Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kapličky

05. 11. 2019
20
36
2450
Autor
Gora

https://www.rajce.net/a16440858#IMG_2019 

https://taragora.rajce.idnes.cz/Kaplicky_II./

fotografie vytvořila Písmačka Meggy607

Text volně navazuje na úvahu K3 "Snad příště" o inspirativních  památečných místech kolem nás. https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=499522

Další fejetony nebo prozaické texty na dané téma budou na Písmáku vítány!

 

 

Rozsáhlá oblast jihočeského pohraničí spadá do oblasti bývalých Sudet. Toto území stále nese známky pohnuté historie.

Pozůstatky staré kájovské cesty lze dodnes nalézt po okraji Českého Krumlova. V rozpětí přibližně jednoho kilometru vidíme několik kapliček a Božích muk. Bývaly zanedbané nebo přímo v havarijním stavu. Tyto stavbičky často „nikomu" nepatří a to jak ve smyslu vlastnickém, tak duchovním. To právě je příčinou postupného úpadku drobných sakrálních staveb v krajině.

Poutní kostel Kájov, který býval cílem procesí, založil podle legendy neznámý poustevník. Zhotovil dřevěný kostelík, kam přicházelo mnoho poutníků vykonat pokání. Tato tradice podle dostupných písemností započala již v desátém století. Dnes je po několika dostavbách Farní a poutní kostel Nanebevzetí Panny Marie klenotem církevním, ale i architektonickým, vzdáleným od Českého Krumlova šest kilometrů.

Na pouti se vycházelo z Linecké ulice přes Horskou k Zámecké zahradě. Tady, na kraji úvozové cesty, se do vrchu tyčí zděná výklenková kaple. Dlážděným hlubokým příkopem chodívala procesí a jezdívaly vozy formanů. Postupem let „nepotřebný“ úvoz pomalu splynul s okolím. Fragment v délce několika desítek metrů donedávna zasypávali zahrádkáři z blízké kolonie odpadem. Po jeho pravé straně se zachovaly dvě zděné kapličky a neobvyklé seskupení tří Božích muk. Třetí výklenková kaplička je poopravena, ze čtvrté zbyla zbořenina.

Třicet let sousedíme s pozemky, kudy tahle téměř zapomenutá stará kájovská cesta vede. Zjistila jsem, že stavby patří jistému nadačnímu fondu z Prahy, a kontaktovala jej. S jeho svolením o toto místo pečujeme. Spolu se správcem Křížového vrchu, stavbou lineárně i duchovně „spojenou“ se starou kájovskou cestou, jsme zbudovali u morového sloupu lavičku se stručným popisem tamější historie. Upravili jsme terén, obnovili mezi kapličkami pěšinu, která se dlouho vůbec neužívala, zasadili kolem lípy a vytvořili odpočinkovou zónu.

Těší nás, že tam, kde za minulého režimu zemědělci vyváželi koňský hnůj, je nyní duchovní i rekreační místo dobře dostupné všem. Na procházkách se tu zastavují rodiny s dětmi, pejskaři, senioři, turisté z blízké zámecké zahrady, ale i lidé, které občas vídám stát bez hnutí s rozpřaženými pažemi nebo jakéhosi mladíka provozujícího mezi sloupy zvláštní tanec… podstatné je, že to tady, na staré kájovské cestě, zase žije.

O jak zajímavou oblast s bohatou historií se jedná je možné shlédnout na výše připnutých fotografiích.

 

 

zdroj: kniha Poutní místa českobudějovické diecéze, autor Jiří Černý

 

 

 


36 názorů

Gora
11. 11. 2019
Dát tip

Janičko, děkuji za tebou předávané vědomosti...


vesuvanka
11. 11. 2019
Dát tip

Irenko, díky. Teď jsem si fotky prohlédla, nejvíce se mně líbí poslední fotka, kaplička se stromy a detailní záběr stromu - pravděpodobně dubu letního, trochu rozrostlého kultivaru sloupovitého dubu  Quercus robur "Fastigiata".


Gora
10. 11. 2019
Dát tip

Díky, Karle. Právě tam se dříve vyvážel hnůj, nebylo tu nic, jen obří kopřivy... za třicet let se náletovým stromům podařilo zakrýt nevábná místa...


K3
10. 11. 2019
Dát tip

Nejvíc se mi líbí fotografie číslo pět, se stromy.


Gora
10. 11. 2019
Dát tip

Díky za návrat, KK!


zaujímavé a inšpiratívne


Gora
10. 11. 2019
Dát tip

Písmačka Meggy607 nafotila několik dalších snímků k článku o Kapličkách, budeme rády, když si doprohlédnete:-))


Gora
05. 11. 2019
Dát tip

Jani, děkuju... snad ještě fotečky přibudou...


vesuvanka
05. 11. 2019
Dát tip

Moc pěkná a záslužná činnost :-))) TIP.  Ráda jsem si kapličky prohlédla na fotkách.


Gora
05. 11. 2019
Dát tip

Však by bylo smutné, kdyby Č.Krumlov nikoho nezajímal... díky, těším se na případný tvůj podobný příspěvek - a všech!


Silene
05. 11. 2019
Dát tip

Irčo:), jsme domluvené - vy budete tvořit, má maličkost se těšit ;). Podáš prst a...


Gora
05. 11. 2019
Dát tip

Aha, to mne nenapadlo, píšu něco podobného poprvé... díky!


Silene
05. 11. 2019
Dát tip

(Už rozumím, chápu. Na mne to působilo, jako by text byl zároveň součástí zmíněné knihy, což mi nedávalo logiku vzhledem k jinému jménu autora. Možná by byly šikovné citační poznámky? 

Tím tě nevybízím k nutnému předělání, ani nápad...)


Gora
05. 11. 2019
Dát tip Silene

Silene, umluvím moji kolegyni - ještě ZŠ povinnou -  aby fotek přibylo... já fotit neumím...

Z knížky, na kterou odkazuji, jsem převzala několik výrazů, neboť např. pojem výklenková kaplička nebo "neobvyklé seskupení tří Božích muk" není z mé hlavy...

Díky za zájem, chci se zapojit do dlouhodobějšího projektu k poznávání některých pozapomenutých památek v našem okolí tím, že já budu psát a Meggy fotit... Karel K3 mne inspiroval a snad se najdou další Písmáci, kteří něco podobného napíší o "svých místech".


Silene
05. 11. 2019
Dát tip

Irenko, škoda, že není hned tu naservírováno víc, víc obrázků. Nevděčný lačný smajlík.

Prosím, vysvětli mi, nač konkrétně odkazuješ uvedeným zdrojem na konci textu? Ztrácím se.


Gora
05. 11. 2019
Dát tip

I když hrozí, že pokud se nějak nezasáhne, tak se zbortí? To mi zas přijde líto... díky ti.


trojort
05. 11. 2019
Dát tip

...přiznám se, že já mám rád ty sakrální, ale i jiné objekty v podobě, jak se na nich podepsal zub času...jakmile je nově nahodí omítkou, tak jakoby byl začerněn zajímavý text...


Gora
04. 11. 2019
Dát tip

Diano, jsem ráda, že se ti zamlouvá :-)


Diana
04. 11. 2019
Dát tip

Moc pěkné a milé...*


Gora
04. 11. 2019
Dát tip

Jardo, já také - a tobě děkuju.


revírník
04. 11. 2019
Dát tip

Mám rád takové prosté upomínky v krajině na to, že tady i dřív žili lidé. Vždycky milé překvapení.


Gora
04. 11. 2019
Dát tip

Možná by to bylo třeba, vtipálku :-) dík za čtení i připomenutí...


Kočkodan
03. 11. 2019
Dát tip Gora

Irčo, nemyslím, že bys měla kvuli tomuto dílku činit pokání. (mrk)


Gora
03. 11. 2019
Dát tip

Renato, zejména manžel a syn se tam na tom podílejí, já tam někdy sedávám na lavičce, pozoruji okolí a píšu haiku :-))), dík!


bixley
03. 11. 2019
Dát tip Gora

Ireno, jsem moc ráda, že jsem "vaše" kapličky viděla! krásně jsi to přiblížila těm kteří je neviděli! T.


Gora
03. 11. 2019
Dát tip

Karle :-)))

Vím, že rozumíš, a děkuji za první a snad ne poslední impuls, který vzešel od tebe!

Díky.


Gora
03. 11. 2019
Dát tip lastgasp

Přemku, to mne velice těší! Určitě je kolem nás takových pozapomenutých míst dost, bylo by skvělé se o nich prostřednictvím Písmáků dozvědět víc...


K3
03. 11. 2019
Dát tip Gora

Je dobře, když se vykolejený vláček vrátí na trať, pro kterou byl stvořen:).


lastgasp
03. 11. 2019
Dát tip Gora

Irenko tvůj krásný příběh mě skutečně inspiroval na dané, spíše podobné téma. Víš, že jsem se ve tvém prostředí před dávnými časy motal a zmínka o Kájovu, kostelu a Kájovské cestě s kapličkami dala podnět k použití části textu z mé knihy Nevlastní otec a napsat povídku. Tvoje nebo vaše společná péče o rekreační a duchovní místa, jejich uchování a užívání je nejen chvályhodná, ale i úctyhodná. Podnětná je i tvoje výzva k následování v prologu.


Gora
03. 11. 2019
Dát tip

KK, jsem ráda, že aspoň z fotek a textu si i na Slovensku můžeš udělat představu, kde a jak žiju :-), díky.


Gora
03. 11. 2019
Dát tip

Vďaka, Evi...


Gora
03. 11. 2019
Dát tip DN

CM, díky, pro mne je to taky důležité místo,  dávnými architekty paprskovitě spojené s Křížovou kaplí na protějším vrchu... o ní zas někdy příště.


inšpiratívne a chvályhodné


zvedavec
03. 11. 2019
Dát tip

tip


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru