Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PODZIM NA SVAZÍCH JAPONSKÉHO VULKÁNU

22. 10. 2019
22
37
1611
Autor
vesuvanka

Štětcem a barvami jsem si zacestovala...

PODZIM NA SVAZÍCH JAPONSKÉHO VULKÁNU

Dnes se podíváme do Japonska, kde se na ostrově Honšú v národním parku Nikkó nachází skupina stratovulkánů (sopek vyvrhujících popel i lávu), která má souhrnný název Nasudake nebo jen Nasu. Tyto sopky tvoří řetěz, který se táhne severojižním směrem. 

Asi před 500 000 lety vznikly první tři stratovulkány a následně, asi po 200 000 let další tři menší. Sopky jsou tvořeny různými horninami - andezitem, dacitem, ale i čedičem. Aktivní je vulkán Čausudake (1915 m n.m.), jehož erupce jsou mírné. K poslední došlo v listopadu 1963.

Pro namalování obrázku jsem si vybrala právě vulkán Čausudake, který mě zaujal i svými nádhernými barvami podzimu. Jeho svahy jsou porostlé převážně listnatými stromy, zejména javorem japonským (Acer japonica). Tento strom, který má na podzim listy výrazně zbarvené v různých odstínech červené, je pěstován i u nás jako okrasný strom.

Národní park Nikkó byl založen v roce 1934. Zaujímá rozlohu 1 148 km čtverečních. Je přírodním skvostem Japonska a oblíbeným cílem turistů. Kromě vulkánů se zde nacházejí jezera a vodopády (nejvyšší Kegon je vysoký 97 m), termální prameny a rašeliniště. Setkáme se tu s rozmanitou flórou - kromě listnáčů tu rostou i jehličnany - jedle, borovice a kryptomerie japonská (japonský cedr). Z mnoha dalších druhů rostlin uvedu alespoň rododendron japonský a Glaucidium palmatum. Velmi zajímavá je i fauna - žijí zde makak japonský, jelen sika japonský, asijský medvěd černý a další...

Kromě nádherných přírodních scenérií je Národní park Nikkó známý i historickými buddhistickými chrámy a šintoistickými svatyněmi, které jsou zapsány na seznamu světového dědictví UNESCO.

akvarel

37 názorů

vesuvanka
13. 12. 2020
Dát tip

Mílo, díky za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
21. 01. 2020
Dát tip

Janinko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
19. 11. 2019
Dát tip

Ivi, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
15. 11. 2019
Dát tip

Růženko, potěšila jsi mě milými slovy, děkuji :-)))


RUZIGEL
14. 11. 2019
Dát tip

Jano, krásné jako vždy.


vesuvanka
13. 11. 2019
Dát tip

Marti, děkuji za zastavení a milou odezvu k textu i obrázku. Také je mně Japonců líto, že musí často opravovat poničené domy, někdy dokonce i celá města, a obdivuji jejich úžasnou píli. 


Markel
13. 11. 2019
Dát tip

moc krásné povídání i malování, jen mi je trochu smutno, co všechno už Japonci zažili, jsou jako mravenci, když jim neopatrná noha poničí domečky a oni stále znovu a znovu opravují a opravují :-((, tobě ale ***


vesuvanka
31. 10. 2019
Dát tip

Musaši, děkuji za zastavení, milou odezvu a zajímavou informaci o celonárodní japonské slavnosti, když se zbarvují listy různých kultivarů javorů. Japonci mají krásný vztah k přírodě, například na jaře oslavují kvetení sakur. Škoda, že podobné slavnosti, vztahující se k přírodě, u nás nejsou.


Musaši
31. 10. 2019
Dát tip

Tip za obrázek i za článek.

Japonci prožívají podzim daleko intenzivněji než my. Když různé kultivary japonských javorů mění barvy, je to celonárodní slavnost. Také pěstuji různé kultivary javoru dlanitolistého a je zajímavé, že různé keře se barví zcela jinak, než by člověk čekal. Třeba listy v létě červené se barví do žluta nebo listy skoro bílé do červena a tak podobně. Navíc jsou odstíny listů každý rok trošku jiné.


vesuvanka
25. 10. 2019
Dát tip

Jirko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
24. 10. 2019
Dát tip

Karle, mám radost, že se Ti dílo líbilo, děkuji za zastavení :-)))


vesuvanka
24. 10. 2019
Dát tip

Karle, mám radost, že se Ti dílo líbilo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


Lerak12
23. 10. 2019
Dát tip

Koplexní dílko poučení a krásy*


vesuvanka
23. 10. 2019
Dát tip

Diano, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


Diana
23. 10. 2019
Dát tip

Moc krásné a zajímavé - jako vždy :-)****


vesuvanka
23. 10. 2019
Dát tip

Silene, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
23. 10. 2019
Dát tip

Peter, Evi a fialko,

mám radost, že se vám obrázek i text líbily. Děkuji za zastavení a milá slova :-))). Nejsem literát, ale obrázky ráda doplňuji texty, abych téma, které miluji a maluji, čtenářům přiblížila.

Luboši, ještě jednou díky - toho překlepu jsem si ani nevšimla, jak jsem byla zaujata obsahem i formou básně :-)))

California Memory - ještě se vracím, potěšilo mě, že obrázek Ti připomněl naše lounské kopečky, které jsou přímo exotické. Také jsem je několikrát namalovala.


fialka...
22. 10. 2019
Dát tip

Zajímavé, krásné :-)


Kočkodan
22. 10. 2019
Dát tip

Jani, tvoje hodnocení je jen další důkaz vysoké inteligence. (tvé)

 

To prodloužené „vstané“ je jen překlep, samozřejmě neznamená, že by ses vyhrabávala z lůžka nějak obzvlášť dlouho či hekala. :-)


Karpatský knihomoľ
22. 10. 2019
Dát tip zvedavec

Zvedavec závidím. Obrázok od vesuvanky Janky nemá každý.


zvedavec
22. 10. 2019
Dát tip

Ty si, Jani, zaslúžiš jeden mimoriadny tip nielen za literatúru, ale aj za to, že nám tu Písmaka pravidelne rozjasnievaš svojimi krásnymi obrázkami.

A aj ja mám od Teba obrázok duba. Kkeď ho vidím, vždy si na Teba spomeniem. :)


Karpatský knihomoľ
22. 10. 2019
Dát tip Silene

Témou sú živly - sopky a taká pohoda plynie z tvojho písania.


vesuvanka
22. 10. 2019
Dát tip

Jitko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
22. 10. 2019
Dát tip

Laďo, California Memory, Jaroslave, Irenko, Romane, Jardo a Luboši,

děkuji vám za zastavení a milé odezvy i Tipy :-))). 

California Memory - děkuji i za další zastavení, podnětnou kritiku a radu. Styl malby jsem postupně změnila - teď maluji mnohem pomaleji než dříve, víc vnímám drama sopečných krajin a jejich členitost. Na tomto obrázku jsem se snažila dát prostor lávovému podkladu, proto jsem stromy tak trochu stylizovala. Také mám pocit, že je to tak lepší. Karlínský Vesuv už je bohužel minulostí, ukončil provoz v roce 2015.

Luboši, Tvoje básnička mě rozesmála, rýmování je dokonalé. Dala jsem Ti za ni Tip  (mrkající smajlík)


Kočkodan
22. 10. 2019
Dát tip vesuvanka, Silene

Jani, dovolil jsem si pustit fantazii na špacír:

 

Janina je krev a mlíko,

kmitá, hned jak ráno vstané,

navštívila parčík Nikkó

v zemi také Nippon zvané.

 

Chodí kolem Čausudake,

často hodně zavrávorá,

vybumbala litřík saké,

nahoru ji láká hora.

 

Už se motá u kráteru,

dovnitř vábí sopka,

vykročila, na mou věru,

z vulkánu je hrobka...

 

(mrkající nešikmooký smajlík)


Oldjerry
22. 10. 2019
Dát tip

Tiše našlapuji od právě uděleného tipu odcházeje...


Gora
22. 10. 2019
Dát tip

Také chválím, Jani, zajímavý článek a zejména krásný obrázek!


revírník
22. 10. 2019
Dát tip

Hezký akvarel i zajímavý text.


Nami 99
22. 10. 2019
Dát tip

Moc hezky přímo prožitě popsáno a krásná malbička jako bonus. Skvělé.


vesuvanka
22. 10. 2019
Dát tip

Liduško, děkuji za návštěvu, milá slova i Tip :-)))


Alegna
22. 10. 2019
Dát tip Silene

na krásný výlet jsi nás vzala a zase jsem o něco bohatší, děkuju :-)

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru