Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Komentáře k Tao te ťingu z překladu Berty Krebsové, 3. Kapitola

01. 12. 2019
0
0
320
Autor
ergo

3. Kapitola

 

 

Nevynášejte vznešené -
a lidé se nebudou svářit;
nevychvalujte těžko dostupné -
a lidé nebudou krást;
nevystavujte žádoucí -
a lidská srdce nebudou rozjitřena.

Proto: vládne-li moudrý,
vyprazdňuje srdce lidí
a naplňuje jejich mysl;
oslabuje ctižádost lidí
a zpevňuje jejich páteř.
Bez ustání usiluje,
aby lidé byli bez chtivosti a zchytralosti;
stará se,
aby ti, kdož jsou zchytralí,
se neodvážili zasahovat.

Jednáme-li, aniž zasahujeme,
nic není bez vlády.

 

 

 

První sloka je jak opsaná z Marketing journalu o produktovém PR. Ovšem s opačným znaménkem.

Vytvoř modly ať se lidi mají očem bavit.

Chceš-li prodávat s velkou přidanou hodnotou, tak vytvoř dojem jedinečného produktu.

Jak to souvisí s jednáním bez zasahování? Nabízí se toto: Už to že přikládáme hodnoty tomu co hodnotou není. Respektive je to hodnotou s nízkou kvalitou. Už to je zásah do pohybu Tao.

 

Jenže hodnoty jsou tam kam je přikládáme. My totiž jsme tvůrci hodnot. Ovšem, pozor, právě těch hodnot které jsou v našem životním prostoru. Těžko můžem měnit rychlost světla nebo nastavovat gravitační sílu. Z toho nám vyskočí že Tao je v samopohybu a v autoregulaci.

Tao to vlastně nevadí že děláme z idiotů modly. Ve svém samopohybu a autoregulaci nám tuto volbu brzo omlátí o hlavu. Jenže tomu bychom se rádi vyhnuli. A proto jednáme bez zásahu. Protože pokud se nahoru dostane bez zásahu idiot, nejspíš to má autoregulační důvod. Kdežto když ho tam dosadíme my nevíme nic o očekávaném následku. A proto jednáme bez zásahu do přirozené cesty.

 

Ale kde ta přirozená cesta je? ….Bude mít tvar spojité funkce? ...nebo spíš hrnce?

Události, jevy na sebe budou spojitě navazovat a vyvíjet se dialekticky. (Dialektika – rozhovor)

(lidský popis takového jevu např. v sociální rovině je v knize Koncept kontinua od Jean Liedloffov.

Poněkud nestravitelnější je v knize Útěcha z ontologie + Jůliiny otázky od Egona Bondyho,

nebo hledej v textech Pirsig Robert M.)

 

V druhé sloce je pokus o výchovu lidí umožněním prosazování přirozené cesty.

Celá druhá sloka vlastně nabádá k oslabování naší zvířecí podstaty. Zvířecího základu na kterém stojíme a sním také i padáme. (reflexi, emoce, ctižádost, chtivost, zchytralost) Takový základ je pro nás teď výchozí bod. Pokud jsme vněm ponořeni až po uši, jsme tedy pouze zvířaty. Tvoří nás struktura hodnot které vnímáme jako zvíře Homo sapiens. Takové Nynější Hodnotové Struktuře dávám jméno Nyhosta. Je otázkou co do této hodnotové struktury zahrneme. Jestli naši kvalitu – zvíře nebo třeba jen naši kvalitu savec. Zkusme si představit člověka jen s jeho reflexi, emocemi.

Za cca 1 mil. Let z této hodnotové struktury povstala kvalitativně nová hodnotoá struktura, evolučně mladší a principielně – kvalitativně naprosto odlišná od předchozí hodnotové struktury.

 

Návod který nám dává druhá sloka je konkrétní návod pro situaci kdy bychom rádi dopřáli Tao tvorbu nové evolované hodnotové struktury – intelektuálna.

A to ani né na úkor biologična – lidské zvířecí kvality – hodnotové struktury která tvoří zíře Homo,

ale spíš na jeho základech. Jako když na počítači který má jen Hardware a BIOS nainstaluješ operační systém.

 

 

zapamatuj pro příště:

Předchozí hodnotová struktura - Prehosta

Nynější hodnotová struktura - Nyhosta

Nová Evolovaná hodnotová struktura – Evhosta.

 

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru