Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dopis

19. 11. 2019
11
36
1809
Autor
netWoor

Jeden dopis arcibiskupa mladému faráři, který si před svým prvním kázáním řádně přihnul vodky:

 

Obracím se na Vás s prosbou, milý pane faráři,

vemte si jí prosím k srdci, než půjdete k oltáři,

včera u Vás v kostele jsem vyslech Vaše kázání,

chtěl bych Vám teď sdělit jen pár postřehů a poznání.

 

Musím říct, že Vaše mluva byla plná fištrónu,

na kalich však nedávejte dvě kolečka citrónu.

Ty kabinky v boční lodi, tam se chodí zpovídat,

toalety máte jinde. A obrazy nelíbat.

Máme deset přikázání, opravte to prosím. Dík.

Apoštolů není sedm, žádný není trpaslík,

Pán Ježíš i s apoštoly nikdy nenosili kroj,

připadá mi nevhodné je pojmenovat JC & Boy,

navíc Pán byl pomazaný, tam se také mýlíte,

namazaný neříkejte. Snad můj názor sdílíte.

Ne že bych chtěl shazovat tu, všechny Vaše repliky,

Kříži ale neříkejte „todle Téčko veliký“.

Goliáše David srazil, todleto jste správně znal,

ale asi není vhodné, říkat, že ho dojebal.

Některá ta Vaše slova, byla příliš tvrdá,

Jidáše už neznačme za zkurvenýho zmrda.

Také bych Vás poprosil a dejte si tu práci,

neříkat Svatému Otci ten náš Papa Ratzi.

Bin Ládina nezmiňujte. Ač nás smutek drtí,

nebyl to on, kdo měl prsty v Ježíšově smrti.

Mešní víno nepít z láhve, nešlukovat kadidlo,

Otec, Syn, Duch Svatý nejsou fotr, džejár, strašidlo.

Další co bych Vám chtěl vytknout, Vaše slova oplzlá,

Panna Marie fakt není Máňa, co si nevrzla.

Voda slouží k požehnání, ale ani na chvilku,

nepřeji si používat k osvěžení zátylku.

Trochu dbejte na důstojnost. Vždyť jste v posvěcených zdech,

v sedě už se nemodlete a už vůbec na schodech.

Hostie jsou pro věřící, tady možná zklamu tě,

odpustil bych si ten výraz chipsy tak ňák bez chutě.

Nevadí mi, když se hříšným co se stane vylíčí,

ale hrozit jim jen peklem, neposílat do …

že si s lidmi zatancujem, jsou příjemné pokusy,

dělat vláček po kostele, to se ale nemusí.

Nápis „Můj plat“ na kasičce, to mi přijde vážně hnus,

po modlitbě řeknem ámen, nikoli to Vaše šlus.

 

Vemte tento dopis vážně, dočet-li jste ho až sem,

a dejte to do pořádku. Arcibiskup s pozdravem.

 

PS:

Říkat mi „ten buzík v sukni“, je poněkud přidrzlé,

ale jinak, musím uznat, nebylo to zas tak zlé!

 


36 názorů

susu
03. 01. 2020
Dát tip

já se picnu, tohle je aspoň zábavné, narozdíl od hříbátek ve světle zapadajícího slunce atp., a budu si to číst furt dokola, a kámošům o silvestrech, dokud se z toho nestane lidová slovesnost


Benetka
23. 11. 2019
Dát tip netWoor

Ten příběh znám,ale!

Přebásněn je dokonale! :D

Za mě jasné ANO!!! ;)


netWoor
22. 11. 2019
Dát tip

Narozdíl od kritiky. :) Přesto děkuju za návštěvu. :)


Norsko 1
21. 11. 2019
Dát tip

Strašně dlouhý a předvídatelný


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

muck :)


KAŠLI NA LITERÁTOV a píš si po svojom ... živé texty s úsmevnou, či akoukoľvek pointou osviežujú atmosféru na tejto AMATÉRSKEJ STRÁNKE ... drž sa!


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

Safi já nejsem básničkovej teoretik, nevyznám se v tom. Buď tě moje říkačky potěší nebo ne, nic víc s tím nenadělám. Tady v tý je problém, že potřebuju řádek končit nějakým slovem, protože právě v tom slově je ta pointa, navíc, jak řekla Johana, má to nějakou předlohu (předpokládám, že vy literáti ji znáte) a tak nemám zase tolik možností ... navíc, při mém amaterismu :)


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

:)))  neprotiřečí si "dala bych ti  Tip za snahu to zrýmovat, ale za obšlehnutí celkem známého humorného textu ho dát nemohu"? Nebo si to snad někde četla ve verších? Když scénárista napíši film podle knihy, je to obšlehnutí? A co třeba Mrazík na ledě? :) Ach jo lidi, ste se měli bavit, ne filosofovat. Půlka z toho, co napíšu, je jen zveršované něco, co jsem někde čet či slyšel.


Safián
19. 11. 2019
Dát tip
netWoore, měl jsem spíš na mysli reakci jiných. Tebe chápu, je to náraz. Ale zase to není tak složité. pro začátek stačí uvědomit si, jaký je vztah mezi jednotlivými metry a přízvukem v češtině. Pak už to jde samo.

Johanakrupa
19. 11. 2019
Dát tip

Tak tohle- sice v trochu jiné formě- jsem četla na sociálních sítích už asi tak před dvěma lety. Takže dala bych ti  Tip za snahu to zrýmovat, ale za obšlehnutí celkem známého humorného textu ho dát nemohu.


Prosecký
19. 11. 2019
Dát tip

Čtenář právě ale nemá cítit, jak obtížně umělec tvořil.  


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

Safiáne, člobrdo, copak já oslavoval? Naopak, si celou dobu sypám popel na hlavu. Zhluboka se nadechnout, podívat se na to ještě jednou a ... usmát se. Neboj, zejtra zabojuju, schválně, estli si mě něco už naučil . :)


Safián
19. 11. 2019
Dát tip
Pusíku, možná jsi redaktorem čirého redaktorování. nevím. Třeba bych zvolil tebe, ale ty nemáš pro poezii smysl. Ale je poctivé, že to otevřeně přiznáš. Toho si vážím.

Safián
19. 11. 2019
Dát tip
redaktor Pusík Milý redaktore, nevím čeho jsi redaktor, ale tvoje oslava diletantismu mě opravdu pobavila.

Safián
19. 11. 2019
Dát tip
netWore, já reagoval jen na tvou poznámku, že je těžké všechno uhlídat. Ale vidím, že reakcí je oslava diletantismu. Toho máme v Čechách až dost.

netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

redaktore, ty budeš moje dobrá víla. Hele, co píšu, jsou jen blbůstky, s jedinou ambicí a to rozesmát. Třeba si to čtenáře najde a třeba po těch mejch kravinách pes neštěkne. Uvidíme. :)


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

Tak jsem skončil u nákýho jambu, dál to už nedám. Ale jsem poučenej, že rozhodně nedávat nic dlouhýho, bo nejspíš míchám styly a to se asi nemá. Bohužel se obávám, že gramatický rým je moje nejoblíbenější berlička a tak si nejsem jist, kam docupitám, když si jí vyrazim z ruky.


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

redaktore, jediné alexandrovce, které jsem znal, zbuchli myslím do moře, čest jejich památce. V hokejovém slovníku jsem ale pevnější. Du si vyhledat ty safiánova cizí slova. :)


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

Safiáne, hochu drahý, vůbec nevím, o čem mluvíš. :) Já jsem jen vypravěč. Pochopil jsem, že tě to nebavilo, ale že je fajn, že sem se pokusil. Jestli ten zbytek je kritika nebo ne vůbec nevím, přesto děkuju, že si zde ztratil čas. :)


Safián
19. 11. 2019
Dát tip
net Wore, není to tak těžké, zvláště použiješ-li sdružený rým, takže postupně vytváříš samá dvojverší. Mohl sis to usnadnit i nějakým vžitým veršem, třeba uvolněným alexandrinem. Ale hezké je, že ses pokusil.

Safián
19. 11. 2019
Dát tip
Jak píše Zbora. Já se ale až tak nebavil. Text jsem přečetl díky Mírkovým výhradám k rýmování. Věřil jsem, že nesmyslné hodnocení gramatických rýmů, ať už pochází odkudkoliv, je za námi. Je škodlivé, protože mate autory, kteří nejsou tak pevní v kramflecích. A když pochází třeba z akademických Rýmů.cz (nebo jak se ty stránky jmenují), které bůhvíproč právě v kapitole o rýmech opouštějí informační rovinu a začínají (a špatně) hodnotit, pak se jim toto hodnocení zdá opřené o autority. A přece před ním neobstojí ani Erbenovy Svatební košile, které v úvodu obsahují kaskádu asi dvaceti gramatických rýmů. Kdo věří, že je to pouhým ohlasem lidové poezie, pro kterou je gramatický rým charakteristický, ať tam běží. A co velmistr českého víceslabičného rýmu, "básník pro básníky" Josef Palivec? Pokud si pamatuji, jsou všechny jeho čtyřslabičné rýmy (možná jsem zahlédl i pětislabičný) gramatické. Možná by stálo zato Kytici i Palivcovy verše z dějin české literatury odstranit, aby nerušily.

Zbora
19. 11. 2019
Dát tip

Ano, někdy text neplyne úplně hladce, a často je vidět, jak si to básník (teda ehm... vypravěč) ulehčuje a využívá to, co se prostě namane, a drží linii humoru, aniž by mu šlo o to, aby držel taky formu a styl. Ale vzásadě jsem se bavil, i když místy text pro mě osobně balancuje mezi vtipností a trapností. Na druhou stranu oceňuju, že autor je veselé a nápadité mysli, takže si odsud odnáším zážitek veskrze pozitivní.


milý rozprávač ... to, čo píšeš, sa z ľahkosťou číta ... nebadať ťarchu umenia ... popol si ušetri na krízové obdobia


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip

Já nejsem umělec ani básník, jen vypravěč. A jestli v pár možná krkolomnějších (byť si to nemyslím) rýmech "nebadáš ťarchu tvorenia", pak se omlouvám a sypu si popel na hlavu ... :)


Prosecký
19. 11. 2019
Dát tip dievča z lesa, Zbora

Složité to je, ale jak říkají Slováci: "Umenie je iba vtedy umením, ked na ňom nebadať ťarchu tvorenia!"


trojort
19. 11. 2019
Dát tip

...pohleď člověče...ecce homo...


Kočkodan
19. 11. 2019
Dát tip

 

Nemyslím si, ze to jsou satanské verse. ;-)

 


netWoor
19. 11. 2019
Dát tip Benetka

Je složité dát na každý řádek nějakou výtku, dodržet počet slabik a ještě to zrýmovat, v celé té délce.


mirek
19. 11. 2019
Dát tip

je to dobré...a je to škoda, protože nebýt přemíry těch gramatických rýmů hlavně v první polovině (zpovídat/nelíbat, mýlíte/sdílíte, znal/dojebal), bylo by to výborné...T


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru