, že jste Bublouše i bez té hluboké znalosti jeho původu vzali mezi sebe…

 

Váš Jarda


6 názorů

Oldjerry
04. 10. 2019
Dát tip

Ahoj, Janičko... a dík!


vesuvanka
03. 10. 2019
Dát tip

Zaujal mě nejen Bublouš, ale i Sírius, Ruprecht mě rozesmál :-)))


Oldjerry
02. 10. 2019
Dát tip

Děkan za každé slůvko zvlášť... Goro, Luboši a Zvedavko...


zvedavec
02. 10. 2019
Dát tip

:)


Kočkodan
02. 10. 2019
Dát tip

Bublouš je vskutku fešácké slůvko. Asi i proto, protože připomíná moje křestní jméno Luboš. ;-)


Gora
02. 10. 2019
Dát tip

Je to, Jardo, pěkné slovo, a ani nemusí být řeč o vodě, aby naskočil obrázek, mě hned říčka Vydra ... tak ledová a plná valounů...

dík za zavzpomínání...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru