Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pamětník

08. 12. 2019
18
40
2269
Autor
Gora

 

 

Nemocnice, čekárna před laboratoří.  Hraje televize, na lavici sedí muž o francouzských holích a já. Ten vrásčitý obličej s baňatým nosem a přísně semknutými ústy si pamatuji od minule. Jméno už však ne, tak mu jen pokývnu na pozdrav. 

Tak málo stačilo k tomu, aby se žoviálně rozpovídal.

„Dobrej, pani, dobrej. Tak si představte, manželka mě dnes zapomněla vzbudit. Vzbudila, ale ne přesně v tolik, jak jsem večer nakázal. Dcera pro mne přijela o pět minut dýl. Hned jsem je obě seřval!

 „Ale proč, kontrolu jste přece stihnul, času dost." 

„To ať si nezvykají, domlouvat se mi za zády. Vždycky platilo, co řeknu já.“

Přešla mě chuť na konverzaci, ale laborantka nás ještě nepozvala dál. Není kam odejít.

Televize přenáší oslavy pádu berlínské zdi.

 Mužík nesouhlasně vrtí hlavou.

„Dělal jsem kdysi četníka, v těch dobách před tímhle blázincem,“ ukázal znechuceně prstem na obrazovku, jako by ji chtěl propíchnout.

„Neříkalo se vám - příslušníci?“

K tomu se nevyjádřil.

„Mohla byste tu televizi vypnout? Leze mi na nervy, ale nedosáhnu na ni.“

 Vypínám televizi.

„Já bych jim to zatrhnul, bourání zdí a plotů. Dělat zmatek a bengál. Na takový týpky jsem si vždycky uměl zajít, na chuligáni,“ skoro až rozjařeně vyhrknul. 

„Zamlada jsem dělal četníka na Lipně,“ upřesnil  ještě i místopisně prvorepublikový výraz četník.

„Na obědy jsem chodil do místní restaurace. Parný léto a všechno nacvaklý. Lipno,“ dodal všeříkajícně s patinou zkušenosti.

„Už na terase jsem si jich všim, těch dvou čundráků. Dlouhý vlasy. Samá sranda, fórky - a v kapsách vymetýno. Dohromady jedno pivo, cucáci.“

Vytáhl kapesník a hlučně se vysmrkal.

„Uvnitř mi vrchní řek, že neví, co s nima. Že z nich je nešťastnej. Choděj tam každej den a dělaj pozdvižení. Koukl jsem po nich oknem na terasu. Jeden z těch dvou zrovinka nakráčel k jinýmu stolu a strčil nějaký ženský prst do jídla. Pingl to akorát položil před ni. Ten mlaďas mírnix týrnix olízl rajskou a zamlaskal: „Móc dobrý žrádýlko, mňam…“

Ženská znechuceně odstrčila talíř.

„Madam už nebude? Tak si to vezmu já, aby to nešlo praseti,“ drze pokrčil rameny a odnesl jídlo ke svýmu stolu.

Za jídlo i pití ta pani zaplatila. Nechtělo se ji asi cokoliv číšníkovi vysvětlovat, jen utrousila, že ji ani kamarádku s tím samým „zážitkem“ tam v životě už nikdo neuvidí.

A ti dva hašašírové  čundrácký se ládovali jakoby nic.

Abych nehrál tyjátr před plnou hospodou, vytáh jsem je na hajzlík a tam je legitimoval. Začali se vymlouvat, že obědy od ženských dostali a kdesi cosi.

„Nevykládejte mi tady pohádky,“ zahulákal jsem na ně a jednoho po druhým zlískal pendrekem.

„Už můj táta říkával - škoda rány, která padne vedle, a platí to pořád!“ To jen, aby měli cestou do kempu o čem přemejšlet. Svědek žádnej, neměli si komu postěžovat. Dostali co proto.“ 

Čekárnou místo pendreku ve vzduchu demonstrativně zasvištěla berle.  Pouhá vzpomínka vehnala do šedavého obličeje pamětníka tolik adrenalinu, až mu rozzářil očka. I po letech se opájel svojí tehdejší mocí.

Konečně vyšla laborantka. Měla jsem návratu do "starých dobrých časů" tak akorát.

„Pane Lokaji, pojďte si dál,“ pravila. Šouravým krokem vstoupil.

Nomen omen, pomyslela jsem si. Lokaj režimu? Spíš lokajíček.

Zapnula jsem si televizi. Berlínská zeď se na archivních záběrech právě sunula k zemi.

 


40 názorů

Gora
23. 01. 2020
Dát tip

Díky...


Lakrov
23. 01. 2020
Dát tip
Má to zvláštní náladu -- míněno po obsahové stránce --, takovou, že se čtenář nejspíš nemůže hned rozhodnout, která "strana té mince" je dobrá a která špatná a jasno v téhle otázce má (čtenář) až po přečtení poslední věty, a i potom to na někoho může působit spíš jako námět k zamyšlení. Tip.

Gora
02. 01. 2020
Dát tip

Ano, i když to mohlo být lepší... díky, Karle:-)


K3
02. 01. 2020
Dát tip

Navrhuji do soutěže PM, jestli souhlasíš.


Gora
12. 12. 2019
Dát tip

Jaroušku, díky... 


Oldjerry
12. 12. 2019
Dát tip Gora

Chtělo by to zas nějakou knížku  povídek.  Málokdo má tolik schopnosti v maličkostech zdůraznit význam hlavní linie příběhu. Tohle je excelentní... Budu si zase muset  pročíst Aslana...


Gora
09. 12. 2019
Dát tip

Díky, Evži, je to tak.


Takoví se nezmění.


kvaj
09. 12. 2019
Dát tip

To je v pořádku.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Děkuji.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Ještě - týká se to současného výročí pádu zdi - jestli správně rozumím tvé poslední větě...

Berlínská zeď se na archivních záběrech právě sunula k zemi.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

uhlíku, děkuji za názor... zaznamenala jsem ten okamžik, ten monolog, ten pocit...


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Aha, díky za postřeh.


kvaj
08. 12. 2019
Dát tip

Tím se to vysvětluje. Pokud jde o to gesto - je časté a také se hodně často podobným způsobem, jako jsi to udělala ty, popisuje v literatuře.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

kvaji, děkuju, žes četl. Oni se neviděli úplně poprvé... tedy já ho neviděla poprvé a někdy jsme již ztratili slovo...

S tím propíchnutím - vytanulo mi při psaní ono gesto našeho prezidenta, který jako by občas holí někoho "propichoval", např. p. Sobotku či novináře:-) a použila jsem to.

 


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Karle, díky:-))


kvaj
08. 12. 2019
Dát tip

Dobré. Jen mi připadá, že se ten chlápek okamžitě vyjadřoval příliš otevřeně. Pár podobných rozhovorů jsem také absolvoval, a ti lidé vždy napřed "sondovali půdu". Ale to je detail, nejspíš jsi to nechtěla natahovat.

"...ukázal prstem..., jako by ji chtěl propíchnout..." - to už je trochu klišé


K3
08. 12. 2019
Dát tip

Je to přesně typ člověka. Mívají to vepsané i ve tváři. Dobře jsi ho vyjádřila.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Jardo, moc si vážím, žes četl a napsal - s těmi dvojitými uvozovkami se běžně nesetkávám, v této mini už nechám, jak je, snad to čtenář pochopí, kdo co říká, děkuji.


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Ivi, - díííky :-)


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Evo, děkuju, kouknu večer na tvůj odkaz...


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Renato, ten ne... díky!


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Přemku, děkuji za tvoji miniúvahu :-)


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Luboši, děkuju za velmi vtipný komentík, no, ono spíše šlo o cukr v krvi:-))


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Děkuju, Jani, no, moc nebylo oč stát ...


revírník
08. 12. 2019
Dát tip

Pamětník. Ještě pár let strpení a pak nakonec přece vymřou.

(Chtělo by to vyřešit hlavní a vedlejší uvozovky, třeba takto: " - " a ' - ')


večerní čtení.....moooc dobré....*/**


zvedavec
08. 12. 2019
Dát tip

Pôosbivo si to napísala

berlínska zeď padla, avšak tým tieto typy nevymizli zo života

ako vidno, dnes sekýruje tých, na ktorých má dosah - svoju manželku a dcéru - no, zostarol,  ch u d á k ..., a následovníkov má medzi nami dodnes a to všade, dokonca mám pocit, že i na Písmaku som vnímala pred časom vychutnávanie moci

- a tento typ človeka, ktorého Pamětník som čítala, pokračuje v činnosti aj dnes  v radoch polície, viď video

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/457586-policajti-ktori-kopali-do-mladej-vodicky-sa-postavili-pred-sud/


bixley
08. 12. 2019
Dát tip

Ten se nepřekabátil. :-) Hezká výstižná miniatura. T.


lastgasp
08. 12. 2019
Dát tip

I stručný zlomek vzpomínky ("čtení na neděli") představuje naši identitu i charakter. Návrat není nikdy identický, protože je přetvářen (konfrontován) dalšími životními zkušenostmi. Mění se. U tebe se ani nepříjemný zážitek neproměnil  v pozitivní náhled, což svědčí o jasný postoj a pevné zásady.  


Kočkodan
08. 12. 2019
Dát tip bixley

Myslel jsem, že si přečtu něco o Mirku Zikmundovi. (mrk)

 

Ty jeho laboratorní výsledky budou stát asi za pendrek. Tipuji si na zvýšený obsah žluči, mizantropinu, prudičocytů a hovaditinu.


vesuvanka
08. 12. 2019
Dát tip

Moc pěkně napsané, při čtení jsem měla pocit, jako bych u toho byla. Toho pána si dovedu živě představit. TIP


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Díky, TL:-)


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

KK, právě:-(( a děkuji moc.


škoda rány, která padne vedle :-)


Gora
08. 12. 2019
Dát tip

Díky, Di, takové "čtení na neděli" :-)


Diana
08. 12. 2019
Dát tip

Zajímavé, přesvědčivé. Napsáno čtivě a má to spád ****


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru