Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O třech čunících

21. 11. 2019
11
15
903
Autor
mirek

epos na téma známé historické události

Jednou se tři čuníci,
umazaní, funící,
rozhodli, že postaví
na kraj lesa do trávy
pod vysoké stromy
tři útulné domy.

Dnes odešli od mámy
na zkušenou do světa,
první staví ze slámy,
pěkně stébla proplétá.

Druhý staví z větví,
nejlepší jsou borové,
ať to celý svět ví,
že už to mám hotové.

Třetí, to je chytré sele,
háže maltu na stěnu,
trvá mu to trochu déle,
staví z cihel, z kamenů.

Jedna cihla, druhá cihla,
ještě kliku do dveří,
aby se ta stavba stihla,
než se venku sešeří.

Za chvíli si spolu hrají,
na louce tři bratři,
když tu náhle na okraji
lesa vlka spatří.

Ukryl se tam do keře
mezi mladé duby,
bude dobrá večeře,
už si brousí zuby.

Na prvního čuníka,
vyskočil vlk za doubky,
ten mu rychle uniká
do slaměné chaloupky.

Vlk se jenom zasmál tiše,
foukne a už sláma letí,
z té slaměné malé chýše
zůstala jen kupa smetí.

Do chaloupky z větví, proutků
druhý čuník pospíchá,
s bratříčkem se třese v koutku,
strachy ani nedýchá.

Vlk už stojí u dveří
před chaloupkou z proutí,
jednou ranou udeří,
domeček se hroutí.

U třetího prasátka
čuníci se krčí,
už jim bouchá na vrátka
velká tlapa vlčí.

Smějí se mu zajíci,
kukačky i drozdi,
vlk tlapou jak palicí
marně tluče do zdi.

Zůstaly mu modřiny
a zmařené plány,
lehl si pod modříny,
líže si tam rány.

Dnes ví každé z malých selat,
co už dávno mělo slyšet,
ten, komu se nechce dělat,
může skončit vlku v břiše,


15 názorů

Zbora
27. 11. 2019
Dát tip

Ano, Mirku, jak píšeš.


mirek
27. 11. 2019
Dát tip

Zbora...mám to stejně jako Marcela, z dětství a teď vlastně i od svých dětí si pamatuji hlavně verze, z kterých vyplývalo, že první dvě prasátka to odflákla, aby si mohla jít dřív hrát...z toho jsem vycházel, v tom případě je asi moje chyba, že jsem to považoval za obecné vnímání vyznění pohádky a nikde jsem na to explicitně neukázal...jinak Tvoje výtka by určitě stoprocentně platila, pokud by se jednalo o úplně nové téma, tady je to spíš otázka výkladu poučení z originálu (ať už je to kterýkoli), které jsem asi trochu podcenil...


Zbora
25. 11. 2019
Dát tip

Předpokládám, že jako značná část pohádek i tahle k nám doputovala z Německa. Znám i verze s typicky Grimmovskou dikcí, kdy vlk prasátka postupně požírá. Já mám doma slovenskou leporelovou verzi, kterou čtu se starším synem, která je docela přívětivá, nikdo se nikomu neposmívá a všichni hezky zaujatě pracují na svých domcích, a ve které se právě prasátka posouvají od jednoho k druhému, až skončí v cihlovém a vlk se za nima snaží dostat komínem a spadne do hrnce s horkou vodou. 


Marcela.K.
23. 11. 2019
Dát tip

Ano, těch verzí a převyprávění této pohádky je nespočet. Já si z dětství pamatuji tu verzi, kdy se ta dvě prasátka snažila postavit své domečky co nejrychleji, aby je to nestálo moc námahy a času a svému bratrovi, který stavěl domek z cihel se ještě posmívala... nakonec ale vše dobře dopadlo a když jim vlk domky rozfoukal, brácha je schoval ve svém domě. Bylo to sešitové vydání s krásnými ilustracemi. Ještě ho někde mám. ... takže já to mám zažité z dětství v této verzi. Proto mi ten Mirkův závěr pasuje do mých vzpomínek. 


Zbora
22. 11. 2019
Dát tip

Marcelo, těch verzí o třech malých prasátkách je celá řada, některé drastičtějí, jiné víc frendly. Ale ani v jedné z těch, které se mi dostaly pod ruku, nevyznívá závěr takto přímočaře. Každopádně se ale nechci hádat. Je možné že existují verze, kde to takto skutečně je, nicméně to nic nemění na skutečnosti, že tohle je autonomní verze, a že v ní k podobnému závěru v ději nic nesměřuje. Nebo ano? Z čeho mám tady usuzovat, že ta dvě prasátka byla líná?


Marcela.K.
22. 11. 2019
Dát tip Gora

Zboro, ale ten závěr odpovídá předloze. V tom příběhu jde právě o to, že ze slámy a větví byl domek postavený lehčeji a hned....takže bys byl dobrý advokát dvou prasátek, ale fakt je ten, že poslední sloka přesně vystihuje myšlenku.


Diana
22. 11. 2019
Dát tip

To se bude dětem líbit! *


Musaši
22. 11. 2019
Dát tip

Pro děti to bude velmi poučné a já musím tudíž dát za básničku tip, třebaže v životě většinou fandím vlkům.


Zbora
22. 11. 2019
Dát tip

Dobrá práce. Naučný konec se mi na rozdíl od Gory ale nelíbí. Připadá mi jednak mentorský a druhak z textu nevyplývá, že by dvě prasátka byla línější, jen prostě zvolila jiný postup (nebo v Tvém podání byla spíš hloupější).


lawenderr
22. 11. 2019
Dát tip

asi škoda těch podmodřínů - jinak bavil i ten semtam poskakující rytmus, čtenář neusne, zvědavý i do předvídatelného konce:)


fialka...
21. 11. 2019
Dát tip

Vtipně zveršovaná klasická pohádka :-)


Kočkodan
21. 11. 2019
Dát tip

Já si byl jistý, že to nezprasíš... ;-)


Marcela.K.
21. 11. 2019
Dát tip

Skvělý! :-D


Alegna
21. 11. 2019
Dát tip

Napsat dlouhou básničku pro děti není snadné a ta tvoje je zábavná, klobouk dolů :-)


Gora
21. 11. 2019
Dát tip

Vtipné, zvlášť ten "naučný"konec :-)) tady mi přijde malý renonc v přízvuku, ale vcelku mi ta básnička zní dobře...

Smějí se mu zajíci,vlk tlapou jak palicí


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru