Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Komentáře k Tao te ťingu z překladu Berty Krebsové

16. 10. 2019
0
1
306
Autor
ergo
  1. Kapitola

 

Tao, které lze postihnout slovy,

není věčné a neměnné tao,

jméno, které lze pojmenovat,

není věčné a neměnné jméno.

 

- nejen jednotliviny jsou proměnné, ale základní princip je živý a už jeho definicí a ukotvením ke slovům se dopouštíme chyby v jeho popisu.

 

Bezejmenné je prapočátkem nebe a země.

Pojmenované je matkou všeho stvoření.

 

-počátkem všech možností, hlavně té základní (existence) je nicota.

A zdrojem dimenze je hodnota, škála diferencovaných hodnot dá dimenzi, dimenze tvoří prostor.

 

Proto ten, kdo zůstává bez žádosti,

proniká k jádru této této tajemnosti,

kdo je naplněn žádostmi,

postihuje jen vnější tvářnost věcí.

 

  • když to vezmem od zadu, tak postihování vnějších tvářností věcí je hezky česky splnění atributů, pouhé napodobení vnějších znaků, koliktrát člověk opradu neví jestli pouze kopíruje, napodobuje a nebo jestli už je v tom, součástí toho prostoru který zprvu jen napodoboval. Nevím jestli opomenutí žádostivosti bude zárukou vnoru do chtěného prostoru. Neboť měření ovlivňuje výsledek. Takže je třeba opominout i opominutí atak dál do kola. Jedná se o definici s vymezením toho co tam nepatří. Rozhodně tam nepatří žádostivá nápodoba. Hezká je budhistická poučka: S rovnodušným nezájmem.

 

To obojí – ač má rozličná jména- vyvěrá ze stejného prapůvodu.

Stejnost – toť hlubina záhadnosti.

Záhada všech záhad,

brána veškeré tajemnosti.

 

 

Zdroj věcí nelze naprogramovat ani předvídat. Ač máme homogení zdroj jeho možnosti přinášejí zrod nejen nových věcí ale i možnost zrodu nové kvality případně nového prostoru. Toto nelze upřít žádné možnosti. Možnost je zdroj Hodnot. Nové hodnoty přinášejí novou kvalitu.

 


1 názor

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru