Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Žlutá

Výběr: Zbora, California Memory, atkij, a2a2a, Gora, Pomerančová, snake_01
16. 11. 2019
45
29
4018
Autor
mirek

Co všechno můžeš namalovat žlutě?
Tak třeba zobák u labutě,
kuře, co běhá po dvorku
banány, sýr i ponorku
(a nebo taxík v New Yorku).
Slunce, jak nad obzorem stoupá vzhůru,
zmrzlinu, včelu, citrónovou kůru,
na podzim listí opadané
a taky brambůrky, hlavně ty slané.
Rozkvetlé kvítky pampelišek,
vaječný žloutek, zlatý plíšek,
do vlasů uvázanou stuhu
i jeden z olympijských kruhů.


29 názorů

Philogyny
29. 04. 2021
Dát tip

Ty taxíky v Ny jsem si taky pořád fotila a taky ty všudepřítomné odpadky, krysy v metru, všechny stanice metra, metro a život, metro a prosakující déšť, co by moh být láska, pach oceánu, mraky a racci, jejich křik v natažené dlani s jídlem a spící bezdomovci...

iluzi ponechám k rozboru jiným, byla jsem jen host jedné úhelné vteřiny 

 


MilanH
21. 07. 2020
Dát tip

Krásná rýmovačka :o)


Prosecký
19. 12. 2019
Dát tip

Jak jsem to tak poznal, tak žlutý olympijský kruh je asi čtyřikrát větší než všechny ostatní.


Lakrov
19. 12. 2019
Dát tip

Za vzpomínku na YS (i když nelze nesouhlasit s čímsi názorem, že je to dětská poezie pro dospělé) a vůbec za tu snůšku “obrázků” tip. (Cítím se zas jak v pětašedesátém, když mě táta začal učit anglicky.)

 


Musaši
22. 11. 2019
Dát tip

Tak tohle je velmi povedené. Tip. Je to ovšem typická dětská poezie pro dospělé. (vždyť : které dítě dnes ještě něco ví o nějakých Beatles ?)


Kočkodan
20. 11. 2019
Dát tip

Mirku, a kde jsou žluté špendlíky Vontů?! ;-)

 

Dílko se mi líbí, což mě u tebe vůbec nepřekvapuje.


Marcela.K.
20. 11. 2019
Dát tip a2a2a

Psát pro děti chytře a vtipně umí málokdo... ono to je vlastně o tom, komu je dáno... komu ne, pak se to  může třeba zkusit naučit, ale nikdy to psaní nebude mít tu "tvoji" lehost.


Muamarek
20. 11. 2019
Dát tip

Je to hravé, zdánlivě jednoduché, srozumitelné, přesto ne povrchní. Umí to člověka chytit, ať je v jakémkoli věku, řekl bych...

 Mě to chytlo natolik, že mne to inspirovalo k tomuto: https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=500871

 Hezký den :-)))


mirek
19. 11. 2019
Dát tip a2a2a

Safián...úplně náhodou asi ne, prostě to tam cítím nebo slyším..ale zdůvodnit to nedovedu


Safián
18. 11. 2019
Dát tip
Mirku, nerozumím. Chlubíš se tím, že to neumíš? Možná ses trefil náhodou. Je-li to tak, je to dobrý základ.

Safián
18. 11. 2019
Dát tip
Atkij, vůbec tomu nerozumím.

mirek
18. 11. 2019
Dát tip a2a2a

díky všem za zastavení a komentáře...nestačím se divit

atkij + safián...velké díky za rozbor, je to pro mě hodně zajímavé, ačkoli v tomto případě trochu házení perel sviním (myslím sebe ;-)), jelikož jsa v literární teorii nevzdělán, píšu hlavně na základě pocitu a pokud vnitřně cítím rytmus, tak někdy ani slabiky nepočítám...

atkij...úplně chápu ten pocit nepatřičnosti, když člověk vypadává z daných struktur, někdy ho taky mívám, jindy mi to zase přijde úplně přirozené a tady může být možná i malou výhodou, že nejsem svázán teorií...nicméně zrovna ve Tvojí tvorbě jsem našel moc krásné věci, zvláště ty dětské a přijdou mi hravé víc než dost...

 


Josephina
18. 11. 2019
Dát tip

sršeň vidím pro děti nejakčnější!


atkij
18. 11. 2019
Dát tip

Milý Safiáne, má slova byla psaná s opravdickým obdivem k autorovi. Velice si cením jeho přirozeného projevu, který jde naproti dětskému čtenáři, ale baví i dospěláka. Cením si rozepsání, co se týče metra. Máš určitě více zkušeností. Níže uvádím, jak jsem k textu přistupovala. Přičemž podotýkám, že to nehraje vůbec žádnou roli vzhledem k faktu, že jsem z textu nadšená. A že mě naladil zase si trochu hrát:) Navíc se mi vždy líbil nenucený přístup k veršování, nedodržování přesného počtu slabik atd. Přízvuky musí ale víceméně sedět, to je jasné. 

Podotýkám, že se můžu mýlit. A vždy je co se učit. A ráda to dělám:)

Bylo mi potěšením. 

 

Co všechno můžeš namalovat žlutě? JJJJJF

 

Tak třeba zobák u labutě, JJJJFkuře, co běhá po dvorku DTDbanány, sýr i ponorku DTD(a nebo taxík v New Yorku). MTTMDSlunce, jak nad obzorem stoupá vzhůru, TMTTTTzmrzlinu, včelu, citrónovou kůru, DTTTTna podzim listí opadané DTTTa taky brambůrky, hlavně ty slané. MTTTTTRozkvetlé kvítky pampelišek, DTTTvaječný žloutek, zlatý plíšek, DTTTdo vlasů uvázanou stuhu DTTTi jeden z olympijských kruhů. MTTTT

 


baaba
17. 11. 2019
Dát tip

...docela dost luteinová věc***


Oldjerry
17. 11. 2019
Dát tip

malá arytmie, ale slušný rým a dobrý obsah. Tip


Oldjerry
17. 11. 2019
Dát tip

Nic mi do toho není - ale: už jsi viděl včelu obalenou pylem?  žlutý medvídek hadr (:-D


vesuvanka
17. 11. 2019
Dát tip

Pěkně napsané, TIP ...Žlutě se dají namalovat i kvetoucí keře kručinek :-))) 


fialka...
17. 11. 2019
Dát tip

Pěkně napsané, nápadité


bixley
17. 11. 2019
Dát tip

To je krásné! Hlavně mě pobavila ta ponorka... T.


Safián
17. 11. 2019
Dát tip Gora
Atkij, tvůj postřeh o metru by si zasloužil trochu rozvést. Já vidím vzorný český jamb. navíc vytvořený tím nejjednoduším způsobem. Verše 1,2,5,13 trochej s předrážkou 9 - v podstatě trochej s předrážkou,kde se dva vložené daktyly vyruší a přízvuk zůstane na sudé slabice. 3,4,6,7,8,10,11,12 - úvodní daktylská stopa "přesune" přízvuk do sudé polohy. Navíc se, i když nepravidelně, střídá mužské zakončení verše se ženským. Co si přát víc?

dadadik
17. 11. 2019
Dát tip

Hezký a milý*


atkij
17. 11. 2019
Dát tip Gora

Mirku, dělá mi velikou radost číst takto objevné dětské verše. Obdivuji i trošku nepravidelné a přitom přirozeně vyznívající metrum. Sama se tlačím do striktností a tento text je příkladem toho, jak to vůbec není nutné. 

Možná mi malinko chybí nějaké uzavírací dvojverší. Ale to je nepodstatné vzhledem k výbornému dojmu, který si odnáším. 


Andělka1
17. 11. 2019
Dát tip

***


Safián
16. 11. 2019
Dát tip Gora
Pěkně udělané. Krásný český jamb, dobré rýmy, svižné.

Zbora
16. 11. 2019
Dát tip Gora

...nebo sršáně - si na sebe trestuhodně zapomněl :)

Báseň je moc hezká, nápadité rýmy, rytmus, celkově milé kladné vyznění, pro děti perfektní.

 


Sršáň
16. 11. 2019
Dát tip

místo včely bych volil vosu, pro mě je včela hnědá a vosa žlutá


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru