Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+14 neviditelných
Těm našim kritikům s láskou
datum / id04.10.2019 / 499621Vytisknout |
autorPuškyn
kategorieMiniatury prozaické
zobrazeno170x
počet tipů2
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Těm našim kritikům s láskou

 

Každý literární kritik je ve svém akčním prostoru vnímán publikujícími autory téměř jako mýtická bytost, podobně jako Čipekve, nebo Mokele Mbembe. Nikdo neví, jak ve skutečnosti takový literární kritik vypadá, čím se živí (i když existují teorie, že se krmí masem zemřelých prozaiků) ani kde se běžně vyskytuje. Navíc nikdo nerozumí tomu, proč literární kritici vlastně vůbec vznikli a bez jakéhokoli důvodu začali kritizovat díla jiných lidí (častokrát aniž by je o to někdo požádal). Zdá se, že ani oni sami to neví. Něco je k tomu pudí, něco mezi posláním a prokletím, co mají hluboce zaneseno ve své démonické DNA.

Všichni víme, že internetoví literární kritici jsou tady mezi námi a že dělají svou úmornou práci zadarmo. Vlastně je obtížné si představit, že by jim za to někdo platil, podobně jako se zásadně neplatí internetovým trolům, nebo exhibicionistům v parcích. Proč platit někomu za činnost, po které bytostně touží a dělá to všemu a všem navzdory? Oni prostě kritizovat potřebují a nic je nezastaví, protože jsou sami vůči kritice imunní. Opravdoví krvelační kritici kritiků neexistují (jenom se navzájem tak škádlí, potravy je zatím dost pro všechny), protože by kritikou kritiky potvrdili vlastní neexistenci. Následující báseň s rozborem budiž důkazem o jejich bezbřehé odbornosti:

 

Kouzlo

 

když za létem trnka

a v některých hnízdech usínat by měla

pouze meluzína

 

Z prvního verše je zřejmé, že „když za létem trnka“, tak by měla meluzína usnout v hnízdě. To je myslím jasné. Meluzíny mívají často ve zvyku usínat v hnízdech, jestli to náhodou nevíte a to kupodivu právě ve chvíli, „když za létem trnka“, čímž je zřejmě míněn podzim. Ale pozor, ne ve všech hnízdech, pouze v „některých“. Bohužel není vysvětleno v kterých. Další podmínkou je, aby tam už nespal někdo jiný, čili, měla by to být „pouze“ ona.

 

ač bez dechu

pod tíhou luny

komín ožívá

 

Druhý verš je mnohem konkrétnější a věnuje se jak planetárnímu systému, tak tepelné technice. Komín zde ožívá pod tíhou luny, a to i v případě, že je úplně bez dechu. Tíhou luny se zde zřejmě nemíní její hmotnost (7,347 673×1022kg), ale hlavně její duševní rozměr. To podle autora donutí komín, i přesto, že je momentálně úplně bez dechu, aby pozvolna ožil. Autor prostě zatopil a je z toho úplně na větvi, aniž by zvážil důsledky.

 

Shrnutí:

 

Celá báseň, čtena najednou, v sobě nese nejen krásno, ale i ekologický podtext. Jakmile usne meluzína v hnízdě (již víme, že to mívá ve zvyku) a za létem trnka (i to se zřejmě na podzim může stát, i když netuším jak), zapalte ihned v krbu! Luna pak svou tíhou (obrazně řečeno) snadno donutí komín, jenž zatím netáhne (je bez dechu), aby ožil (začal vypouštět emise CO2 do ovzduší). Pak již jen stačí na radnici ohlásit nový zdroj znečištění, zaplatit emisní povolenku a je to. A v tom je zřejmě ono „Kouzlo“, jak to básník celé trefně nazval. Dnes se tomu říká globální oteplování.

 

Osobně se domnívám, že internetoví literární kritici se kromě občasné konzumace běžného jídla (většinou se jedná o housku se salámem, který jim máma ráno přinese k počítači) živí negativními emocemi. Především však těmi svými. Jak jinak si vysvětlit, že neustále potírají ty, které ke své existenci potřebují. Největší hrůzou literárního kritika by měl být přece svět bez autorů, tedy bez jejich kořisti, kterou loví. To se ale zjevně neděje. Kritik klidně zlikviduje všechny autory ve svém akčním prostoru a ještě to považuje za službu vyššímu cíli. Ještě že takovou povahu nemají lvi, to už by v Africe nebyla ani jedna zebra, nebo gazela. Potom by museli začít lovit sami sebe, k čemuž snad jednou dojde právě v literatuře, až kritici vymýtí poslední plodné autory a pustí se konečně do sebe.

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

12.10.2019 08:39:21dát kritice tipzvedavec

Lerak:

Tiež sa nechcem handrkovať. Navyše si myslím, že máš kus pravdy.

Rozlišujem však pochlebovanie a ústretovosť.

Ústretovosť nevyberavú, ktorá sa týka ocenenia všetkého dobrého, čo redaktori i nevychytení neredaktori vykonajú či vykonali. 

Neustále hundranie a odmietanie je zase opačný extrém.

Ústretovosť a snaha o spoločné vykonanie niečoho dobrého a hodnotného - áno, kalkulovanie s tipmi a neobjektívne vychvaľovanie vplyvnejších - nie. 

Obzvlášť vtedy nie, ak niet ani veľmi čo pochváliť, skôr naopak, dejú sa neprávosti, či dokonca aj šikana. Či ide o redaktora, alebo neredaktora. Vtedy je namieste (aj s rizikom straty popularity) vysloviť výhrady a ozvať sa.  K tomu tiež treba trochu odvahy, rovnako aj k tomu, aby sme vedeli to dobré - u kohokoľvek - slovne oceniť, nie prijímať všetko ako samozrejmosť.

Najlepšie mne pripadá uvedomiť si aj to, že všetci máme svoju dôstojnosť, ale aj to, že na nič nemáme automaticky nárok, a že za dobré veci je dobré je byť vďačným.

 

05.10.2019 18:37:12dát kritice tipLerak12

No právě, VK. Díky za reakci.

05.10.2019 18:07:39dát kritice tipvk
redaktor poezie

Lerak12: jednoduchší spôsob, ako sa stať redaktorom, je napísať pod diela 10 konštruktívnych kritík

všetko to vtieranie a nadbiehanie vyzerá dosť namáhavo

04.10.2019 22:22:072 tipů dát kritice tipLerak12

Když chceš dělat kariéru kritika-redaktora, tak si musíš vytipovat, který je na konkretním serveru člověkem nejvlivnějším - případně patří mezi nejpopulárnější. A počneš si budovat zázemí!  Začneš být k nim vztřícný a budeš jim pochlebovat (i jejich případná "skvělá" díla.) Zkrátka umět se vetřít a získat pověst "pracovitosti." Až je nadbíháním udoláš tak si tě vezmou mezi sebe. S tak dobrou pověstí (samozřejmě v zájmu čtenářů) lze našeptávat tomu nejvyššímu (např. u nás je to Olda) kdo je nebezpečným rozvračečem. Tím si přidá ublíženě i své oponenty. A pak už být jen loajální. Semknutý s partou a sbírat přikyvování a tipy vyděšených, nebo spekulujících tvůrců. Kdo chce ( ! ) tak tyto snaživce jistě vidí. 

Řeči o tom jak se zdarma obětují a že je třeba od pisatele důkazů? Zde jsou důkazy k ničemu protože - jak v Č.r víme, se dají všechytrými okecat, nebo zpochybnit. Bez elitních kritiků se klidně lze obejít! A když by o kritiku někdo stál (že ho to jako někam posune) tak by o ni mohl slušně požádat dotyčného ve zprávách!

Tohle nepíši pro nějaké handrkování s "potrefenými." Ale jako postřeh proti falešnosti která je nebezpečnější než reptání, k rádoby morálce a intrikám, které zde vnímám. Je to jen můj pohled a pohled čtenářů s odlišným názorem nebudu vyvracet a respektuji jej!

Tvé miniatury Puškine, nebudou zde moc vítané. Ale myslím že alespoň potrefeného pobouří a někdo se třeba dokonce zamyslí.    

04.10.2019 18:33:31dát kritice tipPhilogyny

Puškin by si s tím hlavu nelámal, škoda, že nebyl tím přesnějším střelcem...

04.10.2019 15:17:50dát kritice tipNorsko 1

Blbe, nejdřív se musíš prosadit v Los Angeles. Pak zmlknou

04.10.2019 14:11:22dát kritice tipzvedavec

Johanakrupa:

to sa mi páči: "Tvoje dílo je vlastně taková kritika literárních kritiků a kritiky".

04.10.2019 13:16:271 tipů dát kritice tipJohanakrupa

Tvoje dílo je vlastně taková kritika literárních kritiků a kritiky. (Mohla bych tuto větu říkat stokrát za sebou jako jazykolam ) Já bych je vlastně tak mýticky neviděla, jsou to lidé jako my a vůči kritice určitě imunní nejsou- jen se tak tváří. 

I když.. já jsem nikdy žádného na vlastní oči neviděla. Jsou plaší a odlov a jakékoliv vyrušování je přísně zakázáno, zvláště pak při lovu a rozmnožování :-)

04.10.2019 13:05:10smazaný uživatel
smazaný uživatel
04.10.2019 13:01:52dát kritice tipsnake_01
korektor, redaktor poezie

Zpočátku to vypadalo na potenciálně vydařenou satiru, kritik jako mýtus přirovnaný k středoafrické lochnesce - začínalo to opravdu s velkým potenciálem. 

Druhý odstavec ale už ztrácí na síle a třetí je jen odvarem prvního.

Navíc, jak se prohlubují argumenty, začíná být jasné, že je to filosoficky nesoudržné:

paradox par excellence spočívá v tom, že touhu kritika nekompromisně kritizovat odmítá lyrický subjekt formou nekompromisní kritiky. Je na tom něco wildovského - a pokud by to zůstalo na úrovni sarkasmu, vlastně by to mohlo být docela funkční. Ale zde lyrický subjekt čím dál více zabředává do tématu, místo toho, aby se nad něj sarkasticky povznášel - a dochází tak k selhání.

 

04.10.2019 12:50:13smazaný uživatel
smazaný uživatel


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.